Associate degree?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Apollo94

Associate degree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:04

Hallo,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zit na te denken om een andere studie te gaan doen. Ik doe nu de HBO opleiding Equine, business and economics in Wageningen, maar zit heel erg te twijfelen of ik de studie wel leuk vind.

Dus ik ben aan het rondkijken en kwam Associate degree tegen. Dat lijkt mij een goede oplossing aangezien er dan geen jaar verloren gaat. Maar kan dit ook met een havo diploma? Maakt het uit of ik werk ervaring heb/doe?

Dus eigenlijk zoek ik mensen met ervaring die mij meer kunnen vertellen en hun ervaringen willen delen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen *\o/*

Sem_

Re: Associate degree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:13

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:16

Die had ik al doorgelezen. Super handig :j maar ben opzoek ook naar mensen met ervaringen.

Wel bedankt voor de tip :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:20

Ik doe AD, maar het verschilt flink per opleiding. Bij mij gaan we met de hele klas een 3e jaar in (iedereen studievertraging). Ik studeer Small Business and Retail Management op Saxion. Andere AD trajecten liepen wel goed, ook op Saxion. Werkervaring was niet nodig en ik heb zowel een HAVO als MBO diploma.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:43

Okee dank je wel!
En moet je binnen het eerste jaar 60 punten hebben of kan dat dan ook nog het jaar er op?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:08

Of je in 1 jaar 60 ects moet halen bepaald de opleiding, sommige opleidingen kiezen hier wel voor, andere niet. Bij sommige Ad's moet je een relevante werkkring hebben, meestal de deeltijd varianten. Bij de meeste voltijd varianten is dit niet nodig.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:29

Bij ons was de norm 48 om over te mogen naar het tweede jaar.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:39

Zijn er nog meer mensen die een associate degree hebben gedaan?
En lukt het wel om een baan te vinden?
En welke opleiding hebben jullie dan gedaan? (welke richting)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:00

Ik denk dat de eerste pas dit jaar zijn afgestudeerd ;) Er zijn pas 2 tot 3 jaar geleden voor het eerst AD's gestart.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:36

Bedenk wel dat een AD niet gelijkstaat aan een volledige HBO-opleiding, ook niet voor toekomstige werkgevers. Zeker omdat het zo'n nieuw fenomeen is, kan ik me voorstellen dat werkgevers niet zo goed weten wat ze ermee moeten en daarom liever voor iemand gaan die een vierjarige MBO- of HBO-opleiding heeft gedaan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:01

Als het goed is, heeft de opleiding vooraf het beroepenveld ingelicht over het Ad, dat is bij onze aanvraag althans verplicht om te doen. Mede om te bepalen of de nieuwe opleiding een aanvulling is op het huidige aanbod en om bekendheid te genereren. Veel bedrijven met vestigingen in Engeland en de VS kennen het Ad al wel, omdat het daar een gangbaar diploma is.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:54

Ik volg momenteel de opleiding AD Officemanagement op de Hogeschool Rotterdam.
Ik moest inderdaad 48 studiepunten hebben om over te gaan, en bij 60 had je alles gehaald.

Deze opleiding duurt inderdaad 2 jaar en je krijgt een HBO diploma, maar zonder de Bachelor titel. Mocht je vragen hebben, dan kan je altijd een berichtje sturen.

Edit: een AD kan je ook starten met een HAVO diploma! :j

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 20:32

Dank jullie wel! Zit nog erg te twijfelen wat ik zal doen.
Ook omdat er niet veel verschillende Ad zijn :(

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:44

De ad's zijn inderdaad erg beperkt. Dit komt omdat het nog vrij nieuw is. Wat bij mij wel een voordeel is, is dat ik als nog (na mijn diploma officemanagement) in het 3e jaar kan instromen van de opleiding MER. :)

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 23:25

Dat wist ik helemaal niet! Dat is zeker iets om over na te denken :j

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:39

Ik kan ook verder met de bachelor, maar als ik dat doe ga ik dat zeker weten op een andere school doen :) (wat ook gewoon kan)

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:04

Wat misschien wel handig is om te weten is, dat je geen propedeuse haalt, dat je na 2 kaar een diploma hebt en je normaal 2 jaar over je propedeuse mag doen. :)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:14

Onze eerste lichting AD'ers zal er weinig aan hebben denk ik. Zij doen namelijk alleen de eerste 2 jaar van de opleidingben krijgen dan al hun diploma! Nu hebben ze dit veranderd en moet ook een AD'er aan het eind van zijn opleiding een afstudeeropdracht maken. Persoonlijk, voor mijn specifieke opleiding, vind ik AD onzin. Je hebt namelijk nog helemaal niets n die 2 jaar. Ook erg opvallend is, dat bijna alle AD'ers er toch voor hebben gekozen om verder te gaan na AD en de hele opleiding te doen. Dus de volledige 4 jaar inclusief minor en stage+scriptie.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:55

@_Kellyy: Wij hebben een propedeuse, waar we ook in het tweede jaar mee verder mochten :j
@Jolienn: Bij ons gaat niemand verder met de volledige opleiding, iedereen gaat aan het werk, voor zichzelf of bij een bedrijf. Ik moet nog even maar heb ook al diverse aanbiedingen gehad. Al komen die ook deels voort uit mijn voorgaande MBO niveau 4 opleiding.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:05

Ik heb het ook over de AD'ers van mijn opleiding hé, niet over AD'ers in het algemeen! ;) Ik zou dan nu in principe het AD diploma kunnen hebben, en het spijt me zeer, maar met wat ik eind 2e jaar kon, zie ik mezelf echt nog niet in een volwaardige HBO functie werken, gewoon omdat er nog veel kennis ontbreekt en je nog totaal geen werkervaring hebt. Onze opleiding loopt in het 4e jaar 10 maanden fulltime stage en heeft geen stages tussendoor.

Geloof best dat er ook wel opleidingen zijn waarbij het heel handig is. Maar de toegevoegde waarde van onze AD zie ik persoonlijk niet.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:16

Vandaag ingeschreven bij een mbo niveau 4+ opleiding. Dit ga ik binnen 1 jaar doen en daarna door naar het hbo :)

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:46

Dat is altijd mooi. In ieder geval een goede basis. :)
Wele opleiding ga je doen?

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:50

Bank- en verzekeringswezen : :D