Werk opzeggen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Werk opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 17:21

Bijna twee jaar geleden ben ik afgestudeerd aan mijn tweede studie. Meteen na mijn afstuderen, ben ik in het buitenland kunnen beginnen werken bij een grote multinational. Super toffe job, super bedrijf, geweldige collega's, maar die heimwee heeft me de das omgedaan. 1000km van familie, vrienden, dieren vandaan zijn, was toch mijn ding niet. Ik ben dan terug gekeerd, meteen bij mijn terugkomst naar nieuw werk beginnen zoeken, en twee maanden later kunnen starten.

Ik werk nu bij een goeie (zekere) firma, vast contract van onbepaalde duur, flexibele uren ("als het werk maar gedaan is"), op 2 km van mijn woonplaats, heel veel voordelen (mealvouchers, verzekeringen, fietsvergoeding, veel opleidingen,...). Niets op aan te merken dus. Maar ik vind het verschrikkelijk. Vanaf dag één vond ik het maar zo-zo, maar het is een job met een enorm lang leertraject (er wordt gesteld dat je minstens 2 jaar in dezelfde functie aan het werk bent, voordat je écht goed meedraait), dus ik dacht :"dat komt wel van zodra ik wat meer kan". Na een half jaar was dat 'yes' gevoel er nogaltijd niet (eerder het 'no' gevoel), maargoed, een half jaar is natuurlijk ook nog niets. Nu zit ik hier ondertussen ongeveer een jaar en een maand, en ondertussen vind ik het verschrikkelijk. Ik kan geen enkel (inhoudelijk) aspect van mijn werk benoemen dat ik graag doe, ga tegen mijn zin naar het werk, heb fysieke stressklachten, en grijp elke mogelijkheid aan om toch maar niet te moeten gaan werken (opleiding in avondonderwijs, waardoor ik 10 dagen extra verlof heb bv). De druk (van klanten) is vrij hoog en de mogelijkheid om écht vrij te nemen is klein (wij hebben een eigen klantenportefuille, waardoor de mails zich gewoon opstapelen als je eens een dag vrij hebt).

Ik ben ondertussen effectief aan het zoeken naar iets nieuws, heb mijn CV op monster gezet, en wordt sinds dien ook vrij regelmatig gecontacteerd door recruiteringsbureau's voor jobs.

Mijn probleem? Ik wil niet zomaar elke job aannemen, want dan heb ik natuurlijk het risico van binnen een jaar weer in hetzelfde schuitje zit... ik wil echt weer een job waar ik met plezier naartoe kan gaan.
Maar aan de andere kant..... Ik zit hier ZO vaak op het randje van mijn limiet, ik zit met lichamelijke klachten doordat ik hier niet graag zit, ik ben een emotioneel wrak, de druk wordt hier ook steeds hoger (aantal mensen weggevallen door zwangerschap, burn-out) en ik wil écht écht weg.

Als ik zelf mijn ontslag indien, heb ik 1,5maand om iets te zoeken. Dat gaat zeker en vast lukken, maar dan zit de kans er dik in dat het weer niet hélemaal mijn ding is. En als ik wacht op mijn droomjob, dan zit ik een tijd zonder uitkering, omdat ik zelf mijn ontslag gegeven heb....
Aan de andere kant: waarom niet tijdelijk desnoods in één of ander café gaan werken, om de tijd te overbruggen tot die droomjob? Ik ben echt zo bang om hier vast te roesten, omdat het wel "makkelijk" is (met al die voordelen), en ik ook niet weet of die droomjob wel bestaat (dus als ik daar op blijf wachten...)

Dik luxeprobleem dus, want ik moet natuurlijk al lang blij zijn met die vast plek die ik hier heb....

Meningen? Ideeen? Opties?

Vinden jullie het een heel domme zet om je werk op te zeggen zonder iets concreets in het vooruitzicht?

(eventjes voor het praktisch: ik heb 9x netto loon op mijn spaarrekening staan, en spaar van mijn huidig loon maandelijks vrij vlotjes 1/3de tot 2/5de)

CM_

Re: Werk opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:23

Ik vind het idd niet slim om je werk op te zeggen zonder dat je nieuwe zekerheid hebt.
Zeker in deze tijd ...

Kijk over het weer in hetzelfde schuitje zitten, dat risico loop je altijd, maar wie niet waagt, die niet wint.
Vraag of je bij een aanbod eens een paar dagen kunt proefdraaien alvorens je je huidige werk opzegt, dan weet je in elk geval iets meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:31

Ik zou ook op dit moment iig niet de vaste baan opzeggen, maar wel je voelhorens uitsteken en ook niets tijdelijks accepteren. Vanuit een werkende functie solliciteert het veel makkelijker.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:33

Cassidy schreef:
Ik zou ook op dit moment iig niet de vaste baan opzeggen, maar wel je voelhorens uitsteken en ook niets tijdelijks accepteren. Vanuit een werkende functie solliciteert het veel makkelijker.
Bedoel je dan iets voor bepaalde tijd of bijvoorbeeld een jaarcontract wat inprincipe wel verlengd wordt bij goed functioneren want een vast contract zie ik hier zo nergens langskomen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:40

Die zijn echt nog te krijgen hoor, de vraag is of je dat wilt. Uit een contract voor onbepaalde tijd kun jij zelf ook niet zomaar opstappen zonder dat je dat geld kost. TS heeft nu een vast contract voor onbepaalde tijd.

Maar aan de andere kant, angst is een slechte raadgever. En ergens blijven zitten waar je het echt niet naar je zin hebt, daar wordt je ook niet gelukkig van.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:47

Volg je hart en niet je 'verstand'. Daar word je in niet gelukkig van en op dit moment zelfs ziek van, je hele lichaam schreeuwt tegen je dat je verkeerd bezig bent:

ik vind het verschrikkelijk.
(eerder het 'no' gevoel),
ondertussen vind ik het verschrikkelijk
geen enkel aspect van mijn werk benoemen dat ik graag doe,
ga tegen mijn zin naar het werk,
heb fysieke stressklachten
Ik zit hier ZO vaak op het randje van mijn limiet
ik zit met lichamelijke klachten doordat ik hier niet graag zit
ik ben een emotioneel wrak
de druk wordt hier ook steeds hoger
ik wil écht écht weg.

Stress overload is niet gezond. Kies voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:49

Ik zat een jaar geleden in precies dezelfde positie als jij nu zit. Ook aan het solliciteren geslagen, maar het wilde niet echt vlotten. Op een gegeven moment toch mijn ontslag ingediend, 3 maanden van te voren zodat ik zelf ook aan het idee kon wennen en zij een vervanger voor mij konden zoeken.
Besloten om 3 maanden te gaan reizen en bij terugkomst wel te zien hoe snel ik weer aan het werk zou zijn. Uiteindelijk heb ik toch een nieuwe baan gevonden voordat ik überhaupt weg was bij mijn oude met betere groeimogelijkheden en salaris. Enige nadeel, dat ik maar 2 maanden kon reizen ipv 3 :+
Voor mij heeft het dus heel goed uitgepakt (ik werk nu 2 maanden voor het nieuwe bedrijf en het bevalt nog steeds :P ) Hoe dat over een jaar is zie ik dan wel weer. In elk geval geen spijt van mijn beslissing!
Ik denk wel dat het echt van je branche afhangt of dit een goed idee is of niet. Maar als jij zegt dat je wel weer een baan kan vinden ook al is het niet je droombaan en je hebt zoveel geld op je bankrekening (had ik niet!) dan zou ik er gewoon voor gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:52

Voordat je echt opzegt, praat met je werkgever. Geef aan dat je het niet trekt. Geef ze de mogelijkheid om dingen aan te passen. Komt er geen verandering of meer mankracht, dan stap naar je arts. En als je werkgever roept dat er geen mensen bijkunnen omdat het financieel niet uitkan, kun je altijd nog overwegen om de ziektewet in te gaan, voordat je echt met een mega burnout thuis komt te zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:57

Zit je op het randje omdat je je baan niet leuk vind of zit je op het randje omdat je je baan niet aan kunt, dit is een groot verschil. In het eerste geval zou ik mezelf een schop onder de kont geven, doorzetten en veel solliciteren, in het tweede geval word het een ander verhaal. Dan zou ik eens gaan praten met iemand binnen het bedrijf of er eventueel een andere functie is.
Er zijn heel veel mensen die hun baan niet leuk vinden maar moeten werken voor gezin en eten.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:00

TS ik geen je 1 tip: hier niet in blijven hangen en hak zsm die knoop door! Ik ben ook in een baan blijven hangen waarvan ik aan voelde komen dat ik er gewoon uitgeput van werd en depressief.. Einde van de rit is mijn lichaam op en zit ik in de ziektewet (inmiddels ziek uit dienst omdat mijn contract niet is verlengt) ben via het uwv naar eens soort van therapie gestuurd waar ze me weer helpen mijn energie en zelfwaarde en alles wat ik niet meer heb terug te vinden.. Een grote ellende waar je niet in wilt zitten...

Maar ik sla mezelf dus nu voor mijn hoofd dat ik gewoon niet veel eerder naar mijn lijf heb geluisterd...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:37

Het feit dat er meer mensen met een burn out thuis zitten is een teken aan de wand. Let op jezelf, want niet iedere werkgever heeft voldoende oog voor zijn werknemers en beschermt ze als ze over hun grenzen heengaan. Ik weet niet waar je woont, kun je geen gesprek aangaan met een eventuele bedrijfsarts of arbodienst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:26

LZP -> STW

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:11

Een contract voor onbepaalde tijd kun je gewoon opzeggen alleen zit je dan aan een opzegtermijn vast, Zou niet weten waarom je dat geld gaat kosten :=. Misschien dat het in Noord-Holland anders ligt, maar hier is het veelal een jaarcontract en daarna verder kijken en écht niet meteen een contract voor onbepaalde tijd.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:14

Ik vind dat altijd moeilijk; aan de ene kant moet je niet blijven hangen in wat je niet fijn vindt, maar aan de andere kant spreek je over je droomjob. Ik denk dat elk werk, elke baan ook zijn minder prettige kanten heeft. Kijk of je niet op één of andere manier dit bespreekbaar maakt met je leidinggevende en kijk wat er eventueel kan veranderen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 07:48

Bedankt voor de reacties! Ik zie dat hier de meningen ook echt verdeeld zijn, een beetje mijn 'interne strijd' die zich hier ook vertaald.

@Bigon: het is voor mij heel moeilijk die lijn te trekken, tussen 'niet leuk vinden' en 'niet aankunnen'. Ken je onderstaande grafiek? Ik zit constant te balanceren in het blauwe hoekje. Boredom - Apathy - Worry (tot soms richting Anxiety). Ik heb een heel deel eigen dossiers, zit op een nieuw project, krijg er extra dossiers van weggevallen collega's bij,.... Ik heb een opleidingstraject gehad, er wordt van mij verwacht dat ik het kan. Maar de dingen die ik kan, zijn saai en vind ik niet leuk (geen voldoening, niet 'mijn ding'). En dat zou ik op zich zelfs nog niet zo erg vinden. Het is dat bij 40-50% van de mails in mijn inbox, ik écht geen idee wat ik ermee (juist) moet doen, en dat vind ik verschrikkelijk. En in dat opzicht heb ik aan de collega's heel erg weinig, want iedereen heeft zelf te weinig tijd en is te druk bezig met zijn eigen dossiers. Of dan krijg je zo'n snel antwoord met grote lijnen, waarmee je nog niets bent. En als je iets fout doet, komt het altijd als een boemerang terug, want klanten verwachten dat alles perfect juist loopt, dus je hoort ze alleen als dingen fout lopen.....

Afbeelding

@Cassidy: Gesprekken met mijn leidinggevende (en de leidinggevende van mijn leidinggevende) zijn er al geweest. Een goed half jaar geleden het eerste gesprek, waarin ik letterlijk aangegeven heb dat ik het verschrikkelijk vond. Veel beloftes gekregen, waarvan er geen enkele is ingelost. Week of twee geleden nog een keer een gesprek gehad, zelfde aangehaald, waarin ik gezegd heb dat ik het écht niemeer trek en iets anders wil/zal gaan zoeken, maar ook daar is weinig op gekomen. Ze willen we me wel gedeeltelijk andere taken geven (ik kan bv de zomer voor 50% bij een ander team gaan werken, soortgelijk werk, maar in een andere context, andere doelgroep), maar dan wel te combineren met mijn huidige werk (dus dan wordt het 50% huidig, 50% ander, maar al mijn dossiers zouden wel bij mij moeten blijven). Ik kan zelf binnen het bedrijf (en binnen 'oke' afstand, want de hoofdzetel heeft wel wat toffe jobs, maar dat is dagelijks 4uur pendelen) ook niet echt iets naar voor schuiven wat ik wel graag zou willen doen.

Maar inderdaad, we werken in een team van 6 personen, waarvan de tweede nu met een burn-out thuis zit.... Geen goed teken natuurlijk.

@Kiwipitjes: beide jobs die ik gehad heb, waren voltijdse, vaste contracten van onbepaalde duur. Ik zie ze effectief nog wel voorbij komen. Ik kan onder mijn contract trouwens wel onderuit, zij het met een opzegtermijn van 1,5 maand.

Ik vind het echt een héél lastig verstand/gevoel probleem. Mijn verstand zegt dat ik het niet mag doen, mijn gevoel schreeuwt om er weg te zijn....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:28

in principe zit er , als ik je berichten zo lees, maar 1 ding op...
solliciteren, zoek iets waar je wel voldoening uit haalt want dit lijkt niet op te schieten.
gesprekken met management leveren buiten lege beloftes niets op , 30 procent van het team zit overspannen thuis en jij houd niets positiefs over aan je werk behalve de zekerheid van je loon.

iets anders gaan doen zal idd altijd het risico hebben dat het misschien toch ook niet helemaal bevalt , maar ook een grotere kans dat je veel beter op je plek zit strakjes en wel voldoening uit je werk haalt en met plezier naar je werk gaat...
volgens mij weegt het risico niet op tegen de kans dat je iets vind dat beter bij je past.
solliciteer, ga gesprekken aan, wie weet wat er op je pad komt. opzeggen kan altijd nog , dat hoef je ect niet eerst te doen voor je aan het solliciteren slaat.

is het trouwens ook niet zo dat het gevoel wat je aan je werk over houd (apathy, boredom etc) je ook niet gewoon in de weg zit bij het echt actief solliciteren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:37

Als je niet echt gebonden bent(huis, dier, vriend) dan zou ik heel radicaal een flinke time-out nemen, drie maanden naar het buitenland, desnoods druivenplukken maar maak er gewoon een fijne zomer van en zoek uit wat je echt wilt, zonder spanning en met niets moeten.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 19:13

Sonja_vR schreef:
is het trouwens ook niet zo dat het gevoel wat je aan je werk over houd (apathy, boredom etc) je ook niet gewoon in de weg zit bij het echt actief solliciteren?

Ik denk dat je daar misschien inderdaad wel een nagel op de kop slaat... -O-

Maar ik kan me wel heel erg vinden in je post, dank je!

@Bigone: goed idee inderdaad, en ik heb geen héél grote verplichtingen, maar heb wel een appartement waarvoor ik maandelijks huur/gas/water/tv/... (+-500€) moet betalen.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:33

Misschien kun je dat tijdelijk ( met een waterdicht contract) verhuren.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 12:03

bigone schreef:
Misschien kun je dat tijdelijk ( met een waterdicht contract) verhuren.

Ik huur samen met een vriendin van me, dus dan zou zij ook al akkoord moeten zijn. Maar het is een optie die ik zeker eens ga overwegen....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:00

ik zou in ieder geval mezelf wel tot zoeken en solliciteren zetten :j daar hoeft je huidige werk niets van te weten , maar je gaat wel opties zoeken en kansen creëren, wie weet wat je tegen het lijf loopt
voor hetzelfde geld kun je straks van de ene baan door in de volgende en zit je daar wel super op je plek.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 16:52

Kleine update: heb twee dagen vrij (vandaag en morgen), maar heb net telefoon gekregen van een collega, met de vraag of ik misschien morgen toch niet zou kunnen komen werken..... Blijkbaar is één van de collega's terug hervallen met een burn-out. Joy -O-. Daar gaat m'n vrije dag.

Ben trouwens wel volop aan het solliciteren geslagen. Heb ondertussen ook een heel positief sollicitatiegesprek achter de rug, waar ik binnen twee weken (vroeger ging niet, kan geen vrij krijgen door de drukte op het werk) een proefdag mag meedraaien. Ook net telefoon gekregen voor een andere functie waarvoor ik gesolliciteerd had, en daar kan ik woensdag op gesprek. Gaat wel vooruit zo....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:57

goede berichten dus, ja niet dat je vrije tijd kan inleveren voor je huidige werk, maar wel dat andere bedrijven in principe wel een toekomst voor jou zien bij hen :j