Wie weet een leuke MBO opleiding in de dieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xAronx

Wie weet een leuke MBO opleiding in de dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 11:48

Wie o wie weet een leuke opleiding (MBO) in het dierenwereldje?? En wat misschien later ook nog wat gaat verdienen?? Zelf wou ik graag wat
in de paarden gaan doen, maar mn moeder is bang dat ik later, als ik klaar ben met mn opleiding, zonder werk zit... Dus brand maar los!! :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:51

Naar je moeder luisteren ;) Vrijwel alle dierenopleidingen zijn leuk.... maar je hebt zo weinig aan leuk als je er geen (goedbetaalde) baan in kunt vinden.

Laptopmuis

Re: Wie weet een leuke MBO opleiding in de dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:15

Wilde ook altijd een dierenopleiding doen, maar op aanraden van mijn ouders ben ik toch gaan studeren op een andere richting. Na 5 jaar had ik er absoluut geen zin meer in en ben ik toch de dierenwereld ingegaan. Bevalt me prima, alleen de kans dat ik later werk ga vinden... Ze zeggen dat maximaal 2 leerlingen per klas later een baan krijgen met dieren, de rest moet noodgedwongen iets anders gaan doen.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:17

paraveterinair :)

is iets meer als dierenarts assistente en iets minder als dierenarts :)

zo mag je ook uitwnedige operaties zoals castratie uitvoeren enzo :) ik doe die opleiding nu en bevalt me prima! en je kan overal aan de slag, zowel in dierentuinen,dierenkliniek,asiel,dierenwinkel, voedings adviseur voor merken zoals eukanuba enzo :)

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:18

iedereen wil werken met dieren. Je kunt het ook zo doen: een goede baan vinden in een andere sector zodat je je eigen dieren kunt houden als hobby! dat is nog veel leuker dan alleen maar poepies ruimen van andermans dieren :) Ik wou het ook graag hoor maar het is niet haalbaar.. Heb zelfs gehoord dat ze dit soort opleidingen misschien gaan afschaffen in de toekomst. :j

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:19

Ja die opleiding is heel leuk ravvie (heb het zelf ook gedaan) maar ik heb er geen werk in gevonden helaas. Er is heel moeilijk werk in te vinden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:24

Dit:
Citaat:
Wie o wie weet een leuke opleiding (MBO) in het dierenwereldje??

En dit:
Citaat:
En wat misschien later ook nog wat gaat verdienen??

Gaat in 99.9% van de gevallen niet samen. Er zijn erg weinig banen met dieren. Nog minder waar je niet alleen maar poep schept en op je 40ste een kapotte rug hebt. En nóg minder waar je ook nog leuk van kunt leven. Daarentegen zijn er genoeg mogelijkheden om iets met dieren te doen als bijbaantje of vrijwilliger. Als je een opleiding kiest die je ook best leuk vindt maar waar je ook redelijke kans op een baan hebt, kan je naast die gewone baan prima een dagje meehelpen bij een asiel of manege, of een cursus hondentrimmen volgen en dat erbij gaan doen. Dan heb je én een goeie opleiding, én een leuke baan, én doe je iets met dieren. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:27

Dieren zijn leuk voor de hobby, maar er valt nu eenmaal op mbo niveau amper geld mee te verdienen. Ik zou naar je moeder luisteren en een opleiding te zoeken die je eventueel later nog kan combineren met dieren. Denk daarbij aan een sociale studie waar je dieren kunt inzetten als therapie.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:30

dieren zijn inderdaad leuk voor de hobby! Heb verdient amper en er is weinig werk in te vinden. Ja vrijwilligerswerk. heb ook een dieren opleiding gedaan. Heb er veel geleerd hoor, maar was geen werk in te vinden, en zeker in deze tijd niet.

Sta nu in een kleding winkel.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:32

Ik doe dierenverzorging, maar heb er uiteindelijk niks aan.

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:05

Jullie hebben indd gelijk. Ik zou alleen echt niet weten wat ik anders wil gaan doen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:06

Overleg nu met je decaan op school :) die hebben heel veel informatie over vervolgopleidingen en kunnen vaak op basis van jouw interesses ook wel je voorbeelden geven :)

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:16

ik ben al 3 jaar klaar met m'n havo en weet het nog steeds niet :')
vreselijk!

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:37

Ik snap de mensen eigenlijk niet zo goed die een opleiding gaan doen en al weten dat ze er later niks aan hebben.
Dat kost de overheid pas geld, niet zo gek dat ze weer een leenstelsel gaan maken, iedereen doet maar wat voor de 'lol'. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:04

idd op school eens met de decaan gaan zitten , die hebben ook vaak toegang tot een hoop interesse testen enzovoorts. misschien dat je via die weg wat opties ontdekt die je nog niet had bedacht :j

ik heb zelf mbo veehouderij/dierverzorging gedaan, leuke bezigheidstherapie, maar om er mee aan de slag te gaan moet je heel veel geluk hebben , of hele goede connecties.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:44

en anders een beroepskeuze test doen via internet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:57

heb ik tijdje terug ook zitten doen, er zijn er heel veel online te vinden, via roc.nl maar ook testen op de site van LOi en andere gratis testen.,.. komen best grappige dingen uit soms, maar ook voldoende testen die echt kant noch wal raken met de uitkomsten :+

maar zeker als je op school zit(dus voortgezet onderwijs) zou ik gebruik proberen te maken van test mogelijkheden die ze op school kunnen bieden. Vaak zijn er via je decaan vrij uitgebreide testmogelijkheden :j
en als ze er zijn, kun je er net zo goed gebruik van maken :)
daarnaast kun je idd ook online kijken of je wat testen doet

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:10

Tsja, als je het echt wilt ik zou je in ieder geval geen diermanagement aanraden...
valt mij zwaar tegen en je baankansen zijn zo minimaal, ga dan voor paraveterinair of iets in die richting..
of biologie studeren ? Daar heb je meer aan dan dierverzorging...
ik ga na het afronden van mijn studie waarschijnlijk bio-informatica doen ( HBO)...

ik heb toevallig wel een baan in de dierverzorging, bevalt me zeer goed erg leuk afwisselend werk...
maar het salaris valt vies tegen.. stel je wilt een auto of iets anders duurs zoals een paard..
dat kun je daar je leven niet van betalen.. daarbij neem ik aan dat je (later) verder ook andere kosten
hebt... zoals je zorgverzekering etc... dus TS denk er heel erg goed overna... en krijg geen spijt
van je keuze zoals ik, ik ben eigenwijs, heb de kwaliteiten om het te maken in de dierverzorging..
maar tóch wil ik een baan met toekomst en een redelijk salaris :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:17

Ik ga waarschijnlijk volgend jaar een hbo-opleiding volgen: Educatie en Kennismanagement groene sector op de Stoas Hogeschool (Wageningen). Ik ga de afdeling recreatie- en gezeldschapsdieren volgen. Ik heb hier lang over getwijfelt omdat ik bang was dat het een 'pretstudie' zou zijn waar je later geen baan mee kon krijgen. Mijn moeder en ik hebben heel veel opgezocht over deze studie, onder andere wat de Hbo-raad ervan vond en hoe het zat met werkgelegenheid. Ik had verwacht dat het tegen zou vallen, maar het tegendeel is waar. 98% van de mensen die van de Stoas Hogeschool komen vindt binnen 3 maanden een baan en de Hbo-raad was erg positief over de kwaliteit van het onderwijs daar. De Stoas is de enige opleiding die mensen opleidt voor het groene onderwijs en het is niet zo'n bekende school (ook maar heel klein, dacht iets van 900 leerlingen).

Misschien dat deze opleiding wel heel goed bij je past, dan kun je misschien nog wel havo doen of vanuit mbo later deze opleiding volgen :) Succes met je keuze!

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 18:35

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga indd even met de decaan van mijn school praten en kijken wat het beste is. Jullie hebben mij nu al enorm geholpen! Dankje allemaal! :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:31

Liezzel schreef:
Ik snap de mensen eigenlijk niet zo goed die een opleiding gaan doen en al weten dat ze er later niks aan hebben.
Dat kost de overheid pas geld, niet zo gek dat ze weer een leenstelsel gaan maken, iedereen doet maar wat voor de 'lol'. :j

Ik ben nog altijd van mening dat het me zeker gaat lukken om werk te vinden als ik echt wil. In tegenstelling tot klasgenoten zit ik in de vakanties niet op mijn luie reet op de bank maar doe ik vrijwilligerswerk in een dierentuin en op een kinderboerderij. In de dierentuin is het betaald vrijwilligerswerk, maar dit is natuurlijk niet veel. MAAR er werken wel vaste dierverzorgers die dus wel een betaalde baan hebben. Ik hoop dat ik via het vrijwilligerswerk me op kan werken tot dierverzorger als ze een baantje vrij hebben. Of bij een andere dierentuin kan dit natuurlijk ook :).

En om eventjes dromen uit de wereld te helpen, het is niet alleen maar lol. De eerste twee jaar ben je met dieren bezig. Je leert het fixeren en hanteren van elk dier. Van muis tot slang, van konijn tot paard.
Nu ben ik verder aan het studeren en ik raak geen dier meer aan op school. Het is nu allemaal theorie.. skelet van hond, kat, ... elk spiertje kennen, ... genetica leren (wat als je een witte cavia met een zwarte kruist), EHBO leren, ...

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:56

Je kunt beter iets doen wat je leuk vindt en dat je dan ook een diploma haalt. Kijk engels nederlands en rekenen enzo krijg je toch overal, beter dan dat je iets gaat leren wat je echt niet leuk vindt en 4 jaar met tegenzin naar school gaat, nog 6x van opleiding wisselt en uiteindelijk nog geen diploma hebben. Dan heb je nix.
Ik heb altijd zo'n hekel gehad aan school en huiswerk en leren, ik doe nu een opleiding in de paarden en ik heb nog nooit zo'n goeie punten gehaald. Ik doe nu niveau 3 terwijl ik ook niveau 4 kan, KAN ja dat lees je goed, daar heb ik dus echt geen motivatie voor. En ik kan nu uiteindelijk ook een niveau hoger afstuderen omdat het zo goed gaat. Voilla. En of er werk is dat zie ik dan wel weer, maar ik heb in ieder geval een diploma, en anders ga ik alsnog wel een andere opleiding doen. Maar laatst werd ik al gebeld door mijn oude stage, dus als je daar goed je best doet houdt je er misschien ook nog wel wat aan over.