Thuisstudie doen? Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

Thuisstudie doen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 13:50

Hallo Bokkers!

Ik heb vandaag hélaas moeten stoppen met mijn HBO opleiding SPH omdat mijn gezondheid erg achteruit is gegaan en ik het hierdoor niet volhoudt.

Nu zit ik te kijken voor een thuisstudie (waarschijnlijk ook SPH, maar er is wel weer heel veel keus :')). Een thuisstudie leek mij makkelijker omdat ik dan zelf kan inplannen wanneer ik er mee bezig ga, en dit dus beter te combineren is met mijn ziekzijn.

Hebben jullie hier ervaringen mee? Hoe zit het later met werk vinden? Gaat dit moeilijker, of toont een thuisstudie juist je discipline en doorzettingsvermogen?
Laatst bijgewerkt door Miesemuisje op 04-06-12 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniseM

Re: Thuisstudie doen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:50

Ik lees mee !

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:52

Ik denk dat het heel erg verschilt per werkgever hoe ze er tegenaan kijken.. al denk ik wel dat iemand met een diploma van de hogeschool ''meer'' heeft dan iemand van een thuisstudie. Maar als je dan een fantastisch motivatiebrief heb.. wellicht een kans krijgt :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:29

ik heb mn HBO afgemaakt via LOI en doe nu open universiteit.. Ideaal naast mn werk! Hier werken wij alleen maar dat soort instellingen. Ze kijken later echt niet meer waar je titel of diploma vandaan komt (al zal inholland nog wel een tijdje krassen en deuken hebben in zn naam..)

mij bevalt het goed!! Het is hard werken om iedere keer weer te gaan zitten maar heb ik eigenlijk weinig moeite mee. Mis wel de gezellgiheid van college en het sparren met mensen over de stof. Gelukkig kan dat laatste heel goed op mn werk :D

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:55

Romyv schreef:
ik heb mn HBO afgemaakt via LOI en doe nu open universiteit.. Ideaal naast mn werk! Hier werken wij alleen maar dat soort instellingen. Ze kijken later echt niet meer waar je titel of diploma vandaan komt (al zal inholland nog wel een tijdje krassen en deuken hebben in zn naam..)

mij bevalt het goed!! Het is hard werken om iedere keer weer te gaan zitten maar heb ik eigenlijk weinig moeite mee. Mis wel de gezellgiheid van college en het sparren met mensen over de stof. Gelukkig kan dat laatste heel goed op mn werk :D

Fijn te horen zon goede ervaring :)! De opleiding SPH biedt het LOI helaas niet aan, dus moet nog even verder kijken! Of een andere studie kiezen, ooooh nu alles weer open ligt (minder toelatingseisen) begin ik weer te twijfelen haha :+

De gezelligheid ga ik ook vreselijk missen ja, maargoed, dit is voor mij de enige optie om het misschien wel te halen!

Mag ik vragen bij wat voor een instelling je nu werkt? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:57

Ik heb een tijdje terug ook eens gekeken naar thuisstudies.
Het viel me toen wel op dat bij veel studies je (natuurlijk) alsnog een flink aantal contactdagen hebt, waarbij je dus wel gewoon naar een locatie moet komen voor bijeenkomsten.
En stages...

Dus helemaal "thuis" is het niet in de meeste gevallen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:53

ik werk bij defensie.. heb alleen hier op de gang al 9 collega's zitten die hun master op de OU hebben gehaald! Dezelfde studie die ik nu doe, ideaal :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:24

NTI heeft wel SPH, MWD, CMV etc.
Ik doe nu MBO4 MMZ via de NHA en dat bevalt prima.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:13

Het is niet helemaal vergelijkbaar, omdat het geen hbo of univeristeits studie is, maar ik heb afgelopen jaar nog een paar vakken op havo niveau via een thuisstudie behaald zodat mijn opleiding iets makkelijker zou gaan.
Ik vond het thuisstuderen echt ideaal, je kan alles op je eigen tempo doen en er was (voor mij dan) weinig afleiding. Ik werkte 3/4 dagen en 2 dagen besteden ik dan aan de thuisstudie.
Nu weet ik niet of het op hbo/universiteits niveau net zo makkelijk gaat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:57

OU is me ook prima bevallen. LOI ook trouwens. Ben nogal gek op thuis studeren :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:59

Ilja000 schreef:
OU is me ook prima bevallen. LOI ook trouwens. Ben nogal gek op thuis studeren :)

Ik ou beduidend beter dan loi!!! Daar nog nooit contact gehad met een docent, niemand wist m'n studie begeleider was enz... Zware rotzooi daar!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:14

Volgens mij maakt het helemaal geen verschil kwa werk zoeken want je behaald exact hetzelfde diploma.
Tegenwoordig doen er heel veel mensen thuis studie's.

Maar bij elke opleiding moet je wel naar een examen centrum natuurlijk om je examens te maken.
Maar dat kan je wel fijn zelf plannen hoeveel en wanneer je dat doet.

Verschilt wel per site bv bij NHA is alles in Utrecht en bij het NTI is het op meerdere plekken alleen die is wel een stuk duurder dan de NHA.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:42

Ik lees even mee. Zit er ook aan te denken om naast mijn studie een nieuwe studie erbij te gaan doen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:28

NHA zijn de examens in het Beatrixtheater, naast het station. Zowel per ov als auto goed te bereiken en... op het station zit een Starbucks :-) Elke 3 a 4 maanden kun je examen doen. Examenkosten zijn goed te doen. Geen sjieke boeken bij NHA, maar wel overduidelijke lesstof, snel nagekeken huiswerk en snel antwoord op vragen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:29

Romyv schreef:
Ik ou beduidend beter dan loi!!! Daar nog nooit contact gehad met een docent, niemand wist m'n studie begeleider was enz... Zware rotzooi daar!

Grappig, dat had ik dus bij de OU, dat niemand wist van hoe en wat. Zo zie je maar weer.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:44

Ilja000 schreef:
NHA zijn de examens in het Beatrixtheater, naast het station. Zowel per ov als auto goed te bereiken en... op het station zit een Starbucks :-) Elke 3 a 4 maanden kun je examen doen. Examenkosten zijn goed te doen. Geen sjieke boeken bij NHA, maar wel overduidelijke lesstof, snel nagekeken huiswerk en snel antwoord op vragen.

Word binnenkort naar de starbucks dan *\o/*

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:49

Ik heb een thuisstudie van Studieplan liggen, Makelaardij OG nieuwe stijl.

Ben er helaas achter gekomen dat ik niet genoeg discipline heb en dat ik toch echt een studie moet doen dat je 1x in de 2 weken naar 'school' moet.

Mocht er iemand toevallig interesse hebben in deze studie, ik verkoop hem :o

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:57

Ik wil volgend jaar ook graag een thuisstudie gaan doen lijkt me erg ideaal! Wat ik ook zo hoor uit mijn omgeving zijn er alleen maar positieve verhalen over;)

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:04

mymy schreef:
Ilja000 schreef:

Word binnenkort naar de starbucks dan *\o/*

Helaas heeft de NHA geen studie die ik wel, starbucks spreekt me namelijk wel aan haha!

De loi heeft de studie SPH ook niet, NTI wel, maar daar heb ik al eerder een cursus gedaan,was niet zo blij met de begeleiding :')

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:53

NTI lijkt me ook niks! lees je ook veel slechte dingen over

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:49

mymy schreef:
NTI lijkt me ook niks! lees je ook veel slechte dingen over

jaa ik was er ook niet over te spreken, maar is de enige die de studie SPH geeft haha. lastig!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:28

In Leeuwarden zit een SPH waarbij je niet zo heel vaak naar school hoeft.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:50

Ik ben mijn propedeuse aan het halen nu via het LOI.
Het valt me zwaarder dan gedacht! je moet namelijk heeeel erg veel zelfdicipline hebben!
wel is het ideaal naast werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:57

Ook van mijn kant niet helemaal te vergelijken, maar ik ben in februari gestart met een thuisstudie Medisch Secretaresse op MBO niveau (de snelle variant, omdat ik toch wel zo snel mogelijk nu een diploma in huis wil halen).
Het bevalt me heel erg goed! Op m'n eigen tempo werken, dus dat betekent soms in 1x doorwerken en soms eventjes een kleine break en even alles laten bezinken. Enige aan "bijeenkomsten" die ik heb zijn examentraining als ik m'n examens ga doen, en de examens zelf.. Heb goed contact met m'n docenten en heb m'n ingestuurde huiswerk ook dezelfde dag of de dag daarna nog terug (via internet doorsturen), en gecorrigeerd waar nodig.

Wat het voor invloed heeft op het solliciteren later weet ik dus niet.. De een kan het waarderen omdat je dus veel zelf discipline hebt aangetoond die periode dat je aan je studie zat, maar een ander zal het misschien weer "lui" vinden o.i.d...

Maar ik vind het echt ideaal.. Had ik 2 jaar geleden moeten doen :)