[ENQ] Dieren foto kalenders: Tips en suggesties gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[ENQ] Dieren foto kalenders: Tips en suggesties gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:49

Intro:
Ik ben op dit moment bezig met het ontwikkelen van 2 kalenders:
Een paardenkalender en een honden/dierenkalender.

Het worden verjaardagskalenders die je kunt ophangen en ieder jaar gewoon kunt blijven gebruiken.
Formaat A4 met spiraal aan de bovenkant (zodat het door de brievenbus past, 1 formaat groter moet met de pakketpost mee)

In de eerste druk wil ik een oplage van 100 stuks per kalender bestellen.
Om te kijken hoe het loopt.

Afgelopen jaar heb ik namelijk 50 exemplaren besteld van mooie jaarkalenders waarvoor ik de foto's in opdracht heb geleverd.
Slechts iets meer dan de helft daarvan heb ik kunnen verkopen.
't Grootste deel daarvan via beurzen. Want het bleek dat 30x30cm formaat met de pakketpost mee moet en die extra 6,75 euro verzendkosten is voor veel mensen de drempel om niet te bestellen. En halverwege 't jaar zijn ze onverkoopbaar omdat dan nog maar de helft van de kalender voorbij komt.

Vandaar de keuze voor verjaardagskalenders, die gewoon kunnen blijven hangen.

Vraag om tips/suggesties:

Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik een beslissing moet gaan maken over het ontwerp, de foto's, etc.
En daar wil ik heel graag jullie hulp en input voor gebruiken!

Daarom de vraag of je eens naar onderstaande vragen voor beide kalenders wil kijken. En je mening wil geven.
Ik heb ze genummerd, zodat beantwoorden wat makkelijker is. :)

Paardenkalender:

Schetsje/illustratie (nog niet serieus naar vormgeving gekeken!):
Afbeelding

Voor de paardenkalender is het redelijk simpel...
Een keuze van mooie foto's van paarden. Die heb ik ook al genoeg op archief staan.

En ik zal ook rekening houden met seizoenen, etc.

Wat ik wel graag van jullie zou willen weten:
1. Zien jullie graag 1 of juist meerdere foto's per maand?
2. En moeten dat dan foto's van het zelfde paard of een ander paard zijn?
3. Wil je alleen portretten/los foto's, of ook foto's van sport?
4. Het kalender ontwerp met een subtiel kleurtje en/of patroon. Of gewoon simpel wit en geen poespas?

Honden/dieren kalender:

Bij de honden/dieren kalender liggen mijn beslissingen wat ingewikkelder.
Ik wil het namelijk op dit moment echt bij 2 soorten kalenders houden.
In eerste instantie zou dat een honden- en een paardenkalender worden. Maar vanuit facebook kwam de vraag of ik ook andere huisdieren op die hondenkalender wilde zetten.

Daarom nog het twijfelpunt over honden / dierenkalender.

5. Wat vind jij? Alleen honden, of ook andere huisdieren op de kalender?
6. Moet het een studio (stijl 2 en/of 3 in de voorbeelden hieronder) kalender worden, of outdoor (stijl 1)?
7. Als het een studio kalender wordt, wil je dan foto's met een witte achtergrond of juist een gekleurde achtergrond?
8. Wil je 1 dier of meerdere dieren zien per maand?
9. Een strak, simpel ontwerp? Of een leuk, speels design van de kalender?

10. Heb je nog andere, algemene tips voor me?

Hiervoor heb ik ook weer even een paar zeer ruwe schetsjes/illustraties opgezet.
Om de mogelijkheden voor outdoor, studio en kleur vs wit te tonen:

Stijl 1
Afbeelding

Stijl 2
Afbeelding

Stijl 3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 09-07-12 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag aangepast aan STW

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:54

Wat misschien mooi is om de foto aan te passen bij het seizoen en evt. feestdagen. Zoals winter = winterfoto's zomer = zomer foto's. En dan kerst een paard bijv met kerstmuts op.

Anoniem

Re: [GO] Dieren foto kalenders: Tips en suggesties gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:04

Bedankt voor je berichtje :)
Seizoenen had ik inderdaad al in bovenstaand berichtje staan :j

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:05

Omg ja dat lees ik nu inderdaad ook. :=
sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:09

bepaalde rassen? vindt studio wel gaaf , zelf zoek ik nog een konijnige verjaardagkalender. misschien iets om samen met de eigenaar te overleggen na een shoot? ze dus zo verkopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:18

Ik kan ze in een oplage van minimaal 100 stuks afnemen. Dus tenzij die ene eigenaar 100 kalenders van z'n eigen konijn wil kopen, kan ik geen individuele kalenders maken ;)
Daar zit niet genoeg marge op.

Er komen op dit moment ook (nog) geen aparte kalenders voor verschillende rassen.
Dat krijg ik financieel niet rond, om voor zoveel duizenden euro's voor te schieten (met 't risico dat 't niet verkocht wordt).

Daarom nu echt alleen die 2 kalenders...
Eerst even proefdraaien of het wel wil lopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:22

oeps :')

dan zou ik 1 style aanhouden , misschien met je worst op pootje en tea cup chi , oh en de blinde geleide hond <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:25

Oh, da's eigenlijk wel een hele goede...
Heb er niet eens over nagedacht om die woordgrapjes dáár voor te gebruiken! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:27

haha zou ik zo op mijn muur hangen! , hoeveel woordgrapjes heb je nu? als je er 12 hebt heb je een jaar vol :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:28

Heb er nog geen 12... Maar ik ben er nog wel mee bezig.
Ik kan er altijd wat meer vaart achter zetten.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:57

ik vind 1 foto het mooist, meerdere foto's word al snel druk.
het zelfde, iig zelfde ras of op elkaar lijkende paarden
portret, los, beweging. ben zelf recreatieruiter dus een foto van dressuurpaard 'doet' mij niets.
4. Het kalender ontwerp met een subtiel kleurtje en/of patroon. Of gewoon simpel wit en geen poespas?
zolang het subtiel blijft en niet van de muur afknalt.
ik vind honden (evt. katten) het leukste om naar te kijken. konijnen ed. heb ik niets mee.
6. Moet het een studio (stijl 2 en/of 3 in de voorbeelden hieronder) kalender worden, of outdoor (stijl 1)?
outdoor vind ik mooier.
7. Als het een studio kalender wordt, wil je dan foto's met een witte achtergrond of juist een gekleurde achtergrond?
gekleurd! zolang het subtiel blijft.
meerdere dieren op 1 foto of meerder foto's van verschillende dieren?
ik vind de getoonde ontwerpen mooi!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:15

Ik zou voor 1 gaan.
Zie 1
geen sport
Hoeft niet perse wit maar moet ook niet afleiden van de foto
Ik zou voor honden gaan. Denk dat dat de meeste aanspreekt
Studio
Beide
1
Ik vind strak mooier.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:11

Ik zou een kalender met die woordgrapjes enorm leuk vinden! Dan heb je toch iets anders dan rest. Want je hebt behoorlijk veel keuze uit dierenkalenders en dan heb je echt iets anders :)

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:29

Een mooie grote foto per maand, dat houd het rustig om naar te kijken en je ziet toch iedere maand iets anders
nvt
Alleen portret en los. Mooie glamourfoto's zeg maar. Dat wat we van je gewend zijn :D
Simpel, geen poespas, maar een kleur die alle foto's mooi ophaalt
Ik zou 1 diersoort per kalender aanhouden.
Stijl maakt mij niet zo heel veel uit, maar ik zou geen verschillende stijlen door elkaar heen doen. Of outdoor, of studio wit of studio met kleur.
Persoonlijk vind ik wit mooier maar die zie je al zo veel. Zie antw 6, ik zou het niet mengen
1
Strak en simpel, je foto's zeggen al genoeg.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:23

ik vind het lastig. Persoonlijk vind ik studiofoto's met witte achtergrond het mooist, maar daar is inderdaad al enorm veel van te krijgen.
Ik zou denk ik eerst eens in de dierenzaak kijken wat voor kalenders er zoal verkocht worden.

Voor de paardenkalender zou studio eigenlijk wel heel gaaf zijn. Zoiets is er namelijk nog niet. Alleen dan moet je alle foto's nog gaan schieten.

Toevallig ben ik ook met een verjaardagskalender bezig. Al is dat er wel 1 voor mijzelf en niet voor commerciele verkoop.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:33

1 foto

elke maand van een nieuw paard, maar dit ging waarschijnlijk over meerdere foto's bij 1 maand dus dan is het nvt

Foto's van de paarden zonder mensen erbij. Wel allemaal verschillend, een paar los, een paar portret etc

Subtiel een kleurtje kan wel. Niet helemaal wit maar ook niet te druk.

1 diersoort per kalender :j

studio

Door elkaar; van allebei een paar verschillende

1 dier

Simpel, misschien iets subtiels maar niet te druk

Ik zou wel een randje oid om de foto doen. Ik vind het een beetje slordig (denk ik) staan als het echt alleen een foto is & een stukje met data erop. Dat vind ik er iets te simpel uitzien denk ik.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:29

Oeh ik heb nummer 10 gemist, dom!

Misschien een zinnetje eronder van het ras en eventueel naam van het dier (als de eigenaar het daar mee eens is dan). Of waar de foto genomen is en stukje beleving. Dat maakt de kalender nog iets persoonlijker.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:02

Een foto :j
N.v.t.
Portretten, sport heb ik niet zoveel mee
Subtiel kleurtje vind ik wel mooi. Zoals het voorbeeld zegmaar. Staat toch wat leuker dan wit.

Honden/dieren kalender:

Ik zou alleen honden doen
Ik vind stijl 2 echt heel mooi! Maar ik heb ook even op je site gespiekt (wat een praaaachtige foto's _/-\o_ ) en ik vind die foto's met die woordgrapjes ook echt geniaal. Daar zou ik er zo een van kopen
Wit vind ik heel mooi hier.
1 dier per maand
Strak :j Tenminste, als je het studio ontwerp doet. Bij outdoor vind ik een speels design weer meer passen.
Als je voor de woordgrapjes foto's gaat heb je wel echt iets unieks. Ik heb me kapot gelachen om de strop-dashond. Als je daar een hele kalender mee weet te vullen +:)+

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:01

Ik ben voor 1 foto per maand, anders wordt het imo al snel te rommelig.

Nvt, als je meerdere foto's per maand doet, dan hetzelfde paard.

Ik zou alleen portretten/los foto's willen, tenzij het rijfoto's met een bepaald thema zijn zeg maar.

Ik zou een subtiel kleurtje passend bij de foto wel mooi vinden, wit is maar zo wit. :P

Kan allebei denk ik. :) Vind het idee van de woordgrapjes voor zo'n kalender heel leuk, en uniek denk ik!

Of een combinatie? Dat zou mij niet veel uitmaken. Als ik moet kiezen dan outdoor.

Met een gekleurde achtergrond, anders wordt het weer zo wit.

Eén dier, of bij meerdere dieren hetzelfde dier. En dan bv 1 grote foto en in kadertjes nog wat kleine erbij.

Strak en simpel, maar wel met een kleurtje erbij. :)

Leuk idee, denk dat er wel vraag naar is, mits de kalender niet te duur is. Slim dat je nu voor dit formaat kiest!
En als het mogelijk is zou ik kiezen voor een wat dikkere papierkwaliteit.

Wat heb je voor richtprijs in gedachten of kan je daar nog niks over zeggen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:11

Voor alle reacties hierboven: ontzettend bedankt allemaal! _/-\o_

Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom. Want hoe meer tips en meningen, des te beter de kalender kan worden.

@MarrieLeen: Ik heb nog geen richtprijs.
Ik moet eerst even kijken hoeveel tijd ik er uiteindelijk in heb gestoken, wat de kostprijs is, hoe de markt op dat moment ligt, etc. etc.
Maar ik plan wel om onder een tientje te blijven als dat mogelijk is.

Ik heb al heel wat gezien in de uitgevers wereld. Ook veel foto's voor kalenders geleverd in opdracht.
En wat me daar dan vaak opviel, is dat veel uitgevers vaak een wat vreemde fotokeuze hebben.
Misschien geen verstand van paarden...

Fotografen die zélf hun kalenders uitgeven, vind ik vaak een heel stuk beter (kijk maar naar de kalenders van bijv. Boiselle).

En ook mensen die bij m'n ouders op het landgoed verblijven (ze hebben daar helemaal niets met paarden, maar wel een heel simpel kalendertje met m'n foto's uit 2004/2005 hangen), roepen allemaal waar ze die kalender kunnen kopen... Terwijl dat een heel simpel dingetje was dat ik bij webprint ofzo heb laten maken :P

Dus met mooiere foto's, betere kwaliteit en een mooi design, moet het lukken, toch? :)

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:50

Hoi Femke,

Leuk dat je verjaardagskalenders wilt maken!

Je vroeg om feedback.

Zelf vind ik qua paarden de los gooi en portretfoto´s het mooist. Zou het ook best leuk vinden door je archief te neuzen om eens te kijken welke foto´s ik (persoonlijk) mooi vind voor je kalender :P

Ik zou zelf voor één foto per maand kiezen en dan voor verschillende soorten paarden, dan is er variatie in de kalender maar doordat je één foto per maand gebruikt bewaar je ook de rust. Ook is het denk ik wel mooi om de kalender een heel subtiel kleurtje te geven, dan is het nét wat minder saai dan een witte kalender, maar de kleur moet wel neutraal! Anders kan het gebeuren dat mensen de kalender niet bestellen omdat hij niet bij de kleur van de muur past oid. Ik zou ook de maand misschien iets minder pontificaal in beeld brengen, maar dat is iets wat ik persoonlijk vind, want een kalender gaat natuurlijk wel om de maanden.

Voor de honden agenda is het denk ik leuk om studio foto's met buitenfoto's af te wisselen. Ook de woordgrapjes vind ik een erg leuk idee! Ik zou de kalender denk ik zelf bij honden houden, dan houd je het wat meer bij een thema (of je moet voor een volledige huisdieren kalender gaan, met allerlei soorten dieren erop, maar dat was volgens mij niet je uitgangspunt).

Ik hoop in ieder geval dat je er wat aan hebt zo. Als je nog meer feedback nodig hebt help ik graag ;). Ik ben heel benieuwd wat het wordt in ieder geval! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:57

Dank je!
De foto voorbeeldjes zijn ook echt alleen even ruwe schetsjes om te laten zien hoe een verjaardagkalender er gemiddeld uit ziet.

Heb nog niets aan de vormgeving ofzo gedaan...
Dus de lettertypes en groottes hierboven zijn echt alleen zo gekozen omdat ze al op die grootte ingesteld stonden _O-.

Het uiteindelijk ontwerp moet ik nog helemaal aan beginnen. Want volgens mij kloppen zelfs de pagina verhoudingen van deze voorbeelden niet eens.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:28

Hoii,

Ik zou er 1 per maand doen.
Zie 1
Seizoensfoto's zijn altijd leuk
Moet niet afleiden van de foto maar een beetje poespas mag ook wel.
Ik zou voor honden gaan. Denk dat dat het meest aanspreekt.
Ik vind ze beide wel mooi...
Beide
Zie 1
Mag beide van mij, maar moet wel de hele kalender hetzelfde blijven.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:32

Ik vind het overigens zelf mooi als de foto een soort van overloopt in de kalender, zoals bij stijl 2. Bij stijl 3 zou ik dan de kleur van de achtergrond van de foto ook als kleur van die pagina kiezen, eventueel overlopend in een lichtere tint. De scheiding tussen foto en gekleurd stuk kalender vind ik er zo 'knutselachtig' uit zien. Alsof het zo'n zelfgemaakte kalender van de Hema is. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:44

Bedankt voor je tip Marit.
Dat is inderdaad ook de bedoeling :j
Dat het er wat aantrekkelijker uit komt te zien.