Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:05

Bij ons gaat elke klas 1 dag in de week naar school voor doe-vakken. Lekker bezig zijn! Mijn klas mag vrijdag en ik mag ze dan ook twee uur mentorles geven. Ik moet dus nog even geduld hebben.

Goof lekker dat je weer even voor de klas gestaan hebt, maar balen dat alles zo lang duurt.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 01:51

Hallo juffen en meesters. :) Ik kom even binnenvallen, vanuit Canada!

En ik ben geen eens leerkracht (oei!), maar.... wie van jullie heeft wel eens gedacht om in het buitenland te gaan werken met haar diploma? Ja, dat kan echt!

Hoe dan?, vraag je je misschien gelijk af.

Met zijn 3-en hebben we een Nederlandse taal- en cultuurschool opgericht in Vancouver, BC, Canada.
Wij zijn na 5 jaar keihard werken de 1e Nederlandse school in heel Canada die door de Stichting NOB is goedgekeurd (Nederlands Onderwijs in het Buitenland). *\o/* Trots dus. En we hebben ook een gecertificeerde leerkracht hier aan het werk. Yeey!

In de toekomst willen we uitbreiden, dus kom ik de avontuurlijk ingestelde mensen hopelijk even lekker maken. We gaan dan weer op zoek naar een Nederlands gecertificeerde leerkracht.

(Als je van paarden houdt is dat een pré. Grapje) :o

Maar als je misschien lang op vakantie naar BC wilt (in de toekomst als we gevaccineerd zijn! ;) ) en stage wil komen lopen, of misschien toch al naar Vancouver wil verhuizen en op zoek bent naar een baan, neem dan gerust contact op.

Hier is onze website. Onze school in Vancouver heet De Esdoorn. Het is een taal- en cultuurschool voor basisonderwijs, en hebben ook peuterlessen en lessen voor volwassenen. We vieren Sinterklaas en doen cultuurdagen met schaatsen, kinderboekenweek en Nederlandse Oude Meesters (Kunst).

Als je meer wil weten neem contact op.

Ik kruip weer on de mijn steen.
Dank je voor het luisteren.

Veel sterkte allemaal met Covid-19. Jullie zijn allemaal toppers!

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:07

Hebben jullie ook het webinar van de Vo-raad gezien?


Ik vond hem echt heel tof!

C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:14

ik mag maandag ook weer een keer naar school voor een contactmoment met een aantal leerlingen <3 (op mn vrije dag, maar zelf ingepland)
Moet wel zeggen: ik ben nu dus (in theorie) aan het opleiden, en daarnaast een baan van ~0,3 fte. Dat is in een normaal jaar oké, maar in de huidige setting vind ik de combinatie niet zo'n succes..

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:18

Hippologic, mooie kans zeg. Daar wordt iemand vast heel blij van!
Ik heb ooit mijn stage in Australië gedaan, waanzinnig. Ben blij dat ik die kans gegrepen heb.

Webinar niet gezien, zal eens kijken of ik er zin in heb haha.

Veel plezier met je leerlingen C_estmoi.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:24

Hoe gaat het bij jullie? Lopen de lessen op school?

Ik heb vandaag voor het eerst in 2 maanden weer een lesje gegeven *\o/*
Ben daarna buiten adem, meer lukt niet, maar dit was leuk!

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:35

Goof, wat fijn! Ik mag de komende week weer "echt" lesgeven. Vorige week hadden onze leerlingen een toetsweek. Heel veel zin om weer voor de klas te staan. :D

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:40

Hallo allemaal, ik kom hier even binnen vallen. Ik ben in februari gestart met de Flexibele Deeltijd pabo opleiding. Vorige week heb ik de WISCAT en de Hogeschool Taaltoets gehaald! *\o/* Nu op naar de volgende toetsen; ik ben op zoek naar goede samenvattingen voor zowel de 'Kennistoets Generiek' als de 'Kennistoets Vakinhoud en Didactiek'. Heeft iemand suggesties?

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:24

Welkom dorientjuh, leuk dat je gestart bent!

Hoe gaat het met de rest hier? Hoe loopt het op school? Overleven jullie nog?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:29

Gefeliciteerd Dorientjuh! *\o/*

Hier is het op school echt chaos met de hybride lessen, en persoonlijk nog steeds drama :'). Gek genoeg zijn de leerlingen wel erg tevreden over mijn lessen :')

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:31

Ah, mooi compliment toch dan?!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:34

Zeker :D Is het harde werken niet voor niets :D

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:15

Het is op onze school druk. Er is voor gekozen om in plaats van 1/3 op school en 2/3 thuis over te gaan naar 1/2 thuis en 1/2 op school. In de lokalen gaat het net, in de aula is het veel te druk. Ik hoop dat het snel beter weer is zodat ze naar buiten kunnen/moeten.

Ik vind het, nu er meer leerlingen bij me in de klas zitten, nog moeilijker om ook mijn aandacht te verdelen over de online kinderen.

Voorlopig zullen we het er toch maar mee moeten doen.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:02

Ik ben elke dag op school en zie elke dag studenten. Vaak begin ik met een klas online een en dan de rest van de dag een klas ín de klas. De studenten hebben op de dag dat ze komen ook mentoruur dus dat is heel fijn voor ze.
Met 20 in de klas is de 1,5 meter niet altijd te hanteren, zeker onderling zitten ze vaak gewoon naast elkaar in de pauze enzo..


Hoe zien jullie roosters er uit? Ik werk 4 dagen en doe 2 dagen 6 lesuren, 1 dag 5 lesuren en 1 dag 4 lesuren (1 lesuur is 1 uur)
Ik ben startend docent.
Ik werk in de weekenden om het af te krijgen en zit elke dag van kwart voor 9 tot half 6 op school, dus ik werk na mijn lessen nog zeker 2 uur om bij te werken (nakijken, mailen, lessen voorbereiden, stages bellen etc). :o
Is dit normaal of moet ik aan de bel trekken?

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:05

Dat vind ik erg veel macs, zeker voor een startende docent en zo naast je studie.
Pas op je eigen welzijn.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:13

Macs schreef:
Ik ben elke dag op school en zie elke dag studenten. Vaak begin ik met een klas online een en dan de rest van de dag een klas ín de klas. De studenten hebben op de dag dat ze komen ook mentoruur dus dat is heel fijn voor ze.
Met 20 in de klas is de 1,5 meter niet altijd te hanteren, zeker onderling zitten ze vaak gewoon naast elkaar in de pauze enzo..


Hoe zien jullie roosters er uit? Ik werk 4 dagen en doe 2 dagen 6 lesuren, 1 dag 5 lesuren en 1 dag 4 lesuren (1 lesuur is 1 uur)
Ik ben startend docent.
Ik werk in de weekenden om het af te krijgen en zit elke dag van kwart voor 9 tot half 6 op school, dus ik werk na mijn lessen nog zeker 2 uur om bij te werken (nakijken, mailen, lessen voorbereiden, stages bellen etc). :o
Is dit normaal of moet ik aan de bel trekken?

Ik ben ‘startend’ docent (studeer nog, hoop in juni/juli af te studeren), werk 13 uur nu (langste dag van 9.55-16.00 met verkort rooster, normaal 8.25-16.00) en ik ga om 16.00 ook meestal wel weg. Mailen doe ik alleen onder schooltijden (mijn leerlingen werken heel veel zelfstandig) en nakijken doe ik in tussenuren of ‘s avonds. In de weekenden nog erbij werken doe ik alleen als ik op vrijdag het heb uitgesteld en het echt voor dinsdag (ik werk di wo vr) af moet. Het lijkt mij dus best veel. Let inderdaad goed op jezelf!

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:26

Klinkt als veel belasting voor een startende docent.
Geef goed je grenzen aan, dat is echt tip 1 in het onderwijs!

Ik werk ook 4 dagen en maak ongeveer dezelfde uren als dat jij doet. Alleen werk niet in de avonden en weekenden, mijn fte is 0,8 en ik geef 18 uur les in de week. Wij hebben 60 minuten lessen, een volledige baan is bij ons 21 lesuren. Misschien heb je iets aan deze vergelijking.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:29

Goof schreef:
Dat vind ik erg veel macs, zeker voor een startende docent en zo naast je studie.
Pas op je eigen welzijn.

Oh ik studeer gelukkig niet meer hoor :D thank god. Maar ik werk nog wel ergens anders voor een dag. Dus ik kan die dag niet wat kleine klusjes nog doen (En dan nog. Het is niet mijn werkdag dus hoort het ook niet natuurlijk).
Ik geef vaak les tot half 4 maar ben daarna helemaal gaar omdat het in een ruk door is. Dus mijn tempo gaat dan ook behoorlijk omlaag, heeft er misschien deels mee te maken..

Dank voor jullie reactie. Ik heb van de week overleg en zal het dan eens doornemen met collega's :)

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:33

Kijk even goed wat jullie opslagfactor is bij het voorbereiden van je lessen is.
Bij ons is dat bijvoorbeeld 50%.
Dit verschilt per cao, dacht ik.

Dan kun je ook kijken of je voorbereiding van de lessen wel binnen de tijd valt die je ervoor krijgt.
Als starter heb je overigens vaak een hogere factor hiervoor en krijg je dus meer tijd hiervoor.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:35

Macs schreef:
Goof schreef:
Dat vind ik erg veel macs, zeker voor een startende docent en zo naast je studie.
Pas op je eigen welzijn.

Oh ik studeer gelukkig niet meer hoor :D thank god. Maar ik werk nog wel ergens anders voor een dag. Dus ik kan die dag niet wat kleine klusjes nog doen (En dan nog. Het is niet mijn werkdag dus hoort het ook niet natuurlijk).
Ik geef vaak les tot half 4 maar ben daarna helemaal gaar omdat het in een ruk door is. Dus mijn tempo gaat dan ook behoorlijk omlaag, heeft er misschien deels mee te maken..

Dank voor jullie reactie. Ik heb van de week overleg en zal het dan eens doornemen met collega's :)

Ik heb mezelf moeten aanleren dat werkdag = werkdag. Ik ben zo iemand die op zaterdagavond tijdens ons tv avondje een mail krijg en die meteen zou willen beantwoorden := niet op mijn ‘studie’dag (donderdag), mails in het weekend mogen wachten tot maandag en andere mails beantwoord ik tijdens ‘kantooruren’.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:37

Ah excuus, geen idee waarom ik dacht dat je nog studeerde. Dan scheelt het wel wat ja.
Ik weet dat de werkdruk ook echt kan verschillen per school hoor. Mijn voroge school was bizar wag dat betreft, maar daar had ik makkelijk 3 middagen werkoverleg en dan moet je dus wel alle overige werkzaamheden thuis doen. Belachelijk.

Nu werk ik 0,8 fte/4 dagen en het lukt me om alle werkzaamheden overdag en in tussenuren te doen. Het enige dat ik op zondag nog doe ik checken of er iets belangrijks is voor de dag erop en eventueel het nieuwe digitale werk openzetten.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:42

Als toevoeging nog vergeet niet het is een bizar jaar.
Ik merk dat ik door alle bijzondere lesvormen, hybride, fysiek en online ook meer uren maak. Het voorbereiden kost meer tijd, je normale routines kun je nu niet uitvoeren. Dat kost energie en tijd.
Dus wellicht is het een vertekenend beeld, de werkdruk dit schooljaar.

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:24

Ik werk ook 0.8 fte, maar ik heb mijn vrije doordeweekse dag wel nodig om voor te bereiden. 's Avonds en in het weekend probeer ik niets te doen. Meestal lukt dat wel, mar nu met de heropening heb ik soms wel extra tijd nodig. Wij hebben 's ochtends onlinelessen aan hele klassen en 's middags lessen aan hele klassen op een domein voor de onderbouw en keuzelessen voor de bovenbouw. Daardoor geef ik 3 dagen in de week tot 16.30 les. Dan nog administratie etc. Daardoor 0as rond 18.00 uur thuis. Douchen (coronasmetvrees), koken en eten en mijn energie is dan echt wel op. Zonder corona is dat uiterlijk 15.30. En kan ik dan nog wat doen. In mijn tussenuren begeleid ik mijn mentorleerlingen. Of ze zijn nu online zo kort (30 minuten) dat ik er weinig in gedaan krijg. Mail kijk ik niet in mijn vrije tijd. De volgende ochtend/werkdag zijn ze weer de eerste.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 07:53

Wat knap dat jullie je mail niet kijken op vrije dagen.
Ik werk 0.75 en gebruik bijna geen tijd om mijn lessen voor te bereiden, maar ik heb wel veel tijd nodig om na te kijken. Ik kijk bijna niet na tijdens werktijd, wel na school en dan thuis of juist in het weekend en op mijn vrije dag. Ik vind dat zelf fijner dan op mijn werkdag zo lang bezig zijn. Mails bekijk ik ook gerust elke dag.
Ik werk maandagochtend, dinsdags, woensdags en vrijdags de hele dag. Normaal zou dat neerkomen op ongeveer 18 uur ofzo? Daarnaast ben ik altijd nog wel ergens reserve en pauzesurveillant.

Mijn uren nu zijn niet echt vergelijkbaar met normaal, maar ik werk moraal ongeveer van half 9 tot tien voor half 3.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:06

Ik werk 0,7 en heb 15 lesuren in de week. Daarnaast geef ik nog bijles / spring even bij voor een collega / doe ik werk voor de voorlichting.

Dit is allemaal verdeeld over 4 dagen. Zaterdag laat ik de laptop uit, zondag check ik alleen even de mail en neem ik even de agenda van maandag door.

Woensdag is mijn vrije dag die ik ook echt voor mijn eigen studie wil gebruiken. Ook dan check ik even (2x) mijn mail.

Het is veel, maar vooral doordat ik mijn eigen studie er nog naast heb. Het werk vind ik zó leuk dat ik daar ook energie van krijg. Vorige week maakte ik nog een praatje met een examenkandidaat die me namens de hele groep een compliment gaf. Hij vond me één van de beste docenten en zei dat ze er goed aan zouden doen als school om mij te houden. <3