Inkorten duur OV studentenkaart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Inkorten duur OV studentenkaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 12:20

Van de week kreeg ik bericht van de DUO dat mijn OV studentenkaart vanaf 1 januari niet meer geldig is en geen recht heb op een nieuwe. Nu blijkt dat ze per 1 augustus 2012 de regels hebben aangepast. Je hebt recht op een OV studentenkaart zolang je studie duurt + 1 jaar.

Ben ik de enige die van deze wijziging niet op de hoogte was? Ik heb wel de regels/het nieuws betreft de boete e.d. gevolgd, maar heb het idee dat dit zonder veel meldingen er doorheen gedrukt is. Of heb ik zitten slapen?

lonneke_

Re: Inkorten duur OV studentenkaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:22

Ik heb hier ook niks over gehoord.. Mag ik vragen hoelang jij al een OV-kaart hebt? Ik heb wat studievertraging opgelopen en hoop toch niet dat ik van de week ook zo'n brief op de mat krijg...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 12:33

Scheelt al dat ik niet de enige ben :D . Ik heb een aantal studies gedaan (en afgemaakt), ben inmiddels 8 jaar aan het studeren. Tijdens mijn eerste studie (3 jaar) heb ik mijn OV nooit opgehaald omdat ik ergens woonde en studeerde waar ik geen gebruik maakte van het OV. Maar dat schijnt niet uit te maken...

Hoe lang zou jouw studie duren?

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:19

Ik zit nu op 4 jaar OV gebruik, maar ik moet nog 2,5 jaar door een aantal verkeerde keuzes.. Kan je het niet aanvechten? Dat je het nooit gebruikt hebt?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:21

Ik heb dit bericht niet gehad en ben ook al een jaar of 8 aan het studeren. Alle opleidingen tot nu toe ook gewoon afgemaakt, dus dezelfde situatie als waar jij in zit. Al heb ik wel de hele studieperiode de OV-kaart gebruikt, dus zelfs nog langer dan jij.
Is het niet zo dat er een foutje gemaakt is?

Wat ik wel kan bedenken is dat de opleiding die je nu volgt telt als tweede bachelor of Master en dan is deze maatregel inderdaad wel van toepassing. Hiervoor zit ik in de uitzonderingsgroep (tweede bachelor is geneeskunde en eerste bachelor en master waren niet medisch), dus misschien dat het daar aan ligt? Ik moet na dit jaar nog 3 jaar dus ik hoop wel dat ik die brief niet ook in de bus krijg :+
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 12-12-12 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:21

Deze nieuwe wet is gelijktijdig met de langstudeerboete vastgesteld, alleen daar was iedereen drukker mee dan met deze regel.

Het heeft me enige moeite gekost om duidelijk te krijgen wanneer je nu wel of niet recht hebt op een ov na 1-1-2013, maar ik had het al uitgezocht voor mijn studenten, dan zet ik het ook maar op Bokt :D

Voor de langstudeerregeling kon je bijvoorbeeld in aanmerking komen, maar dat hoeft niet per direct te betekenen dat je ook geen recht meer heb op een ov. Als je een opleiding hebt gevolgd zonder stufi (deeltijd bijvoorbeeld) kwam je wel in aanmerking voor de langstudeerboete, maar dat telt niet mee voor het wel of niet mogen houden van je ov.

Volgens de site van DUO is de regel als volgt:
*"Het maximale recht (op de ov kaart) wordt daarmee teruggebracht van ‘prestatiebeurs plus drie jaar’ naar ‘prestatiebeurs plus één jaar’."*

*Criterium is dus of je nog prestatiebeurs ontvangt en dit hoeft niet perse gelijk te staan aan studievertraging.*

Uiteindelijk zal dit inderdaad voor de meeste studenten betekenen dat ze na1 jaar studievertraging geen recht meer hebben maar het begrip studievertraging is geen criterium op zich.

De informatie die ik gebruik komt van:
http://www.duo.nl/particulieren/themas/ ... iering.asp

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:23

@Marieke_K, recht op prestatiebeurs heb je bij het afronden en starten van nieuwe opleidingen tot maximaal 72 maanden, dus dan zou de TS nog wel haar OV kaart mogen gebruiken.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:27

Heel apart dan TS, ik zou toch maar even contact op gaan nemen, want volgens mij klopt er niks van die brief..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:28

Heb je al geprobeerd de DUO even te bellen? Kijkend naar de info van Ineke is er misschien toch een fout gemaakt?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:29

Met prestatiebeurs bedoel ik het aantal maanden dat je recht hebt op studiefinanciering.

associate-degreeprogramma: 2 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
wo-bachelor: 3 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
hbo-bachelor: 4 jaar
wo-bachelor + wo-master 1 jaar: 4 jaar
hbo-bachelor + hbo-master: 5 jaar
wo-bachelor + wo-master 2 jaar: 5 jaar
wo-bachelor + wo-master 3 jaar: 6 jaar

Als hbo-er heb je dus recht op 48 maanden stufi, daarna nog 1 jaar ov.

Je hebt na start van je eerste studie 10 jaar de tijd om je stufi op te maken. Er zit ook nog een verschil in stufi voor mbo en hbo/wo studies. Dat wordt los van elkaar gezien, maar hbo/wo telt wel samen. Dus het ligt ook aan waar je hebt gestudeerd.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 14:46

Bedankt voor de info. DUO zal ik zeker even bellen, ga eerst even alles voor mezelf duidelijk opschrijven.

*knip de rest, Toch maar in een pb*

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:36

Via een vriendin heb ik hier van gehoord, anders had ik het ook niet geweten totdat ik een korte tijd terug bericht kreeg van het DUO. Jammer genoeg dacht ik dat de regeling al in september inging, dus heb ik mijn studenten-OV toen al stopgezet en een abonnement afgesloten bij de NS. Beetje jammer...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 01:26

Hmmm... Ik heb even een vraagje. Ik ben in 2010 begonnen aan een 2 jarige MBO opleiding, oktober 2011 ben ik 18 geworden en vanaf januari 2012 heb ik OV en StuFi. Ik heb mijn opleiding dit jaar succesvol afgerond en ben door gaan studeren aan het HBO in Wageningen. Betekent dat dat ik gewoon tot het einde van mijn studie OV en StuFi krijg, of heb ik dan in totaal maar 4 jaar StuFi en OV?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:53

@Marjoow, bij overstap van MBO naar HBO gaan de 4 jaar opnieuw in, je krijgt dus voor zolang je HBO opleiding duurt gewoon OV en studiefinanciering

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:30

Marieke_K schreef:
Met prestatiebeurs bedoel ik het aantal maanden dat je recht hebt op studiefinanciering.

wo-bachelor + wo-master 1 jaar: 4 jaar

Ik dacht dat ik het door had, maar nu snap ik het niet meer.

Ik doe een WO bachelor van 3 jaar (die uitloopt naar 4 jaar, dus 1 jaar uitloop) en een 1-jarige WO master hierna. Ik studeer dus 5 jaar, wat er eigenlijk nominaal 4 hadden moeten zijn. Krijg ik dan voor mijn master geen OV meer omdat ik al 4 jaar OV heb gehad dan? Ik kan er namelijk even geen wijs meer uit, met dat tabelletje hierboven. Want ik dacht dat je recht had op OV voor je nominale studieduur (4 jaar) + 1 jaar uitloop, en in dat geval krijg ik het nog wel :\

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:18

Voor je master krijg je gewoon je OV, als je een 1-jarige master hebt, heb je recht op 2 jaar OV, ongeacht hof je nou 4 of 3 jaar over de bachelor hebt gedaan.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:01

Maar dat is in mijn geval niet zo. Ik heb een hbo en wo bachelor. Volg nu een wo master en krijg dus vanaf januari geen ov meer. Maandag ga ik bellen met duo, heb er nog geen tijd voor gehad.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:30

Ik heb dit even gekopieerd van DUO. Ik vind het wel een beetje onhandig geformuleerd, zoals de zin 'je krijgt meestal vier jaar prestatiebeurs'.

DUO.nl schreef:
Hoelang krijg je prestatiebeurs?
Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool krijg je meestal vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. Voor langere studies kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je bijvoorbeeld na je wo-bachelor nog een tweejarige masteropleiding, dan krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Ook als je na je hbo-bachelor overstapt naar een tweejarige master, krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Je kunt ook prestatiebeurs krijgen voor een Associate-degreeprogramma.

Studenten OV-chipkaart
Je Studenten OV-chipkaart valt ook onder de regels van de prestatiebeurs.