Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Lente schreef:21+ werkt sowieso niet bij verloskunde. Je moet echt de benodigde vakken op havo niveau afsluiten.
Wat je kan doen is havo staatsexamen doen eind dit schooljaar. Je papieren hoeven pas voor september helemaal op orde te zijn hoor.
De selectie is heel zwaar, de opleiding nog zwaarder en het vak helemáál. Denk aan 24-uurs diensten, miskramen, complicaties bij baring en kraamtijd, agressieve zwangeren of partners... Ook gaat de beroepsgroep steeds verder achteruit...
Denk er dus heel goed over na. Het is prachtig maar ook echt iets wat je niet moet onderschatten. Qua niveau vergelijkbaar met een universitaire studie, je moet straks ook zelfstandig alle beslissingen gaan nemen, maar omdat het zo praktijkgericht is toch een HBO.
Als je hart er ligt; ga ervoor!
Misschien kan je contact opnemen met Jollyjoy hier op bokt. Zij is verloskundige.
Lente schreef:Ligt er denk ik aan waar je wil studeren. Is voor mij ook alweer 3 jaar geleden.
Eerst stuur je geloof ik een brief, dan word je wel of niet uitgenodigd... Dan krijg je een sociale intelligentietest op de computer en hoor je meteen of je doorbent.
En dan een soort vragenlijst. Daar was ik niet op berekend, ik verwachtte een motivatiebrief te moeten schrijven en toen raakte ik in de war
Jollyjoy schreef:Ik ben inderdaad verloskundige. Naar mijn idee het allermooiste beroep wat er maar bestaat. Het contact met je cliënten en het mee mogen maken van deze bijzondere levensfase is iedere keer weer prachtig.
Lente heeft wel gelijk. Het is niet gemakkelijk. De opleiding is pittig en het werk onregelmatig. Als je hart er ligt, dan is dat allemaal echt wel te overkomen. Lente omschreef het al goed. Het is heel leuk, maar niet altijd. Je krijgt ook te maken met verdriet en verlies. Naast de verloskundige zorgverlening ben je ook veel bezig met vergaderingen en tal van andere overlegsituaties. Er verandert momenteel veel in het vak en je moet hier echt je weg in kunnen vinden. Ik werk 5 dagen (1-2 spreekuren, 3-4 diensten per week) daarnaast dus ook nog vergaderingen in de ziekenhuizen, met de andere verloskundigen, bijscholingen etc.
De selectieprocedure nu is duidelijk anders dan deze bij mij was (2006). Ik heb in de zomer van 2006 nog een scheikundecursus gedaan (bij het James Boswell in Utrecht) en ben in september 2006 begonnen met de opleiding. Hiervoor had ik al meegedaan met een loting om in aanmerking te komen voor de selectieprocedure. Daarna kreeg ik een sociale intelligentietest en moest ik een brief schrijven. Tegenwoordig worden er ook gesprekken gevoerd om inzicht te krijgen in je motivatie en inzicht in het vak. Soms komen er ook mensen die 'heel graag met baby's werken'. Tja, dan heb je toch niet helemaal begrepen waar het om draait.
Wat ik begrijp van de website is dat je je vanaf oktober t/m januari in kan schrijven via Studielink. Als je al je vakken/deelcertificaten hebt dan kun je verder voor de schriftelijke opdracht en als je daar goed op scoort mag je op gesprek komen.
De opleiding zelf, tja. Ik heb er veel geleerd, maar je moet goed met kritiek (feedback noemen ze dat) om kunnen gaan. Je loopt ook veel stage op verschillende plekken en daardoor moet je je goed aan kunnen passen. De eerste twee jaar ligt er nog wat meer nadruk op de theorie, daarna meer op stage en verdieping van de kennis en de toepassing hiervan in de praktijk.
Het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust.
ik heb echter op het laatste moment besloten toch een master te gaan doen...Elicious schreef:Topic is oud, erg oud ..
Maar ik vraag me ook af of er meerdere dames zijn hier die de opleiding hebben gedaan.
Ben jij uiteindelijk gestart _Linn_?