Stoppen met opleiding, maar dán..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Eigenwijs

Stoppen met opleiding, maar dán..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 22:33

Na een hele poos niet op bokt te zijn geweest loop ik nu tegen een hobbel in mijn leven aan die ik niet tegen mijn ouders kan uiten.

'Vroeger' was ik een vrolijk en spontaan kind. Ik was wel snel op mijn teentjes getrapt maar was vaak vrolijk en maakte snel vriendjes. Door wat te zijn gepest op zowel basis als middelbare school ben ik een stuk terughoudender geworden. Ik heb me steeds afgevraagd wát er nou mis met mij was. Daarnaast is mijn broer van jongs af aan erg lastig geweest en hebben mijn ouders hier veel hulp voor gehad (hij is nu 4 jaar geleden gediagnostiseerd met autisme, op zijn 21ste). Ook dit heeft natuurlijk veel effect gehad op mij als persoon.

Wel had ik een doel voor ogen, ik wilde het effect van andere mensen op kinderen beperken en dat wilde ik doen door middel van mijn studie en uiteindelijk beroep. Dit bleek echter niet makkelijk want na een half jaar werd er al door mijn SLB'er gezegd dat ik het toch niet zou redden en zij kwam met de vraag wat ik daar kwam doen. Daar maak je mij alleen maar strijdlustig van en zo haalde ik dus ook mijn propedeuse, de hoofdfase en mijn minor. Vorig jaar september ben ik begonnen met een stage die een maatje te groot voor mij was. Dankzij mijn eigen onzekerheid en de uitspraken van mijn stagebegeleidster ben ik depressief geraakt. Ik heb destijds hulp gezocht bij een analytisch psycholoog die vermoedens had dat ik zelf een vorm van autisme had omdat ik dingen anders interpreteerde dan dat hij ze bedoelde. Ik heb hiervoor ook een test gehad en er bleven vermoedens naar PDD-nos.. Echter kon ik dat niet erg serieus nemen. Verder heeft deze meneer mij niet kunnen helpen.

Nou prima, een andere stage gevonden waar ik dacht dat ik het prima deed. Geen signalen gehad die erop wezen dat ik niet aan verwachtingen voldeed. Tot 4 weken voor het einde van de stage, ik voldeed dus niet en kon ook gelijk vertrekken máár of ik nog even alle opdrachten af kon maken en bij hun in kon leveren want daar waren ze wel tevreden over. Dit heeft zo'n klap gegeven.. Ik heb 4 jaar geknokt voor mijn plekje op die opleiding en ik geef het op.. Ik ben er kapot van maar ik ben klaar met vechten.

Máár nu.. Ik zou in september kunnen starten met een redelijk vergelijkbare opleiding maar ik ben zo onzeker.. Ik weet niet meer of ik links of rechts moet gaan en ik ben volledig het 'doel' van mijn leven kwijt. Depressief voel ik me niet maar wel richtingloos.
Het is lastig om hier thuis erover te praten omdat ik meteen geirriteerd raak, het lucht in ieder geval op om het even van me af te typen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:37

Andere invalshoek... Kun je het laatste jaar van de opleiding niet op een andere school doen? Of wil de huidige school daar absoluut niet aan meewerken?
Het is duidelijk dat je dit toch echt heel graag wilt en je bent al zo ver gekomen...
In het dal waarin je nu zit is het misschien moeilijk om de moed nog/weer te vinden, maar je bent zo te merken echt een vechter, je hebt het in je!

Kun je je ouders geen brief schrijven? Of het eerst bespreken met iemand die je vertrouwt en waarmee je wel makkelijk praat en dan samen naar je ouders stappen?

Anoniem

Re: Stoppen met opleiding, maar dán..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 07:31

LZP -> STW

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:38

Opgeven is nooit een optie! :)

Ik zou naar een andere school gaan. Kan zoveel oplossen. Ik ben altijd in de buurt gebleven, ondanks alles.. Nu zit ik verder weg en bevalt ZOVEEL beter! +:)+ motivatie krijg ik weer terug, en gaat gewoon beter!

Wbt je persoonlijke problemen. Als je denkt dat bij je huidige psycholoog niet helpt, moet je naar een andere. Zo simpel is het eigenlijk. Verder faalangst training wil ook veel helpen :) Succes!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:40

Slotje ivm schaduwaccount