Hilda79 schreef:Je tijd dan dus effectief besteden.
Ik kan wel het dubbele gaan vragen maar als ik dat dan niet krijg omdat de klant dan liever kiest voor mijn buurman/vrouw heb ik geen inkomen. Dan staat dat tarief leuk om mijn website te staan maar kost dat getal mij in wezen geld.
In het topic nav die auteursrechtenbijeenkomst van Arnd kwam ter sprake dat je moet uitrekenen wat je kosten zijn en wat je wil/moet verdienen, het aantal uur dat je per week wil/kunt werken en daar komt dan een uurtarief uit. En daar werd dan uit geconcludeerd hoeveel je voor je reportages moet vragen. Alsof je helemaal zelf je tarief kunt bepalen, ongeacht de kwaliteit van je werk en de branche waarin je zit.
11AFotograaf schreef:Ik denk wel dat je je prijzen moet opbouwen op een omzet die je wilt behalen. Bijvoorbeeld, ik wil 20.000 euro verdienen door middel van 20 bruiloften. Dan weet ik dat mijn gemiddelde omzet 1000 euro per bruiloft moet zijn. Als er dan een bruiloft is waar ik 1500 euro mee verdien, is het niet zo erg om een bruiloft te schieten voor 500 euro op dinsdagochtend. Maar ik weet als ik alleen bruiloften van 500 euro accepteer, dat ik opeens 40 bruiloften per jaar moet fotograferen voor dezelfde omzet.
Helemaal mee eens! Zo werkt het wél, om uit te rekenen of het sowieso haalbaar is.
Je kunt ook niet zo maar bedenken dat je 50.000 euro wil verdienen met 20 bruiloften en ineens 2500 euro per bruiloft gaan vragen. Dan kom je in een ander marktsegment en moet je ook iets heel anders/exclusievers kunnen bieden dan een reportage waar je nu 1000 euro voor vraagt. En dan kan het verkoop argument nooit zijn dat je hoge kosten hebt (dure apparatuur en een hoge huur/hypotheek) maar de reportage moet iets heel bijzonders/unieks zijn wat ze nergens anders krijgen.