Hoelang max. naar school MBO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Hoelang max. naar school MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:22

Hallo

Omdat onze school volgend schooljaar een gebouw minder heeft moeten ze alles in één gebouw gaan inrichten. Ze hebben al gezegd dat er te weinig lokalen gaan zijn en voor ons dus de lessen iedere dag vanaf 1 uur gaan plaatsvinden.
Nu vind ik dat wel oké... ook al heb ik liever andersom (dan heb je nog wat van je dag).
Maar nu zeiden ze ook dat we kunnen verwachten dat we tot 18.45 les hebben. In het mbo?
Kan dit zomaar? Ik vind enkel informatie over hoeveel uren je max. les mag hebben in het mbo, maar niet tot hoelaat. Want ik vind dit persoonlijk veel te lang, want ik moet nog 1,5 uur naar huis reizen.... en wanneer moet ik dan in godsnaam eten en huiswerk maken voor de dag erna?

Dus mijn vraag, kan dit en mag dit zomaar?

zonnebloem18

Re: Hoelang max. naar school MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:24

De school waar ik werk heeft klassen die van 1 tot 8 naar school gaan.
De laatste lessen zijn rond half 11 afgelopen maar die beginnen pas om 6 uur.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:26

Maar dan doe je toch avondstudie of niet? Van 6 tot half 11?
Want ik doe gewoon een opleiding in niveau 3.
Had nu steeds gewoon lessen tot 2 of max. 4 uur als we om 9 uur begonnen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:28

Toen ik nog op het MBO zat was het laatste uur tot 17.00 uur.
Dit is maar een uurtje later, zie het probleem niet zo..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:31

Wanneer je je Hw moet maken? De ochtend erna :D

Zie het probleem ook niet zo.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:31

Het is onhandig,maar niet extreem laat. Qua huiswerk maken etc.. Dat doe je dus in de ochtenden, je hoeft immers pas om 1 uur op school te zijn toch?
Ik ( en medestudenten) hadden bv als stages ( het hele jaar door) dat je tot bijvoorbeeld 11 uur in de avond moest werken. Mjah.. Prima.. Zolang je aan je uren kwam en er niet te zwaar overheen gaat.
Ik had gebroken diensten van 7 tot half 10 in de ochtend, en dan tegen 4 uur tot 11 uur.

Het is een kwestie van omzetten van je routine, dus WEL in de ochtend vroeg opstaan ipv elke dag uitslapen omdat het kan. In de ochtend je dingen doen, dan naar school, en in de avond lekker relaxen of ook dingen doen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:55

Op de uni heb je ook colleges of tentamen van 6 tot 9 's avonds. Dat mag gewoon, dus ik zou er niet van opkijken als dat op het mbo ook mag. Je zou kunnen informeren bij een of andere ombudsman ofzo, al denk ik niet dat er veel tegen te doen is. Ik vermoed dat de school het ook liever anders had gezien..

Huiswerk maken inderdaad 's ochtends, qua eten kun je een broodje meenemen of banaan voor de erge honger, en als je thuis bent eten. Ik zit ook weleens om 21.00 aan m'n avondeten :P

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:44

Op de universiteit had ik dat ook :j HBO volgens mij ook, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:43

Hoezo zou dat niet mogen? Je hebt dan toch maar max 6 uur school op een dag, dat vind ik niet veel. Ik heb wel eens schooldagen gehad van 9-22 op het hbo, tja, je moet toch wat doen voor je diploma :D

En wanneer je moet eten, ik neem aan dat je gewoon pauze krijgt? En huiswerk maken heb je de hele ochtend de tijd voor.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 09:37

Als er een pauze van een uur tussen zit, dan klopt het ook weer niet. Dan kom je niet aan je uren. Dus waarschijnlijk zitten er enkel pauzes tussen van een kwartiertje (2 uur les, 1 kwartiertje pauze).

Probleem ligt hem vooral bij het 1,5 uur reizen. Zo lijkt het niet lang tot 18.45 les. Maar dat betekent dan dat ik pas om 20.15 thuis ben....

Ik vind het werkelijk bizar ook omdat ze zeiden dat er waarschijnlijk te weinig lokalen waren en ze iets anders moesten huren.
Leraar zei dat ze ooit eens een café hadden gehuurd en de leerlingen daar op barkrukken les moesten krijgen.
En daar ben ik niet van plan om 1000 euro lesgeld aan te betalen als het zo moet. Dan ga ik liever naar een ander college waar ik wel in een lokaal met stoel en tafel kan zitten. Want neem aan dat ik daar ook voor betaal.
Maar ben eens benieuwd of ze het geregeld krijgen. Eind Juli zou het lesrooster online staan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:41

op het ROC waar ik werk begint het eerste lesuur om 7.45 en is het laatste lesuur om 21.30 afgelopen, dit om het gebouw optimaal te kunnen benutten.
In de avonduren worden er bv praktijklessen in het restaurant en in de simulatie kapsalon gegeven, maar steeds meer "gewone" lessen verschuiven ook naar de avonduren.
Je hebt nooit les van 7.45 tot 21.30 natuurlijk.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:42

Zo belachelijk laat is 20.15 toch niet. Dan kan je lekker nog even ontspannen of een beginnetje maken aan je huiswerk (al kan je dat ook al gedeeltelijk doen in de trein).
En dan 's ochtend op tijd uit bed. Je huiswerk maken en naar school.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:43

Het is natuurlijk niet zo leuk, maar het mag wel.
Ik had op het MBO ook gewoon praktijk dingen soms tot 21:30 (hotelschool, in het restaurant)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:24

Laptopmuis schreef:
Als er een pauze van een uur tussen zit, dan klopt het ook weer niet. Dan kom je niet aan je uren. Dus waarschijnlijk zitten er enkel pauzes tussen van een kwartiertje (2 uur les, 1 kwartiertje pauze).

Probleem ligt hem vooral bij het 1,5 uur reizen. Zo lijkt het niet lang tot 18.45 les. Maar dat betekent dan dat ik pas om 20.15 thuis ben....

Ik vind het werkelijk bizar ook omdat ze zeiden dat er waarschijnlijk te weinig lokalen waren en ze iets anders moesten huren.
Leraar zei dat ze ooit eens een café hadden gehuurd en de leerlingen daar op barkrukken les moesten krijgen.
En daar ben ik niet van plan om 1000 euro lesgeld aan te betalen als het zo moet. Dan ga ik liever naar een ander college waar ik wel in een lokaal met stoel en tafel kan zitten. Want neem aan dat ik daar ook voor betaal.
Maar ben eens benieuwd of ze het geregeld krijgen. Eind Juli zou het lesrooster online staan.

Maar kwart over 8 is toch niet laat? Ik moest ook 1,5 uur reizen naar mijn school, laatste les was soms om 22.00 afgelopen, was ik om half 12 thuis als ik geluk had en mocht ik de volgende dag weer om 7.15 met de bus mee :+ het zijn hele normale tijden om les te krijgen. Gebeurt steeds op meer scholen. Neem aan dat je dan een half uur avond eet pauze krijgt, maar dat is toch genoeg op een dag van 6 uur? Dan heb je 2,5 uur les, half uur pauze, weer 2,5 uur les. Wij draaiden ook zulke programma's :j

De wereld draait nu eenmaal niet alleen van 9 tot 5 meer...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:04

20.15 thuis valt mee toch? Je zit op het volwassenen onderwijs nu en volwassenen zijn ook niet altijd keurig om 18.00 thuis :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 12:56

Kan mijn hobby dan vaarwel zwaaien :evaw: .
Eten, douchen en weg is de avond.

We zullen zien, denk niet dat er veel leerlingen na 5 uur nog de les volgen :P. We hadden nu dan vaker tot half 5 of 5 uur les, maar de meeste spijbelde dat laatste uur anders waren ze te laat op het werk.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:00

Tsja, je moet wel iets over hebben voor je eigen toekomst natuurlijk...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:02

En bij spijbelen kan je gegarandeerd verwachten dat je gemeld wordt bij DUO en het RMC.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:10

nou ik kan het ergens wel begrijpen... stel je staat op om 7 uur, douchen, aankleden, ontbijten.. dan is het gauw half 9, huiswerk maken en vertrekken naar school om half 12.. met je lunchpakket op zak dus.. daarna les van 13.00-18.45, daarna naar huis... douchen eten en dan is het gauw 9 uur.. wanneer zou zo iemand moeten gaan werken om haar school te betalen? wanneer heb je dan nog vrije tijd? een rooster van 8.30 beginnen tot 2 of 4 lijkt mij veel eerlijker.. je reist naar huis, eten, en dan heb je de avond nog voor huiswerk, hobby's, of werken...

ik zou persoonlijk ook op zoek gaan naar een vervangende plek als bleek dat het rooster zo bleef!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:46

Apart wat een verwende bokkers er hier schijnbaar zitten :+
Op zoek naar andere locatie vanwege uren? Nou... Als je al zo'n motivatie zou hebben, wens ik je veel succes in je loopbaan,maar kom je jezelf nog wel tegen ;)

Als ik mijn eigenuren op het HBO zag, soms zat ik om half 12 nog snel stallen te mesten en tegen 24:00 eens aan het huiswerk. Tjah... Hoort erbij.
Mijn zus die universiteit deed, had het nog erger, die kreeg maar minimale slaap omdat school en (interne!!) stage niet op elkaar aansloten waardoor ze soms nachtdienst moest draaien tot 7 uur, en om 8 uur begon je hele dag vol college's. En reken maar dat klagen niet werkte.. Ja.. Averrechts, kreeg je lage cijfers.

8 uur thuiskomen vind ik een mooie tijd, je kunt nog lekker even tv kijken, huiswerk maken of zelfs rijden namelijk :j

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:51

nou lowara, dat is niet helemaal waar hoor.. ik heb al 7 jaar lang gewerkt, en ja ook in de weekenden in onze sector niet meer dan normaal.. maar ik vind dat er ook ruimte over moet zijn voor persoonlijke tijd.. ik vind dit niet echt te combineren met een evt. bijbaan.. ik kon in mijn tijd op school, gewoon overdag naar school, in de avonden naar de paarden/huiswerk maken, en dan in het weekend werkte ik allebei de dagen heel de dag.. maar dat zie ik met dit rooster nog niet echt gebeuren.. je kunt wel zeggen je moet er iets voor over hebben, maar overdrijven vind ik ook een vak!

verwend, moh?! dat vind ik mezelf niet hoor...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:59

Ik heb nu 1 jaar mijn MBO diploma en heb ook vaak zo'n late uren gedraaid daar, al dan niet vrijwillig. In mijn examenjaar heb ik soms dagen van 14 à 15 uur gedraaid aan mijn examenproject. ;)

Het wil niet zeggen dat als je voor MBO kiest en je in de schoot geworpen word. :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:05

Plannen.... huiswerk maken in de ochtend en 's morgens je hobby doen of in het weekend? Ik doe een BBL opleiding en ik werk 4 dagen per week, zit soms van 8.15 tot 16.15 op school en met naast mijn werk en huiswerk ook mijn hobby plannen. En het is even iets over hebben voor je toekomst, hoe hard het nu ook klinkt. Je hebt er je hele leven profijt van.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:28

Laptopmuis schreef:
Kan mijn hobby dan vaarwel zwaaien :evaw: .
Eten, douchen en weg is de avond.

We zullen zien, denk niet dat er veel leerlingen na 5 uur nog de les volgen :P. We hadden nu dan vaker tot half 5 of 5 uur les, maar de meeste spijbelde dat laatste uur anders waren ze te laat op het werk.

Kan je toch in de ochtend doen? En je krijgt neem ik aan eetpauze op school dus als je thuiskomt heb je gegeten, dan kun je toch ook savonds rijden en sochtends huiswerk doen?
En anders niet elke dag naar je paard. Ik hebn dagen gehad op het hbo dat ik om 9 uur moest beginnen en om 2200 weer naar huis kon... Kon ik ook niet naar mijn paard. Maar je wilt je diploma of niet ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:32

Is wel een mooie voorbereiding op het echte leven :) leren goed plannen.

Mijn prof zei; je studeert voltijd, dus wij mogen je in principe gewoon 40 uur per week inroosteren. En ja, ik was wel eens om 22.30 thuis om het college tot 22.00 duurde.

Spijbelen vind ik ronduit kinderachtig, je moet wat overhebben voor je eigen toekomst. Beetje karakter tonen... Maar ja, daar komen je klasgenoten wel achter als ze groot zijn :+