Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dems75 schreef:Goede vraag....
Zelf ben ik leerkracht van een groep 3, heb zelf vaak genoeg kinderen in de klas gehad met de een of de andere stoornis uit het autistisch spectrum. En ja, het ligt aan zoveel factoren of zo'n kind in het reguliere onderwijs kan gedijen.
Het ligt aan de groepsgrootte, de groepssamenstelling, de leerkacht, het klaslokaal, de ouders enz enz. Zo heb ik bijv. nu een relatief kleine klas, maar helaas ook een relatief klein klaslokaal. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn lokaal zo rustig mogelijk in te richten. D.w.z. werkjes e.d. hang ik per definitie niet op in de klas, maar in de gang. Ik hang weinig posters op en probeer alles zo opgeruimd mogelijk te houden voor een "rustig effect". Bij zo'n kleine aanpassing hebben veel kinderen (bijv. ook met ADHD) veel baat. Daarnaast is veel structuur en duidelijkheid gewenst. De kinderen moeten van minuut tot minuut weten waar ze aan toe zijn, hoe het gedaan moet worden en welke stappen er moeten worden ondernomen. Dit vertaalt zich ook naar bijv. het buitenspelen/vrije situaties/de gymles.
Structuur, structuur, structuur....dat is waar m.i. veel kinderen baat bij hebben. Rust, regelmaat en reinheid zeg maar....