Ervaring/mening LOI studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Ervaring/mening LOI studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 08:43

Heel graag wil ik mezelf omscholen en nog een studie volgen.
Gezien ik een kleintje heb rondlopen en zwanger ben van de tweede is terug naar school en voltijd/deeltijd onderwijs + lesdagen geen optie.

Na veel telefoontjes met de ib-groep en loi zelf klinkt het allemaal nog helemaal niet zo gek.
Het zijn gewoon erkende hbo/mbo diploma's.
Ik weet dat er heeeeel veel discipline nodig is voor deze vorm van studeren, maar dat is geen probleem en ook zeker goed over na gedacht.

Graag zou ik jullie mening en ervaring horen over deze onderwijsinstelling.

0000

Re: Ervaring/mening LOI studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:26

In veel gevallen is de LOI slechts een 'doorgeefluik' voor administratieve zaken. Zeker bij de studies waarbij je een erkend diploma kan halen, word je vaak ingeschreven aan een mbo of hogeschool. Daar maak je dan je tentamens, je volgt hun studieprogramma en je werk wordt ook nagekeken door hun docenten. Je hebt dan dus veel meer te maken met die instelling, dan met de LOI. Ik zou dus proberen er achter te komen als je weet welke studie je zou willen doen, met welke instelling je dan te maken krijgt en via die weg in contact te komen met studiegenootjes.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 09:53

Dankjewel voor je reactie.
Roc heeft voorheen altijd samengewerkt met roc werd mij gister verteld.
Echter heeft het roc zelf geen mogelijkheden tot studeren voor mij.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:47

Ik ben ook geïnteresseerd in meningen en ervaringen. Ik ga zelf half september beginnen met Communicatie & Multimedia Design (HBO).

Over een maandje kan ik meer vertellen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:34

Ik heb extra middelbare schoolvakken gevolgd en vond het niet zo prettig eigenlijk :n Het is dat ik het echt nodig had voor mijn vervolgstudie en dit mijn enige optie was, anders was ik gestopt!
Ik vond de begeleiding niet goed en het materiaal vaak onduidelijk. Ben uiteindelijk met een 6 en een 7 geslaagd *\o/* Maar had hoger kunnen zijn denk ik.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:52

Ik heb een jaar een opleiding bij de LOI gevolgd en ben er totaal niet over te spreken. De communicatie was zeer slecht en veel dingen gingen fout. Ben er 2 maanden geleden mee gestopt en heb besloten maar bij een echte school een opleiding te gaan volgen. Het diploma van de LOI schijnt niets waard te zijn. En ik ben er inmiddels achter dat veel bedrijven een LOI opleiding niet op prijs stellen.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:58

Ik ben er ook niet zo over te spreken. begeleiding is niet om over naar huis te schrijven. Je krijgt wat boeken en mappen opgestuurd en moet het daar dan maar mee uitzoeken.
Ik ben er mee gestopt en dezelfde opleiding voltijd gaan doen. Ik had eigenlijk gedacht dat er wel veel dingen bekend zouden moeten zijn omdat ik bij de loi ook bijna mijn p had maar heb niet echt een punt van herkenning kunnen vinden wat ik bij de LOI al gehad had.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:58

Ik vind de LOI leuk voor persoonlijke ontwikkeling maar niet als je er echt mee wilt solliciteren. Er is nu zoveel aanbod aan mensen en uit ervaring weet ik dat iig de bedrijven die ik ken, liever iemand zien die van een bekende hogeschool komen dan van de LOI. Maar ook als het aanbod van mensen minder is, ging de voorkeur niet uit naar de LOI. (en ik denk ook niet zonder reden denk ik)

Mijn vriend heeft een cursus gevolgd bij de LOI, maar het beviel niet goed. Opdrachten waren zelfs voor mij onbegrijpelijk en onlogisch. Docent gaf ook totaal geen opheldering :n

Dus misschien leuk voor een taalcursus, maar niet voor een volledige opleiding.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:01

Ik dacht er ook over een opleiding te doen bij loi maar als ik dit zo lees moet ik er nog een keer beter overnadenken. Is het wel verstandig om mijn ontbrekende vbmo certificaten te halen bij loi ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:06

moyra schreef:
Ik dacht er ook over een opleiding te doen bij loi maar als ik dit zo lees moet ik er nog een keer beter overnadenken. Is het wel verstandig om mijn ontbrekende vbmo certificaten te halen bij loi ?

Als je gek bent op onduidelijk Lesmateriaal zou ik zeker de LOI aanraden := want ik snapte van veel opdrachten echt helemaal niets.

Zonder gekheid, ga liever eens kijken bij de Vavo :)

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:15

vuurneon schreef:
moyra schreef:

Als je gek bent op onduidelijk Lesmateriaal zou ik zeker de LOI aanraden := want ik snapte van veel opdrachten echt helemaal niets.

Zonder gekheid, ga liever eens kijken bij de Vavo :)

Mee eens!
Ik denk dat je daar veel meer leert en aan heb uit eindelijk veel meer aan heb

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:29

Ik hoor idd ook wel vaker klachten over onduidelijkheden in het materiaal en mindere begeleiding... maar nha en nri zijn er ook nof kwa optues, die schijnen dat beter voor elkaar te hebben maar volgens mij zijn die wel beperkter kwa aanbod

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 10:35

Heel erg bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb gewoon een leuke baan (waar ik wel mee stop wanneer ik ga studeren omdat ik me 100% wil inzetten voor de studie en er ook graag voor mn kindjes wil zijn, beide is naar mijn idee te veel) en het omscholen is in eerste instantie voor mezelf.
Echter ga ik geen geld steken in iets wat gedoemd is om te mislukken, heel graag willen maar niet kunnen omdat school slecht lesmateriaal levert of niet helpt is natuurlijk dood zonde.

Wat ik wel wat vreemd vind .. de opleidigen zijn gewoon goed gekeurd door het ministerie van onderwijs en staan onder toezicht. Hoe kan het dan dat de stof onduidelijk is e.d?

Voor mezelf had ik eigenlijk al de keuze gemaakt de opleidingen via loi te gaan volgen. Maar dit zorgt wel voor twijfel .. (begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met jullie eerlijke reactie hoor).

Ik heb dezelfde opleiding ook bij NHA gezien, hier is deze echter wel wat goedkoper (door de korting op het moment?) ... heeft er iemand ervaring met deze instelling?!

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:41

Ik zit er ook nog steeds over na te denken om een opleiding bij het LOI te doen. Dit zou ik namelijk mooi kunnen combineren met het bedrijf van mijn vriend.

Natuurlijk staan er wel veel negatieve reacties op internet, maar mijn vriend zei ook tegen mij; het zijn juist vaak de negatieve reacties die op internet verschijnen.

Vanmiddag ga ik nog naar twee last minute opendagen van twee hoge scholen. Mocht ik hier geen leuke/geschikte opleiding vinden, dan denk ik dat ik toch echt een opleiding bij het loi ga volgen. :)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:43

Ik heb me ingeschreven voor een talencursus van vier maanden. Als het bevalt, wil ik er een HBO studie achteraan gaan doen. Maar ik vind die vier maanden wel een mooie manier om kennis te maken met het LOI en er achter te komen hoe het in zijn werk gaat daar. Hoor veel slechte, maar ook goede verhalen.

Ik start 10 september met mijn cursus.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 12:11

Ntlie_ ; Slim!
Ik baal er een beetje van dat het nu eigenlijk allemaal zo snel 'moet'.
Had heel erg op september gerekend, anders wordt het pas weer volgend jaar september .. (Ik heb er zoveel zin in !!!! ;) )

Heb zojuist met LOI gebeld en het gewoon voorgelegd.
Negatieve reacties over de lesstof en begeleiding.
Helaas reageerde de meneer aan de telefoon hier een klein beetje geiriteerd op, maar bleef verder wel vriendelijk..
Hij vertelde dat er weinig klachten kwamen bij LOI zelf, dus het voor hen geen bekend iets was.
Zij de meeste studenten hadden van alle onderwijs instellingen (zegt toch ook wat zei hij haha)
en de lesstof gewoon erkend is en dus eigenlijk niet af moet/mag wijken van een reguliere opleiding.
Hij bood me ook een maand proefstuderen aan vanaf september, opzich zou ik dat wel heel graag doen .....
maaaar, LOI heeft nu zo'n leuke 20 procent korting aanbieding. Dat scheelt toch 700 euro op het uiteindelijke bedrag. Zekerweten dat dat natuurlijk in september gedaan is .... (echt een lokkertje dat mensen als ik toch over de streep gaan haha).
Moeilijkmoeilijkmoeilijk!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:58

Natuurlijk verkoopt die man zijn verhaal mooi! :')
En de meeste mensen daar die een opleiding volgen zegt mij echt niets; je kan er ook gitaar leren spelen via een boekje en hoeveel mensen maken daadwerkelijk de opleiding af met goed gevolg en vinden daar ook nog werk mee? Daar gaat het om. Want LOI klinkt aantrekkelijk, makkelijker dan naar een reguliere onderwijsinstelling gaan en daardoor trekt het veel mensen.
Nee de leesstof hoeft niet af te wijken, maar zo mogelijk wel degelijk zelf hun opdrachten samenstellen en formuleren en daar gaat het juist mis. Bedenk ook goed dat veel bedrijven ook zeer kritisch tegenover de LOI staan, wel belangrijk als je werk zoekt na je opleiding.
Ik ben eerder geintresseerd waarom het Roc niet meer samenwerkt.
(ik speel nu even bewust de advocaat van de duivel :) )

Bedenkt goed dat je op mbo geen stufi krijgt bij de LOI! Wel bij regulier onderwijs van de Roc.

Probeer het vooral :) maar blijf kritisch.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:03

Het punt bij de LOI is ook een beetje dat het ligt aan de opleiding die je gaat doen. Ik moest me helemaal voorstellen aan een coach enzo. Terwijl mijn vriend die ook een LOI opleiding volgt, dat niet hoefde.
Tevens krijgt hij een heel schema wanneer hij alles af moet hebben en zijn volgende boekenpakket komt. Ik had dat allemaal niet. Dus het is erg opleiding gebonden. Gewoon goed navraag doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:59

Ik ben ook zoekende en vind het jammer dat het vaak zo negatief is, ook bij bedrijven. Veel mensen doen een LOI,NHA,NTI, Scheidegger, NCOI etc etc wat er allemaal schriftelijk te vinden is.....naast hun werk en gezin. Dat laat zien dat die mensen gemotiveerd zijn, goed kunnen plannen, veel inzet tonen etc etc.

Ik kan gewoon niet naar een school, waar je toch te maken hebt met stages of een projectgroep en je schooldag(en).
Net als ik zijn velen aan het werk en hebben gezin. Dan moet het ernaast. Studeren kost geld, dus je zegt niet snel je baan op en soms wil je ook je baan niet kwijt, maar jezelf ontwikkelen in je huidige baan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:06

Ntlie_ schreef:
Ik heb me ingeschreven voor een talencursus van vier maanden. Als het bevalt, wil ik er een HBO studie achteraan gaan doen. Maar ik vind die vier maanden wel een mooie manier om kennis te maken met het LOI en er achter te komen hoe het in zijn werk gaat daar. Hoor veel slechte, maar ook goede verhalen.

Ik start 10 september met mijn cursus.

En die twee zijn dus totaal niet te vergelijken....Bij zo'n cursus werk je met materiaal van LOI en docenten van LOI. Bij een HBO-opleiding word je via LOI ingeschreven aan een onderwijsinstelling (een gewone, normale hogeschool, Windesheim in Zwolle is een voorbeeld van een hogeschool die met de LOI werkt). Je lesmateriaal is dan vrijwel hetzelfde als het materiaal dat de voltijd studenten aan die opleiding krijgen en je werk word ook beoordeeld door dezelfde docenten....Ofwel, als je dan problemen hebt, ligt dit niet aan LOI maar aan de instelling waar je studeert.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 13:20

superpony schreef:
Ik ben ook zoekende en vind het jammer dat het vaak zo negatief is, ook bij bedrijven. Veel mensen doen een LOI,NHA,NTI, Scheidegger, NCOI etc etc wat er allemaal schriftelijk te vinden is.....naast hun werk en gezin. Dat laat zien dat die mensen gemotiveerd zijn, goed kunnen plannen, veel inzet tonen etc etc.

Ik kan gewoon niet naar een school, waar je toch te maken hebt met stages of een projectgroep en je schooldag(en).
Net als ik zijn velen aan het werk en hebben gezin. Dan moet het ernaast. Studeren kost geld, dus je zegt niet snel je baan op en soms wil je ook je baan niet kwijt, maar jezelf ontwikkelen in je huidige baan.

Precies waar ik tegenaan loop ..
Al ga ik op den duur wel mijn baan opzeggen voor mijn studie.
16 uur werken, stage lopen, studeren en een gezin vind ik geen combinatie
Wij zijn geen voorstander van kinderen die 40 uur per week naar de opvang gaan (niet vervelend bedoeld voor iemand die dat wel doet, wij kiezen er niet voor) en dan moet je toch keuzes maken.

Ik blijf twijfelen ... voornamelijk door de negatieve ervaringen.
Maar denk toch dat ik de stap ga zetten, ik ben zo gemotiveerd en ook echt niet iemand die zich op de kop laat zitten.
Begrijp ik iets niet dan zal een begeleider mij toch echt tot in den treuren moeten helpen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:36

ik twijfel dus ook...wil een leraren opleiding gaan doen , thuisstudie zou mij goed uitkomen :j
maar ja, is het zinvol om die via de loi te gaan doen , zitten scholen daar wel op te wachten

nu zijn leraren opleidingen beperkt te vinden in thuisstudie (bio en engels) heb hem bij de loi en ncoi gevonden, maar beide heeft voor en nadelen ...en kan ook nog naar de HU ofzo...is wel lastiger (minder zelf indelen)

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 15:23

Sonja_vr; ik begrijp dat het voor jou iets voor de toekomst is? Of iig voor februari of daarna?
Ik zou eigk graag nog september starten ... maar dat is dus volgens week.

Van de ene kant snap ik de redenering 'een bedrijf zit toch niet te wachten op LOI' niet helemaal.
Is het niet juist positief? Iemand is wel erg gedisciplineerd enz.
Wat is het uiteindelijke verschil met regulier onderwijs? Maken gewoon examens (die worden niet gekocht ofzo haha) en lopen ook gewoon stage ..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:55

Waarom vraag je het niet de bedrijven zelf? :)

(en bij een reguliere onderwijsinstelling vind je net zo gedisciplineerde mensen hoor, dat iemand de LOI doet zegt daar niets over... Kan ook pure gemakszucht zijn dat iemand liever thuis zit zonder controle omdat je er niet uitgeknikkerd word als je de p niet op tijd haalt)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:17

Elicious, ik wil idd eventueel aankomende februari starten als ik bij een hogeschool zelf start
bij thuisstudie, ook rond die koers trouwens.

sja, weet je wat het is, ik weet het ook niet zo goed te onderbouwen , die "of ze er wel op zitten te wachten" het is gewoon een onderbuik gevoel ??heeft het thuisstudie diploma in de praktijk echt dezelfde waarde als een via een reguliere hoge school behaald diploma...

Vuurneon...is idd wel de simpelste oplossing, gewoon een aantal scholen mailen met de vraag hoe zij tegen een LOI diploma aankijken bij sollicitatie procedures....

Kijk , aan de ene kant is het natuurlijk wel zo , als jij die opleiding thuis op eigen initiatief doet , zelf alles regelt en doet toon je wel dat je voldoende discipline bezit etc .