Dag VWO, hallo HAVO, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

X_Sam_X

Dag VWO, hallo HAVO, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 08:10

Ik heb besloten om volgend jaar over te stappen naar de Havo ipv met hakken over de sloot door te gaan naar 6 VWO. Ik heb gewoon geen motivatie meer om er zo veel tijd in te stoppen om dan nog net een 5 te halen, dus volgend jaar naar 5 Havo :)

Wie heeft nog meer deze keuze gemaakt, en wat is de reden daarvoor?

Ben benieuwd of er ''lotgenoten'' zijn op bokt :)

98xsophiex98

Re: Dag VWO, hallo HAVO, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:15

Ik jammergenoeg.
Alles gaat wel goed op havo behalve de talen dus dat zijn 3 onvoldoendes en dat mag niet.
Dus ik ga volgend jaar naar 3t.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:19

Ik! Ik ben begin 5vwo heel erg ziek geworden en zat/zit daardoor vooral thuis. 5vwo ging ik sowieso niet meer inhalen, dan moest ik aan het einde ineens zoveel doen. En nu zijn we aan het einde en ben ik alleen maar zieker :'). Daarom hebben we halverwege het jaar besloten om naar 5havo te gaan. Een heel stuk makkelijker voor mij, minder zwaar met een vak minder(ik heb kunstbeeldendevorming laten vallen) en ik zal waarschijnlijk voor Nederlands & Engels amper hoeven werken omdat ik daar op vwo heel erg goed in was.
Ik vind het wel jammer, bij mijn vrienden weg enzo en geen vwo diploma, maarja. Anders had ik daar nog minstens 2 jaar gezeten, terwijl ik veel liever lekker aan een opleiding begin.

Misschien vind je dit topic ook leuk?, [STW] HAVO examenjaar 2013/2014 - Daarin zitten mensen met havo examenjaar na de vakantie.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 08:21

bij mij is het net andersom, ik heb voor de exacte vakken allemaal 5en, natuurkunde, wiskunde en scheikunde dus ;)

@Daisydarling, heb jij je examen nu al gedaan voor Havo of niet?

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:29

Goede keus! Ik heb vorig jaar met hakken over de sloot 6 VWO gehaald en toch geprobeerd maar helaas. Nu ga ik aankomend jaar 5 HAVO doen!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:33

X_Sam_X schreef:
bij mij is het net andersom, ik heb voor de exacte vakken allemaal 5en, natuurkunde, wiskunde en scheikunde dus ;)

@Daisydarling, heb jij je examen nu al gedaan voor Havo of niet?

Oh, nee hihi :') Ik heb besloten naar 5havo te gaan, als examenjaar. Dit jaar heb ik thuis afgemaakt en alle benodigde dingen afgemaakt en ingehaald. Voor de rest heb ik mijn tijd thuis uitgezeten, examens maken had ik in deze staat helaas niet gekund :7
Volgend jaar dus havo examen, met oa Economie, Geschiedenis en M&O.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:35

Mijn beste vriendin is van 4 VWO naar 4 HAVO gegaan.
Ze haalt nu hele goede cijfers op HAVO en gaat nu naar HAVO 5!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:38

Ik zou er goed over nadenken. Dat je een jaartje kunt chillen wil niet zeggen dat het een goede keus is. Dus de reden dat je motivatie weg is vind ik persoonlijk een slecht argument. Want dan ga je misschien wel heel veel spijt krijgen over een tijdje. Ik zou er over nadenken of je hbo studies leuk vind, met wat voor een diploma jij wilt vertrekken van de middelbare school en of je wel tevreden kunt zijn met een havo diploma.
Ik heb zelf namelijk heel veel spijt van mijn keuze, mocht net niet over na 6 vwo en ben uiteindelijk naar de havo gegaan dood gebrek aan motivatie, ik was de middelbare school zat en nog wat privè redenen.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:45

Jup ik ook! Ik ga alleen van 3 vwo naar 4 havo. Ben tot nu toe elk jaar nét over gegaan naar vwo, maar dit jaar is het niet gelukt dus ga nu naar havo. :)

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 08:46

Danique_G schreef:
Ik zou er goed over nadenken. Dat je een jaartje kunt chillen wil niet zeggen dat het een goede keus is. Dus de reden dat je motivatie weg is vind ik persoonlijk een slecht argument. Want dan ga je misschien wel heel veel spijt krijgen over een tijdje. Ik zou er over nadenken of je hbo studies leuk vind, met wat voor een diploma jij wilt vertrekken van de middelbare school en of je wel tevreden kunt zijn met een havo diploma.
Ik heb zelf namelijk heel veel spijt van mijn keuze, mocht net niet over na 6 vwo en ben uiteindelijk naar de havo gegaan dood gebrek aan motivatie, ik was de middelbare school zat en nog wat privè redenen.

Hier heb ik over nagedacht en naar de universiteit wil ik sowieso niet omdat ik dat te ver weg vind en niet op kamers wil.
Ik zou dus prima tevreden zijn met een Havo diploma en ook zal ik dan volgend iets minder stress en hoofdpijn hebben door school, het VWO is gewoon te zwaar en een VWO examen ga ik toch zo niet halen, dan kan ik na volgend jaar alsnog naar de Havo en dat risico neem ik niet. Ook ben ik de school in kwestie al lang zat dus denk dat dit het beste is :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:30

Ik ben tijdens mijn middelbare school carriere van 2gym naar 3havo gegaan. Op gymnasium lukte het mij echt niet, en ik besloot op safe te spelen en ook niet op vwo te gokken. Klasgenoot van mij die dat wel heeft gedaan is later alsnog afgestroomd. Ik heb daarna een super leuke hbo opleiding afgerond die ik voor geen goud had willen missen (oa. (buitenlandse) stages zijn groot voordeel! en de lekker praktische dingen die je leert), en zit nu alsnog op de uni om mijn master te halen, want ik was na het hbo nog niet uitgeleerd.

Je kunt altijd weer opstromen als je daar de motivatie voor hebt, is echt niks mis met afstromen, mits goed over nagedacht :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:33

Ik ben al aan het studeren, maar ik heb op de middelbare school ook de keuze gemaakt. Van 4 VWO blijven zitten naar 4 HAVO. Dat jaar had ik de ziekte van Pfeiffer maandenlang, en sowieso het VWO was op de tenen lopen. Daarnaast wilde ik toch naar HBO. Nooit spijt gehad van de keuze, HAVO was een verademing :) .

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:41

Ik ga ook overstappen naar de HAVO, heb dit jaar 4VWO gedaan en volgend jaar 4HAVO.
Er is een kans dat ik het wel zou redden op het vwo, maar ik wil het risico niet lopen en naast dat heb ik er de motivatie en het doorzettingsvermogen niet voor. :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:45

Kunnen jullie trouwens niet gewoon van 2 naar 3 of 3 naar 4? Ik zie iedereen hier van 3 naar 3 ofzo gaan..

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:46

Ik ben dit jaar gezakt voor mijn vwo diploma en heb besloten om de vakken die ik niet heb gehaald (alles behalve Nederlands en duits) op havo op het volwassen onderwijs te gaan doen. Dat is helemaal vrij zonde, omdat je dan meteen 7 jaar doet over iets wat in 5 jaar kan en zit je ook meteen een stap lager. Voor mij is het helaas niet anders en ik wil voornamelijk zekerheid hebben dat ik volgend jaar iig een diploma heb.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:47

Ik ben van 2 VWO naar 3 HAVO gegaan. Op het eerste gezicht vond ik het echt vreselijk, ook omdat het puur kwam omdat ik niks uitvoerde. Nu ga ik alweer naar 5 HAVO en als ik zie hoe hard vriendinnen op VWO moeten buffelen, ben ik alleen maar blij dat ik op HAVO zit! Hier helemaal mijn plek gevonden, ik hoef me nu niet meer helemaal kapot te werken, heb tijd voor andere dingen en ga gewoon een leuke HBO opleiding doen hierna.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:55

imd schreef:
Kunnen jullie trouwens niet gewoon van 2 naar 3 of 3 naar 4? Ik zie iedereen hier van 3 naar 3 ofzo gaan..

Je kan (bij ons op school) niet van 4vwo naar 5havo omdat dat het examenjaar is.
Er was dit jaar wel een klasgenoot van mij die aan het begin van het jaar al wist dat ze naar de havo ging. Zij heeft dan ook een jaar lang 4havo stof gehad zodat ze over kon naar 5havo maar dit is uiteindelijk toch niet gelukt. :n

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:58

imd schreef:

Ik heb in de 3e klas de keuze gekregen om van 3 VWO naar 4 VWO of 4 HAVO te gaan, toen koos ik voor 4 VWO. Maar ik kon niet van 4 VWO naar 5 HAVO omdat dat het eindexamenjaar was, en moest daarom terug naar 4 HAVO.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:02

Ik ben dit jaar van 4 vwo naar 4 havo gegaan,
Bevalt me heel goed vooral minder stressen.
En ik heb dus geen jaar verloren, dat vind ik ook wel fijn. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:14

imd schreef:

Volgens mij kun je wel van 2V naar 3H, en van 3V naar 4H maar niet van 4V naar 5H omdat 5H het examenjaar is. Dan krijg je dus 4V naar 4H en wel een jaar vertraging.

DewiRox schreef:
Ik ben dit jaar gezakt voor mijn vwo diploma en heb besloten om de vakken die ik niet heb gehaald (alles behalve Nederlands en duits) op havo op het volwassen onderwijs te gaan doen. Dat is helemaal vrij zonde, omdat je dan meteen 7 jaar doet over iets wat in 5 jaar kan en zit je ook meteen een stap lager. Voor mij is het helaas niet anders en ik wil voornamelijk zekerheid hebben dat ik volgend jaar iig een diploma heb.

Hier heb ik dus ook over gedacht (ongeveer dan). Ik heb 1-2-3-4-4-4 VWO gedaan, dubbel blijven zitten in de 4e dus. Elke keer in de 4e ziek geworden zodat ik maar een paar maanden op school heb kunnen zijn. Toen had ik dus ook de keuze Havo te gaan doen op het volwassenenonderwijs. Dan had ik in 1 of 2 jaar extra mijn Havo gehad. Ik ben echter eigenwijs geweest en heb er voor gekozen om een paar vakken op VWO te doen. Nu heb ik afgelopen jaar 3 certificaten gehaald (:D) en ga ik volgend jaar weer 3 vakken op VWO niveau proberen te halen. Ik zal uiteindelijk 9 jaar over mijn VWO doen, maar dan heb ik het wel. Mocht het nou nog te zwaar worden kan ik altijd de rest nog op Havo doen, maar ik wil gewoon dat VWO papiertje (zelfs nu ik weet dat ik op HBO verder wil).
Misschien is het verschil bij mij dat het niveau het probleem niet is, enkel het feit dat ik af en toe ziek wordt en dan uit de running ben.

Wilde met dit voorbeeld aangeven dat doorzetten en evt op vavo verder gaan met je VWO ook best een optie is. Bij ons op school zijn trouwens ook mensen met een Havo diploma die in 1 jaar VWO proberen te halen er achteraan :j

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:30

Ik studeer inmiddels ook alweer een jaar, maar daarvoor ben ik toen ik op de middelbare zat ook over gestapt van 4VWO naar 5HAVO. Als je zeker weet dat je toch niet naar de universiteit wil zou ik het gewoon doen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:38

Helaas kreeg ik gister te horen dat mijn school het niet met mijn keuze eens is, geen havo dus voor mij..

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:41

Ik ben twee jaar terug van 4vwo naar 4havo gegaan. Op het moment zelf is het zuur, maar ik heb er geen moment spijt van gehad en heb nu lekker m'n havo-diploma. :)