Nare baan en baas, wat moet ik ermee aan?! help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Nare baan en baas, wat moet ik ermee aan?! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 00:26

Hoi Allemaal. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Ik werk nu sinds eind April bij een horeca bedrijf, in het begin leek het nog leuk. Maar na een korte periode zag ik al dat de baas iedereen de grond in loopt te trappen en op loopt te jutten dat ze nog sneller moeten werken. Na 2 weken begon ze ook bij mij te schreeuwen dat ik vanwege mijn leeftijd net zo hard moest kunnen werken als 2 16 jarigen. (terwijl ik voorheen nooit bij een horeca bedrijf gewerkt had, dus geen ervaring)

Nu weet ik dat, maar ben ik dus de hele dag aan het stressen en als een gek aan het werken, en je wordt constant in de gaten gehouden dat als je maar 1 momentje even niet snel genoeg doorwerkt, je gelijk een boos en schreeuwend persoon achter je hebt staan. (en dat ook om 16.00 smiddags terwijl de laatste pauze om 10.00 sochtends was en je tussendoor niet kunt eten, ik was laatst zo slap en duizelig van de honger dat ik bijna flauw viel)
En dan zie je weer iemand huilen omdat die weer uitgekafferd is, ik kan er gewoon niet meer tegen. Vandaag had ik vrij, maar morgen om 09.00 moet ik er weer staan. Ik ben nu echt op zon punt van ik ga ver weg van hier en kom morgen niet. Ik zet mijn telefoon uit en kom daar nooit meer weer.

Wat zou jij doen in zo'n geval?

Ik ben al druk bezig met ander werk vinden maar dat gaat niet zo snel, zonder deze baan zou ik ook een tijdje rond kunnen komen. (heb een honden trimsalon waar ik mee bijverdien, maar niet genoeg om van rond te komen, ik zal dan wel gedeeltelijk mijn spaarrekening nodig hebben)
Verder heeft mijn vriend een goede baan en betaald hij de vaste lasten, waarvoor ik hem een vast bedrag in de maand stort, wat ik dan niet meer zou kunnen. Maar ik vind het voor mijn gevoel weer niet eerlijk tegenover hem, om met dit werk te stoppen, waardoor hij hogere lasten gaat krijgen. Dat is het grootste punt wat mij tegenhoud, anders was ik er na 3/4 weken al mee gestopt.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Mandy

Astaloca

Re: Nare baan en baas, wat moet ik ermee aan?! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:33

Precies wat je zelf zegt. :wave: ...

Misschien dan even uitzendwerk? nu in de zomer kan dat mooi! Horeca is er ook momenteel wel toch? :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:34

Bespreek het met je vriend. Ik zou niet willen dat mijn vriend bij zo'n werkgever uitgekafferd wordt en zich zo ongelukkig voelt! Dan maar even ook zijn kosten er bij! Dat vind ik dan toch minder erg dan me rot moeten voelen omdat mijn partner een rot baan heeft! Wel met de afspraak zsm een andere baan te vinden.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 00:46

Ik heb het al wel met hem besproken, en hij zegt dat als je er genoeg van hebt dan ga je daar toch weg?
Maar ik weet gewoon hoe vervelend hij het zal vinden als ik het daadwerkelijk doe. Hij snapt het ook niet helemaal, hij zegt vaak gewoon de knop omzetten. Maar dat is makkelijk gezegd.. Als je nog nooit zoiets mee hebt gemaakt dan is het denk ik ook lastig voor te stellen dat dit mogelijk is..

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:47

Mandy, je bent een individu. Tuurlijk is het vervelend, maar ach... Ook daar kom je uit hoor. Jij vind het daar vervelend, dus moet jij daar weg. Jezelf op plek 1 zetten. Hij werkt daar niet. Jij wel :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:50

Heb je een contract, werk je op uitzendbasis? Als je werkgever niet goed met zijn werknemers om kan gaan, dan is er nog zoiets als een ombudsman of ombudsvrouw of een mediator, al dan niet werkzaam bij dat bedrijf. Als je een contract hebt kun je eventueel de ziektewet in. Maar gewoon de handdoek in de ring gooien en niet meer komen, daar gaat je werkgever niets van leren.

Ik zou iig mezelf beschermen want je door een werkgever de grond in laten trappen en zelf op een gegeven moment overspannen thuis te zitten is het ook niet waard. Als er iemand is waarmee je een gesprek aan kunt gaan zou ik dat gewoon doen. En mocht er dan echt geen verbetering zijn, kun je altijd nog naar iets anders uitkijken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:54

Horeca zaken zijn er echt genoeg! En geloof me... zoals jij wordt behandeld is het echt niet overal. In iedere horeca zaak is altijd wel een beetje stress.. maar zoals jij het hebt is wel heel heftig!

Ik zou gewoon een andere leuke zaak vinden. In de horeca werk vinden is echt niet zo moeilijk :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:57

Ik weet niet hoe oud jullie zijn maar ik vermoed jong?
Je zou je ziek kunnen melden. Dan kom je bij de bedrijfarts en kan je je verhaal doen. Je behoud dan een deel van je loon.

Ik zou zeker bij die werkgever vertrekken en hem lekker zelf laten rennen ~~}> Ga anders naar het uitzendbureau, CWI, internet, kranten en zoek een andere baan. Wees niet te kieskeurig en pak wat je pakken kan (thuishulp?) en kijk van daar uit verder wat je graag zou willen.
Bij deze baas zou ik niet blijven!

Mannen zijn niet zo duidelijk, je vriend vind het blijkbaar goed als je stopt anders had hij wel gezegd dat je daar moest blijven. Als je samen woont zou ik het met mijn vriend bespreken. Ziekmelden of ontslag nemen en iets anders zoeken.

Succes!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 01:01

Met iemand een gesprek aangaan zal niets opleveren, daar zijn er al heel wat voor mij gegaan.
Dan gooien ze jouw er wel uit en dan is er wel een andere gek die erin trapt.

Ik ben 23 jaar en mijn vriend is 28. Wij wonen samen in een koopwoning.

Wat kan ik morgen het beste doen? Ik zie mij niet echt daar om 09.00 weer staan.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:05

Niet doen dan. Sorry maar geen respect voor jou geen respect voor je baas.
Ik heb in de horeca hetzelfde meegemaakt, en toen ben ik ontploft en niet meer gekomen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:09

Lekker afbellen en direct op zoek gaan naar iets anders

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:09

Mandy_89 schreef:
Met iemand een gesprek aangaan zal niets opleveren, daar zijn er al heel wat voor mij gegaan.
Dan gooien ze jouw er wel uit en dan is er wel een andere gek die erin trapt.

Ik ben 23 jaar en mijn vriend is 28. Wij wonen samen in een koopwoning.

Wat kan ik morgen het beste doen? Ik zie mij niet echt daar om 09.00 weer staan.

Wat je morgen het beste kan doen? Uitslapen. :D

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 01:10

Heb je ze nog gebeld? of ben je gewoon niet gekomen, de tel uit en ze het lekker uit laten zoeken?
Ik heb trouwens geen idee wat voor contract ik heb (slecht!) heb tot nu toe nog geen contract gezien. Wel krijg ik mijn loon tussen de 1e en 5e dag van de maand.

Citaat:
Wat je morgen het beste kan doen? Uitslapen.
}>

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:16

Persoonlijk zou ik me dan ziekmelden.
Ziek zijn is niet alleen lichamelijk zoals veel mensen denken...

Dus als ze vragen wat je hebt gewoon zeggen dat je dat alleen met je arts bespreekt.
Willen ze echt bewijs, dan even langs je HA, en je verhaal daar doen.
Die moet je verder kunnen helpen.

Je moet niet zomaar weg blijven.
Je kunt beter hebben dat ze jou ontslaan, dan dat je zomaar weg blijft.
dan hebben ze ook een hele goede reden om je te ontslaan, en die moet je ze niet geven.

Ook staat het niet echt netjes op je CV, onslagen omdat je niet meer kwam opdagen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 01:25

Als ik mij ziekmeld. Is dit dan niet uitstellen van hetgene wat komen gaat? Lastige situatie. Heb dit ook nog nooit gehad

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:26

Nouja je komt op voor je rechten. :) Ziek melden vind ik ook uitstellen eigenlijk..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:28

Mandy_89 schreef:
Als ik mij ziekmeld. Is dit dan niet uitstellen van hetgene wat komen gaat? Lastige situatie. Heb dit ook nog nooit gehad

Ziek melden of gewoon gaan.
zomaar weg blijven kan je niet maken.
Zowiezo betekend dat ontslag.

Maar je moet in elk geval communiceren.
Doe je niks en zeg je niks, dan weet je baas ook niet wat er is.

Als je er iets van zegt, en ze ontslaat je dan, oke dan is het zo.
Maar als je niet gaat morgen mag ze je ook ontslaan, en heeft ze groot gelijk dat ze dat doet, want dat doen ze bij elk bedrijf.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:30

Ik zou ook voor ziekmelden gaan

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:31

Mandy_89 schreef:

Je hebt ook nog collega's, niet erg collegiaal.
Morgen gewoon aan het werk en direct duidelijk maken dat je er ook klaar mee bent zoals het gaat en je wat anders gaat zoeken.
Als ze dan alsnog raar doen is het tas pakken en op dat moment direct wegwezen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:59

daar ben ik het niet mee eens. Ze ziet er duidelijk tegen op om morgen op het werk te verschijnen. Ook haar collega's kunnen zich ziekmelden als ze het niet trekken toch?
Haar werkgever zal zeer waarschijnlijk niet onder de indruk zijn als zij zegt dat ze er klaar mee is. Voor haar immers 10 anderen!
TS is JUIST collegiaal als ze zich ziekmeld en aangeeft bij de bedrijfsarts hoe het daar te werk gaat. DAAR hebben haar collega's en opvolgers wat aan. Als niemand dit meld zal de werkgever nooit op zijn vingers getikt worden.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 02:31

No_No schreef:
daar ben ik het niet mee eens. Ze ziet er duidelijk tegen op om morgen op het werk te verschijnen. Ook haar collega's kunnen zich ziekmelden als ze het niet trekken toch?
Haar werkgever zal zeer waarschijnlijk niet onder de indruk zijn als zij zegt dat ze er klaar mee is. Voor haar immers 10 anderen!
TS is JUIST collegiaal als ze zich ziekmeld en aangeeft bij de bedrijfsarts hoe het daar te werk gaat. DAAR hebben haar collega's en opvolgers wat aan. Als niemand dit meld zal de werkgever nooit op zijn vingers getikt worden.

Hier ga ik helemaal in mee.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 06:48

Een gesprek als individu is niet mogelijk zeg je. Hoe lijkt het als je een soort werkoverleg plant dan heb je de groep bij elkaar en kun je elkaar steunen.Zomaar wegblijven zou ik ook (nog) niet doen dan eerst maar ziek melden.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 08:19

Nou ik heb mij ziekgemeld, nu maar verder kijken hoe ik het ga doen. Ze verwachten natuurlijk dat ik er morgen weer sta, of anders moet ik bellen. (zo gaat dat, als je ziek bent moet je dat elke dag laten weten)

Lees steeds iets over een bedrijfsarts, hoe zit dat? Volgens mij is er geen bedrijfsarts waar ik werk.
Of is dat ook je huisarts?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:37

Ik zou in dit geval even contact zoeken met je rechtsbijstand. Je hebt geen contract wat de situatie nog ingewikkelder maakt. Je werkt er nig geen 3 maanden dus volgens mij heb je nergens recht op als je niet komt.
Ik zou persoonlijk de knop omzetten inderdaad (en geloof me, ik heb ook rotbazen gehad) en zsm een bieuwe baan zoeken, desnoods seizoenswerk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:46

Ik zou vanavond nog even goed in je contract en cao kijken wat je rechten en plichten zijn.
En heb jij dan bv 5 uur en een kwartier gewerkt, dan ga je gewoon pauze houden. :)