studie sociaal juridische dienstverlening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

studie sociaal juridische dienstverlening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 15:42

Hallo,

Ik ben eigenlijk opzoek naar iemand die sociaal juridische dienstverlening heeft gestudeerd of dit nog steeds doet.
Het ziet er namelijk niet naar uit dat ik mijn hbo studie af ga maken. Dit is en omdat ik me studiepunten niet bij elkaar heb en omdat ik de sociale kant van mijn studie enorm mis. Ik studeer op dit moment cultureel erfgoed aan de Reinwardt academie.

Omdat ik het niet haal waarschijnlijk, ben ik me nu al aan het orienteren op eventuele andere studies. Nu viel mijn oog op Sociaal Juridische dienstverlening. Ik ben ook bij MWD gekeken maar toen viel mij SJD heel erg op. Dit is omdat het werk mij later heel leuk lijkt om te doen. Ik hou ervan om met mensen bezig te zijn en tegelijker tijd ook hun problemen op te lossen. Ook lijkt me het 'zaken' wereldje of in ieder geval die richting mij gewoon enorm interessant.

Alleen nu ik deze studie door aan het lezen was, begon ik me af te vragen of deze studie niet te 'stoffig is'. En ik vroeg me ook eigenlijk af hoe moeilijk deze studie is.

Ik vroeg me af of iemand dat mij zou kunnen vertellen of ik iemand misschien een paar vragen zou mogen stellen :)

Groetjes.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:53

Het is al weer even geleden dat ik deze studie heb afgerond, maar ik weet nog aardig hoe het ook al weer was.
Ik heb HBO Sociaal Juridische dienstverlening gedaan in Groningen. Erg leuke studie en zou er zo weer voor kiezen. Het is een afwisseling van echte juridische vakken (strafrecht, arbeidsrecht, vreemdelingenrecht, sociale zekerheidsrecht etc.) maar wel heel praktisch. Na deze studie heb ik Nederlands recht gedaan aan de universiteit en daar worden de vakken veel abstracter (en dus wellicht stoffiger) gegeven. Daarnaast ben je veel bezig met vakken gericht op de persoon achter het recht of probleem. Vakken zoals gespreksvoering, filosofie, psychologie. Erg leuk! Het geeft een hele brede basis waar je veel verschillende kanten mee op kunt. Ook een goed begin om verder op te bouwen mocht je dat nog willen. In het derde jaar heb ik een volledig jaar stage gelopen, waar je ook veel van opsteekt. Nogmaals ik heb er veel plezier aan beleeft en ook de werkzaamheden die je naderhand kunt doen passen goed bij me. Zo heb ik bij een gemeente gewerkt als bijstandsconsulent, maar ben ook als Sociale Raadsvrouw aan de slag gegaan, om daarna de stap naar commerciële bedrijven te maken.

Als je nog specifieke vragen hebt? Laat het maar weten!

Groeten Saskia

HorseTimeXL

Re: studie sociaal juridische dienstverlening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 20:07

Nog meer mensen . :-)

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:04

Ik studeer SJD in Utrecht... voor vragen kan je mij een pb sturen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:17

Ik heb het 3 maanden gedaan :+ eerste half jaar is hetzelfde als rechten.
Ik had na die 3mnd al 27 van de 42 punten voor dat jaar maar ben er toch mee gestopt omdat het echt leren, leren, leren is. Ik ben meer een praktijk mens. En ik kon mijn aandacht er niet goed bijhouden door wat anders. Leuke studie maar wel veel leren.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:21

Bij mij is het serieus totaal anders. Ook heel anders dan Rechten. Ik heb in het eerste halfjaar bijna geen Rechten vakken gehad, maar twee. Zoveel leren, leren leren is het nou ook weer niet haha. Ik heb best wel veel praktijk. Volgens mij verschilt het heel erg per school.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:42

Leuk topic, ik ben ook wel benieuwd naar reacties en ervaringen.
Ik heb de studie MWD vorig jaar afgerond, maar de werkgelegenheid is ronduit om te janken. Gezien ik sterk was (ben) in rechten en theoretische vakken en deze ook leuk en interessant vind zou ik me ook graag oriënteren op sociaal juridisch.

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:52

Ik ga deze studie waarschijnlijk ook volgen aankomend schooljaar op het Saxion in Deventer.

Ik hou dit topic dus ook even in de gaten :)
Als er mensen zijn die deze opleiding doen/gedaan hebben op het Saxion lijkt het me leuk om dit te weten!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 19:18

xSCWx schreef:
Ik had na die 3mnd al 27 van de 42 punten voor dat jaar maar ben er toch mee gestopt omdat het echt leren, leren, leren is. Ik ben meer een praktijk mens. En ik kon mijn aandacht er niet goed bijhouden door wat anders. Leuke studie maar wel veel leren.

okee, en hoe moeilijk of zwaar is het zegmaar.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:15

Ik ben student sjd bij saxion in deventer voor vragen mag je mij altijd pben!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:20

HorseTimeXL schreef:
xSCWx schreef:

okee, en hoe moeilijk of zwaar is het zegmaar.

geheel afhankelijk van je vooropleiding docenten en welke school. Ik heb hiervoor juridisch mbo gedaan en heb daarna een tijd gewerkt in de rechtbank. Ben in februari ingestroomd in het laatste half jaar van de opleiding. Ik heb mij er zeker niet slecht door heen geslagen. Houd er rekening mee dat je in deventer veeeel heeeeeeeeel veeel leeswerk hebt. Je hebt gemiddeld maar 20 contacturen op school. Ik moet per vak ongeveer 50 blz per college doorlezen. Vaak is dit toch behoorlijk droge stof.