kapotte ov chipkaart, kosten zelf betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

kapotte ov chipkaart, kosten zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 07:58

Ik heb een ov chipkaart met studentenreisproduct waarmeer ik door de weeks gratis reis. Nu heb ik deze kaart al
een paar jaar en door het vele gebruik is de kaart gewoon echt op, hij checkt dan ook niet meer in.

Vanmorgen stond ik bij de bushalte en ben ik als een klein kind door de chauffeur behandeld waarop ik maar ben uitgestapt
en met de auto naar school ben gegaan. ik heb de klantenservice van OV gebeld en daar werd ik nog minder vrolijk van:
Ik ben over 3 weken klaar met school, alleen als ik een nieuwe kaart aanvraag krijg ik deze over max. 3 weken. In het slechtste
geval krijg ik dan dus een gloednieuwe kaart die ik gelijk weer mag laten blokkeren. De kosten die ik maak voor het reizen in die
weken tot ik de kaart krijg zijn voor eigen rekening. Dit vind ik nogal raar, de kaart is gewoon echt op, heb hem altijd netjes opgeborgen
in mijn portemonnee en nooit iets geks mee gedaan en nu kan ik voor de kosten van eigenlijk gewoon slijtage opdraaien.

Wat vinden jullie hiervan?

Bonnyyyyyy

Re: kapotte ov chipkaart, kosten zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:09

Denk dat we blij mogen zijn dat we het reisproduct krijgen! Dus de OV kaart maar voor lief moeten nemen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:15

emmm... dit heeft niets te maken met het studentenreisproduct te maken, maar gewoon met lamlendige langdurige processen van de uitgever van de chipkaart bij normale slijtage schade van de chipkaart...

Dobel : die kosten kun je zeker nergens declareren ?
zo irritant dat vervanging van chipkaarten zo idioot lang moet duren ...
neem anders eens contact op met rover , misschien dat die hier iets over weten?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:42

Op de site staat dat je binnen 7 werkdagen een nieuwe ontvangt, bij mij was dat ook het geval.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 10:22

hier staat 3 weken en kosten alleen declareren als er niets op de kaart te zien is, maar hij is gebruikt de hele strip is bruin ipv zwart gekleurd dus die kosten kan ik op mijn buik schrijven denk ik?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:25

Als je belten zegt dat je het kwijt bent krijg je zelfs binnen 5 werkdagen een nieuwe. ik had een nieuwe na 2 dagen! Kost 11 euro dacht ik. Vind het niet meer dan normaal dat zelf te bekostigen, ook al komt het door slijtage.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:39

Ik vind het ook vrij normaal dat je zelf voor deze kosten opdraait :j
Het is heel moeilijk te controleren of het nou door slijtage komt of door het verkeerd opbergen (pasje bij sleutels bijvoorbeeld). En anders zegt iedereen straks dat het slijtage is.
Ik denk maar zo: per week zou ik zo'n 100 euro kwijt zijn aan reizen, zonder het studentenproduct, dus ik ben al heel erg blij dát ik nog gratis kan reizen.
Overigens had ik mijn OV echt binnen 2 werkdagen binnen, dus alleen maar goede ervaringen mee.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:16

Hoe lang heb je de kaart al dan? Ik heb er hier een liggen en die is geldig tot juli 2015 en ik neem aan dat ik daarna gratis een vervangende kaart ga krijgen. Overigens heb ik hem in een hoesje zitten en heeft hij dus niets te lijden....

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:19

Balen zeg, helemaal als je dan zelf voor de kosten opdraait totdat je een nieuwe hebt.
Ik heb wel eens gehoord dat je hem beter als vermist kunt opgeven (gestolen, verloren), dan als kapot. Dan krijg je sneller een nieuwe.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:19

Mijne was ook kapot, heb die van mij opgegeven als gestolen. Kreeg ik gratis een nieuwe kaart en binnen een aantal werkdagen had ik een nieuwe :). Misschien niet zo netjes, maar je hebt wel sneller een kaart en hoeft niks te betalen. Want ik moest geloof ik ook nog gaan betalen als ik een nieuwe wilde en mijn oude kapot was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:26

Even een tip voor de veelgebruikers. Stop de OV-chipkaart in een bankpas hoes of een harde toegangspas hoes. En ja helaas, hoogst gebruikers onvriendelijk. Die van mij zei na een week al "doe het zelf maar". Heb m inderdaad als gestolen opgegeven. }>

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:38

Dobel schreef:
hier staat 3 weken en kosten alleen declareren als er niets op de kaart te zien is, maar hij is gebruikt de hele strip is bruin ipv zwart gekleurd dus die kosten kan ik op mijn buik schrijven denk ik?

Oja, was inderdaad toen ik hem kwijt was binnen 7 werkdagen.. Zou je idd ook kunnen zeggen dat je hem kwijt bent, kost geloof ik 11 euro.
Wel vervelend.. Het is inderdaad niet jou schuld dat de pas versleten is.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:49

__Marije__ schreef:
Hoe lang heb je de kaart al dan? Ik heb er hier een liggen en die is geldig tot juli 2015 en ik neem aan dat ik daarna gratis een vervangende kaart ga krijgen. Overigens heb ik hem in een hoesje zitten en heeft hij dus niets te lijden....

Nee hoor. Je krijgt niet kosteloos een nieuwe, die moet je betalen.

Die OV chipkaart is letterlijk door je strot geduwd en je mag iedere 5 jaar doodleuk voor een nieuwe kaart betalen.
En als hij kapot gaat buiten jou schuld om, mag je een nieuwe kopen. En als je je tegoed terug wilt, dat kan maar dan word er administratie kosten in rekening gebracht.

Ondingen zijn het.....

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 12:51

ik ben al zo eerlijk geweest om te bellen maar daar word je ook niet echt gelukkiger van, had niet zon vriendelijke man :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:57

OV chipkaart kosten worden vergoed indien er geen aantoonbare verwijtbare gebreken geconstateerd worden. De chip gaat gewoon af en toe dood. Indien de kaart gebroken is, gevouwen ( veel de portemonnaie in de broekzak ) worden de ov kosten niet vergoed. Het oude saldotegoed wordt teruggestort op de bankrekening indien bekend. Duo is een vreselijk orgaan om info in te winnen. Mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:01

Gast4901, mee eens. Met een kleine toevoeging: niet alleen DUO is een ramp, alle overheidsinstanties doen zo moeilijk :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:29

Gast4901, bij mij zat er een mini scheurtje in m'n ovchipkaart. Ik had 'm zelf in eerste instantie niet eens gezien. En toch kon ik m'n bus/treinkaartjes in de periode dat ik geen ov had, zelf betalen.

Hier kun je meer informatie vinden TS: http://www.studentenovchipkaart.nl/ov-c ... efect.aspx

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:34

Ik was die van mij verloren en had binnen 5 dagen een nieuwe, gratis. Idee misschien?

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:39

Ik had precies hetzelfde Marieke_K, verloor mijn OV vaak of hij ging kapot en ik ben nu in 3 jaar aan mijn vierde OV bezig O:)
Maar altijd mijn OV opgegeven als vermist, nieuwe aangevraagd en binnen 2 of 3 werkdagen gratis een nieuwe OV kaart binnen. En gewoon gratis en automatisch mijn tegoed wat erop stond terug gekregen.