Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:13

Dat komt inderdaad meer in de buurt van wat ik er aan uit wil geven. Alleen ben ik hier in de buurt nog niemand tegen gekomen die rond die prijs zit helaas.

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:14

Jaarrekening is toch pas aan de orde als je boven een bepaald bedrag zit qua verdiensten?

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:17

Emmaa_ schreef:
Jaarrekening is toch pas aan de orde als je boven een bepaald bedrag zit qua verdiensten?

Nee, het heeft te maken of je voorbode inkomstenbelasting wel of niet als ondernemer te boek staat.
Je kunt voorbode BTW ondernemer zijn, en tegelijkertijd voor de IB niet. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:18

rien10 schreef:
Emmaa_ schreef:
Jaarrekening is toch pas aan de orde als je boven een bepaald bedrag zit qua verdiensten?

Nee, het heeft te maken of je voorbode inkomstenbelasting wel of niet als ondernemer te boek staat.
Je kunt voorbode BTW ondernemer zijn, en tegelijkertijd voor de IB niet. :j

Pff ik moet echt eens met een boekhouder om tafel zeg. Ik heb een tijd amper opdrachten gehad, het begint nu weer te stromen maar ik weet ik gewoon écht te weinig van boekhouding weet om er fatsoenlijk uit te komen.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:19

Je kan met mij om tafel. Ik ben boekhouder. :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:33

rien10 schreef:
Emmaa_ schreef:
Jaarrekening is toch pas aan de orde als je boven een bepaald bedrag zit qua verdiensten?

Nee, het heeft te maken of je voorbode inkomstenbelasting wel of niet als ondernemer te boek staat.
Je kunt voorbode BTW ondernemer zijn, en tegelijkertijd voor de IB niet. :j


Klopt. Ik val voor de btw bijv onder de KOR, en IB doe ik bij mijn persoonlijke IB bij inkomsten uit overige werkzaamheden.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:48

Knab bevalt mij prima. Enige is dat ze echt een internet bank zijn, als je geld wil storten zal je dat dus via-via moeten doen (bv. storten op je privé rekening en dan door boeken).
Ik betaal behoorlijk weinig aan de boekhouder, geloof €300 ex btw. voor de jaarlijkse aangifte. Kwartaal aangifte doe ik zelf. Ik stuur alles digitaal door en dat controleert/corrigeert de boekhouder.

pmarena

Berichten: 48191
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:54

Hier bevalt Knab inmiddels al een paar jaar prima :j

Ik vind de klantenservice ook prima en vriendelijk, maar heb geen hele bijzondere vragen eigenlijk.
Ik hoef geen contant geld af te storten, voor mij is het grootste nadeel dat ik het best irritant vind dat je bij Knab zakelijke en privé betalingen apart moet bevestigen. Bij de Rabo kon je gewoon in 1 keer alle betalingen doen.

NoGo

Berichten: 1898
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:19

Hier ook bij Knab en bevalt mij prima.
Alles is zo geregeld en bij vragen werd ik netjes te woord gestaan.
Qua administratie ben ik 350 incl kwijt, groot kantoor.
Doe wel alle inkomsten en uitgaves zelf bijhouden.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:23

Hier geen Knab (o.a. omdat ik mijn verzekeringen van Interpolis wil behouden).
Voor de boekhouder betaal ik 500 euro per jaar voor de aangifte Q4, jaarrekening en IB aangifte. BTW aangiftes Q1 t/m Q3 doe ik zelf. Gedurende het jaar doe ik alle inkoopbonnen en bankmutaties per mail naar hun systeem sturen. Mijn verkoopfacturen exporteren ze zelf vanuit mijn Moneybird account. Zo houden ze gedurende het jaar toch mijn boekhouding bij en kan aan in januari alles behoorlijk snel gemaakt worden.
Nu alleen tussentijdse cijfers moeten laten maken voor de bank om een hypotheek aan te vragen (heb een eigen huis gekocht, helemaal alleen als ondernemer! *\o/* Met dank aan een goede financieel adviseur!). Daar betaal ik wel extra voor. En misschien ook voor als er komend jaar een voorlopige aanslag 2019 (of hoe dat mag heten) gemaakt moet worden voor de hypotheekrente aftrek. Dat moet ik nog even afwachten.
Ik vind dit zo wel ideaal.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:30

Ik betaal ong. €600 voor de jaarrekening en aangifte IB (2 personen), daarnaast geloof ik €90 per kwartaal voor het boekhoudprogramma.
Rabobank is godsgruwelijk duur, zit nu op €20 per maand. Daarentegen ben ik over hun service en app wel heel tevreden.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:33

Noeps schreef:
Rabobank is godsgruwelijk duur, zit nu op €20 per maand. Daarentegen ben ik over hun service en app wel heel tevreden.

Serieus? Ik blijf rond de 15 euro per maand zitten. Ik heb ook niet extreem veel transacties, dus dat scheelt misschien. Ik vind het alleen zo jammer dat je iedere keer dat je inlogt betaald... Ook op de app.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:39

Wait whut :wow: dat laatste wist ik niet.
Ik heb redelijk wat transacties in een maand, dat zal met ongeveer 8 tot 11 cent per mutatie wel oplopen..

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:42

pmarena schreef:
...bij Knab zakelijke en privé betalingen apart moet bevestigen. Bij de Rabo kon je gewoon in 1 keer alle betalingen doen.

Ik vind het juist wel prettig om zakelijk en privé zover te scheiden dat die rekeningen bij een aparte bank lopen.

Contanten afstorten is nu je het zegt eerder besproken. Als je dat niet via privé kunt of wilt doen is knab idd knap lastig :+

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:43

Noeps schreef:
Wait whut :wow: dat laatste wist ik niet.
Ik heb redelijk wat transacties in een maand, dat zal met ongeveer 8 tot 11 cent per mutatie wel oplopen..

Gek hè, dat ondernemers naar bv knab overstappen ;)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:45

Beslagtechnisch is het sowieso verstandig om prive- en zakelijke rekeningen bij verschillende banken te hebben.

Ik betaal 7,50 bij SNS en zit daar prima.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:52

@ladymadonna.
En de KOR meenemen als een opbrengst.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:15

11AFotograaf schreef:
Noeps schreef:
Rabobank is godsgruwelijk duur, zit nu op €20 per maand. Daarentegen ben ik over hun service en app wel heel tevreden.

Serieus? Ik blijf rond de 15 euro per maand zitten. Ik heb ook niet extreem veel transacties, dus dat scheelt misschien. Ik vind het alleen zo jammer dat je iedere keer dat je inlogt betaald... Ook op de app.


Huh? Heb je dat wel goed? Welk pakket heb je dan?

Ik zou rond de 25,- zitten als ik nu moest betalen. Wat een geld zeg..

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:30

pluisje88 schreef:
11AFotograaf schreef:
Serieus? Ik blijf rond de 15 euro per maand zitten. Ik heb ook niet extreem veel transacties, dus dat scheelt misschien. Ik vind het alleen zo jammer dat je iedere keer dat je inlogt betaald... Ook op de app.


Huh? Heb je dat wel goed? Welk pakket heb je dan?

Ik zou rond de 25,- zitten als ik nu moest betalen. Wat een geld zeg..

Ja hoor, vandaag is er 46 euro afgehouden voor Q3, 100% zeker.
Ik heb gewoon het standaard zakelijke pakket met 1 betaalrekening en 2 spaarrekeningen (ik zet mijn btw + een deel voor de inkomstenbelasting weg op een aparte rekening per maand). Ik heb geen zakelijke creditcard, dat scheelt misschien. Geen idee hoe het pakket precies heet... Misschien heb ik nog een oude versie met goedkopere tarieven omdat ik al ruim 9 jaar deze rekening heb...

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:40

Rabo rekent voor elke vloek en zucht geld. Rekening? €€. Bankpas? €€. Abo internetbankieren? €€. Dan zit je al op een tientje per maand zonder één transactie of zonder 1x in te loggen :x

pmarena

Berichten: 48191
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:20

Rabo kostte mij honderden euro's per jaar, dat was echt niet leuk meer.

Maar ik ben vooral afgeknapt op het moment dat ik een huis wilde kopen en ik als trouwe Rabobank klant al sinds mijn kindertijd, nooit rood gestaan ofzo :P , eerst bij mijn eigen huisbank ging informeren en dat ze me direct met een heel sneu kluitje in het riet stuurden omdat ik nog geen 3 jaar cijfers had -O-

Bij de ING was ik wel welkom en keken ze gewoon naar de ruim 2 jaar die ik wel kon overleggen en die er prima uitzag +:)+

Mijn man doet de boekhouding en die is irritant precies op de letter van de wet zeg maar :P
Dus de laatste jaren heb ik geen boekhouder meer. Hij doet ook de boekhouding en belastingaangiftes voor wat andere ondernemers :)

Ik zie eigenlijk geen grote voordelen in het hebben van privé-rekeningen bij een andere bank?
Vind het wel lekker overzichtelijk om alles overzichtelijk op een rijtje te hebben.

Dan kan je indien het eens nodig is ook makkelijk wat schuiven ofzo :j

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:26

11AFotograaf schreef:
pluisje88 schreef:

Huh? Heb je dat wel goed? Welk pakket heb je dan?

Ik zou rond de 25,- zitten als ik nu moest betalen. Wat een geld zeg..

Ja hoor, vandaag is er 46 euro afgehouden voor Q3, 100% zeker.
Ik heb gewoon het standaard zakelijke pakket met 1 betaalrekening en 2 spaarrekeningen (ik zet mijn btw + een deel voor de inkomstenbelasting weg op een aparte rekening per maand). Ik heb geen zakelijke creditcard, dat scheelt misschien. Geen idee hoe het pakket precies heet... Misschien heb ik nog een oude versie met goedkopere tarieven omdat ik al ruim 9 jaar deze rekening heb...



Pff wat belachelijk dit! Dat is toch niet meer van deze tijd als je het mij vraagt.. alhoewel, ik zou 25,- per maand moeten betalen dus dan kom je daar nog overheen zelfs.. ik moet me even verdiepen in de creditcard en pin mogelijkheid van knab en dan zorg ik dat ik voor mijn jaar af is geregeld heb.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:28

Als het zakelijk een beetje tegenzit of je hebt gewoon een zeikerd die je om wat voor reden ook wil hebben en iemand haalt het in zijn hoofd om beslag te leggen, dan ligt er meteen beslag op zakelijk EN prive. Een bank heeft dan ineens ook het recht om saldi te gaan verrekenen. Zitten de rekeningen bij verschillende banken, dan loop je minder risico.

Ja, ik doe ook beslag- en executierecht, en door stom toeval zitten mijn partner en ik bij praktische elke grote Nederlandse bank :))

Ik schrik van de bedragen die voor banken betaald worden := Maar ik heb weinig transacties en bijvoorbeeld helemaal geen PIN.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:11

rien10 schreef:
@ladymadonna.
En de KOR meenemen als een opbrengst.

Die snap ik even niet geloof ik :o?

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:54

Ik heb voor mij bedrijf een gewone bankrekening geopend bij de ASN bank, betaal en spaarrekening. Geen zakelijke dus. Klanten maken over t.n.v. mijn naam. Ik heb de bank er nog niet over gehoord...zolang het goed gaat gaat het goed (nu al 7 jaar). :-)