vakantiewerk: medische controle voor horeca? raar verhaal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

vakantiewerk: medische controle voor horeca? raar verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 19:52

Een tijd geleden heb ik op een zoekertjessite een advertentie gezet omdat ik nog op zoek was naar vakantiewerk.
Daar kwamen allerlei rare en minder rare aanbiedingen uit.
Op de meesten reageerde ik niet.
Nu kreeg ik vanavond een mail van een 22- jarige jongeman.
Hij zocht nog jobstudenten voor in zijn restaurant te werken.
Taken: hoofdzakelijk afruimen, zaal opkuisen en afwas
Goede verloning + verplaatsingsvergoeding.

Ik vond het meteen al raar dat een 22-jarige jongeman al een eigen restaurant heeft, maar verder vond ik het wel een interessante aanbieding.
Ik vroeg om extra info te geven over de job.
Toen zei hij dat er eerst een kennismakingsgesprek en een medische test werd gedaan. Deze zijn niet in de zaak zelf.
De test werd door hem zelf uitgevoerd om kosten voor de werknemers te besparen. Hij zei dat hij daarvoor een opleiding heeft gedaan.
De test omvat: ademhaling, polsslag, hartslag, tanden controleren om te kijken of je voldoet aan de hygiënische eisen en voor de HACCP- norm.

Eerlijk gezegt vind ik het bijzonder raar dat je een medische test moet laten doen om af te ruimen en af te wassen in een restaurant.
Ik vind het ook bijzonder raar dat dit door de restauranthouder zelf uitgevoerd wordt...

Ik heb op deze mail niet meer gereageerd (oke, ik ben altijd een beetje achterdochtig)

Wat denken jullie hiervan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:53

Klinkt een beetje vreemd. Vraag hem of het mogelijk is om iemand mee te nemen en kijk eens hoe hij daar op reageert?
Als hij nee zegt weet je genoeg en dan zou ik het bij de instanties melden.

Jolandaa_

Re: vakantiewerk: medische controle voor horeca? raar verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:54

wat een rare gast zeg :=
ik zou het niet vertrouwen hoor :=

dalijk moet je je kleren ook nog uitdoen :=

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:57

Dat klinkt wel erg bizar. := Heb ook nog nooit van zo'n keuring gehoord. Maar misschien is het anders in België. Zelf zou ik het afkappen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 19:59

Ja ik vind het ook heel raar.
Ik had een mail teug gestuurd en zei dat ik het heel raar vond dat er een medische controle moest gebeuren voor enkel af te ruimen en schoon te maken en dat ik het raar vond dat hij de controle zelf mocht uitvoeren.
Hij zei dat dat komt omdat hij in het verleden meerdere keren problemen gehad heeft met onhygiënische jobstudenten en met de haccp-norm...
Hei zei 'hebt u hier een probleem mee'?
ik zei nee, helemaal niet, maar ik heb er nog nooit van gehoord...
Jolandaa_: dat dacht ik dus ook meteen haha :p

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 20:00

furious schreef:
Dat klinkt wel erg bizar. := Heb ook nog nooit van zo'n keuring gehoord. Maar misschien is het anders in België. Zelf zou ik het afkappen.

Nee ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Ik heb weleens vakantiewerk gedaan bij de gemeente, en daar moet je wel een medische controle doen.
Maar dit wordt gedaan door de arts van de gemeente zelf. en alle jobstudenten gaan er op 1 dag naartoe.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:02

Nee vind dat gewoon onzin hoor..

alsof je manier van tanden poetsen invloed heeft op het werken

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:02

Ik heb nog nooit een keuring gehad en toch aardig wat baantjes gehad in verschillende sectoren. Ook gewerkt met eten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:03

Als je toch geintresserd blijf gewoon je moeder of vriend/vriendin meenemen

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 20:05

Ik heb ook al meerder baantjes gehad in de horeca, en daar was nooit sprake van een medische keuring.
bovendien is het enkel als vakantiewerk voor hooguit 4 weken.
En ik ben van mening dat je bij een gesprek echt wel kan zien of iemand zichzelf verzorgt en geschikt is om in de horeca te werken.
En bovendien is het enkel afruimen en afwas, dus niets met eten klaarmaken of opdienen...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 20:05

shilady schreef:
Als je toch geintresserd blijf gewoon je moeder of vriend/vriendin meenemen

Ja, dat is wel een goed idee!

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:08

Erg vreemd verhaal..

Beetje hetzelfde als mijn vriend als ICTér een sollicitatie had op een hotelkamer om half 1 snachts..

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:09

kiki1983 schreef:
Erg vreemd verhaal..

Beetje hetzelfde als mijn vriend als ICTér een sollicitatie had op een hotelkamer om half 1 snachts..

haha is hij gegaan :+

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:09

Ik was tot vorig jaar ook jobstudent in de horeca (in de keuken van een restaurant). Wij moesten aan de werkgever een papier kunnen voorleggen die geschreven was door de dokter waarop stond dat wij geen besmettelijke (bloed)ziektes hadden. Maar een volledige medische controle kwam er nooit aan te pas.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:10

Ik zou het niet doen, slaat helemaal nergens op. Als je het tochgraag wilt iemand meenemen. Je moeder bijvoorbeeld.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:10

furious schreef:
kiki1983 schreef:
Erg vreemd verhaal..

haha is hij gegaan :+

Nee en toen wouden ze nog de kosten voor een hotelkamer van 1 nacht op hem verhalen, erg vreemd verhaal was dat toen..

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 20:13

Ik denk niet dat ik het ga doen hoor,
vond het van het begin al een heel raar verhaal.
dan liever geen vakantiewerk dan risico nemen.

een medische controle door een erkende arts of bedrijfsarts of inderdaad zo een verklaring door je HA dat je gezond bent,
dat zou ik nog kunnen begrijpen.
Maar een medische controle die door de restauranthouder zelf uitgevoerd wordt? nee daar heb ik sterk mijn twijfels over

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:16

Ik zou hier zelfs een melding van durven maken bij de politie, wie weet trappen er andere meisjes wel in.. Het hele verhaal klinkt mij érg raar in de oren..

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:50

Ik zou ook afhaken.. Het klinkt té vreemd! Weet je om welke zaak het gaat en waar deze gevestigd is? Misschien kun je er 'gewoon' een keer gaan eten, of een drankje doen, met een vriendin?

En wat Dressagefan zegt: Misschien is het een telefoontje naar de politie waard? Je kunt gewoon aangeven dat je zelf niet wist wat je met dit verhaal aan moest en dat je zelf heel achterdochtig geworden was naar aanleiding van zijn reactie.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 20:54

Ja, maar aangezien de zaak op ongeveer 25km van lij thuis ligt, vind ik het een beetje ver om gewoon uit nieuwsgierigheid iets te gaan drinken.
Bovendien ben ik niet zeker of ik er deze persoon zal aantreffen, aangezien hij de eigenaar is en misschien zelf niet in de zaak werkt (gewoon een idee van mij :p)
Is een telefoontje naar de politie niet te dramatisch?
Ik dacht dat ik te achterdochtig was, maar dit vind ik misschien ook niet nodig...

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:55

hmm. erg apart := mijn moeder werkt ook in de horeca en haar heb ik nergens over gehoord...
ik had het niet gedaan, je weet nooit wat er achter zit. hij is 21 , eigen restaurant.. geloofwaardig ? nope

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:13

Ik zeg ook niet dat je aangifte moet doen, maar zou wel even melding maken, wie weet voor wie het nuttig is?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:13

De keuring op zich is niet zo vreemd. Als je in aanraking komt met voedsel moet je kunnen bewijzen dat je 100% gezond bent en geen overdraagbare ziektes hebt. Ik ben jobstudent in een supermarkt, werk niet aan de vleeswaren oid, doe vooral uitpakken en kassawerk, en ik moet ook gewoon een medisch attest indienen dat zegt dat ik gezond ben. Het is wel nieuw hier in België heb ik de indruk, want ik doe dit werk al 3 jaar en moet pas sinds dit jaar een attest indienen.

Maar dat het onderzoek bij hemzelf gebeurt vind ik wel heel bizar. Normaal haal je zo'n attest gewoon bij je eigen huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:14

Zouden er echt mensen bestaan die zo dom en naief zijn om hier in te trappen???
Zou zeker even melding maken bij de politie, dit is natuurlijk niet te vertrouwen ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:46

Als je op internet zoekt, dan blijkt een medische keuring als je met voedsel werkt niet heel vreemd.

Maar "ik heb er een opleiding voor gevolgd" is wel heel vreemd.
Dan zou die persoon opgeleid moeten zijn tot arts en dat is niet geloofwaardig.
Want (in Nederland) mag een aanstellingskeuring alleen worden uitgevoerd door een arts die daartoe bevoegd is.
Er bestaat zelfs een wet medische keuringen.

Ik zou niet voor deze man gaan werken, het lijkt dat hij zijn eigen regeltjes maakt. En het belooft niet veel goeds als je zo een werkgever treft. Of hij heeft misschien hele andere rare plannetjes met zijn sollicitanten. Dat laatste lijkt me eerlijk gezegd het geval.