Wat is wijsheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_JTM

Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 20:17

Hallo allemaal :wave:

Ik zit al een tijdje met het idee in mijn hoofd om weer terug naar school te gaan. Echter wil ik dan niet voltijds maar deeltijd of duaal studeren. Ik ben al een aantal jaren aan het werk dus kan niet meer rondkomen van het loon van een bijbaantje.
Het probleem is echter, wát wil ik precies? Één ding is zeker; geen zorgopleiding. HBO rechten lijkt me wel leuk, communicatie, HR, personeel&arbeid...

Sinds januari werk ik bij mijn huidige werkgever. Deze geeft veel beloftes maar er komt weinig van terecht en ik heb het ook absoluut niet naar mijn zin. Heb er al veel sollicitaties uit gedaan maar ben tot nu toe pas op één gesprek geweest en dat is helaas ook op niks uitgelopen (ik heb de opleiding directiesecretaresse gedaan en ben nu zwaar onder mijn niveau aan het werk).

Nu is mij is mij het verschil tussen een duale en deeltijd niet helemaal duidelijk. Zoals ik het heb begrepen werkt het als volgt:
Duaal: werken en leren. Een dag in de weer naar school en vier dagen werken.
Deeltijd: Fulltime werken en een á twee avonden in de week naar school.
Bij beide moet je zelf een werkgever vinden? Of kan school daarin ook bemiddelen? Ik heb in ieder geval wel ontdekt dat er maar weinig duaal opleidingen in mijn straatje zijn.

Heb ik recht op studiefinanciering? Ik ben 22 jaar oud en bij mijn vorige opleiding heb ik geen gebruik gemaakt van stufi.

Ik hoop dat jullie wat antwoorden op mijn vragen hebben en me wat tips kunnen geven. Ik sta nu iedere dag met een rot gevoel op en ga met een rot gevoel naar mijn werk.

Alvast bedankt! :evaw:

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:06

Duaal is de HBO versie van BBL op het MBO: een leer-werktraject. :)
Je moest bij de lerarenopleiding wel aan heel veel eisen voldoen en je ruimschoots op tijd ingeschreven hebben, ik meen voor 1 april. Volgens mij regelde de school waar je dan aan de slag ging.

Deeltijd is als je gaat leren naast je huidige werk, dus niet leren door te werken.

Voor een duale opleiding krijg je als je voldoet aan alle andere eisen studiefinanciering, voor een deeltijdopleiding niet.

Anoniem

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:11

Weet niet of er verschil is in mbo en hbo voor stufie maar als je 1 dag naar school gaat en rest werken (bbl) krijg je geen stufie in ieder geval in t mbo.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:29

Voor HBO-duaal wel. :)

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 21:41

Konstantine: na wat langer doorzoeken ben ik er inderdaad achter gekomen dat je bij een deeltijd studie géén stufi krijgt. Ik vind het erg lastig om voor mezelf te bepalen wat ik wel/niet wil. Terwijl ik het liefst aankomende februari dan meteen aan de slag wil, maar dan zit je natuurlijk ook nog met het zoeken naar een geschikte werk/leerplek wat nu ook niet erg makkelijk zal zijn in deze tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:45

Had ik toch gelijk? Ja, ik kom mn gelijk niet halen hoor maar kan het wel begrijpen van t duo. Bol is meer school dan stage en met stage krijg je niet altijd een vergoeding en met bbl werk je gewoon. dus denk daarom dat je geen recht hebt op stufie met bbl.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:56

Nee, want duaal en deeltijd zijn verschillend. Voor deeltijd krijg je geen stufi, voor duaal wel. Wat ik al zei dus.
Bij ons hadden de dualen ook gewoon even veel les als de voltijders, alleen liepen zij meteen het hele schooljaar door twee dagen stage, terwijl wij pas in januari één dag stage gingen lopen.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 13-06-13 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:57

Aha oke op die manier, weer wat geleerd :-)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:58

Het zou me trouwens niets verbazen als met al die bezuinigingen en dergelijke de studiefinanciering voor duale opleidingen er ook uit gaat en ik zou het (in tegenstelling tot de meeste andere veranderingen) nog terecht vinden ook, als ze het op het MBO niet krijgen, waarom op het HBO dan wel?
Maar dat is lichtelijk offtopic...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:50

Duaal krijg je inderdaad gewoon studiefinanciering en OV, maar let wel op dat als je boven een bepaald bedrag verdiend je geen recht meer op studiefinanciering (en dus ook OV) hebt!! Is dacht ik rond de 9.000,- per jaar.
Deeltijd krijg je geen studiefinanciering en geen OV.

Hoe het duale leertraject ingedeeld is, is wisselend. Opleiding die ik ga doen zit je eerst 5 maanden op school full time, maar krijg je wel een "salaris" (zakgeld) van de werkgever. Daarna ga je werken, waarvan 36 uur echt werken (altijd onder supervisie, dus dat is ook gewoon leren natuurlijk) en 1 dag leren (op afstand en meestal gewoon op de werkplek), je hoeft vaak niet naar school. Daarnaast heb je af en toe een enkele week school of een terug kom dag dat je wel naar school gaat. De volgende jaren worden de dagen/weken op school steeds minder en werk je steeds meer. Maar dit alles zal ook aan de opleiding liggen welke je volgt en bij scholen onderling zal natuurlijk ook verschil zitten.

Een duaal student heeft dus niet even veel les als degene die voltijd studeren!! Bij lange na niet zelfs, maar je moet wel veel meer zelfstandig studeren en maakt dus erg lange dagen/weken. Je werkt immers gewoon 36 uur in de week en daarnaast moet je nog alle opdrachten maken (zowel vanuit school als vanuit de werkgever), verslagen schrijven, etc. Echter leer je de theorie die je er in korte tijd ingestampt krijgt (waar de voltijd studenten langer over doen) meteen toe te passen in de praktijk, hierdoor beheers je het vaak ook weer sneller.

De werkgever betaald vaak ook de opleiding, boeken en andere benodigdheden voor de opleiding of voor het werk.

Echter ga je het wellicht niet meer voor elkaar krijgen om een duale leerplek te vinden voor komend schooljaar (2013/2014), deze zijn namelijk al vergeven. Ook zijn er niet heel erg veel opleidingen duaal te volgen. Laat staan dat je een duale leerplek kunt vinden voor februari. Sommige opleidingen ondersteunen het om je propedeuse jaar voltijd te volgen en het tweede leerjaar duaal voort te zetten (mits je de propedeuse behaald hebt), dan kan je vanaf januari/februari/maart gaan solliciteren voor een werkplek voor schooljaar 2014/2015. Eerder zal je namelijk niet kunnen vinden, of met heel veel geluk (bijvoorbeeld uitvallers die gezakt zijn voor de Havo oid).

Misschien dat deeltijd meer opties met zich mee brengt, daar heb ik mezelf niet in verdiept (aangezien ik deeltijd veel nadelen vind hebben tegen over duaal. De opleiding die ik ga doen, is er dan ook wel alleen in duaal (of voltijd natuurlijk) en ook een reden waarom ik er niet verder naar gekeken heb).

Je hebt trouwens wel gewoon recht op studiefinanciering, je bent jonger dan 30 en hebt nog geen studiefinanciering gehad. Mits je wel duaal of voltijd gaat studeren én bij duaal je niet boven de maximale grens uit komt (van rond de 9.000,-/10.000,- per jaar). En let wel op dat je daar toch relatief snel aan zit, meeste werkgevers betalen je het minimum loon (tussen de 1.000,-/1.500 afhankelijk van de werkgever en sector waar je in gaat werken), plus "zakgeld" voor de maanden dat je op school zit (meestal toch ook rond de 750,-). Daarnaast verdien je elk jaar dat je in de studie vordert meer, waarbij je aan het einde van de opleiding je bijna op het "uiteindelijk" salaris zit voor dat beroep bij dat bedrijf.

Als je meer wilt weten, vraag maar. Mag ook via PB. :)

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 09:26

Quir: bedankt voor je uitgebreide uitleg! Mag ik vragen welke opleiding jij volgt?
Het is me na gister avond wel duidelijk geworden dat er maar een minimale kans is dat ik in februari weer met een opleiding man beginnen.
Ik heb gisteravond nog wel even de stoute schoenen aangetrokken en een mail naar Novadic gestuurd aangezien therapeut/behandelaar in de verslavingszorg me ook erg aanspreekt. Nu afwachten op een antwoord.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:02

Medische Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT), een opleiding/baan in de zorg dus met vooral veel techniek/natuurkunde, maar niet echt "zrog zorg" zoals verpleegkunde (wat mij ook niet trekt..). Hierna wil ik verder voor Physician Assistant wat ook alleen in duale vorm te volgen is.

September of februari zal inderdaad erg lastig gaan worden. Weet je al welke opleiding je wilt volgen? Is het mogelijk om eerste jaar voltijd te doen en vanaf het tweede jaar duaal verder te gaan? Dus dat je aankomend schooljaar (2013/2014 start in september) al begint met de opleiding?

En inderdaad wie niet waagt, wie niet wint! Wie weet kan je alsnog een plek vinden, maar dat weet je alleen als je het vraagt natuurlijk. Als het je interesse heeft kan je ook eens naar inservice opleidingen kijken, ik weet alleen niet of die er buiten de medische sector ook zijn overigens.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:00

Ik heb een collega die 36 uren per week werkt en daarnaast een deeltijd HBO studie doet. Ze heeft 2 avonden per week les en de rest is zelfstudie. Is zoiets geen idee? Volgens mij is duaal inderdaad lastig te realiseren op korte termijn + er zijn maar weinig opleidingen die in duaalvariant worden aangeboden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:58

Nog een belangrijk verschil: bij duaal moet je een werkplek hebben die relevant is, bij deeltijd kan een geschikte werkkring een voorwaarde zijn, maar hoeft niet altijd.

Duaal wordt weinig aangeboden vanwege de werkplekken die er bijna niet zijn. Er zijn meer deeltijdopleidingen hbo.

Je hebt recht op stufi/ov, tenzij je meer dan een x-bedrag per jaar verdiend.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:44

Ik volg momenteel de opleiding Officemanagement. Dit is eigenlijk een vervolg op directiesecretaresse/management assistent. Je krijgt van alles wat. Van de talen, tot bedrijfseconomie, tot vakken om je te verdiepen in de organisaties.

Deze opleiding is ook in deeltijd te volgen. De opleiding duurt 2 jaar, omdat het een assosiate degree is. Hier krijg je wel een HBO diploma voor, maar heb je niet de titel bachelor. Na deze opleiding kan je wel gelijk instromen in het 3e jaar van de MER. Ik volg de opleiding op de Hogeschool Rotterdam en is naar mijn weten ook de enige in het land waar je deze opleiding binnen 2 jaar kan doen, maar dat zou je even moeten googelen.

http://www.hogeschoolrotterdam.nl/oplei ... gement-(ad)/deeltijd