Geld lenen bij duo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Bolly

Geld lenen bij duo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:25

Aangezien ik volgend jaar geen stufi meer krijg wil ik gaan lenen bij duo.
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Hoeveel leen je? Hoe gaat het met terug betalen?

Mootje

Re: Geld lenen bij duo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:52

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:57

Nee helaas, geen ervaring mee. Kan je niet verder helpen.
Wil wel even meelezen ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:58

Lenen is enorm makkelijk, gewoon inloggen bij ib-groep en aanpassen. Terug betalen moet geloof ik binnen 10 jaar na het behalen van je diploma. De rente is erg laag. Ik vind het eigenlijk wel ideaal zo.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:01

Ja ik heb wel ervaring. Het is vrij makkelijk om te lenen, kwestie van knopje om zetten en aangeven hoeveel je wilt. Ik heb ook wel maanden het maximale bedrag geleend. Achteraf heb ik daar wel spijt van want mijn studieschuld is best hoog. Maar toen woonde ik op mezelf, moest de huur betalen, eten etc etc. Ik zou zeggen probeer het zo laag mogelijk te houden en ga zoveel mogelijk werken voor je geld. Ben nog niet begonnen met terugbetalen maar kijk daar wel wat tegenop :(

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:05

Ik betaal al een tijdje terug en moest helaas ook maximaal lenen. Echt grappig is het niet... Probeer het zo laag mogelijk te houden!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:06

Hoeveel betalen jullie terug per maand, als ik zo vrij mag zijn?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:08

Phor, Dat is afhankelijk van je salaris :)
Ik ken meerdere mensen die het in 1x wilden aflossen toen ze werkten, maar daar was de toen IB-groep absoluut niet blij mee. Volgens mij hebben zij toen ook een boete betaald.
Laatst bijgewerkt door Mootje op 13-05-13 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:08

Ja en vraag geen verlaging aan van het maandbedrag wanneer je aan het terugbetalen bent. Ze wijzen je er niet op wanneer je maandbedrag lager is dan de rente die er elke maand bijkomt. Zo was mijn schuld in een jaar tijd ineens weer een paard duizend euro gegroeid. (Heel dom, maar het was me ontgaan)Het lijkt mooi dat lenen, maar als het niet hoef. Niet doen! Je kunt er beter naast gaan werken. Momenteel betaal ik 300+ euro per maand terug! Daar had ik heel veel andere leuke dingen van kunnen doen!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:26

Bijna 150 euro per maand. En heb echt geen idioot hoog salaris, ben fulltime juf. Is toch een beetje zonde :( Hoewel het destijds niet anders kon...

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:28

Mootje schreef:
Phor, Dat is afhankelijk van je salaris :)
Ik ken meerdere mensen die het in 1x wilden aflossen toen ze werkten, maar daar was de toen IB-groep absoluut niet blij mee. Volgens mij hebben zij toen ook een boete betaald.

Je kunt nu wel meer aflossen dan het bedrag dat de duo je oplegt. Krijg je geen boetes meer voor.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:41

Huh waarom zou je een boete krijgen als je het in een keer wil aflossen? :o?

TS: Ik leen nu zelf ook wat bij, ik werk genoeg maar redt het net niet op mijn studie+boeken+zorgverzekering en alles zelf te betalen. De rente is niet hoog dus dan kan je beter bij DUO lenen dan ergens anders.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:45

Da's bij een bank ook zo, dat versneld aflossen je vaak geld kost. Toch rente die ze dan mislopen :)

Ik leen nu ook, doe een tweede opleiding en dan heb je geen recht meer op stufi. Helaas krijg je ook geen extra leentijd (er is een maximaal aantal maanden dat je recht hebt op een lening), dus ik moet nog even bedenken hoe ik de laatste tijd van m'n studie door ga komen..

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:45

omdat ze dan heel veel rente mislopen natuurlijk! ik leen zelf ook, mijn ouders kunnen niks bijdragen en ik woon samen + collegegeld + boodschappen + boeken + zorg gaat mij niet lukken met alleen mijn bijbaan helaas. Mijn vriend betaalt nu 100 euro per maand terug. Volgens mij is het minimale per maand terugbetalen iets van 80 euro, maar als je geen baan hebt dan kun je uitstel vragen en soms zelfs afstel..

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:46

Lenen bij DUO werkt prima, maar maak een goede berekening. Ik heb tot mijn laatste jaar studie (jaar uitloop = jaar geen stufi) weinig geleend en daarna een goede som gemaakt. Ik mag in januari gaan terugbetalen, maar wel het bedrag waar ik op rekende. En dat is ok. Kennis van mij betaald meer dan 200 euro terug per maand, ik ga toch wel een eindje minder terugbetalen. Kwestie van goed rekenen :) Maar aan de andere kant. Als je moet lenen voor je studie, dan moet dat maar... Toch? Zolang je het gebruikt voor je studie en niet om op vakantie te gaan (tenzij je het daar natuurlijk voor over hebt... DUO heeft het eerste jaar toch echt de pensionkosten van mijn pony betaald, en het beetje extra geld wat ik nu per maand moet terug betalen was het dubbel en dwars waard!)

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:47

Daar had ik nooit zo over nagedacht! Best logisch natuurlijk.. Dankjullie voor het antwoord :)

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:50

Mijn vriend heeft een fikse schuld, die moet straks iets meer als 350 per maand terugbetalen. Helaas kon hij vroeger niet anders dan bijlenen.
Wel een tip: Als je een dermate hoge studieschuld krijgt, ga dan niet vervroegd aflossen (voordat je officieel moet) want dan betaal je meer dan wanneer je begint als hun het aangeven. Zo wordt bij mijn vriend een stuk kwijtgescholden omdat hij met zijn huidige inkomen de schuld niet binnen tien jaar kan aflossen.
Ze berekenen de aflossing door het gehele bedrag door 120 (12 maanden keer 10 jaar) te de delen, dat zou je eigenlijk elke maand moeten betalen, maar als dat te hoog is, wordt voor jou een maximum bepaald door middel van je salaris. Als je aan het eind van die tien jaar niet alles afgelost hebt dan wordt het kwijtgescholden.

Althans, het bovenstaande geld voor nu, het kan altijd gewijzigd worden.

edit: bedenk me net dat de aflossingstermijn ook 15 jaar kan zijn. Dan wordt het gedeeld door 150 maanden. Klein verschilletje :+)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:03

Ik leen het maximale bedrag. Dat is eigenlijk vooral als zekerheid. Ik studeer in het buitenland en in noodgevallen is het handig wat geld achter de hand te hebben. Ik gebruik mijn lening niet op een maandelijkse basis, maar momenteel ben ik bijvoorbeeld bezig met het huren van een nieuw huis en omdat ik een internationale student ben willen ze de huur vooruit betaald hebben. Als ik het niet nodig heb staat het onaangeraakt op een NLse spaarrekening :)

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:08

Bedankt allemaal!

@Sijs15: Wat bedoel je met een goede berekening? Hoe heb jij dit gedaan dan?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:42

Dat het lenen makkelijk is, zorgt ook wel voor hogere studieschulden.
Zat studenten die lenen om makkelijker te leven en lekker kunnen gaan stappen...
En ja, dan kom je op fikse bedragen in de maand wat je moet terug betalen.

Ik betaal 108 euro in de maand, voor 15 jaar...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:06

Nessa schreef:
Dat het lenen makkelijk is, zorgt ook wel voor hogere studieschulden.
Zat studenten die lenen om makkelijker te leven en lekker kunnen gaan stappen...
En ja, dan kom je op fikse bedragen in de maand wat je moet terug betalen.

Ik betaal 108 euro in de maand, voor 15 jaar...

Phoe! Wat een hoop geld! Ben blij dat ik dadelijk schuldloos mijn studie kan afsluiten!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:14

Ik leen op het moment ook, het maximale. Ik krijg flink wat euro's per maand binnen, maar ben ook uitwonend dus krijg sowieso al meer binnen dan degene die thuis wonen. Mijn ouders betalen niks mee, en ik heb mijn bijbaantje verloren dus kon ook niet meer de maandelijkse stallingskosten voor mijn paard betalen, dit kan ik nu dus gelukkig wel. Ik hoop dat ik deze zomer weer werk heb en het bedrag kan verlagen, want wil natuurlijk zo min mogelijk terug betalen.. :-)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:15

Wat is het maximale wat er per maand kan worden gevraagd bij terugbetalen?
Daar ben ik dan wel nieuwschierig naar

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:17

Edit, vraag verkeerd gelezen. :')
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 13-05-13 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:21

Hoe hoog is jullie studie schuld eigenlijk, als ik vragen mag? :o

Ik heb zelf een schuld van zo'n 5000euro excl. de rente en moet die geloof ik eind 2014 gaan afbetalen