Woordjes leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caelum

Woordjes leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:13

Heee,

Ten einde raad hier mijn vraag hoe leer jij woordjes, ik zit nu al een half uur op honderd woordjes frans neer te kijken en ze in te typen in wrts. Maar in mijn hoofd krijgen no way.. -O-

Hoe leer jij het snelste woordjes uit je hoofd, wat is jou gouden tip? Ik heb hem nodig _/-\o_ :')

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:15

Skyliner schreef:
Hoe leer jij het snelste woordjes uit je hoofd, wat is jou gouden tip? Ik heb hem nodig _/-\o_ :')

bij mij is het helaas ook nog steeds een raadsel hoe kinderen voldoendes kunnen halen bij frans en duits

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:16

Leer met http://www.wrts.nl!
Woordjes in voeren en leren maar :D

edit;
Ooh zie nu dat je dat al gebruikt :Y)
Laatst bijgewerkt door Kaus op 03-06-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:16

Je laten overhoren door iemand tot je het foutloos kent. Of de woordjes in verschillende (zelfgevormde) zinnen gebruiken. Succes!

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:17

Kaus schreef:
Leer met http://www.wrts.nl!
Woordjes in voeren en leren maar :D

Dat doe ik dus al een half uur -O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:17

Ik deed het altijd met behulp van de tv :') afhankelijk van hoe moeilijk het was leerde ik bijvoorbeeld eerst 5 woorden. Dan las ik dat echt een paar keer, dan nog een paar keer zonder te kijken en dan keek ik even tv. Als je het dan nog echt weet heb je het goed onthouden. Dan nam ik er weer 5 woorden bij, deed weer hetzelfde alleen dan na het stukje tv kijken moest ik de tien woorden kennen :)

Kaus

Re: Woordjes leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:17

Vooral niet in 1 dag alles willen leren. Begin 2 of 3 dagen van te voren, steeds en beetje meer :j

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:24

De meest makkelijke manier vind ik nog altijd zo.
Je begint bij het bovenste woord, dit zeg je in je hoofd. Hierna bedek je hetgene wat je moet kennen en zeg je dit woord opnieuw (kan natuurlijk in je hoofd ook als je dat fijner vindt). Hierna kijk je naar de betekenis van het 2e woord. Je zegt dit ook in je hoofd/hardop. Het eerste woord heb je nog steeds bedekt. Kijk of je dit nog weet. Zo nee? Kijk even naar de betekenis en leg daarna je hand er weer over en zeg het opnieuw. Zo ja? Kijk of je de betekenis van het 2e woord ook nog weet. Zo nee kijk je weer even. Zo ja dan neem je nummer 3 erbij. Etc etc
Ik hoop dat je het snapt :p Succes!

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:26

www.woordjesleren.nl
Vak kiezen, boek kiezen , leerjaar kiezen en hoofdstuk kiezen, dan staan ze allemaal al voor je ingevuld en dan kan je allerlei dingen kiezen enzo. Gebruik het altijd voor frans en haal altijd rond de 9 :)
Succes!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:38

In een half uur moet je zeker niet te veel willen :n
Probeer het op te delen in kleine lijsten, van 10-15 woordjes. Als je een lijst kent, ga je door naar de volgende. Ken je die ook, dan voeg je de 1e en 2e samen. Dan de 3e lijst leren, daarna de 1e t/m 3e samenvoegen en overhoren. Zo doorgaan totdat je alles kent.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:30

Ezelsbruggetjes erbij verzinnen. En vooral blijven herhalen. Ik deed hetzelfde als Zesteigert, papiertje over de vertaling en steeds bovenaan beginnen en alle woorden weer af. Op een gegeven moment alleen de woorden herhalen die je echt niet kan onthouden.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:08

Ik gebruikte altijdd Teach2000, is volgens mij hetzelfde als wrts? Maar dan in kleine delen beginnen. Dus niet alles in een keer en daar zitten wat leermethodes in waardoor je ze op een gegeven moment écht wel kent. De truc is alleen om niet alles in een keer te doen!

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:10

In gebruikte altijd WRTS. Er waren altijd enkele die ik niet kende. Die schreef ik dan met de hand, 5x woord + betekenis. Daarna nogmaals overhoren, kende ik ze nog niet; nogmaals 5x met dfe hand schrijven.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:15

Ik kon van de een op andere dag ook niet meer via wrts leren.
Leer nu rechtstreeks uit het boek! Of als ik tijd heb schrijf ik ze over.
Ook wil het nog wel eens helpen (als je genoeg tijd hebt) Om kaartjes te maken van dikker papier, met op de ene kant het nederlandse woord en op de andere kant het franse woord.
Zo kan je snel een selectie maken van de woorden die je al wel kent en die je nog niet kent.
Werk dan zo'n twee keer per dag dat stapeltje door met de woorden die je nog niet kent en vanzelf ga je ze herkennen, maar neem ook regelmatig die andere woordjes erbij zodat je die niet vergeet!
En de meest ouderwetse manier die ik ken, laat je ouders je overhoren, ookal ken je het nog niet. Vraag ze dan om een stipje, streepje, kruisje of weet ik veel wat voor de woorden te zetten die je niet weet. Laat ze die dan wat vaker vragen totdat je ze allemaal kent!
Zo heb ik een keer een lijst van zo'n 100 woorden in ruim een halfuurtje geleerd!

Heel veel succes met het vinden van jou manier!

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:02

Wrts werkte ook voor mij niet goed. Is namelijk echt een manier om je te overhoren en dat werkt gewoon niet als je de woordjes nog niet kent! :D
Wat voor mij het beste werkte is ezelsbruggetjes verzinnen. Gewoon bij elk woord kijken aan welke lettergrepen/delen je iets kunt linken waardoor jij de betekenis van het woord onthoudt. Is niet de snelste manier, maar wel de leukste! :) En optijd beginnen!
Al wil soms een beetje tijdsdruk ook nog wel eens helpen :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 06:02

Het beste werkt om per woord een 'ezelsbruggetje' te verzinnen en die te verbinden aan een plek/object in je kamer. Zo koppel je het woord aan een hele bekende plek in je kamer, waardoor je hoofd het sneller terug kan halen.

Je hebt trouwens prima apps voor het leren van woordjes

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:19

Ik heb meestal geleerd via www.wrts.nl
Dan moet je wel eerst al je woorden invoeren (is aan de ene kant niet erg, want je ziet ze al een keer voorbij komen). Daar kun je kiezen hoe je wilt oefenen. Open of MC vragen of een puzzeltje ofzoiets. Je kunt zelfs instellen dat de computer je net zo lang overhoort totdat je alles goed hebt.

Het werkte bij mij en bovendien heb je niemand nodig die je overhoort.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:21

Wrts vind ik echt een topsite, ben wel keilang bezig maar het gaat om het eindcijfer toch. Als je het met wrts doet weet je iig dat je het uiteindelijk in je hoofd krijgt. Anders kun je altijd nog woordjes gewoon overschrijven, maar ik ben dan juist heel snel afgeleid.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:22

Teach 2000. :D

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:22

Wat bij mij altijd hielp was het hardop leren.
Werkt eigenlijk hetzelfde als liedjes luisteren.. die kan je zo onthouden. Als je het geleerde dus hoort, onthoud je het ook beter. Theorie heb ik trouwens zelf bedacht, weet niet of het zo echt werkt, maar bij mij in ieder geval wel.

Ik deed het altijd ouderwets. Blaadje over bv het Nederlandse en dan zelf het nederlandse woord opschrijven en vice versa..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:26

- 2 kanten op leren, dus nl-fr en fr-nl.
- Ezelsbruggetjes zoeken in de woorden, waar lijkt het op of waar doet het je aan denken?
- Kleine stukjes pakken. 100 woordjes verdelen in 10 van 10 woordjes. Die lezen een keer of wat. Dan jezelf 'overhoren'. Pas aan de volgende 10 beginnen als je de voorgaande 10 kent. Ken je de 10 volgende, dan de vorige 10 er ook weer bijpakken en checken of je ze nog weet. Zo leerde ik soms in de pauze voor mijn proefwerk mijn woordjes nog. Maar ja, mijn talenknobbel is wat groter dan mijn wiskundekuil, dus misschien lag het daar aan..