Ervaringen kopopleiding (verkorte lerarenopleiding)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Ervaringen kopopleiding (verkorte lerarenopleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 20:10

:wave:

Momenteel studeer ik maatschappelijk werk en dienstverlening en in september begin ik aan mijn laatste half jaar (mijn minor). Nu ben ik me voorzichting aan het oriëntereren op een kopopleiding; een verkorte lerarenopleiding (het duurt 1 jaar) die je kunt volgen na een hbo of wo bachelor. Als je dit afgerond hebt, heb je een tweedegraads onderwijsbevoegdheid in de pocket en mag je lesgeven op het mbo, het hbo, in het volwasaenenonderwijs en in de eerste drie klassen van havo of vwo

Ik ben op zoek naar ervaringen van bokkers die dit hebben gedaan! Waar je de opleiding gevolgd hebt, wat je ervan vondt, wat je er nu mee doet, etc. :)
Ik ben benieuwd!

Sabinee__

Re: Ervaringen kopopleiding (verkorte lerarenopleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:12

Wil je dan met die opleiding ook het vak maatschappelijk werk uitdragen in je lessen?

(Ik zit trouwens in precies dezelfde fase van dezelfde opleiding als jij :) . Welke school zit je?)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 20:22

De kopopleiding is heel gericht. Met een studie economie kun je bijvoorbeeld leraar economie worden. Voor maatschappelijk werk geldt dat je na de kopopleiding omgangskunde mag geven, maar dat zegt me eigenlijk nog vrij weinig :=

Ik zou het liefst op mijn eigen opleiding (MWD) lesgeven als ik eenmaal wat meer praktijkervaring heb, maar het is me nog onduidelijk of de kopopleiding daarvoor voldoende is.

Ik zit op de HAN in Nijmegen en ga mijn minor doen op de NHL in Leeuwarden :)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:29

Met een tweedegraads bevoegdheid kan je over het algemeen niet op het HBO terecht ;) . Volgens mij zelfs helemaal niet, maar misschien zijn er enkele vrij onbekende vakken waarmee dat wel kan.

Ik doe momenteel de lerarenopleiding Nederlands na de pabo. Jullie zullen je vooral gaan richten op pedagogiek en didactiek denk ik, wij richten ons vooral op de vakinhoud (aangezien we de pedagogiek en didactiek al gehad hebben). Het is dus niet helemaal vergelijkbaar denk ik. Ik vind het hard werken, maar wel een hele boeiende opleiding ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 09:33

Sharonalover: je hebt inderdaad gelijk; met een tweedegraads bevoegdheid kan je geen les geven op het HBO :n Jammer! Dan moet ik me dus evt oriënteren op een eerstegraads bevoegdheid? Ik vraag me eerlijk gezegd of mijn huidige docenten deze wel op zak hebben....

Wat je als tweede zegt, klopt ook :j De kopopleiding na mijn bachelor richt zich niet op vakkennis maar op didactiek
Waar volg jij de opleiding?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:48

Ik volg hem in Deventer ;)

Als je op het HBO les wilt geven moet je inderdaad eens kijken naar een eerstegraads bevoegdheid. Misschien kan je je huidige docenten eens vragen wat voor een opleiding zij gedaan hebben?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 09:56

Ja dat ga ik inderdaad eens doen :j In deventer bieden ze alleen de kopopleiding Nederlands aan als ik het goed begrijp? :)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:59

Ze hebben ook andere lerarenopleidingen, maar ik weet niet of ze die ook verkort aanbieden ;)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:53

Ik heb de kopopleiding gedaan bij de Stoas, deze zit nu in Wageningen.
Ik mag nu bevoegd lesgeven op het vmbo, mbo en hbo, maar officieel niet in de onderbouw van havo en vwo. Dit schijnt zo te zijn omdat de bevoegdheid werd afgegeven door het ministerie van Landbouw en niet door het ministerie van Onderwijs.

Als afgestudeerde van de opleiding Educatie & kennismanagement groene sector ben je bevoegd tot het geven van alle vakken binnen de afdeling 'landbouw en natuurlijke ongeving' en voor de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde in alle leerwegen van het VMBO en het praktijkonderwijs.
'Landbouw en natuurlijke omgeving' omvat alle groene vakken zoals tuin & landschap, bloemsierkunst, plantenteelt, voeding, dierverzorging en paardenhouderij. Ook ben je benoembaar als docent binnen het 'groene' MBO en HBO en dan met name voor de vakken op het gebied van jouw studierichting, de ondersteunende vakken en agrarische economie.

Ik heb twee jaar als docent gewerkt op een vmbo-school en biologie, landbouwbreed en dier&groen gegeven. Nu werk ik in de NME-sector (natuur- en milieueducatie). Ik heb dus zeker iets aan mijn opleiding gehad :) Het was echter wel puur pedagogiek en didactiek en geen vakinhoudelijke kennis. Deze heb je op je agrarische hbo opleiding al gehad (in mijn geval Diermanagement in Leeuwarden).

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 19:54

Dankjewel voor je info Spekkie! Jij mag dus wel lesgeven op het hbo? Heb je dan een eerstegraads of een tweedegraads bevoegdheid?
Leuk om je positieve ervaring te lezen :j

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:05

Corelli schreef:
Waar je de opleiding gevolgd hebt, wat je ervan vondt, wat je er nu mee doet, etc. :)

Het lijkt me in ieder geval verstandig om, als je voor de klas wil gaan staan, het goede voorbeeld te geven op het gebied van taal.

Daarnaast even goed nakijken of je wel daadwerkelijk les kan geven op het HBO met een tweedegraads bevoegdheid. Volgens mij dien je hier namelijk eerstegraads bevoegd voor te zijn.

Ik ken wel wat mensen die de kopopleiding in Tilburg hebben gedaan op Fontys, dus als je specifieke vragen hebt dan mag je me altijd een PB sturen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:34

PanniePannie schreef:
Corelli schreef:
Waar je de opleiding gevolgd hebt, wat je ervan vondt, wat je er nu mee doet, etc. :)

Het lijkt me in ieder geval verstandig om, als je voor de klas wil gaan staan, het goede voorbeeld te geven op het gebied van taal.

Daarnaast even goed nakijken of je wel daadwerkelijk les kan geven op het HBO met een tweedegraads bevoegdheid. Volgens mij dien je hier namelijk eerstegraads bevoegd voor te zijn.

Ik ken wel wat mensen die de kopopleiding in Tilburg hebben gedaan op Fontys, dus als je specifieke vragen hebt dan mag je me altijd een PB sturen.

Ai wat een dijk van een fout! :wow: Maar wees gerust, ik kan (doorgaans :') ) prima foutloos spellen haha

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 08:00

Interessant!

Zijn hier dan veel banen in? Ik ben net afgestudeerd commerciele economie.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:17

Corelli schreef:
De kopopleiding is heel gericht. Met een studie economie kun je bijvoorbeeld leraar economie worden. Voor maatschappelijk werk geldt dat je na de kopopleiding omgangskunde mag geven, maar dat zegt me eigenlijk nog vrij weinig :=

Ik zou het liefst op mijn eigen opleiding (MWD) lesgeven als ik eenmaal wat meer praktijkervaring heb, maar het is me nog onduidelijk of de kopopleiding daarvoor voldoende is.

Ik zit op de HAN in Nijmegen en ga mijn minor doen op de NHL in Leeuwarden :)

Omgangskunde: niet doen. Vraag maar eens links en rechts waar het gegeven wordt op scholen (naar mijn weten nergens) en wat oud-studenten van de opleiding doen.. die staan niet voor de klas in ieder geval.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:13

Amaryllis: dat idee had ik inderdaad al een beetje := Ik hoor er niemand over en kan er op internet ook weinig veelbelovends over vinden...

Ramoontje: Ik betwijfel of er momenteel heel veel banen in het onderwijs zijn, maar het lesgeven heeft me altijd leuk geleken, dus ik vind het een waardevol iets om erbij te hebben :) Ik wil, als ik wat meer praktijkervaring heb, graag lesgeven op de Hbo-opleiding MWD

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:34

Ik heb de pabo gedaan maar het werk is op het moment amper te vinden. Middelbaar onderwijs wel iets meer, maar ook weinig volledige banen.

Wellicht is kopopleiding zorg en welzijn (zoiets gegooid ik) dan met iets voor je?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:47

Op het VO staat omgangskunde meestal niet op het rooster. Op het MBO worden binnen bepaalde opleidingen wel docenten Omgangskunde gevraagd. Ik had al een baan aangeboden gekregen voor ik mijn lesbevoegdheid behaald heb :) Inmiddels sta ik nu iets meer als 1.5 jaar voor de klas als docent omgangskunde.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:53

Piaffe schreef:
Op het VO staat omgangskunde meestal niet op het rooster. Op het MBO worden binnen bepaalde opleidingen wel docenten Omgangskunde gevraagd. Ik had al een baan aangeboden gekregen voor ik mijn lesbevoegdheid behaald heb :) Inmiddels sta ik nu iets meer als 1.5 jaar voor de klas als docent omgangskunde.

Kijk dat is interessant! Kun je er wat meer over vertellen? Wat behandel je bijvoorbeeld zoal in je lessen? En wat is jouw vooropleiding?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:58

Amaryllis schreef:
Wellicht is kopopleiding zorg en welzijn (zoiets gegooid ik) dan met iets voor je?

Daar kan ik op google niets over vinden! Heb je misschien meer informatie voor me? :)

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:43

Corelli schreef:
Piaffe schreef:

Kijk dat is interessant! Kun je er wat meer over vertellen? Wat behandel je bijvoorbeeld zoal in je lessen? En wat is jouw vooropleiding?

SPH en verder, zie pm :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:23

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:03

Amaryllis schreef:

Dit is, als ik het goed begrijp, heel erg gericht op praktische zorg en dat sluit niet aan op mijn huidige opleiding (maatschappelijk werk). Dit spreekt me dan ook niet aan, als ik eerlijk ben :) toch bedankt voor de tip!!