SPH, wie heeft ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

SPH, wie heeft ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 17:59

Hoi!

Op dit moment zit ik in het laatste jaar van de SAW. Nu wil ik naar deze opleiding door naar het HBO. Nu ben ik me zelf een beetje aan het oriënteren wat mij leuk lijkt en wat ik zou willen worden. Nu valt mijn oog en keuze, stiekem wel een beetje vanzelfsprekend, steeds weer op SPH. Wie heeft deze studie gedaan? Wat vond je er van? Hoe was de opbouw? De leraren? De lessen, kortom alles! Ook wil ik graag weten waar je deze studie hebt gedaan en wat je er van vond. Ook vind ik de begeleiding ontzettend belangrijk!
Ik ben evt bereid om voor een goede school op kamers te gaan, dus afstand maakt niets uit. Wel gaat mijn voorkeur uit naar Groningen of Enschede.

Kom maar op! :D

Anoniem

Re: SPH, wie heeft ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:24

Ik ben dit jaar begonnen, aan de HvA. Heb er helemaal mn plek gevonden, hele fijne sfeer, hartstikke interessant en leerzaam. Kan het zeker aanraden :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:55

Een vriendin van mij volgt de opleiding op de HAN in Nijmegen.. Bevalt haar hartstikke goed tot zover.
Het is wel flink aanpoten, heel anders dan MBO zei ze..
Ze zegt dat de lessen prima te volgen zijn, maar wel echt heel veel huiswerk.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 17:19

Super, dankjewel! Ik hoor graag uitgebreide ervaringen over deze opleiding :D

Wat is de reden waarom jij/zij voor deze school heeft gekozen?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:29

Ik zit net als Lente ook in de eerste jaar SPH op HvA. Bevalt me ook heel erg goed, een leuke school!

Hanze hogeschool schijnt een fijne school te zijn. Maar ik weet er niet veel van.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:32

Ik heb een aantal jaar geleden een jaar SPH gedaan op het Windesheim en ik ben er dan weer niet zo over te spreken. Opleiding op zich was prima. Ik was alleen veel te nuchter voor deze opleiding. De school was echt een ramp. Ongeorganiseerd, veel te groot, tentamens waren vooraf vaak al bekend (gewoon jaren dezelfde tentamens).

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:37

Ik ben inmiddels 3 jaar geleden afgestudeerd als SPH'er. Bij mij heette de opleidind alleen social work. Het eerste jaar kreeg je algemene vakken en in het tweede jaar en daarna kon je de keuze maken voor MWD, SPH of CMV. Je kon je inschrijven voor majors en minors en kon grotendeels je eigen vakken kiezen. Over het algemeen heb ik het erg naar mijn zin gehad. Ik heb de studie gevolgd bij de Avans.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:40

Ik ben twee jaar geleden afgestudeerd als SPH'er aan de HAN. Erg goede tijd gehad.. Leuke aan deze SPH vond ik, dat ze veel waarde hechten aan creatieve vakken.
Ik heb wel gezien dat de overstap van MBO naar HBO groot bleek te zijn voor een aantal studenten. Dit is met name terug te zien wanneer zij het eerste jaar overslaan. Dat zou ik je dus wel afraden, tenzij je heel sterk in je schoenen staat..

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:50

Wat mijn ervaring in de praktijk is is dat de SPH heel erg theoriegericht is, alles vanuit het boekje en weinig in de praktijk.
De leerlingen die de sph volgen hebben dan ook over het algemeen meer moeite met het praktijkgebeuren dan bv spw'ers die MBO doen. De MBO is veel meer praktijkgericht.
Daarbij kun je in die 4 jaar HBO opleiding ook 4 jaar werkervaring opdoen met een MDO opleiding, die 4 jaar werkervaring is ook heel wat waard.
Ik heb zelf MBO spw gevolgd maar door mijn werkervaring heb ik inmiddels al ruim HBO-ervaring.
Hier krijg ik ook naar betaald (mede door een oude regeling waar ik onder viel)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:52

Daar is het ook HBO voor :P MBO is erg praktijkgericht, HBO is theorie EN praktijkgericht, universiteit is theoriegericht.
Ik moet dit jaar al stage lopen, 2e jaar en 3e jaar ook. Dus ik verwacht dat ik wel wat praktijk mee zal pikken.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:11

MoonChloe schreef:
Daar is het ook HBO voor :P MBO is erg praktijkgericht, HBO is theorie EN praktijkgericht, universiteit is theoriegericht.
Ik moet dit jaar al stage lopen, 2e jaar en 3e jaar ook. Dus ik verwacht dat ik wel wat praktijk mee zal pikken.

Dat is 'm nou juist, dat EN praktijkgericht valt tegen, tenminste dat is onze ervaring op de werkvloer zowel voor de leerlingen als voor de begeleiders.
HBO'ers hebben vaak eerder 2 linkerhanden dan de MBO'ers

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:19

Natuurlijk zal het praktijkgerichte tegenvallen als je MBO('ers) gewend bent. Die zijn eenmaal praktijkgericht opgeleid. Op HBO is dat gewoon veel minder, maar er wordt wel gelegenheid geboden om te leren in de praktijk. Ik weet niet of dat voor alle hogescholen geldt, maar zoals gezegd, moet ik komende jaren stage lopen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:40

daar heb je gelijk in maar in de 4 jaar hbo leertijd kun je ook 4 jaar werkervaring opdoen als mbo'er, dat is zeker een overweging waard, tis beide 4 jaar investeren met mbo verdien je al en kun je klimmen en met hbo klim je en begin je later met verdienen.
Bij ons krijg je betaald naar de functie die je uitvoert, niet naar welke opleiding je hebt gedaan.
Ik ben begeleider MBO geschoold, en verdien hetzelfde of misschien nog wel meer omdat ik 4 functiejaren extra heb dan een begeleider HBO geschoold.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:51

Dat is wel overwegen waard, maar wat als je na MBO wilt doorstuderen? :)
En ik zou me op MBO vervelen dus heb dus bewust voor HBO gekozen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:01

MoonChloe schreef:
Dat is wel overwegen waard, maar wat als je na MBO wilt doorstuderen? :)
En ik zou me op MBO vervelen dus heb dus bewust voor HBO gekozen.

Dat is natuurlijk een keuze voor ieder voor zich. maar inderdaad een tip om het door de gedachten te laten gaan daarom draag ik 'm aan.
Persoonlijk vind ik de SPH geen aanvulling met meerwaarde op SPW puur om de reden die ik aangeef en nogmaals, das puur persoonlijk, mijn gevoel ;) en dit gevoel is ontstaan door de ervaring op de werkvloer en eigen ervaring.
Heb zelf SPW gedaan en zie het verschil in MBO en HBO leerlingen, ik heb als MBO'er ook HBOers begeleid, ik heb ze stuk voor stuk zien worstelen met de praktijk terwijl MBOers die makkelijker oppakten.
Nu werk ik niet op de makkelijkste groepen dus de praktijk is ook niet altijd even makkelijk

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:10

Evelyne het verschil tussen spw en sph is op het sph meer die leidinggevende functie en bij de spw sta je meer 'op de groep'. Wat je zegt klopt dus wel maar dat is logisch omdat de opleidingen daarin dus gewoon verschillen. Ik heb zelf één jaar sph gevolgd en ben ermee gestopt omdat ik er 1 te nuchter voor was en 2 ik mezelf niet nog drie jaar zo'n imo saaie en rustige studie zag volgen, woog voor mij niet op tegen het beroep. Vond het een onwijs rustige en vooral makkelijke studie.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:11

Ik heb het trouwens in Enschede gedaan, drie jaar geleden inmiddels. Grote chaos op de opleiding, heb wel eens een tentamen in de vensterbank zitten maken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:12

Grootste verschil tussen SPW en SPH is dat wij als SPH'ers worden opgeleid om uiteindelijk ook leiding te geven en dat soort dingen. Wil in mijn ogen niet zeggen dat we niet hands-on zijn.

Wij hebben het eerste jaar 128 uur stage, het tweede jaar weet ik niet precies, maar het derde jaar lopen we volledig stage met alleen één keer per week supervisie.

Genoeg praktijkervaring dus.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:57

En als SPW'er kun je sommige functies niet doen, wat ik dan wel weer graag wil doen :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:25

Ik heb zelf 2 jaar SPH gedaan maar ben uiteindelijk geswitched naar de universiteit omdat ik met SPH niet kon gaan doen wat ik wilde :) Wat ik bij oud-klasgenoten zie is dat ze het ontzettend moeilijk hebben om werk op HBO-niveau te vinden, velen hebben nu toch MBO-functies. Zoveel SPH HBO-functies lijken er niet te zijn heb ik het idee.. Misschien ook handig om mee te nemen :)

Ik vond het verder wel een onwijs leuke, brede opleiding. En idd, dat creatieve was erg tof!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:59

Het is waar wat je zegt over dat er steeds minder SPH plekken beschikbaar zijn. Ik verwacht dat het binnen mijn doelgroep minder erg is, maar dat zal blijken over 4 jaar. Anders ga ik gewoon lekker naar uni.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 12:03

Kijk, hier heb ik wat aan! :D

Nu ik dit zo teruglees, is het dan wel zo verstandig dat ik HBO ga doen, ondanks de kennis die ik daar kan opdoen? Want, het is natuurlijk wel de bedoeling dat als ik een studie ga doen, dat ik wel kans maak op een baan later. Wil m'n geld wel goed investeren namelijk :)

Zo lijken mij ook nog andere studies ontzettend intressant. Die ben ik ook aan het overwegen. Ook zo MWD, of Voeding en Dietiek. Mijn interesses zijn ontzettend breed en vooral de sociale kant lijkt me heel tof!

Verder heb ik altijd begrepen, een goede SAW'er of SPW'er zou SPH in 3 jaar moeten doen. Ik twijfel hier zelf ook aan, omdat het 1e jaar eigenlijk, naar mijn mening, een beetje word onderschat. Hier word volgens mij ook veel informatie gegeven over verschillende doelgroepen, maar ook over de opleiding. Het lijkt me namelijk heel zonde om in het 2e jaar te beginnen en toch halverwege te beseffen dat het toch niet wat voor me is, of te hoog gegrepen is voor mij. Dat is dus ook een puntje waar ik ontzettend over twijfel! Hier ga ik, als ik ga studeren, nog wel in overleg met mijn huidige coach, ouders maar ook de desbetreffende hogeschool.

Wat betreft de hogescholen, ik hoor zoveel verschillende verhalen over bijvoorbeeld Windesheim, Hanze, en ga zo maar door. Stiekem lijkt me het heel leuk om bvb te gaan studeren in Amsterdam, of Maastricht. Gewoon, zelfstandig, mooi nieuw begin en nieuwe mensen leren kennen. Dat lijkt me zo tof! Dus, afstand maakt mij inprincipe niet zo veel uit, zolang de aangeboden lesstof ook gewoon goed is en het waard is om daar voor 4 jaar, of langer naar toe te gaan verhuizen. Een stukje ervaring wat mij heel positief lijkt voor mijn ontwikkeling

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:17

Kom dan gezellig naar Amsterdam :D

Of het verstandig is om de eerste jaar over te slaan hangt echt van je ervaring/kennis af i.m.o. In mijn klas zitten er wat meiden die van SPW afkomen, sommigen gaan vlot maar sommigen weer helemaal niet. Het is toch wel een hele omschakeling van praktijk naar theorie. (verslagen, teksten schrijven, leeswerk bijhouden, vergaderen, samenwerken in projectgroepen etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:38

Mensen bij mij in de klas hebben heel bewust gekozen om de opleiding niet verkort te doen.

Het is veel werk met vrij snel al een boel deadlines. Als je instroomt in het tweede jaar heb je een aantal vrijstellingen maar sommige dingen moet je gewoon alsnog doen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:36

MoonChloe schreef:
En als SPW'er kun je sommige functies niet doen, wat ik dan wel weer graag wil doen :)

Valt ook wel mee hoor, bij ons is de DVCfunctie een HBO functie, ik kan als ik wil deze functie zo uit gaan voeren omdat ik inmiddels dat niveau bereikt heb door mijn werkervaring.
Nou wil ik deze functie niet ,bewuste keuze maar als ik die ambitie wel had gehad had ik het al een keer of 4 kunnen worden ( ook voor gevraagd)