Met Pabo diploma, alleen mogelijkheden tot juf? Of meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met Pabo diploma, alleen mogelijkheden tot juf? Of meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:22

Beste Bokkers :),

Zelf ben ik een student en zit in het derde jaar van de Pabo. Volgend jaar zou ik kunnen afstuderen, maar helaas gaat dit hoogswaarschijnlijk niet lukken door gezondheidsproblemen. Ik heb dus een half jaartje studievertraging.

Ik twijfel eigenlijk mijn hele studie al, of ik het juf zijn alleen 'geweldig' vind. Stage's vind ik altijd 'wel' leuk in het begin en als ik eenmaal met de kinderen bezig ben, maar vaak moet ik me echt er toe zetten om te gaan, bij wijze van spreken. Ik weet dat ik veel meer zou kunnen in mijn stage, maar heb de motivatie er niet echt voor. Ik doe net genoeg, zodat de kinderen er niet de dupe van zijn.

Ik heb nog meer 2 grote doelen die ik moet behalen wil ik mijn diploma halen. Hier zal ik mijn best ook voor doen, maar dan blijft mijn twijfels over mijn jufcariere...

Mijn vraag is, welke mogelijkheden heb je nog meer met een pabo HBO diploma?

Wie heeft hier nog meer last van?

sharonalover

Re: Met Pabo diploma, alleen mogelijkheden tot juf? Of meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:15

Je zou eventueel verder kunnen gaan naar een tweedegraads opleiding, dan kan je ook in het voortgezet onderwijs werken. Het idee blijft hetzelfde, je staat voor de klas, maar het is een andere doelgroep, wellicht scheelt dat voor je.
Daarnaast zou je ervoor kunnen kiezen om een premaster met een master onderwijskunde te gaan doen. Je kan dan veel meer kanten op, ook bijvoorbeeld in het bedrijfsleven. Dit is wel een universitaire studie, ik heb de academische pabo gedaan. Dit is een route voor mensen die VWO hebben gedaan. Wij deden de premaster tijdens onze bachelor. Wij zijn na 1 vak op de universiteit hiermee gestopt omdat wij het te saai en te theoretisch vonden, we hebben toen een gedeelte van de master SEN daarvoor in de plaats gedaan. De master SEN is ook nog een optie, dit is een HBO master. Hiermee kan je bijvoorbeeld RT of IB gaan doen. Hoe de toekomst er dan voor je uitziet is vrij onzeker ;)

Je kan dus nog wel wat meerdere kanten op, al blijf je wel in de onderwijshoek zitten natuurlijk. Je zal alleen nog wel verder moeten leren ;)

Ik doe nu trouwens de tweedegraads lerarenopleiding Nederlands. Ik vind het een hele leuke opleiding, ik heb echt motivatie om het goed te doen (voor het eerst :Y) ). Ik vind het alleen wel een zware opleiding, en dan ben ik gewend om hard voor mijn studie te werken, want op de academische pabo haal je 80 studiepunten per jaar in plaats van 60.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:41

Dankje voor je ervaring ;) ik zelf heb ook vwo gedaan en acpa vond ik zelf te veel van het goede (ook vanwege de klachten die ik heb). Heb zelf 3 maandjes universiteit gedaan pedagogiek.

Ik weet het allemaal niet echt... Misschien dat tweedegraads wel iets is. Even precies bekijken. Alleen denk dat ik eigenlijk helema geen les wil geven.. de opleiding pabo vind ik leuk, maar altijd les moeten geven weer niet..

Goed dat jij het nu zo naar je zin hebt :) heb je ook vrijstellingen of verkorte mogelijkheden?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:32

Je tweedegraads voor Nederlands kan je in anderhalf jaar halen na je pabo. Bijna iedereen heeft echter uitloop naar twee jaar ;) Je kan deze verkorte variant alleen in Deventer of Hengelo volgen. Je kan het eerste half jaar van de opleiding ook als minor binnen de pabo doen, ook als je ergens anders de pabo doet ;)

Als je helemaal geen les wilt blijven geven is ook tweedegraads misschien niet zo'n goede keuze :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:50

Ik heb sowieso als minor bewegingsonderwijs, omdat ik ook graag wil sporten/sport geven.

Liever wil ik niet verder studeren, vroeg me alleen af wat je met je pabo diploma eigenlijk allemaal kan, naast juf zijn..

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:48

Mijn collega heeft ook een PABO-diploma, hij is, net als ik dus, activiteitenbegeleider op een zorgboerderij.
Bij veel vacatures in de zorg is een PABO-diploma ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 00:30

Dankje wel voor het meedenken, maar de zorg wil ik niet in.

Onderzoek doen etc vind ik leuk, maar waar..