als je vorige bazin een tiran was...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

als je vorige bazin een tiran was...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 17:21

Hoi :wave:

Ik ben momenteel bezig met een-kwasi hopeloze :+- banenzoektocht. Helaas heb ik eerder een slechte ervaring gehad. Ik had een leuke job, echt supertoffe collega's en ook een geweldig goed rechtstreeks leidinggevende...maar mijn directrice en zeg maar mijn "grote bazin" was een tiran. Letterlijk. En daarmee bedoel ik niet iemand die veeleisend was. Maar iemand in het genre van, toen ik eens in een blaadje iets las over is jouw baas een psychopaat "hé, dat herken ik, en dat ook, en doet ze ook!" :Y) . Ik ben er achteraf danig van onder de indruk geweest dat ik bij de job die volgde eerst vijf minuten nodig had om mezelf moed in te spreken om iets doodsimpel aan mijn baas te gaan vragen. Ik was immers bang dat hij misschien slecht gezind was en ik hele bakken kritiek over me heen zou krijgen omdat ik hem zou storen...iets wat dus wel eens bij mijn vorige gebeurde en waarom we daar 's morgens dus altijd keken hoe ze uit haar auto stapte..als ze een te norse wandelpas had dan stelden we onze verzoekjes of dringende vragen toch maar een dagje uit...

Maargoed ik kan echt wel een ellenlange lijst voorbeelden geven van waarom mijn bazin een verschrikking was. Als iemand graag iets te lezen heeft met popcorn wil ik er wel wat voorbeelden van geven :+ .
Punt is alleen dat ik dus ook om de meest banale redenen en dik tegen de zin van mijn collega's en direct leidinggevende die supercontent van me waren ben ontslaan (ik had nog maar een proef dus dan moet je geen sterke reden hebben).

En nu weet ik dus niet wat ik eigenlijk zou moeten zeggen als ze mij op een sollicitatie vragen "waarom ben je gestopt op dat werk?" Het is eerlijk waar gewoon omdat de directrice een hel is (na mijn zijn er trouwens nog 2 collega's opgestapt die er al jàren werkte maar het gewoon niet meer konden uithouden) maar als ik dat zeg denken ze misschien dat ik zelf veeleisend ben en geen leiding kan verdragen...als ik een paar frappante voorbeelden geef wat ik nu bedoel met "tiran" denken ze misschien dat ik graag roddel...moet ik dan liegen en zeggen dat het gewoon een tijdelijk contract was dat afliep? Ik weet niet wat het beste is...

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:24

Zelf weinig ervaring met sollicitatiegesprekken, maar ik zou zelf iets zeggen in de trant van: Het klikte niet met de directrice van het bedrijf. En verder niet over uitweiden. Als ze dan door vragen kan je eventueel voorbeelden geven, dan is het ook geen roddelen. Succes met het zoeken!

DeSa

Re: als je vorige bazin een tiran was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:29

Zeggen dat het een tijdelijk contract was dat af liep. Dat was het immers toch ook? :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:30

Ik zou inderdaad benoemen, dat het niet klikte tussen de directrice en jou en je op die manier niet meer met plezier naar het werk toe ging. Maar dat hoef je al niet eens te benoemen. Ik zou er wel eerlijk over zijn. En daarmee bedoel ik, niet iets anders verzinnen als: contract liep af etc.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:32

Negatief zijn over je vorge werkgever is erg onverstandig. Mensen gaan er al snel vanuit dat je er zelf ook een groot aandeel in had en dat maakt je niet aantrekkelijk als werknemer.. Houd het neutraal en zeg dat je contract afliep en ze niet voldoende werk hadden of zoiets aannemelijks en neutraals.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:37

Ik zou zeggen dat jullie in overeenstemming hebben besloten het contract te beeindigen omdat je als laatst nieuwe was en er eigenlijk geen passende plek meer voor je bleek te zijn. Dat beeindigen jou en het bedrijf betere opties bood.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 17:49

DeSa schreef:
Zeggen dat het een tijdelijk contract was dat af liep. Dat was het immers toch ook? :)

Ja en nee. In principe was het een vast contract maar daar heb je 6 maanden proef vooraf om te zien als je voldoet...als ik eerlijk ben en zeg dat het een proef was die afliep dan gaan ze zeker vragen waarom ik dan niet goed genoeg was om te mogen blijven :-) . Ik weet trouwens ook niet goed wat ik dan moet doen als ze zouden vragen of ze contact mogen opnemen met mijn vorige werk om te horen als referentie...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:02

Ik heb precies hetzelfde gehad, nouja precies?! Ik liep stage, en dat klikte totaal niet. Stage werd afgebroken. En dan moet je op zoek naar een nie uw e stage.

Ik heb het verteld en goed toegelicht. Ik vond namelijk wel dat ik de werkervaring op mn cv moest vermelden. Ik heb aangegeven dat ik totaal geen klik had met mijn vorige leidinggevende. Prima vrouw, maar we zaten niet op dezelfde golflengte. Daaardoor werd ik helemaal onzeker en ging het steeds slechter. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar echt een leuke baan met informele contacten waar ik veel kan leren!

Dat heeft toen goed uitgepakt en heb een hele leuke tijd gehad! Kortom, je moet het wel vermelden, je komt er immers alleen maar sterker uit!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:13

Ik denk dat er niets mis is om te zeggen dat het niet klikt. Daar hoef je verder ook niet over uit te wijden toch? Als ze er verder naar vragen moet je gewoon bij hetzelfde blijven dat het gewoon voor jouw gevoel niet werkte en dat je je daar niet op gemak voelde als je eens iets wilde vragen. Je hoeft echt geen hele verhalen daarover te vertellen maar gewoon algemeen je gevoel zeggen.
Neem aan dat vele bazen ook weleens personeel heeft gehad waar ze niet zo goed mee konden samenwerken. Niets mis mee toch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:18

Welke reden heb je gekregen waardoor je contract niet verlengd werd? Als je niet voldeed dan zou ik bij een nieuwe sollicitatie zeggen dat het niet helemaal jouw soort werk was. Als het uit bezuinigingsoverwegingen is dan kun je dat ook gewoon vermelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:19

Normaal vragen ze niet waarom je daar en daar weg bent gegaan.. mij nog niet overkomen iig.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 18:28

bigone schreef:
Welke reden heb je gekregen waardoor je contract niet verlengd werd? Als je niet voldeed dan zou ik bij een nieuwe sollicitatie zeggen dat het niet helemaal jouw soort werk was. Als het uit bezuinigingsoverwegingen is dan kun je dat ook gewoon vermelden.

Tsja, de hoofdreden was eigenlijk omdat ik niet elke simpele brief van procedures die ik al tien keer foutloos had gedaan en elke simpele email die ik naar iemand moest schrijven eerst door haar liet nalezen en goedkeuren. Wist ik veel dat dat moest. Op mijn vorige werk en zelfs stages deden ze dat niet eens. En ze had mij eens op een evaluatie gezegd dat ze wilde dat ik "meer liet zien waar mee ik bezig was", dus als ik aan moeilijkere dingen of grote dingen begon sprong ik eens bij haar binnen, maar dat was dus blijkbaar niet goed genoeg. Zeg maar dat ik letterlijk 0% zelfstandigheid kreeg en ze nog net niet wilde controleren wat ik tussen mijn boterhammen had zitten. En ik snap dat je wil weten waar je werknemers mee bezig zijn maar er is imo toch een verschil tussen controleren en na bijna een half jaar nog steeds geen vertrouwen hebben dat je werkracht wel simpele routinezaken kan oplossen zonder daar eerst bij de directrice in overleg voor te gaan...

Maar ik heb het dus wel al verschillende malen gehad dat ze vroegen waarom ik ergens gestopt was. Alleen dat was voor dit werk en dat waren wel tijdelijke contracten met dus wel een goede ervaring.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:44

Kun je dan niet als reden geven, dat je erg wenig zelfstandig mocht doen en je daardoor geen uitdaging zag in je werk? Dan zeg je niet direct iets negatiefs over de directrice.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:50

Nooit negatief over de vorige werkgever praten, maar ook niet gaan liegen.

Gewoon eerlijk zijn dat het niet klikte met de leidinggevende. Je bent eerlijk, zonder dat je een oordeel over de werkgever geeft. Gewoon neutraal dus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:56

Ik zou het nog iets algemener houden nog dan dat het niet klikte. Ik heb ook een tijdje bij een bedrijf gewerkt waar de leidinggevende een ramp was. Niet zoals bij jou, maar gewoon geen skills om met personeel om te gaan. Ik heb aangegeven dat de visie en ideeën van mij niet overeenkwam met die van mijn leidinggevende en dat ik daardoor niet de kwaliteit kon leveren die ik bezit oid. Vaak vragen ze hierop door waarbij je er juist gebruik van kunt maken om te laten zien dat jou visie wel aansluit bij het nieuwe bedrijf.
Je kan ook zeggen dat je je niet op je plek voelde binnen het vorige bedrijf oid en dat je daarom het idee had dat je je niet goed kon ontwikkelen, zoiets. Probeer het om te buigen naar iets dat wat positiefs kan vertellen over jou!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:51

je kon het wel goed met je leidinggevende vinden, maar niet met de directrice?

voor de referentie kun je dus je leidinggevende aangeven.
verder vind ik je laatste uitleg de allerbeste onderbouwing.

je wilde jezelf graag bewijzen en probeerde alles goed te doen en zelfstandig dingen te doen. je wilt dit graag en het ging je goed af. voor je gevoel werd je tegengehouden in je zelfstandigheid. van twee kanten werkte dit niet en er is besloten uit elkaar te gaan.