11 urige werkdag, drama!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

savasan

11 urige werkdag, drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:42

Hallo!

Ik zit in een dilemma en zou graag wat ideeën van buitenaf horen.
Het zit namelijk zo, ik heb een zomerbaantje bij een groot bedrijf zodat ik voor volgend studiejaar wat geld kan sparen.
Nou ben ik voor morgen ingepland van half 9 's ochtends tot half 8 's avonds. 11 uur lang dus. Dit is helemaal legaal en ligt binnen het arbeidsrecht, maar ik moest hier wel even van slikken.
Het is niet zo lang geleden dat ik om medische redenen grote moeite had met 2 uur naar school gaan. Ik heb een depressie en ben al een tijdje in behandeling. Het gaat nu beter met me, maar ik weet bijna zeker dat 11 uur werken te hoog gegrepen is voor me.
Daarbij komt dat ik me nu al dagen zorgen maak over hoe het gaat lopen waardoor het een negatieve invloed heeft op mijn gemoedstoestand.

Ik ga morgen sowieso werken, ik moet het van mezelf in ieder geval proberen.
Maar als dit niet goed gaat, zoals ik eigenlijk verwacht, wat moet ik dan doen?
Wat zijn mijn opties dan? Ik zit nog in mijn proeftijd, word ik niet gewoon ontslagen als ik aangeef dat ik dat niet aankan?

Zoals jullie wel merken weet ik niet helemaal wat ik hiermee aanmoet.
Zouden jullie mee kunnen denken?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:46

Ik zou persoonlijk niet iemand aannemen die het werk niet vol kan houden en waar ik een beetje ruw gezegd niet van op aan kan. Niet vervelend bedoeld, maar zo werkt het wel. Aan zo iemand heb je niet zoveel, medische reden of niet. Nogmaals, niks tegen jou!
Maar ik zou het in ieder geval proberen en zo lang mogelijk volhouden, dat getuigt ook wel weer van doorzettingsvermogen :). En anders op tijd en duidelijk aangeven dat je het niet zo lang gaat redden, zodat er rekening mee kan worden gehouden?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:47

Misschien nu te laat hoor, maar wist je dit niet bij je sollicitatie? En kon je daar ook niet aangeven dat je dit nog niet aan zou kunnen?

Voor nu zou je het kunnen aangeven en kijken of je met halve dagen kan beginnen. Ik weet alleen niet of je baas daar oren naar heeft..

Succes in ieder geval

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:48

Zie het positief! Nog meer centjes te verdienen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:50

Niet nu al apen en beren op de weg zien, op tijd op bed en ervan genieten ;)

Als jij aan zou geven dat je het niet aankan, dan zou ik als baas heel cru zeggen; voor jou 10 anderen (in deze tijd gaat het makkelijk immers). Als mensen in de proeftijd al direct gaan mauwen, werken ze er bij ons niet lang :=

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:51

Bekijk het van de positieve kant... Als je het nu 3u langer volhoudt, heb je meer geld en hoef je alweer minder veel te werken tot je doel is bereikt. Let gewoon op dat je wel pauze kunt krijgen. Bijna iedereen kan incidenteel elf uur werken, it's a mindset... Ik werk nu 5 weken dagen van twaalf uur maar kan erna wel relaxed drie weken op vakantie (ben zelfstandige) en dat is het waard. Your can do it!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:55

Was dit van te voren bij je sollicitatie gezegd/afgesproken?
Want dat maakt naar mijn idee wel een verschil.

Maar je kan het ook positief bekijken en er niet als een berg tegenop zien!
Zie alle voordelen.....meer centjes etc
En niet de nadelen.

Ik heb maanden 58 uur gewerkt per week met uitschieters naar 74 uur.
Ja was soms zwaar, maar verdiende er goed mee.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:57

Ik kan prima dagen van 8-9 uur aan, die heb ik ook al gewoon gedraaid. Maar 11 uur is toch een stapje verder.

Ik heb bij mijn sollicitatie er nooit bij nagedacht dat er diensten van 11 uur zouden zijn. Ik heb eerder in een winkel gestaan, en daar was het toch maximaal 9.
Ik ben er zelf ook heel hard in, als je het werk niet aankan moet je het niet doen. Als ik dit had geweten had ik waarschijnlijk niet gesolliciteerd om dit soort situaties niet tegen te komen. Maar nu zit ik er eenmaal in.

Als er in het arbeidsrecht omschreven staat dat je maximaal dagen van 12 uur mag maken, denk ik niet dat het bedrijf verplicht is te zeggen dat ze hier ook gebruik van maken denk ik...

Creatas

Re: 11 urige werkdag, drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:59

Hangt er misschien ook een beetje vanaf hoe die 11uur ingevuld worden. Kan je afwisselen met minder druk/verantwoordelijk werk en inderdaad op tijd pauze?

Probeer het gewoon morgen en bezie het per uur. 9u lukt je, vandaar uit gaan die extra 2u misschien ook wel zo voorbij :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:02

Wat voor'n werk is het?

Horeca?

Want daar zijn dagen van 10-11-12 uur haast standaard..

Heb er zelf ook mee te maken gehad en ga d'r nu ook weer mee te maken krijgen.

Als je werk te doen hebt, gaat de tijd rap voorbij hoor! :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:03

Ik neem aan dat die 11 uur werken, niet structureel voorkomt? Verstand op 0 en gaan, als je eenmaal aan het werk bent en lekker wat te doen hebt dan vallen die 11 uur best mee. Het is vooral na je werk, dat er toch wat vermoeidheid toeslaat, maar dan mag het.

Ik werk in de horeca en ook hier komt het wel voor dat ik lange werkdagen maak en die volg ik prima. Tot ik 's avonds thuis op de bank plof, als ik dan opsta om te gaan slapen ben ik net een oud vrouwtje en voel ik dus mijn lijf wel flink :') .

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:05

11 uur valt best mee, tijdens mijn buitenlandse stage had ik dat ik soms 18 uur per dag maakte omdat ze tijdelijk personeelstekort hadden en er veeeeeeeel werk was.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:08

K_im schreef:
Misschien nu te laat hoor, maar wist je dit niet bij je sollicitatie? En kon je daar ook niet aangeven dat je dit nog niet aan zou kunnen?

Voor nu zou je het kunnen aangeven en kijken of je met halve dagen kan beginnen. Ik weet alleen niet of je baas daar oren naar heeft..

Succes in ieder geval

Ja, en waarom wilde je er dan gaan werken? als je het teveel vind.

Ik vind dan niet dat je met halve dag moet aankomen bij je baas, nu hij je heeft aangenomen, dit had je kenbaar moeten maken tijdens een sollicitatiegesprek, dan had hij jou gespaard en niet aangenomen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 04-07-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:10

Zie het positief in en de dag vliegt voorbij;
Wat fijn dat ik 11 uur mag werken, 11 uur geld verdienen en na de 11 uur heerlijk op bed kan! :D
Hopelijk heb je het druk, dan gaat het helemaal snel!

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 21:12

11 uur valt ook best mee in vergelijking, ik vind ook eigenlijk dat ik niet mag zeuren. Maar in mijn situatie kan het nog best gebeuren dat de 11 uur nu net zo zwaar tellen als 15 uur toen ik gezond was.
Gelukkig draai ik dit soort diensten tot nu toe maar 1x in de week, dus het valt te overzien.

Ik sta in een winkel, waardoor het gelukkig niet constant druk is.

Ragdollcat, zoals je al eerder hebt kunnen lezen heb ik hier niet bij stilgestaan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:13

Met zulke lange dagen moet je ook niet focussen op de tijd, dan duurt het alleen maar langer. Gewoon verstand op nul en niet met de tijd bezig zijn. Als je het druk hebt gaat dat makkelijk zat. Schouders eronder, je bent niet de enige in deze situatie.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:14

ik zou het gewoon proberen, en als je het niet aankan dan kan je dat altijd zeggen.
Ik heb ook nog ergens gewerkt en dat was fysiek veel te zwaar voor mij, dat heb ik gewoon gezegd en ze hebben mij iets anders laten doen.

Als het werk een beetje leuk is dan vliegt de tijd voorbij hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:17

ik heb ook 1 keer 11 uur gewerkt. Het is lang, maar als je gewoon je pauzes krijgt en genoeg werk hebt, valt het best mee. Laatst heb ik een werkdag gehad van 10 uur. Toen moesten we een winkel verbouwen. Dat was wel even zwaar.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:17

Waarom verwacht je dat je het niet vol gaat houden? Zo krijg je vanzelf een self fulfilling prophecy. Als je gelooft dat je het kunt kun je het ook! Wie weet valt het allemaal reuze mee, werk je lekker en is de dag om voordat je het weet. Geen horloge om of telefoon mee, niet op de klok kijken en af en toe even zitten/leunen als het rustig is. Zodra je thuis komt lekker helemaal niets meer van jezelf verwachten; dan mag je lekker welverdiend niksen.

Als je één dag in de week meer uren maakt maak je de rest van de week minder uren en kun je uitrusten, terwijl je toch genoeg verdient!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:18

savasan schreef:
Ik kan prima dagen van 8-9 uur aan, die heb ik ook al gewoon gedraaid. Maar 11 uur is toch een stapje verder.

Ik heb bij mijn sollicitatie er nooit bij nagedacht dat er diensten van 11 uur zouden zijn. Ik heb eerder in een winkel gestaan, en daar was het toch maximaal 9.
Ik ben er zelf ook heel hard in, als je het werk niet aankan moet je het niet doen. Als ik dit had geweten had ik waarschijnlijk niet gesolliciteerd om dit soort situaties niet tegen te komen. Maar nu zit ik er eenmaal in.

Als er in het arbeidsrecht omschreven staat dat je maximaal dagen van 12 uur mag maken, denk ik niet dat het bedrijf verplicht is te zeggen dat ze hier ook gebruik van maken denk ik...

Je weet het eigenlijk wel al van tevoren.

Dan moet je er niet zo'n drama van maken zoals jouw titel het zegt.

Je kan altijd nog stoppen als het je teveel is en ik denk dat het wel heel erg meevalt in de praktijk, gewoon een leuke tijd van maken en wees lekker bezig dan vliegt de tijd.

Is het toch te veel/ te zwaar, dan is dat ook geen ramp, gewoon stoppen. Je gezondheid is belangrijker.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:52

savasan schreef:

Als het in je contract staat tsjaaa....

Maar gewoon proberen. Je maakt je nu al zorgen terwijl je het nog niet geprobeerd hebt. Als het je goed lukt, en je wordt veel vaker zo ingepland kan je toch aangeven dat je he prettiger vindt om het af te wisselen? Zal denk ik door de vakanties komen?

Ik maak al weken elke vrijdag dagen van 10-21 uur :-s official mag het niet maar ja....

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:56

11 uur is toch niet super lang!?
Ik werk al 15 jaar gemiddeld 1 dag in de week een werkdag van 11 uur.
Jaren lang ook elke week van 9.30 tot 21.30 gewerkt.

Dus niet moeilijk doen.

Als mijn medewerkers zo moeilijk gingen doen over een langere werkdag dan komen ze bij mij niet door de proeftijd heen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:57

ik moet eerlijk zeggen dat ik 11 uur ook niet zou trekken, maar ik werk in de horeca en heb niet echt de beste knieën die er zijn

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:59

11 uur valt toch wel mee? Helemaal als et maar 1x p/w is. Gewoon proberen joh en niet zo druk maken. In deze tijd is het makkelijk om tien anderen te vinden die het geen probleem vinden dus dan lig jij er zo uit ;)

Miss_Blimm schreef:
Ik maak al weken elke vrijdag dagen van 10-21 uur :-s official mag het niet maar ja....

Hoezo niet? Dat mag toch gewoon? Of in jouw cao niet?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:02

Suusie22 schreef:
11 uur valt best mee, tijdens mijn buitenlandse stage had ik dat ik soms 18 uur per dag maakte omdat ze tijdelijk personeelstekort hadden en er veeeeeeeel werk was.

Oooh heel logisch dat 11 uur dus best mee valt. Niet dus..
Ik werk nu door omstandigheden helemaal niet dus ik zou me er ook zorgen om maken.
Vooral omdat er weer een zooitje van maken simpel is, en het oplossen minder simpel dus.

Ts, waak voor je eigen gezondheid.
Kijk of het gaat en gaat het niet trek op tijd aan de bel.
Dit soort opmerkingen kan ik dus helemaal niets mee, die zijn duidelijk nooit ziek geweest.

Hiervoor moest je me ook geen 11 uur laten werken trouwens, maar het was lichamelijk erg intensief.