[W] Loonheffingskorting/

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lelijke_heks

[W] Loonheffingskorting/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 12:08

ongeveer een half jaar geleden ben ik door bezuinigingen mijn baan kwijt geraakt (0 uren contract werkte er gemiddeld 40) dit betrof een kassabaantje bij een bouwmarkt, heel leuk werk, heel leuk team.
niet echt een wereldbaan maar voor mij heel goed te combineren met mijn levensstijl.

na mijn ontslag ben ik aan de slag gegaan als oproepkracht bij de thuiszorg... heel erg leuk en afwisselend werk (dat ik niet tot mijn 67ste ga blijven doen... kassawerk trouwens ook niet) na mijn 3 maanden bij de thuiszorg (vakantieperiode) werd ik letterlijk opgebeld met de vraag of ik een jaarcontract zou willen hebben...
omdat het in deze tijd niet echt makkelijk is om een baantje te vinden heb ik dit aanbod met beide handen aan gegrepen!
in den beginne was er echter nog het UWV die mijn loon aanvulde zodat het ongeveer overeen komt met mijn oude loon...
alleen nu werk ik 15-20 uur per week (dat is dan ook mijn contract) en merk ik dat mijn maand langer duurt dan mijn loon...
vooral omdat ik mijn eigen paard heb en wedstrijd ambities heb... buiten de concoursen betaal ik dus ook voor de lessen en geef ik mijn ouders benzine geld... ja ja paardrijden is een dure hobby...

nu was ik eens rond aan't kijken hier in de buurt en zie ik dat er zo links en rechts mensen gevraagd worden... omdat ik alleen maar van maandag t/m vrijdag werk en dat in de ochtenden... zou ik best een tweede baantje erbij kunnen nemen voor bijvoorbeeld de avonden en het weekeinde... maaaaaar ben ik dan niet al mijn loon kwijt aan mijn reiskosten? weet iemand hoe het precies zit met de loonheffing en dergelijke want op de site van de belastingdienst kunnen ze het wel heel leuk en makkelijk maken... maar ik kan er geen worst van knopen... :o?

alvast bedankt

vuurneon

Re: [W] Loonheffingskorting/

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:10

Je mag maar voor 1 werkgever loonheffingskorting vragen. Maar je kan wel het terug krijgen via het T biljet als je niet zo'n hoog inkomen hebt.
Dus je merkt het echt wel met je salaris als je een baan erbij neemt, maar je kan het in principe wel terug krijgen. Dus op lange termijn krijg je geld :)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:13

Loonheffingskorting kun je laten toepassen bij slechts 1 werkgever. Het is het meest verstandig om de korting te laten toepassen bij de werkgever waar je per maand het meeste verdient.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 12:13

ja dat ik maar bij een werkgever loonheffingskorting kan aanvragen was me duidelijk... maar ik kan het dus aan het einde van het jaar terugvragen... dat is al heel mooi om te weten... weet je misschien ook om hoeveel procent het gaat? of is dat afhankelijk van de branche waar je gaat werken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:15

Ik heb praktisch alles terug gekregen toen :) had ook 2 baantjes en kon bijna het hele bedrag aan heffing terug krijgen.
Is puur afhankelijk van je inkomen hoeveel je terug kan krijgen, niet van de branche.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 12:19

a jah ik bedoelde eigenlijk hoeveel procent je zeg maar niet uitbetaald krijgt van je loon per maand... hoeveel die loonheffing is... sorry beetje onduidelijk neer gezet...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:20

Misschien de belastingtelefoon bellen?

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 12:22

dat is een goed idee! (waarom kom ik daar nou zelf niet op...) zal zo eens even contact met ze opnemen

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:23

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:24

lelijke_heks schreef:
ja dat ik maar bij een werkgever loonheffingskorting kan aanvragen was me duidelijk... maar ik kan het dus aan het einde van het jaar terugvragen... dat is al heel mooi om te weten... weet je misschien ook om hoeveel procent het gaat? of is dat afhankelijk van de branche waar je gaat werken?
Eventueel kun je ook een voorlopige teruggaaf laten doen (dan krijg je maandelijks een bedrag terug van de Belastingdienst in plaats van in één keer in mei/juni). Dit kun je echter voor dit jaar niet meer aanvragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:26

Kiwipitje schreef:
lelijke_heks schreef:
Eventueel kun je ook een voorlopige teruggaaf laten doen (dan krijg je maandelijks een bedrag terug van de Belastingdienst in plaats van in één keer in mei/juni). Dit kun je echter voor dit jaar niet meer aanvragen.

Je mag het zelfs tot 5 jaar geleden aanvragen! :)

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:30

Een 2 de baan is als je een jaarinkomen onder de 27,000 euro verdient bruto geloof ik 33% maar het kan meevallen eind van het jaar.Ik ga altijd uit van 33 % en dan klopt het meestal ,succes!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:30

vuurneon schreef:
Je mag het zelfs tot 5 jaar geleden aanvragen! :)
Een voorlopige teruggaaf kun je niet aanvragen tot 5 jaar geleden. Ik denk dat jij gewoon de teruggaaf bedoelt die je in één keer uitbetaald krijgt.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 12:41

ok bedankt allemaal... dus ik kan rustig op zoek naar een tweede baantje en het gaat me ook nog wat opleveren :) das mooi meegenomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:50

En zolang je minder dan 500 euro in de maand verdient heb je sowieso altijd korting, ongeacht of je nog ergens werkt. Dan doen ze geen loonheffing.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:05

@jans: Bedoel je dat bij het 2de baantje? Of bedoel je dat als in het algemeen, van alle banen bij elkaar niet meer dan 500 euro?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:10

Bij het tweede baantje :j zo heb ik ook gewoon heffingskorting gehad op mijn tweede baan, omdat ik daar minder dan 500 per maand verdiende. (Werkte 1 dag in de week, 6 uur op een dag).

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:57

Nou ik zou toch even de belasting telefoon bellen ,ik verdiende met mijn tweede baan ook geen 500 euro toch moest ik 33 % belasting betalen!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:05

brendalevita schreef:
Nou ik zou toch even de belasting telefoon bellen ,ik verdiende met mijn tweede baan ook geen 500 euro toch moest ik 33 % belasting betalen!!

Gaat om het bedrag dat je in totaal verdiende en je kan het, indien mogelijk, gewoon terug vragen mbv een t biljet.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:42

Een T-biljet bestaat niet meer. Dat is nu allemaal P-biljetten geworden en het handigst is om dit via het aangifteprogramma te doen. Dat kan inderdaad nog tot 5 jaar terug.
Het is trouwens zelfs zo dat je maar loonheffingskorting mág toepassen bij 1 werkgever.
Over het bruto jaarbedrag onder de 18.945 betaal je (zonder rekening te houden met arbeidskorting en AHK) 33,1 procent belasting.
Als je graag wil weten wat je terugkrijgt, kun je het digitale programma downloaden en invullen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:07

Jans schreef:
Bij het tweede baantje :j zo heb ik ook gewoon heffingskorting gehad op mijn tweede baan, omdat ik daar minder dan 500 per maand verdiende. (Werkte 1 dag in de week, 6 uur op een dag).

Dat is eigenlijk wel raar?
Want als je bij je eerste baan over het belastingvrije bedrag heen gaat, zou je bij je tweede baan direct moeten betalen, ook over die 500 euro. Aangezien ze dat bij je tweede baan niet weten, kun je daar maar beter wel betalen en het dan later terugkrijgen?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:30

Tiggs schreef:
Jans schreef:

Dat is eigenlijk wel raar?
Want als je bij je eerste baan over het belastingvrije bedrag heen gaat, zou je bij je tweede baan direct moeten betalen, ook over die 500 euro. Aangezien ze dat bij je tweede baan niet weten, kun je daar maar beter wel betalen en het dan later terugkrijgen?

Daar betaal je in eerste instantie ook gewoon over. Je kunt het geld terug krijgen als je niet teveel verdient, anders betaal je gewoon meer belasting. 33% betaal je trouwens minimaal altijd over je loon ook wanneer wel loonheffing wordt toegpast. Als er geen loonheffing wordt toegepast betaal je meer belasting, volgens mij iets van de helft.
Ik heb een tijdje naast me werk via het uitzendbureau gewerkt voor wat extra geld maar betaalde daar toch behoorlijk belasting over, kreeg ook niks daarvan terug op het einde van het jaar.

edit heb het even opgezocht, met loonheffingskorting betaal je minimaal 33.5% belasting, zonder korting minimaal 42%

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:41

@twinducklin

Dat is niet waar, je betaalt (in 2012) minimaal 33,1% belasting. Dan is er nog geen rekening gehouden met je loonheffingskorting (arbeidskorting + algemene heffingskorting). Dus die korting gaat er nog af.
schijf 2 (18.945 t/m 33.863) is 41,95%. Schijf 3 (33.863 t/m 56.491) is 42%. En schijf 4 (56.491 en hoger) is 52%.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:54

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:03

Je kunt inderdaad maar bij 1 werkgever de loonheffingskorting laten toepassen.
Mij lijkt me de kans dat je iets terug krijgt juist erg klein. Beide werkgevers houden loonheffing in alsof dat je enige baan is. Dus als je met de inkomens apart in de eerste schijf valt, maar bij elkaar opgeteld in de tweede schijf, kan het zo zijn dat je belasting moet bij betalen aan het eind van het jaar.