Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerelBormans

Berichten: 1153
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:53

Hilda79 schreef:
Zooist, dan zitten al mijn collega's hier in de regio onder de marktprijs.
Er zijn er hier bijvoorbeeld sowieso een stuk of 3 heel dicht bij mij die voor 300 euro een trouwreportage maken en dan heb je voor dat bedrag ook al je trouwfoto's.
Idem voor studioshoots, 25 euro inclusief afdrukken is eerder normaal dan uitzondering.


Dat is wel heel weinig!

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:57

Die paar honderd euro voor een bruidsreportage, daar snap ik ook niets van. Hebben die mensen ook 2 camera's, rekenen ze benzinegeld, welk uurtarief hebben ze in hemelsnaam? Ik kan me echt niet voorstellen dat ze daar nog BTW over moeten afdragen en inkomstenbelasting, dan hou je gewoon niets over.

Maar aan de andere kant: stellen die voor zo'n optie kiezen, zijn gewoon niet mijn soort klanten. Bij mij komen ze voor een mooie, proffesionele reportage met een kwaliteitsalbum. En daarbij ben ik niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste.

MerelBormans

Berichten: 1153
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:00

Maar ook 25 euro voor een studioshoot inclusief afdrukken. Daar wordt ook geld in gestopt zonder dat er aan verdient wordt.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:15

Ik denk dat dat in de fotografiewereld een beetje een probleem is, veel doen het hobbymatig en vinden het leuk om er een paar cent aan over te houdenmet tot gevolg dat er veel onder de reële prijs zitten.

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:22

Klopt Yucca, allemaal gewoon ingeschreven kvk en btw nummers.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:44

Maar ga jij eens uitrekenen hoeveel tijd je kwijt bent met alles en dan hoeveel je per uur verdient... Dat kan niet meer als 10 euro per uur zijn (dus met het gesprek, je eigen voorbereidingen en alles erbij)...

@Taffje, dat klopt en dat is echt een groot probleem. Vandaar dat ik ook van de familiefoto's afgestapt ben en zakelijk ben gaan fotograferen, daar krijg je tenminste wel een goed uurtarief.

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:47

Op welk tarief baseer je dat?

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:52

Ik denk ook niet dat je je prijs moet bepalen aan de hand van wat concurrenten doen. Natuurlijk moet je wel een beetje marktconform zijn. Wellicht moeten fotografen zich proberen niet alleen in prijs te onderscheiden, maar in iets anders. Zo werk ik alleen met een reportage + album. Je kan bij mij niet alleen de foto's krijgen op een USB-stick (jak!) of cd/dvd. Ik heb al nachtmerries bij het idee dat mensen met mijn foto's zelf albums gaan maken op hema.nl of iets dergelijks. En op een album verdien ik trouwens niet veel, dus daarvoor doe ik het niet.

Opzich is het natuurlijk ook onderscheidend om juist te fotograferen en daarna hup, alles weggeven. Alleen daar heb ik niet voor gekozen. Het lijkt mij juist ook dat je dan in een doelgroep beland waar mensen geen waarde hechten aan foto's, of in iedergeval minder. En er dus ook minder geld voor over hebben.

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:58

Klopt ik denk ook in de vorm van jak maar het is wel de tendens. Men hecht niet meer zoveel waarde aan het boek. Ze willen gewoon wat goeie foto's, grote kans dat zelfs niet verder komen dan de computer.
Ik moet wel zeggen dat de meeste die de afspraak maken met opmerking we willen digitaal weggaan en verliefd zijn op een album en wel voor een album kiezen.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:09

Hilda, als iedereen bij jouw studiofotografie een brons pakket besteld (waar je dus zo veel mogelijk overhoudt voor het fotograferen), dan verdien je 30 euro INCL BTW. Met het maken van de afspraak, je studio en camera klaarmaken, het opslaan van de foto's, het opruimen van je studio, het maken van de factuur en alles erbij kun je geen 10 euro per uur verdienen...

@Yucca, dat klopt, maar ik kreeg een tijd geleden ook een aanvraag waarbij ze expliciet vroegen om een traditioneel ingeplakt album, is goed, ik maak wel een prijs en kom met opties, maar laat ook een digitaal album zien... Ze hebben toch een digitaal album besteld... Moet ik dan deze klant nee verkopen omdat ik geen ingeplakt album wil leveren? Ga jij dan ook niet in gesprek met een klant die de foto's alleen op CD wil? Want misschien kun je ze toch nog een album verkopen...

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:15

Dat zie je dan toch heel anders. Mijn studio staat standaard klaar. Camera ligt daar. Dus is het een kwestie van flitsers aanzetten en ik kan aan de slag. Opruimen; als je wat je gebruikt gelijk tijdens de shoot weer opruimt komt dat er niet als extra tijd overheen. Foto's inladen is pc aan het werk zetten. Idem voor het online zetten. Daarnaast de afdrukverkoopprijzen zijn nooit je inkoopprijzen dus daar verdien je ook weer op.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:17

Ik ga zeker wel in gesprek hoor, maar het staat ook duidelijk om mijn site dat ik altijd albums maak. Maar ik merk ook dat gesprekken die ik heb met stellen die bijvoorbeeld enorm ingaan op het feit dat ze écht niet snappen dat een DVD met alle foto's nog geld moet kosten (want de foto's heb je toch al gemaakt?!) toch uitlopen op niets...of iig geen opdracht.

Natuurlijk kan ik altijd iets anders qua album doen als de klant dat wil, geen probleem. Als ze maar een album nemen, haha.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:36

@Hilda, maar het verschil tussen die inkoop en verkoopprijs zou de tijd die je met die bestelling maken kwijt bent moeten betalen. Ik zie het dan misschien anders, maar ik weet wel hoeveel ik per week aan het werk ben en hoeveel ik aan het einde van het jaar over wil gaan houden om straks een mooie huisje en dergelijk te kunnen betalen. Nu gaat dat nog allemaal naar mijn spaarrekening, maar ik wil er wel van kunnen leven, dus ja, dan zie ik het anders en wil ik over al mijn uren toch wel 25 euro per uur verdienen, dus ook de uren dat ik bezig ben met e-mails en dergelijke.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:40

Roskur Heb de producten ook in de winkel, de kleuren heb ik aangepast aan http://www.linflowers.nl want daar bouw ik hem straks in..

Yucca Hij wordt idd ingebouwd op linflowers.nl alleen vind het ook leuk dat mensen hem als individu kunnen vinden en dan gewoon onder mijn naam want heb het ook gewoon in de winkel..
Dus straks is het gewoon http://www.linflowers.nl

Zooistdie fotograaf waar jij bent geweest zit gewoon dik boven de marktprijs..
Wij hebben een keer een familie shoot laten doen € 500 maar ja was dan ook wel de fotograaf van anouk :o
Gelukkig kregen we 50% korting ivm dat het een kennis was maar dan vind ik het nog heel veel geld..
( was door iemand anders geregeld )

Bruidsreportage reken ik 695 euro voor ex album

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:41

Je tijd dan dus effectief besteden.
Ik kan wel het dubbele gaan vragen maar als ik dat dan niet krijg omdat de klant dan liever kiest voor mijn buurman/vrouw heb ik geen inkomen. Dan staat dat tarief leuk om mijn website te staan maar kost dat getal mij in wezen geld.

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:17

Het uitgangspunt dat je een x bedrag per jaar wilt verdienen en dan berekenen hoeveel je uurtarief moet zijn, klinkt mooi in theorie. In praktijk loop je er toch tegenaan dat de tarieven in diverse richtingen binnen de fotografie erg uiteenlopen. En je hebt er mee te maken hoeveel concurrentie je in de buurt hebt. Bovendien denk ik dat je het beste kunt werken in de richting die je het meeste ligt. Want alleen dan kun je m.i. iets maken wat boven de massa uitsteekt.

Financieel gezien zit ik met paardenfotografie natuurlijk helemaal niet in de slimste hoek, maar ik doe het heel graag, krijg er een hoop energie van en ik ontmoet geweldig leuke mensen en prachtige paarden.

Er zitten een heleboel aspecten aan werken. Toen ik net begon met werken was geld verdienen héél belangrijk. Op een gegeven moment had ik een huis, was getrouwd en kon ik een paard kopen. Toen heb ik meteen salaris ingeleverd voor extra vrije tijd.
Ik verdien nu minder dan bij mijn laatste baan in dienstverband, maar dit werk geeft voldoening, ik zit niet meer 4x per week in de ochtendspits, ik doe alleen mijn eigen werk en hoef niet de rommel van anderen op te lossen, de flexibiliteit in uren is goud waard en ik heb voldoende tijd voor andere dingen.

Dus voor mij is de keuze simpel: ik verdien liever iets minder met iets dat ik heel graag doe, dan dat ik veel meer verdien en daarvoor dingen moet doen die ik niet leuk vind, of me niet interesseren, of waar ik moet samenwerken met mensen die me niet aanstaan.

De tarieven op je website trekken bepaalde klanten aan. Ben je spotgoedkoop dan komen de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Die klanten hoef ik niet.
Zit je wat hoger, dan trek je serieuze klanten aan en mijn ervaring is, dat iedereen meer bestelt dan het besteltegoed dat bij de reportage is inbegrepen.
Als ik meteen op het bedrag zou ga zitten dat de meeste mensen besteden, dan weet ik vrij zeker dat dat heel veel mensen ervan weerhoudt een reportage te boeken.

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:30

Hmm door jou post kwam ik op dit idee.
Stel je besluit ik wil 1000 euro per jaar verdienen. Als er dan 1 klant is die dat besteed kan de rest het dus gratis krijgen? Immers je hebt je inkomstengoal veilig gesteld.
Zou mooi zijn als dat zo zou werken.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:40

Nee, dan heb je maar 1 klant nodig, meer hoef je er niet te doen ;-)

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:18

Lindy1982 schreef:
Zooistdie fotograaf waar jij bent geweest zit gewoon dik boven de marktprijs..
Wij hebben een keer een familie shoot laten doen € 500 maar ja was dan ook wel de fotograaf van anouk :o
Gelukkig kregen we 50% korting ivm dat het een kennis was maar dan vind ik het nog heel veel geld..
( was door iemand anders geregeld )


Nee hoor, dat is hier echt een reguliere prijs. Het was één van de betaalbaarste met het interessantste pakket! :)
Heb het net nog even nagevraagd bij mijn schoonzus. De kosten waren 180 euro.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:30

Ik denk wel dat je je prijzen moet opbouwen op een omzet die je wilt behalen. Bijvoorbeeld, ik wil 20.000 euro verdienen door middel van 20 bruiloften. Dan weet ik dat mijn gemiddelde omzet 1000 euro per bruiloft moet zijn. Als er dan een bruiloft is waar ik 1500 euro mee verdien, is het niet zo erg om een bruiloft te schieten voor 500 euro op dinsdagochtend. Maar ik weet als ik alleen bruiloften van 500 euro accepteer, dat ik opeens 40 bruiloften per jaar moet fotograferen voor dezelfde omzet.
Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat mijn betaalde uren nu een duidelijk uurtarief hebben, omdat ik nog op mezelf moet gaan wonen en graag een mooie toekomst wil gaan opbouwen, zodat ik ooit kan gaan zeggen "Dit vind ik leuk en ik heb een goede basis, dus ik kan minder gaan verdienen", zoals Jolanda nu zegt. Maar als ik dat nu doe, ben ik bang dat ik met mijn 30ste nog thuis woon of in een ieniminie appartementje en dat wil ik niet.
Maar ik doe het nu al wel met de dingen waar ik energie van krijg en wat bij mij past, dus als ik dit vast kan houden, is het helemaal de juiste basis ;)

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:35

En daar zeg je het al Zooist "dat is hier echt een reguliere prijs".
Ondanks dat NL een klein land is zie je echt grote tarief verschillen in dit soort producten. Overigens durf ik te wedden dat als je gaat rondkijken je ook bij jou in de regio duurdere en goedkopere zult kunnen vinden.

Maar Mariska wat nou dan als je die 20 niet haalt?

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:46

Hilda79 schreef:
Je tijd dan dus effectief besteden.
Ik kan wel het dubbele gaan vragen maar als ik dat dan niet krijg omdat de klant dan liever kiest voor mijn buurman/vrouw heb ik geen inkomen. Dan staat dat tarief leuk om mijn website te staan maar kost dat getal mij in wezen geld.

In het topic nav die auteursrechtenbijeenkomst van Arnd kwam ter sprake dat je moet uitrekenen wat je kosten zijn en wat je wil/moet verdienen, het aantal uur dat je per week wil/kunt werken en daar komt dan een uurtarief uit. En daar werd dan uit geconcludeerd hoeveel je voor je reportages moet vragen. Alsof je helemaal zelf je tarief kunt bepalen, ongeacht de kwaliteit van je werk en de branche waarin je zit.
11AFotograaf schreef:
Ik denk wel dat je je prijzen moet opbouwen op een omzet die je wilt behalen. Bijvoorbeeld, ik wil 20.000 euro verdienen door middel van 20 bruiloften. Dan weet ik dat mijn gemiddelde omzet 1000 euro per bruiloft moet zijn. Als er dan een bruiloft is waar ik 1500 euro mee verdien, is het niet zo erg om een bruiloft te schieten voor 500 euro op dinsdagochtend. Maar ik weet als ik alleen bruiloften van 500 euro accepteer, dat ik opeens 40 bruiloften per jaar moet fotograferen voor dezelfde omzet.

Helemaal mee eens! Zo werkt het wél, om uit te rekenen of het sowieso haalbaar is.
Je kunt ook niet zo maar bedenken dat je 50.000 euro wil verdienen met 20 bruiloften en ineens 2500 euro per bruiloft gaan vragen. Dan kom je in een ander marktsegment en moet je ook iets heel anders/exclusievers kunnen bieden dan een reportage waar je nu 1000 euro voor vraagt. En dan kan het verkoop argument nooit zijn dat je hoge kosten hebt (dure apparatuur en een hoge huur/hypotheek) maar de reportage moet iets heel bijzonders/unieks zijn wat ze nergens anders krijgen.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:48

Dan is je ondernemerschap niet goed genoeg geweest :+
Het maakt niet uit of je 50 bruidsreportage wil doen voor 400,- of 20 voor 1000,-, als je je doel maar haalt.
En dat doel is je jaarsalaris. Als je het niet haalt dan teer je dus in op je reserves of je leeft onder een niveau dat je graag zou willen.

Nog even als aanvulling nav de post van Jolanda: natuurlijk moet je prijs wel bij je werk passen. Ik ken ook fotografen die prijzen hebben die beginnen bij 3000,- maar die zijn ook knettergoed! Die hebben de luxe dat ze dan niet heel veel reportage te hoeven doen, tenzij ze gewoon meer geld willen verdienen. Als je niveau niet zo goed is en je prijs is laag, zul je harder moeten werken.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 17-10-12 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelBormans

Berichten: 1153
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:49

Ik had trouwens ook nog een vraag. Bij PostNL kan je pakketen met een maximaal formaat voor zending van 10-30 kg: 175 x 78 x 58 cm. Nu heb ik een pakket wat geen 78 maar net iets meer dan 80 cm breed is. Voor het desbetreffende pakket heb ik het opgelost door het zelf te bezorgen, maar weet iemand waar het voor een redelijk tarief verzonden kan worden? (ter info, het pakket is een canvas van 120 x 80 x 5)

PostNL neemt het niet aan, DHL ook niet en voor zover ik het kon vinden rekent UPS meer dan 50 euro voor een verzending.
Laatst bijgewerkt door MerelBormans op 17-10-12 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelBormans

Berichten: 1153
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:50

JolandaS schreef:
Hilda79 schreef:
Je tijd dan dus effectief besteden.
Ik kan wel het dubbele gaan vragen maar als ik dat dan niet krijg omdat de klant dan liever kiest voor mijn buurman/vrouw heb ik geen inkomen. Dan staat dat tarief leuk om mijn website te staan maar kost dat getal mij in wezen geld.

In het topic nav die auteursrechtenbijeenkomst van Arnd kwam ter sprake dat je moet uitrekenen wat je kosten zijn en wat je wil/moet verdienen, het aantal uur dat je per week wil/kunt werken en daar komt dan een uurtarief uit. En daar werd dan uit geconcludeerd hoeveel je voor je reportages moet vragen. Alsof je helemaal zelf je tarief kunt bepalen, ongeacht de kwaliteit van je werk en de branche waarin je zit.

Maar Arnd heeft wel genoemd dat je overtuigd moet zijn van je eigen kwaliteiten en er achter staat dat je iets te bieden hebt.