Jijzelf of je paard bij de tandarts?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaStam

Jijzelf of je paard bij de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 13:20

Dag allemaal,
In 2007 heb ik gekozen om te beginnen aan een tweede studie: humane tandheelkunde. Als dierenarts met een praktijk voor tandheelkunde bij paarden, was ik op zoek naar meer wetenschappelijke kennis op het gebied van de tandheelkunde. Door mijn studie heb ik inmiddels veel kennis over tandheelkunde opgedaan. Nog steeds ben ik als dierenarts altijd op zoek naar de meest optimale manier om mijn angstige paarden te benaderen. Vaak merk ik dat de angst van de eigenaar naadloos overgaat in de angst van de door mij te behandelen paard. Ik heb ervaren dat er zeer veel overlap is tussen verschillende diersoorten. Naar mijn mening kent angst geen (diersoortspecifieke) grenzen.
Ook tijdens mijn opleiding tot tandarts kom ik bij mensen veel angst voor de tandarts tegen. Vandaar dat ik als afstudeeronderzoek de mening van patiënten over tandartsangst wil vergelijken met de mening van tandartsen die deze patiënten met tandartsangst behandelen.
Graag vraag ik jullie medewerking voor een onderzoek naar jouw eigen gevoelens bij een bezoek aan jouw tandarts. Angstige gevoelens en speciale behandelwijzen komen aan bod.
Het invullen van de enquête duurt ongeveer 5 minuten. U kunt de enquête starten door op deze link te klikken: https://vueconomics.qualtrics.com/SE/?S ... mEcRrRhf8N
De enquête is een onderdeel van mijn afstudeeronderzoek als tandarts aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Hartelijk dank voor jouw tijd en moeite.
Melissa Stam
:)

daffodil

Re: Jijzelf of je paard bij de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:24

Ik heb m voor je ingevuld, ik ga al dik tien jaar niet meer naar de tandarts vanwege angst.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:34

Ik mis de optie NVT bij vrijwel alle vragen, en in feite is de rest van de enquête na de vraag of je uberhaupt bang bent wanneer je die met nee beantwoordt niet meer van toepassing.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:48

ik heb hem ook ingevuld!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:47

ingevuld.
Ik ben zelf een enorme angsthaas bij de tandarts, ik ga wel braaf 2 keer per jaar maar met knikkende knietjes. Als er geboord moet worden dan moet er ook verdoofd worden anders loop ik zo weg.
Als mijn paard naar de tandarts moet heb ik absoluut geen enkele emotie bij de paardentandarts en mijn paard laat zich dan ook zonder verdoving behandelen, maar ik moet niet tijdens de behandeling weglopen want dan gaat het niet goed en wil mn paard ook weg.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:50

TAO -> STW

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:49

Ik heb hem maar even ingevuld, want ik denk dat je veel mensen zult krijgen die hem invullen omdat ze zo bang zijn. Ik ga regelmatig naar de tandarts, heb al best wat ingrijpende behandelingen gehad, maar ben er totaal niet bang voor om te gaan :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:56

Ik heb ook de enquete voor je ingevuld.. Ik mis het punt verdoving inplaats van Roesje..

Vroeger was ik erg bang voor de tandarts, of eigenlijk voor de pijn. Ik heb extreem gevoelige tanden en reageer erg snel op kou of water. Zo erg dat het met boren de kou van het water is waar ik zoiezo al een verdoving voor wil. Zonder verdoving wordt er dan ook niet geboord of tandsteen ofzo verwijderd.

3 jaar geleden heb ik na boren extreem last van een verstand kies gehad en die is er na 6 weken uiteindelijk uitgehaald. Ik was zo blij dat die pijn weg was dat ik sindsdien braaf 2 keer per jaar voor controle ga. Ik heb ook al 2 wortel kanaal behandelingen gehad en met goede verdoving op het moment zelf nergens last van.

Nu is vorige week maandag een barst in mijn kies geconstateerd en gemaakt, zit er al langere tijd. Daar nu wel al een week last van, napijn. Ik leef op ibuprofen 600 omdat ik anders te veel last heb. Als dit na het weekend niet beter is, bel ik maandag gelijk weer of ik langs kan komen. Kou blijft super zeer doen, ook bij de kies ervoor..

nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:08

Ik heb ook de enquête voor je ingevuld.
Maar wat voor mij niet helemaal duidelijk was is of dat roesje dan vervangen kan worden door de verdoving d.m.v. een prik. Zelf ben ik namelijk helemaal niet bang voor de pijn bij de tandarts, maar ben wel ontzettend angstig voor naalden. Vandaar dat ik nog nooit een verdoving heb laten zetten en liever gewoon even pijn heb. Als het voor erbij is heb ik namelijk geen interesse maar als de prik vervangen kan worden door zo'n roesje zou ik daar zeker interesse in hebben.
Succes met je afstudeeronderzoek!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 03:44

Nikki je kunt je tandarts vragen om een voorverdoving met een watje stikstof dan voel je de prik vd naald niet.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 08:51

Bij mij werken verdovingen niet zo goed. Dit is zowel bij de huisarts als bij de tandarts. Dit wilden ze niet geloven en daardoor heb ik echt flink pijn geleden bij tanden trekken toen ik 12/13 jaar was. Dat soort pijn wil ik nooit meer meemaken en ben daarna ook niet meer naar de tandarts geweest.

Mijn paard gaat ieder jaar netjes naar de tandarts en als het moet om het half jaar.. :)