Universiteit Leiden of VU Amsterdam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fabienne_Z

Universiteit Leiden of VU Amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 12:07

Wie of wie kan mij een beetje op weg helpen?

Na erachter gekomen te zijn dat de Pabo me toch te weinig uitdagen biedt, wil ik overstappen naar Pedagogische wetenschappen. Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op verschillende universiteiten en tot nu toe liggen de programma's van de VU en van de universiteit Leiden me het best. Helaas zijn de open dagen al geweest en omdat ik al heel wat jaartjes geleden mijn vwo diploma heb behaald is meelopen ook niet echt een optie.
Ik vind het nu dus een beetje lastig om een beeld te krijgen van beide universiteiten/opleidingen. Zijn er hier bokkers die, het liefst pedagogiek, gestudeerd hebben op een van de twee uni's en me wat meer kunnen vertellen over de universteit, sfeer, werkethiek etc etc.

Alvast bedankt!

Fabienne_Z

Re: Universiteit Leiden of VU Amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:51

Niemand :( ?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:55

Hm misschien kan ik je helpen ;)
Ik heb één jaar pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Leiden gestudeerd.
De sfeer op de Universiteit Leiden vond ik heel fijn (maar ok, ik heb een voorliefde voor Leiden als stad ;) ). Ben gestopt met de opleiding omdat ik erachter kwam dat praktisch bezig zijn me veel meer ligt, dat miste ik echt op de uni, ik ben dan ook overgestapt naar fysiotherapie.

Tsja, heb je specifieke vragen?
Ik ben er ondertussen 2 jaar weg...

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:09

Ik studeer aan de Academische Pabo in Leiden, dus heb ervaring met pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Leiden. Wat wil je precies weten? Dan kan ik je makkelijker antwoord geven :)

Ik vind zelf de sfeer op de universiteit prettig en (voor zover je dat op de uni hebt) gezellig. Docenten (hoogleraren/professoren/masterstudenten) weten veel van hun vakgebieden af, maar ze zijn lang niet allemaal even sterk in het lesgeven. Dit valt mij met name op, omdat ik zelf de pabo doe en word opgeleid voor het onderwijs. Merk aan veel reguliere studenten dat die zich er soms helemaal niet aan storen. Ligt er dus maar net aan wat je prettig vindt.

Er wordt bij PW voor bepaalde vakken gewerkt met werkgroepen welke soms verplicht worden gesteld. Er is geen probleemgestuurd onderwijs (dat wat je wel in bijvoorbeeld Maastricht hebt), dat vind ik zelf een voordeel. Hoorcolleges worden doorgaans niet opgenomen en kun je dus niet terug kijken op internet. Wel zetten in principe alle docenten de collegesheets op blackboard.

Het is misschien ook een aanrader om goed te kijken naar de doorstroommogelijkheden na je bachelor. Welke richting wil je op? De VU en Leiden bieden volgens mij namelijk een ander masterprogramma aan en overstappen na je bachelor is niet altijd mogelijk, soms zul je een schakeltraject moeten volgen. Ik zou dus goed nadenken welke richting je op zou willen met je studie en daar (deels) je keuze op baseren :)

Succes!

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 09:33

Dankjewel voor je info Blinnii! Heb de afgelopen tijd een mega studieonderzoek gedaan en denk toch dat het leiden gaat worden! Programma ligt me toch meer dan de VU en de uni spreekt me ook meer aan. Vind het wel erg jammer dat er in leiden geen voorlichting of meeloopdag meer mogelijk is om het zeker te weten dus ik vertrouw maar op mijn intuitie :+

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:39

De colleges zijn hier bijna afgelopen, maar als je snel bent dan kun je misschien nog wel iets regelen. Officieel zijn er natuurlijk meeloopdagen, maar ik heb ook wel eens voor mensen geregeld dat ze een dagje met kennissen die een andere studie doen mee mochten, buiten die dagen om. Over het algemeen doen docenten er niet zo moeilijk over als er eens één persoon extra in de zaal zit, zeker bij de grote hoorcolleges. Het handigste is natuurlijk een contact hebben binnen de studie, maar je zou ook kunnen overwegen om de desbetreffende docenten zelf te benaderen om te vragen of je eens een keertje mag komen kijken. Brutalen hebben de halve wereld :P

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 09:54

Haha ja daar heb je zeker gelijk in Narya, probleem is alleen dat ik werkelijk niemand ken die in Leiden studeert en ik van het rooster ook niet echt wijzer word, wat betreft de docenten dan dus dat wordt lastig.
Misschien dat het via Bokt nog lukt, dus bij deze de oproep of ik met iemand mag meelopen/iemand kent waarbij ik kan meelopen? (A)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:33

https://studiegids.leidenuniv.nl/studie ... enschappen

Dit zijn de vakken van pedagogiek van het eerste jaar. We zitten nu in blok 4, dus moet je een vak hebben dat in blok 3 en 4 of in blok 4 gegeven wordt.

Het rooster van de propedeuse:
http://www.fsw.leidenuniv.nl/pedagogiek ... deuse.html

Klik op een van de vakken en ziedaar:

Inleiding in de pedagogische en onderwijswetenschappen 2
COLLEGES (6470IPO2H - 1862)

wo 06/02 09.00-11.00 ondwk Gorlaeus, zaal 4/5
wo 13/02 09.00-11.00 ondwk Gorlaeus, zaal 4/5
wo 20/02 09.00-11.00 ondwk LUMC, Burumazaal
wo 27/02 09.00-11.00 ondwk Gorlaeus, zaal 4/5
wo 06/03 09.00-11.00 gp Gorlaeus, zaal 4/5
wo 20/03 09.00-11.00 gp Gorlaeus, zaal 4/5
wo 27/03 09.00-11.00 gp Gorlaeus, zaal 4/5
wo 03/04 09.00-11.00 gp Gorlaeus, zaal 4/5
wo 17/04 09.00-11.00 lp Gorlaeus, zaal 4/5
wo 24/04 09.00-11.00 lp SC01
wo 01/05 09.00-11.00 lp SC01
wo 08/05 09.00-11.00 lp SC01
wo 15/05 09.00-11.00 ortho SC01
wo 29/05 09.00-11.00 ortho SC01
wo 05/06 09.00-11.00 ortho SC01
wo 12/06 09.00-11.00 ortho SC01

Een rooster!
Het vak loopt nog tot half juni, dus de docent mailen kan geen kwaad denk ik.
Ik ken verder niemand bij pedagogiek, maar hiermee kun je zelf ook al een heel eind komen :P

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:55

Als ik nog colleges had gehad, mocht je zo mee, maar ik zit al in mijn afstudeerfase en kom niet meer op de uni.. Je zou kunnen kijken of je bij IPO2b aan een college deel kunt nemen, dat zijn nog colleges met heel veel studenten dus dan valt een extra student absoluut niet op :)

En anders, mail even naar de universiteit; studieadviseurs staan op internet, maar je kunt me ook een pb'tje sturen :)