Chronisch ziek en studeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MilouNigel

Chronisch ziek en studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 19:12

Beste bokkers,

Ik zit met een "situatie" waar ik zelf eigenlijk niet zo goed uit kom misschien dat jullie nog wijze raad hebben en eventueel tips.

Ik zal bij het begin beginnen. Ik heb in 2010 mijn opleiding als Secretaresse succesvol afgerond. Echter ging dit niet zonder slag of stoot. Zoals ik in de titel al vermeld, ben ik chronisch ziek en beperkt dit mijn leven. In de 3 jaar van mijn opleiding ben ik ruim de helft van de tijd niet aanwezig kunnen zijn door ziekte. Desondanks heb ik mijn diploma voor niveau 3 gehaald en vond ik dat op dat moment genoeg. Ik had een diploma en nog een jaar naar school (voor niveau 4) was op dat moment gewoon te zwaar. Ik heb een paar maanden "gerust" en ben toen op zoek gegaan naar een baan. Na me 3 jaar helemaal kapot te hebben gewerkt en mijn gezondheid naar de afgrond heb geholpen, ben ik door het UWV afgekeurd en krijg ik momenteel een Wajonguitkering. Dit heeft mij enorm veel rust gebracht zowel fysiek als mentaal.

Echter begint het toch te kriebelen om weer te gaan studeren. Ik kan goed leren en leer ook graag. Het zou jammer zijn om hier niks mee te doen. Alleen dan komt weer de vraag waarom zou ik een studie gaan volgen als ik er niets mee kan ik "mijn werk". Daarbij komt, fulltime naar school of een avondstudie zijn geen optie. Dus dan kom je al snel uit op een thuisstudie. Perfect zou je zeggen, je eigen tijd indelen, op dagen dat het redelijk gaat kun je huiswerk maken en op dagen dat het niet goed gaat dan sla je een keertje over. Helaas zie je bij de volwaardige (mbo en hbo) opleidingen dat er ook stage moeten worden gelopen en daar maak ik me dan een beetje zorgen over. Stage lopen zou wel kunnen maar dan een uurtje of 2 per dag en zeker niet iedere dag. De stage-bedrijven zien je al aankomen.

Daarbij komt dat ik graag een opleiding wil volgen waar ik in de toekomst wel iets mee kan. Ik wil echt niet tot mijn 65ste een uitkering krijgen. Ik zou graag willen dat ik over een tijdje zelf voor een inkomen kan zorgen. Een beroep wat ik vanuit huis kan beoefenen zodat ik tussendoor even goed mijn rustmomenten kan inplannen. En wat lichamelijk niet zwaar is.

Ik ben een beetje in de war en weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
Misschien dat jullie mij wat inzicht kunnen geven?

antje_vip

Re: Chronisch ziek en studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:15

Pff ik heb hetzelfde probleem, ik lees met je mee.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:19

Thuisstudie. Kun je de stages ook beter uitsmeren.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:29

Ik zou zeggen doen!! Ga voor een thuisstudie zodat je eigen tijd/energie in kunt delen en wat de stage betreft, ik denk dat je daar wel uit gaat komen. Als jij uitlegt waarom je hiervoor kiest en wat je wensen voor je stage zijn, dan denk ik dat mensen hier alleen maar respect voor kunnen hebben! Succes!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:05

Of eens op een hogeschool gaan praten. Bij ons is bijvoorbeeld het powerplatform actief dat studenten met een beperking ondersteunt, informeert enzovoort. Ook voor stages kan er een oplossing worden gezocht, door bijvoorbeeld 1 dag op het bedrijf te werken en 3 dagen thuis.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 19:32

Bedankt voor de reacties! Mijn voorkeur gaat idd uit naar een thuisstudie zodat ik zelf kan plannen. Misschien gewoon de stap maar zetten en zien waar het schip strandt.

@ Marieke_K, ik wist niet dat zoiets bestond op reguliere hogescholen. Ik zal eens gaan informeren wat de mogelijkheden zijn. Bedankt voor de tip.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:38

Universiteit :) meeste opleidingen hebben weinig contacturen en bij een aantal studies kun je zelfs thuis op je pc de collega's volgen. Bovendien heb je vaak geen stage's :)

Op als het goed is elke hogeschool zul je ook een punt vinden voor gehandicapten en aangepast studeren. Daar kunnen ze je verder helpen :) je bent echt niet de enige!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:13

Open Universiteit is ook een aanrader.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 21:38

Bedankt voor de tips! Ik ga eens googlen.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:37

Marieke_K schreef:
Of eens op een hogeschool gaan praten. Bij ons is bijvoorbeeld het powerplatform actief dat studenten met een beperking ondersteunt, informeert enzovoort. Ook voor stages kan er een oplossing worden gezocht, door bijvoorbeeld 1 dag op het bedrijf te werken en 3 dagen thuis.

Ik zou dit zeker eens proberen TS, (tenzij je natuurlijk echt graag een thuisstudie wilt doen). Zelf ben ik ook chronisch ziek en heb goede afspraken kunnen maken met mijn hogeschool.
Als je vragen hebt, laat maar weten.
Laatst bijgewerkt door SaiLady op 16-07-13 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:40

vuurneon schreef:
Universiteit :) meeste opleidingen hebben weinig contacturen en bij een aantal studies kun je zelfs thuis op je pc de collega's volgen. Bovendien heb je vaak geen stage's :)

Op als het goed is elke hogeschool zul je ook een punt vinden voor gehandicapten en aangepast studeren. Daar kunnen ze je verder helpen :) je bent echt niet de enige!

Ik weet niet of je dan aan MBO niveau 3 genoeg hebt.... Voor de meeste studies heb je wel een voortraject nodig (of een *ik kom niet op de naam* dat je je eerste jaar gehaald hebt?) op het hbo of VWO... Open universiteit is iets ruimer daarin volgens mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:48

Lianne86 schreef:
vuurneon schreef:

Ik weet niet of je dan aan MBO niveau 3 genoeg hebt.... Voor de meeste studies heb je wel een voortraject nodig (of een *ik kom niet op de naam* dat je je eerste jaar gehaald hebt?) op het hbo of VWO... Open universiteit is iets ruimer daarin volgens mij :)

propedeuse bedoel je denk ik.

en klopt, maar je kunt voor de meeste scholen/opleidingen tegenwoordig ook een colloquium doctum B-) (21+ toets :') ) afleggen, en als je die haalt word je ook toegelaten zonder (passende) vooropleiding :)
Dus dat zou een optie kunnen zijn. Die toets is meteen een goede indicatie of je het aankan, want het verschil tussen MBO niv 3, en universiteit is natuurlijk wel behoorlijk!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:58

Dat ja! Sorry... Kwam weer even niet op het woord :') (Je P... ja.. dat klinkt ook zo vaag :'))

En je hebt ook die 21+ toets, maar of dat een goede indicatie geeft.. Het is ook de manier van werken/studeren. ==> Veel zelfstandig en met een goede snelheid door de stof heen... (Laat ik het zo zeggen... ik volg nauwelijks colleges begin 2 weken voor een tentamen te studeren en dan is het best veel :')) Als je het bijhoudt is het te doen, maar zorg dat je dan niet achter raakt, mocht je later nog een slechte dag hebben.

Verder zitten er (verschillend per studie) nog al eens wat groepsopdrachten aan verbonden die de nodige tijd/contacturen kosten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:02

ja, dat is ook weer zo. Maargoed, zo'n toets is niet voor niets bedacht hoe die is... Dus het lijkt me dat het wel een weergave geeft van of je het niveau hebt of niet :P Dat geeft ook weer geen garanties... Zullen een hoop afvallers zitten tussen de 21+toetsers.

in mijn HBO klas iig wel :j

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 15:05

Het verschil van niveau 3 naar een universiteit is idd een enorme stap. Ik had me al ingelezen over de 21+ toets en ben dit nog aan het afwegen tegen een jaartje niveau 4 als aanvulling op mijn niveau 3. Dan kan ik ook naar het HBO. Echter maak ik me niet zo heel veel zorgen over de 21+ toets. Ik heb de capaciteiten om het HBO aan te kunnen, alleen is dit door mijn ziekte niet gelukt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:21

Ik doe nu mbo 4 via het NHA. Dat werkt heerlijk. Tussendoor een lange ziekenhuisopname gehad, dus ik heb al een jaar vertraging opgelopen. Geen probleem verder. Ook stage kan ik langer over doen, omdat ik nu eenmaal niet zoveel uur per week werk. Ik vind het een ideale manier van studeren. NHA bevalt mij tot nu toe het beste. Open Universiteit vond ik ook geweldig qua organisatie, alleen is het niveau natuurlijk universitair en voor mij wat pittig.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 18:38

@ Ilja000, heb je voor deze opleiding ook eerst een niveau 3 diploma behaald of ben je van voor af aan begonnen? En hoe is het geregeld met de stages? Is het gemakkelijk om stage-plaatsen te vinden?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:09

Ik heb een havo diploma, dus vooropleidiing genoeg. Ik hoop mijn stageopdrachten tijdens mijn iniemieniebaantje in de gehandicaptenzorg uit te kunnen voeren :) Werk 3 tot 10 uur per week.
Bij NHA, NTI en LOI kun je vaak ook een basisopleiding doen. Dan volg je vakken uit de MBO opleiding, maar niet de stage. Geeft ook geen echt MBO diploma, maar is wel een mooie start om mee te beginnen.
Let er wel op dat wanneer je 100% afgekeurd bent, je moet overleggen met het UWV.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 19:38

Overleggen met het uwv moet ik sowieso ivm het event. stage lopen. Het is wel fijn om te weten dat je daar geen lange dagen van hoeft te maken en dat je (zoals jij) ook maar een paar uurtjes per week kunt stage lopen. Dat geeft me toch wat hoop. :)

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:20

Ik lees mee, havo-diploma met vwo-certificaten, en net afgewezen op een 'gewone' MBO-opleiding omdat ik niet 100% aanwezig kan zijn. Blijkbaar tellen aanwezigheidscijfertjes meer mee dan motivatie, studiehouding en intelligentie.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 12:24

Poeh dat is balen. Dat is toch niet eerlijk.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:26

RubyRed schreef:
Ik lees mee, havo-diploma met vwo-certificaten, en net afgewezen op een 'gewone' MBO-opleiding omdat ik niet 100% aanwezig kan zijn. Blijkbaar tellen aanwezigheidscijfertjes meer mee dan motivatie, studiehouding en intelligentie.

Ik denk dat het heel erg verschillend is per (hoge)school en faculteit, ik studeer in deeltijd en er is veel te regelen ook m.b.t. mijn afwezigheid.
In principe hebben mensen met een beperking en/of chronische ziekte ook gewoon recht om te studeren, er is echt veel mogelijk, althans dat is mijn ervaring met zowel het mbo en hbo.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:57

SaiLady: Denk dat je daar gelijk in hebt. Maar baal toch dat ze op deze school, die toch qua reistijd het meest ideaal is, niet verder kijken dan hun neus lang is. Nu ga ik het inderdaad bij een andere school proberen.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:43

RubyRed schreef:
SaiLady: Denk dat je daar gelijk in hebt. Maar baal toch dat ze op deze school, die toch qua reistijd het meest ideaal is, niet verder kijken dan hun neus lang is. Nu ga ik het inderdaad bij een andere school proberen.

Ik kan me voorstellen dat reistijd een issue is met een beperking/ziekte, zelf studeer ik ook wat verder weg dan me lief is, maar de goede contacten en afspraken met mijn opleiding maken het de moeite waard.
Hopelijk heb je bij de volgende school meer geluk en valt daar wel e.e.a. te regelen.