Digitaal portfolio maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Digitaal portfolio maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 20:46

Ik begin in september op een andere hogeschool met mijn HBO-studie die nog niet af was.
Helaas heeft mijn vorige opleiding geen vakfiches meer van mijn toenmalige opleiding -O-
Nou moet ik aan de hand van de vakfiches van de nieuwe hogeschool zelf een digitaal portfolio opstellen met fysieke bewijsvoering, om vrijstellingen te krijgen. Ik moet dus met oude inhoudsopgaves en cursusomschrijvingen en uiteraard mijn cijferlijsten bewijzen dat mijn oude opleiding mijn nieuwe opleiding overlapt.

Heeft iemand tips over hoe ik dat het beste vormgeef?
Ik word nu nl. stapelgek van alle kleine leerdoelen en competenties die ik denk te kunnen bewijzen, maar ik heb niet eens een scanner dus ik moet eerst het concept in elkaar zetten en dan de bewijzen inscannen en in het document voegen (aaarrrggghhh).
Ook niet zo handig is dat ik de vakspecifieke inhouden niet kan vinden (het gaat om geschiedenis, dus bijv. prehistorie) dus ik ben nu nog aan het werken aan de algemene doelen die voor elke lerarenopleiding gelden (nie handig nie, want dus allemaal kleine leerdoelen die ik na 4 jaar HBO op heeeel veeeel vlakken ben tegengekomen)

Alle advies is welkom!

love_wiepke

Re: Digitaal portfolio maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:54

Kun je de bewijzen niet toevoegen als bijlage ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 22:23

Dat wordt dan dus een grote rommel, want van 4 jaar HBO met elke tien weken een ander vak hou je heel wat over :o
Het moet een vrij kant en klaar pakket worden voor de beoordelingscommissie dat die er op een makkelijke manier over kunnen vergaderen.

Vanwege het ontbreken van de vakinhoudelijke vakfiches ben ik nu maar al mijn oude cursussen op tijdsperiode aan het indelen, met omschrijving erbij en puntsgewijs de inhouden. Daar zullen ze toch wel wat mee kunnen dan?
(dan pak ik die algemene delen later wel even op, als ik weer precies weet wat ik sinds 2004 eigenlijk heb zitten doen :+ ik zit echt sommige bladzijdes te lezen van :wow: heb ik dat allemaal gehad? He, hier weet ik niks meer van. Oooo ja, dat was ik al vergeten! Het is net een fotoalbum hahaha)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:48

Als je nou de lijst met competenties van je nieuwe opleiding als leidraad houdt en dan per competentie de benodigde verslagen/documenten invoegt? En dan eventueel aan het eind nog algemene documenten?
Je kunt met verwijzingen werken als bepaalde documenten voor meerdere competenties gelden, dan hoef je ze niet meermalen in te voegen. Competentie 5.3: zie document A.6 op blz. XX

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 22:55

Ze werken niet met een competentielijst. Ik heb zeg maar de vakfiche met als doelen:
authentiek communiceren
communiceert in relatie tot eigen denken en voelen
komt respectvol uit voor eigen mening

leiding geven
kan conflictsituaties hanteren

omgaan met diversiteit
maakt verschillen en diversiteit bespreekbaar

professioneel samenwerken
respecteert de omgangsvormen
spant zich in om een gemeenschappelijk doel te bereiken

spreken
hanteert passend taalgebruik

zorg voor welbevinden
stelt zich empatisch op

zorgen voor welbevinden
leeft zich in de belevingswereld van anderen in

ZELFONTWIKKELING
creatief denken en zijn
toont creativiteit

flexibel zijn
speelt soepel in op kritiek, commentaar en reacties

planmatig handelen
neemt initiatieven bij het uitvoeren van een planning

reflecteren
neemt de verantwoordelijkheid op voor eigen gedrag en attitude

En een ander vak heeft een soortgelijke lijst die weer net iets afwijkt. :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:00

Tadaaaa. Mooie lijst als uitgangspunt! En als bij meerdere vakken bijv. Flexibel zijn staat, dan noem je die A en alle documenten die bij flexibel zijn, noem je dan a.1, a.2 etc. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:13

Dank je wel.
Zou dat voor hun dan overzichtelijk genoeg zijn?
Want ze willen dat ik per vak aangeef dat ik het allemaal al eens gezien heb, maar de omschrijvingen zijn zo ontzettend vaag :=

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:18

Nja, als ze het echt per vak willen (zouden ze het door diverse docenten na laten kijken?), dan kun je dat nog even nabellen. Of ze per vak een dossier willen, of dat overlappende documenten ook gebruikt mogen worden.