HBO opleiding verloskundige

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Linn_

HBO opleiding verloskundige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 17:53

Hallo,

ik heb echt zo sterk het gevoel dat ik weer wil gaan studeren. Ik zal even uitleggen wat mijn 'school-geschiedenis' is. Na de Havo ben ik de verkorte opleiding MBO paardenhouderij in Barneveld gaan doen. Ik ben dit toen vooral gaan doen omdat ik echt nog jong was (was nét 17 en vrij jong in me hoofd) en ik altijd heb geroepen: ik wil iets met paarden doen. Na die 2 jaar heb ik een jaar HBO Diermanagement in Leeuwarden gedaan. Na een jaar ben ik gestopt omdat het HBO me toch iets te zwaar was en het toch niet helemaal was wat ik wilde. Omdat ik wel wilde blijven studeren ben ik toen ingestroomd in de verkorte MBO opleiding dierverzorging. Dit was me weer eigenlijk iets te makkelijk en heb dit jaar dus met gemak me diploma gehaald.

Momenteel zit ik in Spanje om hier te werken op een Lusitanofokkerij. Dit was altijd al een droom van me om te doen. Toch heb ik nu echt sterk het gevoel dat ik de schoolbanken weer in wil. Ik heb al meerdere keren aan verloskunde gedacht, dit lijkt me echt een heel mooi beroep met een redelijk goede baangarantie.
Ik weet dat dit een HBO+ opleiding is en dus heel zwaar en dat de selectieprocedure ook zwaar is. Ik moet nu echt even uit me hoofd zetten van: ja maar ik heb me vorige HBO ook niet gehaald dus waarom zou ik dit dan wel halen...

Nu vroeg ik mij af of iemand wat meer hierover kan vertellen. Als ik de selectieprocedure lees op de site van www.verloskundige.info dan zie ik dat die al vanaf oktober beginnen voor het jaar erna.... Dus als ik dit zou willen doen in 2013 dan zou de selectieprocedure dus al deze oktober beginnen. Ik heb op de Havo het CM profiel met biologie gehad. Ik zou dan eigenlijk wel een thuisstudie in biologie en scheikunde (scheikunde moet dan sowieso) willen doen, maar als de selectieprocedure al in oktober begint dan heb ik nooit het 'papiertje' voor scheikunde op tijd, zou dit dan nog wel kunnen? Ik ben nu wel al 22, dus ik zou dan ook de 21+ selectiemethode kunnen doen, maar ik neem aan dat je dan ook wel je biologie en scheikunde op orde moet hebben...

Ik hoop dat iemand mij meer informatie kan geven!

Alvast bedankt!

Groetjes Linda

Good things come to those who wait. Be patient

Lente

Re: HBO opleiding verloskundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:10

21+ werkt sowieso niet bij verloskunde. Je moet echt de benodigde vakken op havo niveau afsluiten.

Wat je kan doen is havo staatsexamen doen eind dit schooljaar. Je papieren hoeven pas voor september helemaal op orde te zijn hoor.

De selectie is heel zwaar, de opleiding nog zwaarder en het vak helemáál. Denk aan 24-uurs diensten, miskramen, complicaties bij baring en kraamtijd, agressieve zwangeren of partners... Ook gaat de beroepsgroep steeds verder achteruit...

Denk er dus heel goed over na. Het is prachtig maar ook echt iets wat je niet moet onderschatten. Qua niveau vergelijkbaar met een universitaire studie, je moet straks ook zelfstandig alle beslissingen gaan nemen, maar omdat het zo praktijkgericht is toch een HBO.

Als je hart er ligt; ga ervoor!

Misschien kan je contact opnemen met Jollyjoy hier op bokt. Zij is verloskundige. :)

[o]

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 19:28

Lente schreef:
21+ werkt sowieso niet bij verloskunde. Je moet echt de benodigde vakken op havo niveau afsluiten.

Wat je kan doen is havo staatsexamen doen eind dit schooljaar. Je papieren hoeven pas voor september helemaal op orde te zijn hoor.

De selectie is heel zwaar, de opleiding nog zwaarder en het vak helemáál. Denk aan 24-uurs diensten, miskramen, complicaties bij baring en kraamtijd, agressieve zwangeren of partners... Ook gaat de beroepsgroep steeds verder achteruit...

Denk er dus heel goed over na. Het is prachtig maar ook echt iets wat je niet moet onderschatten. Qua niveau vergelijkbaar met een universitaire studie, je moet straks ook zelfstandig alle beslissingen gaan nemen, maar omdat het zo praktijkgericht is toch een HBO.

Als je hart er ligt; ga ervoor!

Misschien kan je contact opnemen met Jollyjoy hier op bokt. Zij is verloskundige. :)

Oke dus als ik nu op havo niveau scheikunde zou volgen via een thuisstudie dan zou ik me me evt. nog voor 2013 in kunnen schrijven?

Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:29

Ja als het goed is wel. Heb ik destijds ook gedaan. Ik kwam helaas niet door de selectieprocedure :)

[o]

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 19:31

Lente schreef:
Ja als het goed is wel. Heb ik destijds ook gedaan. Ik kwam helaas niet door de selectieprocedure :)

Kan je me vertellen hoe de selectieprocedure in ze werk gaat? Heb wel het stukje op de site gelezen maar jij hebt dan toch iets meer inside informatie.

Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:36

Ligt er denk ik aan waar je wil studeren. Is voor mij ook alweer 3 jaar geleden.

Eerst stuur je geloof ik een brief, dan word je wel of niet uitgenodigd... Dan krijg je een sociale intelligentietest op de computer en hoor je meteen of je doorbent.

En dan een soort vragenlijst. Daar was ik niet op berekend, ik verwachtte een motivatiebrief te moeten schrijven en toen raakte ik in de war :')

[o]

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 13:17

Lente schreef:
Ligt er denk ik aan waar je wil studeren. Is voor mij ook alweer 3 jaar geleden.

Eerst stuur je geloof ik een brief, dan word je wel of niet uitgenodigd... Dan krijg je een sociale intelligentietest op de computer en hoor je meteen of je doorbent.

En dan een soort vragenlijst. Daar was ik niet op berekend, ik verwachtte een motivatiebrief te moeten schrijven en toen raakte ik in de war :')

Ooh oke, in welke plaats zou ik nog niet weten. Ik zal Jollyjoy even een bericht sturen.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:45

Ik ben inderdaad verloskundige. Naar mijn idee het allermooiste beroep wat er maar bestaat. Het contact met je cliënten en het mee mogen maken van deze bijzondere levensfase is iedere keer weer prachtig.

Lente heeft wel gelijk. Het is niet gemakkelijk. De opleiding is pittig en het werk onregelmatig. Als je hart er ligt, dan is dat allemaal echt wel te overkomen. Lente omschreef het al goed. Het is heel leuk, maar niet altijd. Je krijgt ook te maken met verdriet en verlies. Naast de verloskundige zorgverlening ben je ook veel bezig met vergaderingen en tal van andere overlegsituaties. Er verandert momenteel veel in het vak en je moet hier echt je weg in kunnen vinden. Ik werk 5 dagen (1-2 spreekuren, 3-4 diensten per week) daarnaast dus ook nog vergaderingen in de ziekenhuizen, met de andere verloskundigen, bijscholingen etc.

De selectieprocedure nu is duidelijk anders dan deze bij mij was (2006). Ik heb in de zomer van 2006 nog een scheikundecursus gedaan (bij het James Boswell in Utrecht) en ben in september 2006 begonnen met de opleiding. Hiervoor had ik al meegedaan met een loting om in aanmerking te komen voor de selectieprocedure. Daarna kreeg ik een sociale intelligentietest en moest ik een brief schrijven. Tegenwoordig worden er ook gesprekken gevoerd om inzicht te krijgen in je motivatie en inzicht in het vak. Soms komen er ook mensen die 'heel graag met baby's werken'. Tja, dan heb je toch niet helemaal begrepen waar het om draait.

Wat ik begrijp van de website is dat je je vanaf oktober t/m januari in kan schrijven via Studielink. Als je al je vakken/deelcertificaten hebt dan kun je verder voor de schriftelijke opdracht en als je daar goed op scoort mag je op gesprek komen.

De opleiding zelf, tja. Ik heb er veel geleerd, maar je moet goed met kritiek (feedback noemen ze dat) om kunnen gaan. Je loopt ook veel stage op verschillende plekken en daardoor moet je je goed aan kunnen passen. De eerste twee jaar ligt er nog wat meer nadruk op de theorie, daarna meer op stage en verdieping van de kennis en de toepassing hiervan in de praktijk.

Het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust.

Join the revolution -www.oneworldbirth.net

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 12:53

Jollyjoy schreef:
Ik ben inderdaad verloskundige. Naar mijn idee het allermooiste beroep wat er maar bestaat. Het contact met je cliënten en het mee mogen maken van deze bijzondere levensfase is iedere keer weer prachtig.

Lente heeft wel gelijk. Het is niet gemakkelijk. De opleiding is pittig en het werk onregelmatig. Als je hart er ligt, dan is dat allemaal echt wel te overkomen. Lente omschreef het al goed. Het is heel leuk, maar niet altijd. Je krijgt ook te maken met verdriet en verlies. Naast de verloskundige zorgverlening ben je ook veel bezig met vergaderingen en tal van andere overlegsituaties. Er verandert momenteel veel in het vak en je moet hier echt je weg in kunnen vinden. Ik werk 5 dagen (1-2 spreekuren, 3-4 diensten per week) daarnaast dus ook nog vergaderingen in de ziekenhuizen, met de andere verloskundigen, bijscholingen etc.

De selectieprocedure nu is duidelijk anders dan deze bij mij was (2006). Ik heb in de zomer van 2006 nog een scheikundecursus gedaan (bij het James Boswell in Utrecht) en ben in september 2006 begonnen met de opleiding. Hiervoor had ik al meegedaan met een loting om in aanmerking te komen voor de selectieprocedure. Daarna kreeg ik een sociale intelligentietest en moest ik een brief schrijven. Tegenwoordig worden er ook gesprekken gevoerd om inzicht te krijgen in je motivatie en inzicht in het vak. Soms komen er ook mensen die 'heel graag met baby's werken'. Tja, dan heb je toch niet helemaal begrepen waar het om draait.

Wat ik begrijp van de website is dat je je vanaf oktober t/m januari in kan schrijven via Studielink. Als je al je vakken/deelcertificaten hebt dan kun je verder voor de schriftelijke opdracht en als je daar goed op scoort mag je op gesprek komen.

De opleiding zelf, tja. Ik heb er veel geleerd, maar je moet goed met kritiek (feedback noemen ze dat) om kunnen gaan. Je loopt ook veel stage op verschillende plekken en daardoor moet je je goed aan kunnen passen. De eerste twee jaar ligt er nog wat meer nadruk op de theorie, daarna meer op stage en verdieping van de kennis en de toepassing hiervan in de praktijk.

Het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust.

Duidelijk verhaal, dankje! Ik zal het er eens met me mams over hebben, kijken wat die er van vind en kijken of zij denkt dat ik het kan.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:41

Ik hoop dat het mag hier nog een reactie te plaatsen, dit is het meest recente topic wat ik kon vinden.

Ik ben nu ook aan het twijfelen of ik eventueel ga overstappen van studie. In dit geval zou ik dus ook graag willen overstappen naar verloskunde.
Het lijkt me een heel fijn maar wel zwaar beroep, met veel verantwoordelijkheid. Maar dat is iets wat me enorm aantrekt.

Is jollyjoy de enigste hier op bokt die deze opleiding gedaan heeft? dat kan toch bijna niet.

Dus ik ben opzoek naar meerdere mensen die deze opleiding doen of afgerond hebben. Voor wat insider informatie hoe gaat de selectie in zijn werking, hoe groot is je kans dat je doorgaat etc.

Ik heb vwo gedaan met N&G pakket dus heb wel al mijn vakken al gehaald.

Hope for the best, prepare for the worst!

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:23

Topic is oud, erg oud ..
Maar ik vraag me ook af of er meerdere dames zijn hier die de opleiding hebben gedaan.
Ben jij uiteindelijk gestart _Linn_?

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:45

Ik heb niet de opleiding gedaan maar wel de selectieprocedure vorig jaar en ben toen ook geselecteerd :) ik heb echter op het laatste moment besloten toch een master te gaan doen...

Je schrijft je in voor de selectie en vervolgens krijg je de uitnodiging voor de eerste ronde... dit is een toets... leerstof hiervoor krijg je ook toegestuurd. Als je hier voldoende op scoort ga je naar de tweede ronde. Hierbij moet je een casus doen in een groep en een feedback formulier invullen. De hele opdracht wordt je geobserveerd door een student en docent die je een cijfer geven.
De personen met de hoogste cijfer worden geselecteerd.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:56

Elicious schreef:
Topic is oud, erg oud ..
Maar ik vraag me ook af of er meerdere dames zijn hier die de opleiding hebben gedaan.
Ben jij uiteindelijk gestart _Linn_?

Ik doe nu de opleiding verloskunde, maar dan wel in Antwerpen.
Weet niet of je daar ook interesse in hebt, maar anders mag je het altijd vragen als je iets wil weten :)

Throw kindness around like confetti

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-16 22:32

Ik kom dit topic opeens weer tegen doordat ik alweer op dit onderwerp aan het zoeken was en zag tot mijn verbazing dat het mijn eigen topic is haha.

Ik ben toendertijd niet begonnen met de opleiding verloskunde. Weet wel dat ik toen nog de open dag in Amsterdam heb bezocht.
Heb uiteindelijk gekozen voor de opleiding educatie en kennusmanagement aan Stoas Vilentum Hogeschool. Ik moet nu nog 1 jaar.

Nog steeds komt af en toe in mijn hoofd op of ik niet toch verloskunde wil doen en of ik toen een fout heb gemaakt door het niet te doen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het misschien ook wel iets meer komt door rammelende eierstokken. En ik weet ook niet of ik de opleiding zal halen (als ik al ingeloot word...) omdat ik op mijn huidige opleiding soms ook wat moeite heb. Maar ik heb met name moeite met verslagen, niet met toetsen. Is verloskunde ook veel verslagen enzo?

Het heeft dus nog niet volledig mijn hersens verlaten. Ben veel bezig met baby's, zwangerschappen en ontwikkeling enzo. Die rammelende eierstokken zijn erg vervelend want dat duurt ben ik bang nog wel even, moet eerst maar eens een vriend vinden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie