Op kamers in Wageningen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BeFearless

Op kamers in Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 14:53

Hallo!

Ik zit nu in 6 VWO en ben van plan na de zomervakantie te beginnen met de studie Dierwetenschappen aan de Wageningen Universiteit. Omdat ik 2 uur moet reizen naar Wageningen wil ik graag op kamers. Ik heb mij dus ook op 1 januari om 00.00 ingeschreven bij Idealis.

Nu vraag ik mij af wanneer het slim is om te beginnen met het zoeken van een kamer. Ik neem namelijk aan dat het zeker een tijdje duurt voordat je wat vind. Wat zijn jullie ervaringen met het zoeken naar kamers, hoe lang duurt het ongeveer en zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Hopelijk kunnen wat Wageningse bokkers mij op weg helpen :)

PureSylk

Re: Op kamers in Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:54

Het is met die inschrijfdatum heel makkelijk om nu een kamer te krijgen. Tegen de tijd dat de zomervakantie begint gaat natuurlijk iedereen opzoek en dan zou je wel eens pech kunnen hebben.
Beter zo vroeg mogelijk zoeken dus :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:55

Het is al wel een hele lange tijd geleden, maar goed, wie weet heb je er wat aan!

Mijn echtgenoot heeft ook in Wageningen gestudeerd. Hij huurde samen met nog twee andere jongens een maisonnette aan de Hollandseweg. De ouders van een van die jongens had dat huis gekocht en verhuurde dat aan de studenten. Wellicht kun jij ook zoiets vinden?

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:58

Je kunt ook een advertentie plaatsen of de oproepjes bekijken op housingdeskwageningen.nl
Ik ging zelf in april zoeken. Ik heb toen 3 kamers bekeken waar ik vanaf augustus in zou kunnen. Een van die was het geworden, het is dus zonder al te veel moeite gegaan bij mij. Ik denk dat je het beste nu al kunt beginnen, blijkt een kamer toch niet aan je eisen te voldoen of moet je er al eerder in trekken dan augustus, dan kun je weer verder zoeken.

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 15:57

Bedankt voor de reacties, heb er zeker wat aan!

Het is inderdaad een goed idee om nu alvast te beginnen met zoeken. Bij idealis zijn deze kamers alleen al heel snel beschikbaar dus dan moet ik al heel vroeg huur gaan betalen, moet daar nog even over nadenken. Ik kende die site housingdeskwageningen.nl nog niet dus is zeker een handige tip, misschien vind ik daar iets tussen :)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:46

Mijn vader verhuurt wel studentenkamers in Wageningen. Kamers worden echter meestal gevuld door kennisen/vrienden van de studenten die er al in wonen. Maar kan wel even vragen of er lege kamers aankomen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:10

In het forum gebouw hangen nu genoeg briefjes met het huren van kamers. Ik zou, als ik jou was, nu al gaan zoeken. Straks zit alles al vol ;)

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 11:32

@elpatcho als je dat zou willen vragen, graag!
@karlijnxx dat ga ik dan maar doen, want ik zou het heel fijn vinden ala ik een kamer aan het begin van het schooljaar heb.

knollina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:53

Hoihoi! Leuk dat je in Wageningen komt wonen! :D Ik studeer er sinds dit jaar dierwetenschappen, bevalt super! In ons huis komt per 5 mei een kamer vrij, en per 1 juni nog één.. denk dat het te vroeg is voor jou om te huren, maar wie weet! Ik kan je tzt ook wel op de hoogte houden als je wilt, laat maar even weten. En als je verder nog vragen hebt over Wageningen/de studie natuurlijk ook. :)

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 12:40

Hallo! Bedankt voor je berichtje, ik vind het ook heel leuk om naar wageningen te gaan :D Wat fijn dat de studie bevalt! Ik vind het in principe prima als ik een kamer heb in juni, dat is wel iets vroeg, maar liever te vroeg dan te laat. Als je me op de hoogte zou willen houden, heel graag :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:37

Ik zoek met je mee, begin volgend jaar aan de studie bedrijfs- en consumentenwetenschappen en wil ook graag op kamers :)

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:49

Ik ben afgelopen september ook in Wageningen gaan studeren. Helaas kon ik eerst geen kamer in Wageningen vinden en woon ik nu in ede. Ik had me ook via Idealis ingeschreven, maar "pas" op 2 januari en was ik nog niet aan de beurt eind september. Alleen in ede kon ik terecht. Ik heb ook gezocht via housingdesk en kamernet, maar ik had niet de mogelijkheid om vaak te gaan hospiteren, omdat ik uit het noorden van het land kom.

Ede is prima als tijdelijke oplossing, maar op den duur wordt het wel vervelend. Ik ga over 3 weken eindelijk verhuizen naar een kamer aan de haarweg. Ik ga nu pas omdat ik in principe een prima kamer had, 24 m2, goed bereikbaar met ov, dicht bij de winkels ed, maar ik miste toch de gezelligheid en het "echte" studentenleven. En natuurlijk kijk ik er wel wat tegenop om weer alles te moeten verhuizen ;) Dat moet je ook zeker niet onderschatten haha

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:52

Ik woon ook in Wageningen. Ik zou nu kamernet in de gaten houden, Idealis zou ik later mee beginnen.
Zie dat de regels veranderd zijn, eerst mocht je als eerstejaars pas reageren vanaf augustus. Maar persoonlijk zou ik liever niet 2 maanden huur betalen zonder dat je gebruik maakt van je kamer. Is toch al gauw een euro of €600 weggegooid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:59

Gezellig, weer een Dierwetenschapper erbij. Volgend jaar wordt ik al weer 5e-jaars. Ik had zelf reis-urgentie i.v.m. 3.5 uur reistijd. Maar vroeg inschrijven is het beste wat je kan doen. Het scheelt wel dat idealis keihard aan het bijbouwen is. Dus er is een minder groot tekort dan er was, en er wordt nog steeds bijgebouwd.

Ik ben oktober 2011 verhuisd binnen idealis maar ik ben wel van een onzelfstandige kamer naar een zelfstandige kamer gegaan waardoor ik geen voorrang had. Ik heb ruim een jaar op de wachtlijst gestaan (vanaf juni 2010). Maar onder andere de rijnveste is nieuw gebouwd sindsdien.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:14

Hoe zit het eigenlijk met je inschrijftijd, begint die opnieuw te tellen zodra je iets accepteert, of loopt dat gewoon door ofzo?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:26

Die stopt. En pas als je je opnieuw inschrijft als woningzoekende begint hij weer van voren af aan te tellen. (anders had ik al veel eerder een andere kamer gehad)

Overigens zijn er hele coole kamers, en moet je opletten met de huurtoeslag. Die krijg je alleen als je onder een bepaald bedrag blijft, en dat bedrag wordt drastisch verlaagt als je nog geen 23 (en je moet minimaal 18 jaar zijn), uiteraard moet je ook niet te veel verdienen, maar dat lijkt me logisch.

Ik heb bijv. een kamer van 20m2, eigen keukenblokje, eigen badkamer, eigen balkon en eigen halletje (oké, die is 1m2 ongeveer, maar toch). Totaal kom ik uit op zo'n 30m2. Maar dat is wel een vrij prijzige kamer. Toch kom ik dankzij de huurtoeslag uit op zo'n 280€ aan kosten. Als je van plan bent om bij een studentenvereniging te gaan kan je ook daar kijken voor een kamer. En dan tijdelijk in onderhuur te gaan totdat je zo een kamer hebt weten te scoren.

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:08

@jezzi wat leuk! :D heb je je bij Idealis ingeschreven?

En ik denk dat ik inderdaad nog even wacht met Idealis, maar kamernet en die andere website zijn wel handig om nu al rond te kijken. Het hospiteren is inderdaad voor mij ook een gedoe als ik 2 uur heen en 2 uur terug moet reizen, ben nu ook volop bezig met examens voorbereiden. Huurtoeslag heb ik nog niet eens aan gedacht! Dat krijg je volgens mij pas als je echt in Wageningen ingeschreven staat dus dat moet ik nog even uitzoeken.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:53

Ik woon ook in Wageningen en ben 2e jaars dierwetenschapper. Toen ik begon met mijn opleiding was er ook zo'n topic over mensen die in wageningen wonen, misschien kun je die nog ff nalezen ;)

Ik had via via een kamer in onderhuur gekregen in Asserpark, één van die grote flats. Ik heb toen wel vanaf juli al huur betaald geloof ik, maar met het idee dat ik dan in ieder geval al wat had!

Onderhuur was voor een half jaar, en daarna stond ik lang genoeg op de wachtlijst voor een eigen kamertje. En Asserpark beviel mij zo goed dat ik er ben blijven wonen :D
Heerlijk plekje, prachtig uitzicht, leuke huisgenoten en super goedkoop.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:47

Ook ik woon in Wageningen en iets boven bokker Lottjxx, want ik woon ook in Asserpark :)

Ik had op 1 januari rond 16.00 's middags ingeschreven bij Idealis. Ruim op tijd dacht ik. Inderdaad, rond juni stond ik op nummer 20 voor een kamer. Dus ik dacht, dat haal ik makkelijk, kom maar op :D. Helaas gingen steeds meer mensen reageren blijkbaar en ondanks dat ik iedere dag zo veel mogelijk reageerde, steeg ik eigenlijk niet echt in de ranglijst. Sterker nog, ik kwam steeds lager te staan.

Uiteindelijk via Kamernet 1 kamer gezien die ik wel wilde hebben. Helaas was de kijkmiddag tijdens mijn examen... Uiteindelijk is een vriendin van mij in die kamer terecht gekomen, dus dat was wel grappig :D. Vervolgens nog via Housingdesk bij 2 kamers gaan kijken. De eerste kamer kon ik zo krijgen (was aan de Thorbeckestraat), maar die zat vol schimmel en viezigheid. De huisgenoten waren op z'n minst gezegd raar, de kamer was miniscuul (9 vierkante meter), dus daar voelde ik me niet thuis. Diezelfde avond nog ergens gaan hospiteren. Dat was in Renkum en die kamer had ik gevonden via een Bokker. Heel leuk contact gehad met die Bokker dus ik was er heilig van overtuigd dat ik die kamer had gekregen (of eigenlijk één van de 3 kamers, we waren met 7 mensen voor 3 kamers) maar nooit meer enige reactie gekregen. Ook na meerdere pb's te hebben gestuurd naar betreffende bokker geen reactie meer gekregen. Ik zal de naam hier niet noemen, maar ik vond het ronduit asociaal.

Uiteindelijk een paar dagen voor mijn vakantie via Housingdesk een kamer in onderhuur kunnen vinden in Hoevestein. Mooie kamer en hij zou gemeubileerd opgeleverd worden. Ja hij was gemeubileerd, maar dan was dan ook wel echt alles mee gezegd. Ik kreeg de sleutel van de kamer al veel te laat (ik zou hem half juli krijgen, kreeg hem 1 dag voor de AID). Vervolgens was ook nog eens een keer alles vies en stond haar afwas daar nog te stinken in die kamer en er was veel kapot. Uiteindelijk daar wel een leuke tijd gehad, 1 januari moest ik daar weg zijn.

Eind oktober weer begonnen met zoeken bij Idealis en via Kamernet/Housingdesk. Ik stond op dat moment vrij hoog bij Idealis, steeds rond nummer 8-12. Uiteindelijk meerdere kamers afgewezen. Voor de kamer die ik nu heb stond ik ook maar op 10, maar uiteindelijk deze kamer dus wel gekregen. Zit hier prima, woon lekker goedkoop.

Maar ik kan zeggen dat het hele kamerfenomeen mij heel wat slapeloze nachten heeft bezorgd ;) Ik ben blij dat ik nu op een vaste plek zit. Want ondanks dat ik op 1 januari al ingeschreven heb, was ik dus pas een jaar later aan de beurt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:57

Het scheelt dat er ruim 400 woningen bijgebouwd zijn afgelopen jaar. Dus er is iets druk van de ketel af. Ook is er trouwens een camping: http://www.wielerbaan.nl/index.php/tarieven-2013 waar de eerste maanden nogal eens studenten zitten. Dat kan ook de druk van ketel afhalen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:58

Ik woon nu net in Wageningen, heb via idealis een kamer in hoevestein :)
Mijn inschrijving was helaas fout gegaan, dus eb me uiteindelijk ergens in juli/augustus ergens opnieuw ingeschreven... Vond die niet rampzalig omdat het reizen in het begin nog wel te doen was vanaf mijn ouders en ik toch nog graag mijn rijbewijs wilde halen voordat ik op kamers zou gaan.

Nou had ik geluk, want tegen de tijd dat ik het reizen echt zat werd en graag een kamer wilde werden er ontzettend veel kamers aangeboden via idealis omdat rijnveste net opgeleverd werd en heel veel mensen daarheen gingen (was zelf helaas niet aangenomen voor een kamer daar)

Wil je graag een kamer via idealis of liever via kamernet oid met hospiteren?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:43

Ik heb me op 6 januari ingeschreven bij idealis, nu maar hopen dat er op tijd een kamer is :)

Ik word pas in oktober 18, dus heb de eerste maand helaas ook nog geen stufi/ov.

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 16:46

@Lottjxx ik ga even zoeken of ik dat topic kan vinden!

@SSDesign heftig zeg! Hoop niet dat het voor mij ook zo moeilijk wordt, maar ik heb mij ook op 1 januari aangemeld dus ben bang van wel. Hopelijk scheelt het iets dat ik precies om 00.00 heb aangemeld?

@Mizora Camperen haha daar heb ik nog niet aan gedacht. Jammer dat wij net onze vouwwagen verkocht hebben.

@s1993 ik heb liever een kamer via Idealis, omdat ik best ver moet reizen en als je dan een aantal keren moet hospiteren kost dat ontzettend veel tijd. Maar ik heb het er wel voor over als het niet lukt via idealis.

@Jezzi ik hoop het ook voor je! En als het niet lukt via idealis staan er nu best een aantal andere handige opties die nog mogelijk zijn in dit topic :)

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 21:46

Update: ik ben afgelopen week begonnen met reageren op kamers via Idealis en zojuist een mailtje gehad dat ik de kamer kan krijgen. Nu dus even goed nadenken, want de kamer is 12m2 en je deelt met 7 of 8 (even vergeten) een afdeling. Het gaat om Asserpark 44. Ik ben natuurlijk heel blij dat ik de kamer kan krijgen, maar zit er toch over na te denken nog verder te zoeken naar een kamer die iets groter is. Moeilijk..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:49

12m vond ik persoonlijk echt prima te doen. Vaak komt er wel eens een kamer vrij op de afdeling en kun je dan onderling verhuizen.