Autisme als excuus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Autisme als excuus?

Ja, het is een handicap
24 (19%)
Ja, tot het schelden, slaan schoppen krassen gedeelte
46 (37%)
Nee, dit slaat de hele tijd al nergens op.
54 (43%)

Totaal aantal stemmen: 124

Caelum

Autisme als excuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:25

Hoi

Een meisje (P) uit mijn klas heeft autisme, ze wordt ontzettend gauw boos en alles wat je doet is in haar ogen fout op die momenten, tot vorige week ging ze meestal met boeken linialen etc gooien of kei hard op een tafel slaan. Meestal negeren we haar volkomen op deze momenten, de leraren zien dit en zeggen dit tegen onze mentor. Bij het mentoruur krijgen we dan een gesprek over P en dat ze er niks aan kan doen. Hierdoor mogen wij dan weer op een gesprek komen na schooltijd, want wij lokten het weer uit, het gaat dan altijd over de meest nutteloze dingen, zoals lachen om een grap wat niet eens over haar ging maar in haar ogen wel en dan is het alweer zover.

Sinds vrijdag is ze ook begonnen met anders man boeken kapot scheuren , tafels om gooien en mensen slaan

Vandaag kwam ze de voorhal met een onwijs chagerijnig humeur binnen, oke, dachten al mijn vriendinnen, een meisje was ergens naar toe geweest met een paar mensen waaronder ook zei. Ik en een vriendin (L) waren er niet bij, L zegt zo was het gezellig =Iemand zegt zo hmm. beetje maar ze had het tegen iemand anders P zegt je zei dat het kei gezellig was, doe niet zo stoer, waarop L vriendin die naast mij zat antwoorde Dat is toch haar mening, Ze flipte hem geheel en scheld iedereen uit voor bitch etc..Dus ik zeg tegen L kom we gaan naar wiskunde, dit kon ze niet hebben, ze schopt me keihard en krast zo in mijn nek dat een snee van 4 cm open ligt, ik en L zijn naar onze mentor gegaan en we kregen weer het ze heeft autisme verhaal,

Na school ben ik nog naar de adjunct sector geweest met mijn moeder, en wij kregen eindelijk een keer volkomen gelijk ! _/-\o_
Vinden jullie dat ze het recht had om telkens gelijk gekregen te hebben vanwege autisme??? En dat de school na 10 !!!!! maanden pas eindelijk haar laat weten dat het niet kan,
Laatst bijgewerkt door Caelum op 21-05-13 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:26

Sorry voor typfouten := En staat het eigenlijk wel goed? :D
Laatst bijgewerkt door Caelum op 21-05-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:31

Ben zelf lerares. Een kind met autisme heeft zeker een speciale aanpak nodig qua benadering en de verdeling en hoeveelheid van het te maken werk. Wel vind ik dat het kind zich moet gedragen en op een acceptabele manier met leerkracht en medeleerlingen moet omgaan. kan dit niet? Dan zet ik ze even op een time out plek en proberen we het later weer.
Persoonlijk vind ik het hebben van autisme of welke gedragsstoornis ook geen excuus voor alles. Je moet het kind alleen anders benaderen, om ervoor te zorgen dat het kind ook optimaal tot leren komt.

roombolletje

Re: Autisme als excuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:37

Een kind met autisme kan zich toch ook gewoon aan de regels houden? Ik vind het verschrikkelijk als kinderen met autisme voor worden getrokken. Een meisje bij mij op de manege mag ook altijd alle paarden rijden enzo om dat ze anders boos word of om haar weer blij te maken -.-

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:37

Time out op de middelbare school?

Ik loop stage met autistische jongeren, maar zij zitten op het speciaal onderwijs, en misschien zou dit voor zo'n meisje ook wel beter geschikt zijn.. Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand die zo vaak boos wordt, zich op haar plekje voelt.. Maargoed, ik ken haar natuurlijk niet.. Ik vind in ieder geval dat jullie er zeker niet de dupe van moeten worden..

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:41

Autisme of een andere gedragsstoornis is zeker geen vrijbrief voor dit gedrag. Het is extreem gedrag wat echt niet door de beugel kan. Aan de hand van jouw verhaal denk ik dat er niet goed met haar omgegaan wordt, hierdoor lijdt de rest van de klas onder haar gedrag. Wellicht is dit niet de juiste leeromgeving voor haar?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:42

God, ik heb geen ervaring met autistische kinderen. maar autisme of niet, dit is niet normaal en die had ik allang op haar plaats gezet. Vooral als je 'aangevallen' wordt, jammer dan autistisch of niet die had ik terug geslagen :n

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:44

Cabelona schreef:
Autisme of een andere gedragsstoornis is zeker geen vrijbrief voor dit gedrag. Het is extreem gedrag wat echt niet door de beugel kan. Aan de hand van jouw verhaal denk ik dat er niet goed met haar omgegaan wordt, hierdoor lijdt de rest van de klas onder haar gedrag. Wellicht is dit niet de juiste leeromgeving voor haar?

Het is gewoon dat andere mensen vragen water aan de hand is op die momenten maar zei flipt hem direct, wij lopen weg als het niet in de les is en in de les gaan we door met ons werk bestaat ze op dat moment even niet voor ons,

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:44

Celiien schreef:
God, ik heb geen ervaring met autistische kinderen. maar autisme of niet, dit is niet normaal en die had ik allang op haar plaats gezet. Vooral als je 'aangevallen' wordt, jammer dan autistisch of niet die had ik terug geslagen :n

Een ander iemand nam het voor me op want ik heb op dit moment mijn arm gebroken -O-

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:45

Ik ga mee met de reacties hierboven. Ik denk dat het speciaal onderwijs een betere plek voor haar zou zijn. Ze voelt zich duidelijk niet op haar gemak in de klas. Dat ze agressief wordt kan natuurlijk niet door de beugel, ook niet omdat ze autistisch is. Leraren op het speciaal onderwijs kunnen waarschijnlijk beter met dit meisje omgaan.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:45

Ik heb zelf 2 kinderen met autisme.
Ook hun moeten gewoon luisteren en mogen anderen geen pijn doen.
Wel hoop ik dat anderen inzien dat mijn kinderen niet alles meteen begrijpen (soms heeft iets gewoon echt een hele tijd nodig voor er iets echt land)Bij m ijn kinderen helpt het echt om ze even 1 op 1 echt uit te leggen dat het geen gewenst gedrag is, en hun helpen met wat wel gewenst gedrag is.

Dus het moge duidelijk zijn dat ik gestemd heb op ja kan als excuus, Maar tot op het pijn doen gedeelte.

Bijv als er in het algemeen tegen kinderen gezegd wordt JONGENS nu stoppen. zal mijn dochter zich niet aangesproken voelen. het helpt om dat tegen haar personlijk te zeggen (naam) jij ook stoppen .

zal voor een ander "stom"over kunne komen, en dat je haar altijd voortrekt, omdat je niet boos wordt als ze niet stopt wanneer de klas aangesproken wordt, Maar dit vind ik wel iets om even bij stil te staan en dan mag best gezegd worden ja maar zij heeft autisme (het feit blijfd dat ze ook gewoon moet stoppen, en dat ze dus moet luisteren net als de rest.)

Maar zodra ze anderen pijn doet (en ja dat doet ze regelmatig) dan wordt ze echt wel "streng"toegesproken, en met haar pictogrammen beloningssysteem gestrafd. tja dus wel op een andere manier als een "normaal functionerend kind"

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:48

broer lief heeft authisme, ik ben niet anders gewend maar vind eigenlijk niet dat ik hem anders hoef te benaderen, ik doe hetzelfde tegen hem als tegen vrienden en hiij kijkt er zeker niet raar van op..
Tuurlijk denkt hij anders en zit die in een eigen wereldje. Ook hij gebruikt zn authisme wel eens als excuus en komt mede door zijn authisme op school onder bijna alle straffen uit. ( handig :) )
Dat meisje zal wel een vele ergere versie dan mijn broer hebben en ik denk dat zei ook niet thuis hoort op een normaale middelbare school maar op speciaal onderwijs.. dit gaat wat ver. Succes met der :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:49

De helft van mijn klas (waaronder ik, ik heb dan een lichte vorm van autisme) heeft autisme, maar gelukkig niet dit soort 'gezeik' altijd maken we elkaar aan het lachen, en als iemand boos is en we weten hoe dat komt, proberen we het op te lossen. Maar tot nu toe scheurt er niemand boeken, en komen we ook echter niet aan anderen, laat staan pijn doen! Als iemand boos is en iemand pijn doet, vind ik echt niet de reden om te zeggen: ja ik heb autisme, daarom mag ik het doen! (Dus als je autisme heb, en je bent boos om welke reden ook, mag je dan ook iemand vermoorden omdat je autisme heb en boos bent? zometen is diegene volledig onschuldig niets gedaan :'))
Ik weet dat autisme soms erg vervelend kan zijn, maar om het als exuus te gebruiken vind ik toch te ver gaan hoor :n

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:54

Ik vind dit verhaal ook wel heel "eenzijdig" geschreven, zo te lezen vinden jullie haar niet aardig, raar en pesten haar ook een beetje (grapje dat "niet over haar ging" ;) ) Ik kan daar niet over oordelen omdat ik er niet bij was, en geweld keur ik niet goed, maar zeg eens eerlijk, zijn jullie wel aardig tegen haar? en dan heb ik het over verbaal, en achter haar rug om.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:54

Mijn broer had ook last van zulke 'aanvallen' toen hij jonger was. Dus het hoort voor een deel wel bij autisme. Wel is er bij mijn broer veel aan gedaan en is hij een tijdje opgenomen geweest. Nu reageert hij niet meer zo. Hij is ook veel socialer geworden.
Ik herken haar gedrag wel, boos worden om niks en uiteindelijk helemaal flippen.
Ik neem aan dat ze wel begeleiding krijgt? Dat lijkt me wel zo handig.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:54

Eef_Bam schreef:
Ik vind dit verhaal ook wel heel "eenzijdig" geschreven, zo te lezen vinden jullie haar niet aardig, raar en pesten haar ook een beetje (grapje dat "niet over haar ging" ;) ) Ik kan daar niet over oordelen omdat ik er niet bij was, en geweld keur ik niet goed, maar zeg eens eerlijk, zijn jullie wel aardig tegen haar? en dan heb ik het over verbaal, en achter haar rug om.

Ow wij zijn zeker wel aardig tegen haar, te aardig zelfs, het ging over iets op tv en zij had dit toevallig niet gehoord :)

We hebben ook vaak genoeg gezellige dingen gedaan met haar maar dit liep er keer op keer op uit dat ze flipte, dusja we zijn een keer naar de film geweest zonder haar maar we hoeven niet iedereen uit te nodigen toch?

Maar we pesten/plagen haar absoluut NIET,

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 19:56

Zou ik mogen weten waarom mensen zeggen ja het is een handicap? :)

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:59

Skyliner schreef:
Zou ik mogen weten waarom mensen zeggen ja het is een handicap? :)

ben ook wel benieuwd, vind het persoonlijk echt geen handicap

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:02

Waar ik me het meest aan irriteer, is dat ze bij toetsen meer tijd krijgen, 25% van de originele tijd. Nu zit er een meisje in onze klas, die daar altijd gewoon nog rustig een uur blijft zitten. Dat vind ik wel oneerlijk. 25% prima, maar 100% is toch een beetje teveel van het goede...

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:04

liekec schreef:
Waar ik me het meest aan irriteer, is dat ze bij toetsen meer tijd krijgen, 25% van de originele tijd. Nu zit er een meisje in onze klas, die daar altijd gewoon nog rustig een uur blijft zitten. Dat vind ik wel oneerlijk. 25% prima, maar 100% is toch een beetje teveel van het goede...

Zeer vervelend, dat meisje mag dat ook maar doet het nooit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:07

Ik heb in het verleden een meisje in de klas gehad die PDD-NOS had. En zei tegen iedereen: Ik heb pdd-nos, dus kan er niks aan doen als ik je sla. Gegeven moment zei ik volgens haar iets verkeerd en ze flipte hem. Nou geloof me ik heb er nooit geen last weer van gehad...

Dus nee ik vind dat je het als excuus kunt gebruiken. Heb zelf ADD, maar maak hier ook geen misbruik van. En meeste mensen weten het niet eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:08

Deze had ik op speciaal onderwijs gezet , ik was ook een lastige klant en zat 7 jaar lang op speciaal onderwijs. Middelbaar dus ook , ik herken dingen maar ik zat nooit aan andere en zijn spullen... Ik richte me meer op ramen en muren.. Of leraren die in de weg liepen maar dan werdt ik een houdgreep gepakt , lastig is het wel.. Ze is niet bepaald op haar plek als ik dit zo lees..

Ik misbruik het niet , soms zeg ik het in voor mij spannende nieuwe dingen of met nieuwe mensen. Ik kan dan anders of raar reageren...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:09

Wees maar blij dat je niet in de schoenen staat van dat meisje. Ik denk niet dat zij erg gelukkig is.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:11

Sammyoo schreef:
Wees maar blij dat je niet in de schoenen staat van dat meisje. Ik denk niet dat zij erg gelukkig is.

Dat denk ik ook, volgens mij weet 9 van 10 niet eens wat autisme inhoudt ofzo...
Ik denk dat goede begeleiding bij een jonger persoon meer dan de helft zal schelen voor haar gedrag.
Jammer dat ze niet op speciaal onderwijs zit als ze er zoveel moeite mee heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:11

Sammyoo schreef:

Ja idd reken maar dat ze ongelukkig is...