Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:55

Kan je die particuliere rekening wel koppelen aan boekhoud software?

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:51

Prrrr schreef:
Als het zakelijk een beetje tegenzit of je hebt gewoon een zeikerd die je om wat voor reden ook wil hebben en iemand haalt het in zijn hoofd om beslag te leggen, dan ligt er meteen beslag op zakelijk EN prive. Een bank heeft dan ineens ook het recht om saldi te gaan verrekenen. Zitten de rekeningen bij verschillende banken, dan loop je minder risico.

Ja, ik doe ook beslag- en executierecht, en door stom toeval zitten mijn partner en ik bij praktische elke grote Nederlandse bank :))

Ik schrik van de bedragen die voor banken betaald worden := Maar ik heb weinig transacties en bijvoorbeeld helemaal geen PIN.

Maar als er beslag gelegd wordt, dan ben je als eenmanszaak privé toch sowieso aansprakelijk? Wat maakt het dan uit bij welke bank de privé rekening staat? Ik vind het ook wel fijn dat het heel overzichtelijk is.

Ik heb ook geen pin, misschien dat dat een verschil maakt. Ik stuur gewoon facturen die per bank betaald worden.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:51

Het gaat niet over aansprakelijkheid, het gaat over het kunnen beschikken over een bankrekening. Spreiden van het risico. Als jij consequent bent met je betalingen, kent een eventuele beslaglegger alleen de bank waar je zakelijk bankiert, en kan je dus nog wel je persoonlijke betalingen verrichten.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:34

Bij mij pint er ook niemand, maar gewoon het aantal transacties en het bekijken van de binnengekomen betalingen en je zakelijke pas en elke scheet die je laat die wordt berekend bij de Rabo :P

Wel typisch als ze je privé-rekeningen zouden kunnen "vastzetten".

Nu vrees ik niet voor betalingsproblemen ofzo (betaal sowieso eigenlijk alles vooruit) en zou niet weten waarom een leverancier dan reden zou zien om me dwars te zitten.

Maar het is goed dat je er voor waarschuwt als het soms bij bedrijven in de praktijk problemen kan geven, bedankt +:)+

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:51

LadyMadonna schreef:
rien10 schreef:
@ladymadonna.
En de KOR meenemen als een opbrengst.

Die snap ik even niet geloof ik :o?


Klein Ondernemers Regeling, denk ik!
Ik moet ook echt voor mijn administratie gaan zitten.... Verschrikkelijk. := Zou een probleem hebben denk ik, mochten ze nu op bezoek komen. Wil echt een systeem dat het toch via online boekhouden gaat, alleen mijn huidige boekhouder is het daar niet mee eens / vind het niet nodig...

Overigens een half jaar oid tevreden klant bij KNAB. Gebruik de rekening niet heel intensief, al is het wel gekoppeld aan Mollie etc.

Ik ben blij trouwens - afgelopen weekend een evenement in Antwerpen gehad. Bijna uitverkocht en super omzet :D Over 3 weken weer een vergelijkbaar evenement, dus ben meer bezig met evenementen voorbereiden/draaien dan de webshop zelf :=

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:07

Ik houd alles bij in excel en dat vind ik persoonlijk veel makkelijker dan een online boekhoudprogramma. Dat programma was niet echt flexibel in gebruik waardoor het voor mij heel veel tijd kostte om het goed erin te krijgen allemaal. Ik houd nu alles wat ik zelf uitgeef en wat er binnenkomt goed bij in een exceloverzicht en heb de btw aangifte binnen 10 minuten klaar. Werkt prima! Paar draaitabellen erbij en ik heb alles wat ik nodig heb.

Super van je evenement! Ik ben zelf nog heel erg aan het zoeken hoe een voet aan de grond te krijgen met mijn bedrijf om echt iets te gaan opbouwen. Vind dat toch moeilijker dan gedacht moet ik zeggen

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:49

Het is hier al vaker genoemd, maar Moneybird is echt ideaal als factuursysteem voor zelfstandigen. Kans op fouten is veel kleiner dan bijv. met Excel en je kan er ook makkelijk rapportages uithalen en je omzetbelasting aangifte. Hij houdt alleen geen rekening met buitenlandse betalingen. Dat corrigeert mijn boekhoudster aan het einde van het jaar voor mij.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:57

Ik weet niet wat je voor Moneybird betaald, maar ik ben fan van SnelStart. Kost € 15,-- per maand. Als je extra gebruikers wilt en dergelijke, ga je meer betalen.
Fijn factureer systeem. Is te koppelen aan CRM bijvoorbeeld PerfectView. Ik ben er erg tevreden over.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:58

Moneybird is 10 euro per maand.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:26

Mag ik ook bij jullie meelezen en kletsen?
Ik ben tot 2013 zzp-er geweest. ( pensionhouder, africhting etc)
De afgelopen jaren heb ik parttime in de paarden gewerkt in dienstverband. Daarnaast werkte ik weer als tandartsassistente, ik heb een vast contact. Helaas heeft mijn werkgever besloten te stoppen, het is afwachten op overname of op ontslag. Voor mij het moment om het roer weer om te gooien. Terug de paarden in als zzp-er. Ik ben inmiddels gestart met de opleiding cranio Sacraal therapeut dit wil ik in combinatie met het lesgeven doen. Ik kan per direct op mijn vrije dag, starten met 8 uur lesgeven op een bedrijf waar ik al eerder werkte. Dit kan uitgebouwd worden naar 16 tot 20 uur. Met mijn privelessen erbij kom ik alleen met lesgeven aan net iets minder dan de uren welke ik nu werk.
Super spannend en ik weet ook niet zo goed welke stappen ik als eerste moet gaan zetten dus dat ga ik de komende weken uitzoeken

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:30

Welkom :)!

Leuk dat er weer wat leven in het topic is. Lopen de zaken bij iedereen goed?
Ik heb vorige week de nieuwe branding en website gelanceerd. De hoeveelheid werk die daarmee gepaard ging heb ik bijzonder ernstig overschat, ook al heb ik het design en development uitbesteed :=. Ben zo blij dat het nu grotendeels klaar is!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:08

Stoere stap, Nimber! Succes!

En websites kunnen echt tijd kosten, inderdaad :j

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:12

Daar zie ik nu ook zo tegenop. Niet mijn eigen, maar voor werk moet er echt een nieuwe website komen. En een nieuw back-end / CRM systeem. Wellicht een nieuw database systeem. En 1 of 2 aparte websites voor andere diensten.

Natuurlijk besteden we het uit, maar er zal toch vanuit onze kant een functionaliteiten lijst moeten komen en wat we precies willen :+ En dat zal ik voor 99% op me moeten gaan nemen. Help :')

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:45

Daarom heb ik toch maar gekozen voor Wordpress. Niet super professioneel, maar wel makkelijk te onderhouden.
Ik ben zo vreselijk slecht in html en al die andere programmeertalen :=

Wat bankrekening betreft heb ik een particuliere rekening voor de zaak geopend (bij ASN bank), en dan de naam van het bedrijf eraan gegeven. Schijnt dat het wel kan, zo lang je de rekening gewoon volledig zakelijk gebruikt.
Maar ik kan me voorstellen dat een zakelijke rekening toch voordelen heeft bij een groter bedrijf, of als je bv met pinbetalingen en online betalingen werkt enzo..

Juud87
Berichten: 3367
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: In het mooie Westfriesland

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:52

Hier ook een knabgebruiker.
Ik ben er tevreden over maar ik heb dan ook nooit de klantenservice hoeven bellen.
Geld storten doe ik via prive. Maar meestal laat ik het dan daar staan en boek ik het af als priveopname. Er komt verder niks prive binnen op toeslagen voor mijn kind na. Dus dan is het wel fijn als ik eens in de 2 maanden oid een leuk bedrag binnen krijg. Alhoewel het meeste via de pin gaat dus het gaat om max een paar honderd euro.
Overigens betaal ik ook prive dingen van mijn zakelijke rekening maar die worden dan allemaal als prive afgeboekt. Anders moet ik het eerst overboeken, met pech een dag wachten en dan prive pinnen. Vind ik omslachtig en zo mocht het ook van de boekhouder.

Boekhouder kost mij ook iets van 500 ex btw. Alhoewel ik de rekening van dit jaar nog moet open maken. Maar morgen gaat mijn man met haar om tafel omdat onze jaaraangifte niet helemaal klopt in onze ogen. Ik ben niet zo van de getallen en ben hoogzwanger en had al moeten bevallen... :o
Zij doet trouwens van ons beiden de jaaraangifte, van mijn man alleen prive.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:30

Ik geloof dat wij een zakelijke rekening moesten afsluiten toen we Mollie nodig hadden op onze website. Ik weet niet of dat nog zo is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:34

*\o/*

Afbeelding

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:00

Vraagje, ik heb dit kwartaal voor het eerst dat ik moet betalen na mijn btw aangifte. Maar ik kan niet terugkijken naar de kosten en wanneer ik moet betalen.

Ik meen me iets te herinneren dat je kon kiezen of je per jaar of kwartaal betaalt. Maar of dat u ging over btw of iets anders weet ook niet meer (lekker verstrooid) := Ben niet in NL dus kan het niet thuis in mijn papieren even terugzoeken.

Al verwacht ik dat ik vanzelf ergens een betalingsherinnering zal ontvangen toch even checken of ik iets over het hoofd zie. Iemand enig idee?

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:09

Nee. Je ontvangt geen herinnering. Je kan niet bij de belastingdienst nakijken hoe het zit. Als je niet betaalt krijg je wel een aanmaning en eventueel een boete. Alle initiatief bij een btwaangifte ligt bij de ondernemer.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:14

Oh getver... da's onhandig. Ik heb namelijk de aangifte gedaan, opgeslagen en weggeklikt.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:14

Hoe heb je de btw aangifte gedaan? Dan krijg je namelijk een overzicht van wat je hebt ingevoerd en daarbij met wat je moet betalen en het rekeningnummer en kenmerk. Super simpel! Moet voor 31 oktober geregeld zijn.

Kan je het dan niet nakijken in het systeem van de belastingdienst?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:24

Online aangifte op mijnbelasting.nl, ik zit wat rond te bladeren op de site maar ik kan nergens mijn gedane aangiften open klikken. Wel een pagina met betalingskenmerk en uiterste betaaldatum per kwartaal gevonden. Alleen niet het bedrag... Nu is dat wel te herleiden met wat rekenwerk... maar toch, echt handig is het niet.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:25


pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:04

Dat is ook idioot zeg?

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:09

Dat is heel apart inderdaad... Nooit bij stilgestaan, omdat ik altijd het overzicht opsla in mijn eigen administratie. Kan je de cijfers ook niet terughalen uit je administratie? Je hebt toch ook ergens de cijfers die je ingevoerd hebt op gebaseerd.