Wie tijdens masterstudie buitenlandstage gedaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Wie tijdens masterstudie buitenlandstage gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 10:44

In september ga ik beginnen met mijn masterstudie (Evolution, Biodiversity and Conservation, Biologie in Leiden) en daar is de mogelijkheid om een stage in het buitenland te doen. Dit is al jaren een droom van mij dus binnenkort heb ik een gesprek op de uni om me alvast een beetje te informeren en voor te bereiden :):) dat het veel geld gaat kosten is mij bekend maar dat heb ik er meer dan voor over.

Ik ben heel benieuwd of er Bokkers zijn die tijdens hun masterstudie naar het buitenland zijn gegaan en hoe ze dit hebben aangepakt, en hoe dit is bevallen uiteindelijk :) alle info is welkom!

MacavityL

Re: Wie tijdens masterstudie buitenlandstage gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:10

Heb tijdens het 2e jaar van mijn studie een buitenlandstage in New York gedaan.

Goed bevallen, zo goed dat ze me daarna vroegen om weer terug te komen en een deel van mijn PhD daar te doen :D

Het is heel veel regelwerk, maar goed te doen. Laat maar weten of je specifieke vragen hebt, veel dingen verschillen toch per land.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:11

Hier ook een half jaar stage in de VS tijdens m'n master en er ook een promotieplek aan overgehouden, dus het is goed bevallen :D Als je naar de VS wil: begin op tijd met je visumaanvraag. Bij mij ging er 7 maanden overheen waardoor ik pas een maand later kon vertrekken...

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:18

Zes maanden UK gedaan, is erg goed bevallen :D
Begin inderdaad op tijd met alles te regelen, want alles duurt langer dan je vooraf verwacht. Laat je ook goed voorlichten over beurzen waar je misschien recht op hebt - financieel extra'tje komt altijd van pas ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 11:19

Bedankt alvast voor de reacties! Zoiets had ik idd begrepen dat het veel tijd kost, vandaar dat ik nu alvast ermee bezig ben :) hoe hebben jullie het aangepakt om een plek te vinden? Is dat (deels) via de school gegaan of hebben jullie echt zelf bedrijven benaderd? Het lijkt mij best.. lastig om zelf (in mijn geval 'biologische') bedrijven te contacteren of ik er een masterstage kan doen die ook door de opleiding goedgekeurd wordt zeg maar.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:25

Bij is het via de mastercoördinator gegaan, dat was wel fijn want dan kun je in je eerste mail een naam noemen :)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:33

Had eerst zelf een aantal universiteiten gemaild, van sommige hoor je niets, sommige tonen wel interesse, maar ging allemaal wat moeizaam. Toen een docent aan mijn uni gemaild (die interessant onderzoek deed dat ik wel in het buitenland wilde doen) met de vraag of hij nog contacten had in het buitenland. Hij heeft mij daarop een paar namen/email adressen gegeven waarvan ik er een heb gemaild en het gelijk gelukt is.

Inderdaad ook goed kijken naar beurzen die je zou kunnen aanvragen, heeft mij ook veel gescheeld!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:33

Ik ben net afgestudeerd en in de laatste fase van mijn studie (augustus tot maart) een stage in Lissabon gedaan.

Ik zat echt in het onderzoek (Immunologie) en ben zelf op zoek gegaan naar een stage plek. Ik ben gewoon zelf gaan zoeken naar research bedrijven die me interessant leken. Gewoon door te gaan googlen. Uiteindelijk heeft de unie wel geholpen in het mij voorstellen aan die bedrijven.

Toen zij het akkoord hadden gegeven was de rest eigenlijk zo geregeld.
Vlucht was geboekt.
Erasmus studie beurs aangevraagd. (als je binnen europa blijft)
Kamer daar geregeld.
Doorlopende reisverzekering aangevraagd: let daar goed op, veel reisverzekeringen stellen een maximum van hoe lang je aan 1 stuk weg mag zijn. Ik had een studenten rekening bij de rabobank en dan heb je doorlopende reisverzekeringen waarbij je 6 maanden aan een stuk weg mag zijn. Langer kan, maar dan betaal je 25% meer. Voor mij was dat niet nodig, want ik kwam met de kerst een weekje naar huis en toen ging de teller weer op 0.
Eigen kamer in onderhuur gedaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:44

Ik heb mijn masterthese in het buitenland gedaan, stuttgart duitsland. Ik ben ondertussen al een flinke tijd afgestudeerd (10 jaar) en toen was het voor mijn studie nog niet veel voorkomend dus ben ik naar een docent gegaan waar ik erg goed mee door 1 deur kon en hij heeft een aantal van zijn contacten benaderd waar mijn stage uit is gerold. Was dus eigenlijk vrij gemakkelijk voor mij. Aansluitend ben ik nog een half jaar naar een andere afdeling van hetzelfde bedrijf in de VS gegaan en dat was wel meer gedoe omdat je dan met visa en verzekerings gedoe zit. Ik heb dat via een bedrijf geregeld. Was niet goedkoop (rond de 1000 euro) maar dan weet je zeker dat het compleet is. Ik verdiende trouwens op beide locaties wel salaris, niet heel veel maar kon er van rondkomen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 12:50

Super bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee +:)+ handige tip ook van de reisverzekering. Heb er al helemaal zin in *\o/*

Zou wel het handigste zijn als de uni paar contacten heeft die gebruikt kunnen worden, zou niet weten waar ik moet beginnen met zoeken naar bedrijven buiten Europa die aansluiten op mijn studie :Y) maar gaat vast goed komen, fijn ook die positieve ervaringen om te lezen!

@ troi: dat scheelt wel idd als je al wat verdient, dat gaat denk ik voor mij niet op helaas. Leuk dat je aansluitend ook nog naar de VS bent geweest! Zo te lezen kunnen docenten dus ook goede contactpunten zijn in het regelen van een leuke stage :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:03

Wat voor type stage moet je doen? Ook in het onderzoek, of iets dergelijks? Probeer te bedenken wat voor type baan je na je studie zou willen, en zoek daar een stage bij. De werkervaring die je op je stage doet is goud waard voor als je afgestudeerd bent. Zeker in deze moeilijk tijden helpt je dat om een streepje voor te krijgen.

Als je daar een iets beter beeld van hebt, helpt dat je ook om gerichter te zoeken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 13:21

Ik heb een biomedische bachelor dus ben (nog) niet helemaal thuis in wat er precies allemaal mogelijk is in de biologie, maar heb wel gelezen over projecten in Zuid-Afrika naar dierenpopulaties en dergelijke. Dat zou me wel erg gaaf lijken, onderzoek midden in de bush bush, aparte ecosystemen en diersoorten.
Heb dinsdag een gesprek met de master coördinator, die hopelijk veel te vertellen heeft over studenten die naar het buitenland zijn gegaan, wil een zo breed mogelijk beeld krijgen voor ik echt aan de slag ga :)

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:00

Hallo allemaal voor mijn afstudeer onderzoek ben ik nog op zoek naar studenten die stage hebben gelopen in het buitenland voor mijn enquête. Duurt maar een minuutje en is geheel anoniem, helpen jullie me?:)

http://www.thesistools.com/web/?id=340466

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:26

Andere ervaringen zijn nog steeds welkom! :)

Ik heb inmiddels een stage geregeld, volgend jaar ga ik voor 3 maanden naar Afrika-Kameroen om carnivoren/herbivoren distributies te bestuderen in Bénoué National Park. Super veel zin in! Binnenkort beginnen met fundraising :)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:43

Probeer ook goed uit te zoeken welke beurzen je uni aanbiedt, en wat er aan andere beurzen te vinden is. Zo ga ik mijn semester ook financieren!