Momenteel gebruik ik een (multo)map met plactic insteekhoesjes, waardoor het geheel meer ‘body’ krijgt, er makkelijk in te bladeren is (zonder dat er iets scheurt of kreukelt) en er heel eenvoudig in gewijzigd kan worden. Ook hoeven er geen gaatjes in de papieren gemaakt te worden. Dit past echter totaal niet bij de filosofie achter duurzaam/maatschappelijk verantwoord ondernemen en dat stoort mij steeds meer. Ik heb gedacht aan hoesjes van gerecycled plastic, maar daar kun je niet/nauwelijks doorheen kijken, dus dat wordt wat lastig.
Via google kwam ik bij een manier van inbinden waarbij helemaal geen ringband nodig is. Je maakt dan inkepingen in het papier en haakt die in elkaar. De gedachte erachter is prachtig, maar ik vind het er niet mooi uitzien en ik vraag me af hoe stevig het zit, vooral als ik het weer een keer los moet maken (de bladen kunnen dan ook alle kanten opvliegen). Leuke manier voor het bij elkaar houden van een simpel documentje intern, maar niet voor een belangrijk document dat naar een (potentiële) klant moet.
Het plakken, als een boek, is niet stevig genoeg en daar kan ik later geen wijzigingen in aanbrengen, mocht dat nodig zijn. Valt in elk geval af.
De ringetjes kunnen in principe wel, maar missen net iets. Het heeft niet de uitstraling die ik wens en de bladen en ringetjes blijven niet heel mooi als er een paar keer in gewijzigd moet worden.
Ik ben bang dat ik op zoek ben naar iets wat niet bestaat… Maar aangezien er nog wel eens bokkers zijn met goede ideeën, stel ik hier dan toch mijn vraag.