studiekosten aftrekbaar. hoeveel krijg ik terug?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SuSem

studiekosten aftrekbaar. hoeveel krijg ik terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 14:28

Hallo.

Allereerst, ik weet dat niemand het exacte antwoord kan geven, maar toch mijn vraag.

Ik ga dit jaar starten met een beroepsgerichte opleiding welke waarschijnlijk niet door mijn werkgever betaald wordt. De opleiding duurt 6 volle dagen en kost rond de 3000 euro.

Ik weet dat ik deze kosten als aftrekpost kan doen.

Zijn er berekeningen voor hoeveel je daadwerkelijk ongeveer terug krijgt van die 3000 euro?

kleinvosje

Re: studiekosten aftrekbaar. hoeveel krijg ik terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:31

De eerste 500 euro zijn niet aftrekbaar. Van alles daarboven krijg je tot maximaal 50% terug.

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:33

Als je het programma van de belastingdienst download kan je daar je gegevens invullen en een berekening maken wat je aan studie kosten af kan trekken.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 14:35

Bedankt kleinvosje.

Ik beschik momenteel helaas niet over een pc waarop ik zo'n programma kan downloaden.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:37

kleinvosje schreef:
De eerste 500 euro zijn niet aftrekbaar. Van alles daarboven krijg je tot maximaal 50% terug.

Klopt, afhankelijk van het belastingtarief waar je in valt. (dus als je in het 42% tarief valt krijg je 42% terug, en de eerste 500 euro zijn dus niet aftrekbaar zoals kleinvosje al zegt)

LePinto07 schreef:
Als je het programma van de belastingdienst download kan je daar je gegevens invullen en een berekening maken wat je aan studie kosten af kan trekken.

en dit is inderdaad erg handig

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 14:38

De drempel is volgens mij al verlaagd naar 250.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 14:39

Maar hoe meer je verdient, hoe hoger de belastingschaal, hoe meer je terug krijgt? Ik dacht juist andersom?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:42

SuSem schreef:
Bedankt kleinvosje.

Ik beschik momenteel helaas niet over een pc waarop ik zo'n programma kan downloaden.

De berekening is ook wel zonder dit programma te maken: 3000-500= 2500 en daar reken je het percentage van uit van in welke belastingschijf je zit en dan heb je ook het bedrag dat je terugkrijgt.
(dus als je in de schijf van 42% zit: 2500*0,42= 1050 euro krijg je dan terug)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:42

SuSem schreef:
Maar hoe meer je verdient, hoe hoger de belastingschaal, hoe meer je terug krijgt? Ik dacht juist andersom?

helaas niet... scheef dingetje in het systeem :P

Het is inderdaad bijgesteld naar 250 zie ik net. Je zou dan met die berekening van mij hierboven 1155 euro terugkrijgen.
Misschien heb je hier verder nog wat aan? (is een beetje uitleg over hoe het werkt) http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1t31fd.pdf

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:46

Ah, vertel me meer? Is dit alleen voor ondernemers, of kan iedereen gebruik maken van het aftrekken van studiekosten? Is er een bepaalde eis waaraan die studie moet voldoen? Klinkt wel heel interessant en biedt mogelijkheden :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:05

Voor zover ik weet is dit de regeling voor particulieren. Ik heb dit jaar de ORUN 3 gedaan die bij elkaar rond de 2000 euro kostte. He em op eigen titel gedaan, niet via een baas oid. Heb dus bovenstaande teruggehad, na aftrek van de eerste 500 euro heb ik zoveel procent van de overgebleven 1500 teruggehad.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:01

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:18

Mootje schreef:
Klopt, het is idd voor partulieren. Als je stufi ontvangt, gaat deze vlieger trouwens niet op ;)
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... udiekosten

Nee klopt, ik had er vorig jaar ook al naar gekeken :P

Mijn vriend gaat nu een master doen, waar hij geen stufi voor krijgt (want 30 en een Duitser) en waar je instellingsgeld voor moet betalen. Tja, dan is zo'n teruggave van de belasting wel heeeeeel fijn :D Mijn vriend weet er het een en ander van dus als iemand vragen heeft kan ik wel aan hem vragen of hij eventueel weet hoe het zit :) (maar ongetwijfeld zijn er ook bokkers die weten hoe het zit)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:18

Net even met de belastingdienst gebeld, aftrekken is blijkbaar niet hetzelfde als terugkrijgen?

Een aftrekpost heeft invloed op je verzamelinkomen, maar een uitbetaling is volgens die vriendelijke meneer (die het wel steeds "even op moet zoeken, heeft u een momentje geduld mevrouw") niet mogelijk.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:38

Dankzij dit topic ook maar eens gaan kijken wat ik terug kan krijgen, maar de belastingdienst is niet zo heel erg duidelijk hierin, dus ik volg dit topic ook even.
Nu wordt het dit jaar sowieso een leuke puzzel, aangezien vriendlief en ik willen gaan samenwonen en door dan samen aangifte te doen zouden we redelijk wat terug moeten kunnen krijgen, ook mijn studiekosten (ik ben nog net fulltime student zonder recht op stufi/ov, mijn vriend werkt fulltime).

Joyce_, er zijn enkele lichte eisen waar de opleiding aan moet voldoen, maar dat zal voor 99% van de opleidingen geen probleem zijn (bijv. je opleiding moet wel als doel hebben om er ook mee aan het werk te kunnen).

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:40

Oh? Ik heb net een cursus gedaan van 1200,- ik denk dat ik heel blij wordt van het feit dat ik wat terug kan krijgen :')

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:05

Roulette_ schreef:
Dankzij dit topic ook maar eens gaan kijken wat ik terug kan krijgen, maar de belastingdienst is niet zo heel erg duidelijk hierin, dus ik volg dit topic ook even.
Nu wordt het dit jaar sowieso een leuke puzzel, aangezien vriendlief en ik willen gaan samenwonen en door dan samen aangifte te doen zouden we redelijk wat terug moeten kunnen krijgen, ook mijn studiekosten (ik ben nog net fulltime student zonder recht op stufi/ov, mijn vriend werkt fulltime).

Joyce_, er zijn enkele lichte eisen waar de opleiding aan moet voldoen, maar dat zal voor 99% van de opleidingen geen probleem zijn (bijv. je opleiding moet wel als doel hebben om er ook mee aan het werk te kunnen).

Ja, het moet om een eigen studie gaan die ten behoeve van je beroepsuitoefening word gevolgd (dus een cursus Spaans of gitaarspelen werkt niet :D ). Maargoed, het gaat dus niet om geld wat je terugkrijgt, maar om geld wat je als aftrekpost mag opgeven. Dat zorgt ervoor dat je verzamelinkomen verlaagd wordt en dat heeft weer invloed op hoeveel belasting en premies je betaalt.. Maar het betekent dus niet dat je bijvoorbeeld €1000 terugkrijgt als je een studie van een paar duizend euro hebt gevolgd.. ;(

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:10

Joyce_ schreef:
Net even met de belastingdienst gebeld, aftrekken is blijkbaar niet hetzelfde als terugkrijgen?

Een aftrekpost heeft invloed op je verzamelinkomen, maar een uitbetaling is volgens die vriendelijke meneer (die het wel steeds "even op moet zoeken, heeft u een momentje geduld mevrouw") niet mogelijk.

Ok vergeet mijn rekensommetje van mijn post hierboven als zijnde het bedrag dat je terugkrijgt. Dat is het bedrag dat je af mag trekken en dan is aftrekken inderdaad niet hetzelfde als terugkrijgen.

Hoe ik het nu begrepen heb (and by all means, correct me if I'm wrong ;) )

Het bedrag dat aftrekbaar is, kun je aftrekken over je inkomen. Stel je verdient 30.000 euro per jaar. Je doet een studie waarbij je kosten hebt die je kunt aftrekken. Stel dat deze kosten 1155 euro zijn. Deze moet je van die 30.000 euro aftrekken. Dan wordt je inkomen 30.000-1155= 28854. Je hebt echter wel al het hele jaar belasting betaalt op basis van een inkomen van 30.000 euro. Maar nu je inkomen door die aftrekbare kosten gedaald is heb je dus teveel belasting betaalt. Ze gaan dan kijken hoeveel belasting je teveel hebt betaalt en dat verschil krijg je dan eventueel terug.

en dit is een simpele uitleg en dan heeft de belastingdienst ongetwijfeld nog allerlei regeltjes die je ook in het verhaal moet betrekken. Wat dat betreft zou het dan inderdaad handig zijn als je een voorlopige teruggaaf kon downloaden om met dat programma te kijken wat je eventueel aan belasting zou kunnen terugkrijgen/verrekenen.

edit: Joyce_ was me voor :P