Studeren: Wat komt er allemaal bij kijken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Studeren: Wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 13:06

Hallo allemaal,

Na de zomer begin ik aan een nieuwe studie. Ik ben net geslaagd voor mijn Havo en heb helemaal zin om te studeren!
Ik heb alles het liefst zo snel mogelijk geregeld, zo ook alles wat er bij het studeren komt kijken.
Maar wat is dat eigenlijk allemaal?
Ik ben 17 jaar en heb net gelezen dat ik, als ik aan een HBO studie begin(wat ik ga doen), ik vanaf 1 oktober recht heb op studiefinanciering.
Hoe zit het met het OV, studiefinanciering, reizen en collegegeld?
Wat zijn mijn kosten en wat zijn mijn ontvangsten?
Moet ik nog bepaalde verzekeringen afsluiten?

Brand los!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:10

Je kosten hangen grotendeels af van je woonsituatie. Ga je op kamers? Dan krijg je uiteraard meer studiefinanciering dan wanneer je thuis blijft wonen. Je OV-abonnement moet je zelf aanvragen en op je OV-kaart zetten (als je die al hebt, anders die ook aanvragen). Waarom heb je eigenlijk recht op stufi vanaf oktober? Ik had dat toen vanaf september, dan begint het studiejaar ook. Verder wil ik je vooral aanraden voor boeken e.d. op Marktplaats en Bol.com te kijken, nieuw kopen is niet altijd handig omdat er soms vrij snel nieuwe drukken verschijnen en dan verlies je er daarna enorm op als je ze weer verkoopt, als je ze al verkocht krijgt. Tweedehands kun je goede boeken krijgen voor relatief weinig geld, ik heb voor al mijn studieboeken tot nu toe maximaal de helft van de nieuwprijs betaald, en dan waren ze vaak nog zo goed als nieuw :j

Ik woon zelf op kamers en heb verder eigenlijk geen extra verzekeringen. Kosten waar je rekening mee moet houden zijn je huur, boodschappen, zorgverzekering (zorgtoeslag!), onverwachte kosten voor als er iets stuk gaat... Het is dus handig om een reserve te hebben waarop je kan terugvallen of dat nodig is. En maak een keuze: ga je lenen, werken, dragen je ouders bij?

moelly

Re: Studeren: Wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 13:15

Ik blijf, zoals het nu lijkt, thuis wonen. Ik heb een bijbaantje en wil vanaf het nieuwe schooljaar alleen op zaterdag werken en niet te lang, zodat ik ook nog tijd heb voor schoolwerk en sport(heb het eerste jaar relatief weinig lessen, maar voor de zekerheid en om het wennen wil ik sowieso beginnen met alleen zaterdag niet meer dan 4 uur werk).
Ik hoop dat mn ouders (deels) kunnen bijdragen. Ga ik allemaal nog uitzoeken. Anders moet ik inderdaad lenen.
En hoe zit het met een aanvullende beurs? Kun je die t.a.t. aanvragen en/of krijgen?

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:17

Als je ouders weinig verdienen krijg je meer stufi. Tevens kan je lenen tegen gereduceerde rente bij DUO.

Als ik jou was zou ik een overzichtje maken van je ontvangsten en uitgaven. Dan kan je een beetje kijken of je uitkomt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:18

De aanvullende beurs kun je sowieso aanvragen en dan berekent DUO of je die ook krijgt. Het hangt af van het inkomen van je ouders, als dat onder een bepaalde grens ligt krijg je een deel van de aanvullende beurs of helemaal. Dat kun je uitrekenen met de rekenhulp op de site van DUO. Als je geen recht hebt op de aanvullende beurs wordt hij gewoon op 0 gesteld, dus geen ellende met terugbetalen omdat je onrechtmatig die beurs krijgt ofzo.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 13:21

@Djonah: Ja dat was ik inderdaad ook van plan ja!
Maar wilde eerst ongeveer weten welke kosten en ontvangsten ik zou kunnen verwachten, voor ik een balans maak..

@Kirsha: Bedankt! DUO site had ik inderdaad ook al even op gesnuffeld.
Ga ik even met mn ouders overleggen enzo.

Bedankt! :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:22

Succes :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 13:29

Dankjewel!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:37

Je moet een persoonlijke ov chip kaart bestellen, hierop kan je dan je studenten reisproduct laden. Waarschijnlijk heb je pas recht op je reisproduct op het moment dat je ook recht hebt op stufi, dat zou bij jou dan vanaf 1 oktober zijn.
Als je ouders onder een bepaald bedrag verdienen kan je aanvullende beurs aan vragen volgens mij zijn de regels daarvoor wel bij duo te vinden. De basisbeurs voor thuiswonende is ongeveer 90,- euro.
Verder als je nog thuis woont: vanaf je 18e een eigen zorgverzekering, boeken, studiematerialen en andere bijkomende studiekosten.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 14:03

Bedankt voor je reactie!
Gaat de OV er niet uit?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:18

Waarschijnlijk wel maar nog niet dit jaar.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 14:19

Nee, maar ik word 25 december 18 en ik meende dat per 2014 de OV kaart wordt afgeschaft?
Of krijg ik een OV kaart als ik stufi krijg?

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:49

Je krijgt pas een OV-kaart als je stufi ontvangt.

Je kan voor je balans al op schrijven de uitgaven van je studie:
Boeken, collegegeld, papier/schriften, pennen, rekenmachine, internet, potloden, laptop met toebehoren, reiskosten etc. Het meeste kan je on line wel vinden. Het ligt er ook aan wat voor studie je gaat doen.
Als ontvangsten kan je neerschrijven Stufi en je baantje. Ook deze gegevens kan je opzoeken.

De eventuele kosten die je kan neerzetten zijn afschrijving. (Of ben ik nu te economische bezig?)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 14:50

Bedankt voor je reactie!
Nee hoor, ik snap het! :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:33

De ov-kaart zou er eventueel per 1 januari 2016 uitgaan. Maar wat is de optie naast 4 uur werken? In principe is een studie full time dus dan heb je in het weekend gewoon 'vrij'.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:56

Douce schreef:
De ov-kaart zou er eventueel per 1 januari 2016 uitgaan. Maar wat is de optie naast 4 uur werken? In principe is een studie full time dus dan heb je in het weekend gewoon 'vrij'.

Ligt er heel erg aan wat voor studie je doet, ik doe zelf een vrij drukken studie en ben ik het weekend ook vaak nog druk met mijn studie. Zeker als de tentamens er aankomen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:01

Maar ben je dan doordeweeks elke dag 8/9 uur bezig? Ik werk zelf in de horeca dus scheelt misschien. Ik zie weinig mensen op zaterdagavond aan school werken dus ben zelf van mening dat de meesten wel 5 uur per weekend kunnen missen. Horeca als bijbaan trouwens.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:17

Douce schreef:
Maar ben je dan doordeweeks elke dag 8/9 uur bezig? Ik werk zelf in de horeca dus scheelt misschien. Ik zie weinig mensen op zaterdagavond aan school werken dus ben zelf van mening dat de meesten wel 5 uur per weekend kunnen missen. Horeca als bijbaan trouwens.

Nu zou ik wel een baantje er bij kunnen nemen maar de eerste maanden had ik bijna iedere dag college van 9-17uur en dan moest ik nog beginnen aan de zelfstudie. En dan gaan ze er van uit dat je meer tijd besteed aan zelfstudie dan aan college. Toen had ik echt geen puf om nog 's avonds te gaan werken.

TS als je meer wilt gaan werken zou ik het eerst volgend jaar even aankijken, hoeveel tijd je aan je studie kwijt bent en hoeveel energie het kost.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:26

Ik had het de eerste periodes ook enorm druk met mijn studie. Nu heb ik gemiddeld 15 contacturen, maar in de eerste 2 blokken van het eerste jaar zat ik het dubbele aantal uren op school, en dan had ik het daarnaast nog loeidruk met verslagen e.d. Dat TS dus niet direct aan een baantje wil beginnen snap ik wel, ik ben er wel direct naast gaan werken maar dat bleek later allemaal toch iets minder makkelijk te combineren dan ik had gedacht :=