Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
heb het ook ooit is gedaan toen ik werkte in en winkel die me onderbetaalde.
_Bonte_ schreef:je mag vandaag zeggen dat je stopt , dan moet je nog 3 dagen werkenheb het ook ooit is gedaan toen ik werkte in en winkel die me onderbetaalde.
Btw je kan heel goed online opzoeken hoe lang je nog moet werken als je als jobstudent in belgie
Florenc schreef:Je spreekt hier van "profiteren van de voordelen als jobstudent", maar die voordelen zijn voornamelijk voordelen die een werkgever heeft op een student (patronale lasten liggen een stuk lager). Als student zijn die voordelen echt relatief klein. Natuurlijk, het stuk belastingen dat je betaald is miniem, dus dat lijkt hét grote voordeel te zijn. Maar anderzijds, als je onder een gewoon contract werkt (niet-student) krijg je wél vakantiegeld (15,34% op je totaal bruto belastbaar), én eindejaarspremie, hetgeen dat stukje belasting vaak wel compenseert.
Qua 'werktijden' mag een werkgever vrij veel doen, zolang je maar minstens drie uur per dag (eventueel met een "normale pauze" tussen) werkt. Als dat 2u werken, 2u pauze, 4u werken is, dan zit je werkgever in fout en kan je voor die eerste twee uur een uitbetaling 'eisen' van drie uur (omdat twee uur pauze, niet meer onder "normale pauze" valt). Als het 2u, 3kwartier pauze, 2u werken is, dan zit je werkgever helemaal safe. Als het 3u werken, 3u pauze, 3u werken is, zit hij ook safe.
Als je trouwens een contract van minder dan een maand hebt getekend, dan is je opzegtermijn maar één dag. Je kan er dus perfect onderuit.
Qua verloning zullen ze vermoedelijk wel het minimumuurloon volgen. Leeftijd maakt daarbij (boven de 21) eigenlijk niets uit. Minimum uurloon zal vermoedelijk niet veel hoger liggen dan een 9tal euro per uur (maar daarvoor zou je eigenlijk het PC moeten weten).
Mijn tip: je bent afgestudeerd. Het slimste dat je kan doen, is je tijd niet verspelen met vakantiewerk, maar gebruiken om vast werk vast te krijgen en daar zo snel mogelijk te beginnen......
Ik kom nog gemakkelijk toe tot september maar dan moet er echt weer geld in het laatje komen. Dus dacht ik om nog te werken als jobstudent zodat er minder wordt afgetrokken en ik op een korte periode vrij veel centen kan verdienen. Misschien moet ik dit even bekijken, pff ik weet het allemaal niet meer ! Florenc schreef:Mijn tip: je bent afgestudeerd. Het slimste dat je kan doen, is je tijd niet verspelen met vakantiewerk, maar gebruiken om vast werk vast te krijgen en daar zo snel mogelijk te beginnen......
Yasmine schreef:Florenc schreef:Mijn tip: je bent afgestudeerd. Het slimste dat je kan doen, is je tijd niet verspelen met vakantiewerk, maar gebruiken om vast werk vast te krijgen en daar zo snel mogelijk te beginnen......
Hier ben ik het dus écht niet mee eens, het is zó moeilijk om werk te vinden nu. Het beste wat je (in mijn ogen) kan doen is nog zo lang mogelijk als student werken en intussen ook solliciteren. Dan verdien je toch nog wat geld. Ik ben al sinds einde mei klaar met mijn studie, ben intensief aan het solliciteren maar intussen werk ik wel fulltime als student. Zo verdien ik geld en heb ik ook nog tijd om te solliciteren.
Als je echt wilt stoppen daar, dan denk ik dat je gewoon eerlijk moet zijn en zeggen: oké jongens, ik zie het niet zitten om hier nog 2 maanden te werken als het zo'n routinewerk is en mijn loon zo laag ligt. Het is wel vervelend om zoiets te zeggen tegen een werkgever waar je al lang voor werkt, maar wie weet gaan ze je dan wel opslag geven of je uren wat meer flexibel maken. En over het algemeen heb ik wel gemerkt dat ze wat laxer zijn tegenover jobstudenten. Ik heb hier en daar ook al eens jobs moeten afzeggen en als je dat netjes aanbrengt wordt er vaak wel goed op gereageerd. Er zijn immers héél veel studenten die willen werken en te weinig jobs, dus vaak vinden ze wel snel een vervanger.
Persoonlijk zou ik wel doorbijten als je het geld nodig hebt. Sommige dagen vallen tegen, vooral als je weet dat je er nog 2 maanden te wachten staan, maar het zal echt wel wat beter worden. Neem het gewoon per dag. Ik doe zelf hetzelfde vakantiewerk en omdat ik geen examens had, ben ik al heel juni aan het werken. 6 dagen per week, dagen van 8-9u. Ja, dat steekt héél hard tegen, het is routinewerk en je hebt echt het gevoel dat je nuttigere dingen zou kunnen doen met je diploma. Maar ik had het geld echt nodig (ik ga in augustus-september 6 weken op vakantie) dus er zat gewoon niks anders op. Ik had soms ook dezelfde onderbroken dagen als jij (8-12u, 15-19u etc.) en dat is écht stom, maar vraag anders eens of je niet gewoon andere uren kan krijgen die niet zo onderbroken zijn? Want ze moeten zelf toch ook wel inzien dat dat niet echt realistisch is om 2 maanden vol te houden...
Maar ik vind wel dat je écht heel weinig verdient daar, hoor! Ik ben ook jouw leeftijd (22), doe al 3 jaar vakantiejob in dezelfde supermarkt en sinds deze maand verdien ik €11,30.
ik durf niet helemaal eerlijk te zijn. Mijn oma gaat ook heel veel naar die supermarkt en ik wil het niet genant maken voor haar. Ik dacht om te zeggen dat ik nog 14 dagen kon (mijn proefperiode) en dat ik dan ging stoppen ofzo. SmartBH schreef:Dan zit hij inderdaad safe qua uurverdeling. Ik heb en contract getekend van 1 juli tot 31 juli, met een proefperiode van 14 dagen. Ik ben ondertussen te weten gekomen dat ik in de maand september kan werken, ik krijg 3 euro meer per uur. Ik ontving in de supermarkt 8,7 euro per uur.
Ik zou graag soliciteren, maar ik ben nog niet helemaal klaar met mijn opleiding ik was er voor mijn eindwerk/thesis/bachelorproef (weet niet hoe dit in nederland noemt) niet door. Ik moet dus een tweede zittijd doen. Ik heb er wel goed oog op en ik denk dat het mij ook zal lukken, maar hoe komt dit over naar een werkgever? Soliciteren met niet de zekerheid dat ik afgestudeerd ben? Ik ontvang ergens eind september mijn diploma. Ik mag wettelijk maar tot 30 sept werken als student.
Ik heb de centjes wel nodig, het is niet voor mijn plezier dat ik ga werken, maar de centjes die ik verdiend heb geraken nu op en ik moet mijn paard blijven onderhoudenIk kom nog gemakkelijk toe tot september maar dan moet er echt weer geld in het laatje komen. Dus dacht ik om nog te werken als jobstudent zodat er minder wordt afgetrokken en ik op een korte periode vrij veel centen kan verdienen. Misschien moet ik dit even bekijken, pff ik weet het allemaal niet meer !
Citaat:Hier ben ik het dus écht niet mee eens, het is zó moeilijk om werk te vinden nu. Het beste wat je (in mijn ogen) kan doen is nog zo lang mogelijk als student werken en intussen ook solliciteren. Dan verdien je toch nog wat geld
Florenc schreef:SmartBH schreef:Dan zit hij inderdaad safe qua uurverdeling. Ik heb en contract getekend van 1 juli tot 31 juli, met een proefperiode van 14 dagen. Ik ben ondertussen te weten gekomen dat ik in de maand september kan werken, ik krijg 3 euro meer per uur. Ik ontving in de supermarkt 8,7 euro per uur.
Ik zou graag soliciteren, maar ik ben nog niet helemaal klaar met mijn opleiding ik was er voor mijn eindwerk/thesis/bachelorproef (weet niet hoe dit in nederland noemt) niet door. Ik moet dus een tweede zittijd doen. Ik heb er wel goed oog op en ik denk dat het mij ook zal lukken, maar hoe komt dit over naar een werkgever? Soliciteren met niet de zekerheid dat ik afgestudeerd ben? Ik ontvang ergens eind september mijn diploma. Ik mag wettelijk maar tot 30 sept werken als student.
Ik heb de centjes wel nodig, het is niet voor mijn plezier dat ik ga werken, maar de centjes die ik verdiend heb geraken nu op en ik moet mijn paard blijven onderhoudenIk kom nog gemakkelijk toe tot september maar dan moet er echt weer geld in het laatje komen. Dus dacht ik om nog te werken als jobstudent zodat er minder wordt afgetrokken en ik op een korte periode vrij veel centen kan verdienen. Misschien moet ik dit even bekijken, pff ik weet het allemaal niet meer !
Ik heb mijn thesis ook in tweede zit gedaan, maar mijn contract was in april of mei al wel getekend (ben er ook beginnen werken een paar dagen voordat ik mijn resultaat had). Geen enkele werkgever die daar moeilijk over doet. Zéker in deze tijden, moet je écht niet wachten met het solliciteren totdat je je diploma effectief in handen hebt. Daar had je eigenlijk in april/mei al mee moeten beginnen. Er zijn zelfs genoeg bedrijven waar je dan zelfs al veel te laat bent (Big4 bedrijven beginnen bv met hun aanwervingen van schoolverlaters in oktober/november al!).
Verder, zoals al gezegd: het is niet omdat er minder belastingen worden ingehouden, dat je ook effectief meer verdiend. Voor jou (als student) komt het vaak zelfs ongeveer op hetzelfde uit. Het is enkel de werkgever die hier baat mee heeft. Ik doe de loonadministratie van een aantal grote bedrijven die met veel studenten werken, dus ik weet hoe die lonen er uit zien.Citaat:Hier ben ik het dus écht niet mee eens, het is zó moeilijk om werk te vinden nu. Het beste wat je (in mijn ogen) kan doen is nog zo lang mogelijk als student werken en intussen ook solliciteren. Dan verdien je toch nog wat geld
Tuurlijk, werken is werken. Maar volgens mij heeft TS het idee dat ze véél beter af is om nu nog vakantiewerk als student te doen (minder belast, meer geld), eerder dan "gewoon" werk (als niet-student), waardoor ze daar de voorkeur aan geeft. Zoals hierboven al gezegd, is dat niet het geval, en kan je dus (imo) best zo snel mogelijk op zoek gaan naar een vaste job!
@TS: als het een kwestie is van verdienen (en je genoeg dagen nog hebt), waarom zou je er dan een OF / OF verhaal van maken? Dan blijf je toch hier een maand werken, om dan in september nog een maand op die andere plaats te werken? EN/EN verhaal....
SmartBH schreef:Ok bedankt voor je inzicht, ik studeer maatschappelijk werk en ik denk niet dat er daar vaste vacatures worden ingevuld. Maar ik zal alvast beginnen soliciteren, de meeste docenten raadden dit ons nog af voordat we onze thesis hebben ingediend. Maar inderdaad ik kan alvast proberen. Ik heb besloten om mijn proefperiode te doen in de supermarkt omdat het echt veel te slecht betaald. Ondertussen zal ik dan aan mijn thesis verder werken zodat ik zeker slaag en zal alvast beginnen soliciteren. Ik kan dan nog zien of ik al dan niet mijn vakantiejob in sept doe. Misschien vind ik door het soliciteren wel een leuke job en kan ik daar alvast aan de slag.
Alvast heel heel erg bedankt voor jullie steun !
Florenc schreef:SmartBH schreef:Ok bedankt voor je inzicht, ik studeer maatschappelijk werk en ik denk niet dat er daar vaste vacatures worden ingevuld. Maar ik zal alvast beginnen soliciteren, de meeste docenten raadden dit ons nog af voordat we onze thesis hebben ingediend. Maar inderdaad ik kan alvast proberen. Ik heb besloten om mijn proefperiode te doen in de supermarkt omdat het echt veel te slecht betaald. Ondertussen zal ik dan aan mijn thesis verder werken zodat ik zeker slaag en zal alvast beginnen soliciteren. Ik kan dan nog zien of ik al dan niet mijn vakantiejob in sept doe. Misschien vind ik door het soliciteren wel een leuke job en kan ik daar alvast aan de slag.
Alvast heel heel erg bedankt voor jullie steun !
Bwa, ik heb ook maatschappelijk werk (maatschappelijk advisering) gestudeerd.....![]()
Maar inderdaad, zorgen dat je thesis zo snel mogelijk af is, en zo snel mogelijk vollop beginnen solliciteren. Naar wat ik gehoord heb, is thuiszitten tot januari niet zo'n aangename "vakantie"