Statistiek: het noodzakelijke kwaad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SV1992

Statistiek: het noodzakelijke kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 17:48

Zoals de titel het al zegt: voor mij is statistiek een noodzakelijk kwaad. Ik studeer politieke wetenschappen en doe dit echt heel erg graag maar moest statistiek er nu maar niet bij moeten horen hè :P
Ik ben aan het werken aan een taak dat we moeten maken via SPSS (statistische software) en natuurlijk wil het niet vlotten zoals ik dat zou willen met als resultaat dat ik er helemaal tureluut van word :):) Maar dan is er gelukkig nog bokt waar je de dingen van je kan afschrijven, meteen ook de reden voor dit bericht ;) Ben ook heel erg blij dat is straks kan gaan rijden, grote statistiek break! :D

Zijn er nog bokkers die statistiek hebben? Doen jullie dit graag of juist niet? En welke studierichting volgen jullie?
Tips om statistiek aangenamer te maken zijn natuurlijk ook altijd welkom :D

Szan

Re: Statistiek: het noodzakelijke kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:23

Ik heb het vak inmiddels al 4 keer gevolgd, en na de 4e keer ben ik eindelijk geslaagd := Alleen door statistiek heb ik een jaar studievertraging, dus houd maar op over SPSS en verwante zaken :+

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:25

4x? Amai, dan is een welgemeende proficiat op zijn plaats! :j
Wat is jouw studierichting dan Szan, dat ook jij statistiek er tegen wil en dank bijkreeg? :P

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:28

Ik doe economie en heb statistiek in 1 keer gehaald met een 9 :).
Ging ook over SPSS enzo, ook een praktijktoets.
Volgend jaar krijgen we nog een vak wat erop verder gaat.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:30

Ik moet een 10 halen en het ziet er naar uit dat ik mijn cijfer van januari niet meer in juni ga kunnen ophalen dus dat het voor augustus wordt, daar kijk ik naar uit :P
Tenzij ik idd een 8 of 9 zou halen en het dan laat tolereren :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:30

Hier ook statistiek, studeer biologie en zit nu in mijn eerste master. Het vak statistiek zelf had ik in de 2de bachelor en heb ik, euhm, 5 keer afgelegd :P

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:31

Solleke_Noah schreef:
Hier ook statistiek, studeer biologie en zit nu in mijn eerste master. Het vak statistiek zelf had ik in de 2de bachelor en heb ik, euhm, 5 keer afgelegd :P

Ben zo blij dat ik niet alleen ben met mijn afkeer voor statistiek en het geeft tenminste ook hoop dat ik er ooit wel door geraak ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:35

Ik moet het ook volgen inderdaad (HBO Diermanagement), met de basis heb ik zelf niet veel moeite (tot nu toe) maar GLM vindt ik nog wel lastig (oefening baart kunst). Wellicht kunnen we elkaar helpen via dit topic?

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:42

magda_90 schreef:
Ik moet het ook volgen inderdaad (HBO Diermanagement), met de basis heb ik zelf niet veel moeite (tot nu toe) maar GLM vindt ik nog wel lastig (oefening baart kunst). Wellicht kunnen we elkaar helpen via dit topic?

Ja, de basis lukt me ook redelijk goed maar als het allemaal wat complexer wordt zoals dat standaard het geval is op examens en taken dan vraagt het idd meer moeite... Dat is volgens mij wel een goed plan :j Vooral nu dat de examens voor de deur staan is extra hulp altijd mooi meegenomen! :D

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:56

Ik had ook altijd grote moeite met statistiek (studeer biologie), maar omdat het toch eigenlijk een heel erg belangrijk onderdeel van onderzoek doen is heb ik me er maar toe gezet en ik moet zeggen dat ik het nu zelfs leuk begin te vinden :+ .

Ik ben verschrikkelijk slecht in rekenen dus het heeft me wel wat meer tijd gekost om het onder de knie te krijgen dan de gemiddelde mens maar het is wel de moeite waard. Als je in je master een advanced statistics vak kan volgen zou ik dat zeker doen. Uiteindelijk gaat alle mathematica achter de statistiek me vaak wat te ver maar ik begrijp nu wel wanneer welke test te gebruiken en hoe deze uit te voeren.

Wij gebruiken R statistics trouwens: http://www.r-project.org/
Het is gratis software waar je ontzettend veel mee kan, lekker frustrerend af en toe, dat wel :P .

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:57

Kun je wat voorbeelden geven wat je allemaal moet kunnen met de statistiek die je hebt? Kan me voorstellen dat dat per studierichting verschilt.
Ik doe communicatie, heb een aantal onwijs handige modules gekregen van de docente, die hebben me erg geholpen! Ben in één keer geslaagd, weliswaar met een 5.6 maar ik was erg blij aangezien ik een regelrechte ramp ben/was in wiskunde.

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:04

Ik las 'statistiek' en dacht joepie een topic waar ik tips kan halen! viel dat even tegen haha := :D

Maar inderdaad ik heb ook statistiek en SPSS gehad vorige periode. Heb de eerste toets verknald (toen ik het tentamen onder mn neus kreeg was mijn gezicht ongeveer zo :wow: :oo ) en nu maar weer wachten tot volgend jaar de herkansing is. Ik studeer trouwens agrarische bedrijfskunde.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:24

SPSS, R, Matlab - allemaal leuk *\o/*

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:27

Diva92 schreef:
4x? Amai, dan is een welgemeende proficiat op zijn plaats! :j
Wat is jouw studierichting dan Szan, dat ook jij statistiek er tegen wil en dank bijkreeg? :P

Ik studeer Sociale Geografie... Maar statistiek krijg je geloof ik overal bij, dus ik ontkwam er sowieso niet aan :+
Uiteindelijk heb ik het wel met ruim een 8 gehaald, dus dat was weer mooi meegenomen :D

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:37

het leed dat Statistiek heet ... I know all about it ! Enige tip die ik je kan meegeven is oefenen ...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:10

Wij gebruiken trouwens Statistica en Past als programma's. Uiteindelijk ben ik geslaagd met een 13/20, alleen jammer dat ik daar zoveel pogingen bij nodig had :P Mijn beste tip: bijles. Pas toen snapte ik het écht. En ik heb maar drie dagen bijles moeten volgen, wel heel intensief.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:35

Olympus_ schreef:
Kun je wat voorbeelden geven wat je allemaal moet kunnen met de statistiek die je hebt? Kan me voorstellen dat dat per studierichting verschilt.
Ik doe communicatie, heb een aantal onwijs handige modules gekregen van de docente, die hebben me erg geholpen! Ben in één keer geslaagd, weliswaar met een 5.6 maar ik was erg blij aangezien ik een regelrechte ramp ben/was in wiskunde.

Van de basis naar regressielijnen, betrouwbaarheidsintervallen, hypothesetoetsen en dan nog SPSS, bah! :P
Dat is handig! Waar kan je die modules vinden? :)

Solleke_Noah schreef:
Wij gebruiken trouwens Statistica en Past als programma's. Uiteindelijk ben ik geslaagd met een 13/20, alleen jammer dat ik daar zoveel pogingen bij nodig had :P Mijn beste tip: bijles. Pas toen snapte ik het écht. En ik heb maar drie dagen bijles moeten volgen, wel heel intensief.

Ik ben nu ook begonnen met bijles, telkens 2u per week (gedurende 6weken) aan een stuk maar het helpt wel idd :j Ik wil er gwn voor slagen dan ben ik er vanaf, zou fijn zijn :D

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:44

Ik had in het tweede blok van dit jaar statistiek, was aan de hand van SPSS gaan toetsen etc.
Maar wat een hel zeg. Wel met een 6.7 gehaald, dus dat scheelt. Laatst voor een assignment weer verbanden & significantie aan het testen geweest. Daar gelukkig wel een goed cijfer voor gehaald, maar ook écht alles gecheckt met m'n statistiek stappenplannen er naast :P. Heb niet echt het idee dat ik ook wéét wat ik doe.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 15:51

NoekAa_ schreef:
Ik had in het tweede blok van dit jaar statistiek, was aan de hand van SPSS gaan toetsen etc.
Maar wat een hel zeg. Wel met een 6.7 gehaald, dus dat scheelt. Laatst voor een assignment weer verbanden & significantie aan het testen geweest. Daar gelukkig wel een goed cijfer voor gehaald, maar ook écht alles gecheckt met m'n statistiek stappenplannen er naast :P. Heb niet echt het idee dat ik ook wéét wat ik doe.

Of je het nu doet met een stappenplan of niet, je bent er door en dat is het belangrijkste :j Wat bedoel je trouwens met een stappenplan? Wij hebben een formularium maar die zegt niks van welke stappen je moet nemen alleen de formules die we moeten kennen en de tabellen die we gebruiken.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 21:21

Ben eindelijk klaar met mijn SPSS-taak, heb er wss een 3tal uur aan gewerkt in totaal maar dat is al langer dan ik goed vind dus ben blij dat ik er vanaf ben! :D Moest het juist even van me afschrijven :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:27

1 tip, ga Nederlands (of een andere taal) studeren aan de UvA als je van statistiek af wil :D ik kwam er pas in de loop van mijn studie achter dat ik geen -als in 0,0- statistiek of iets dergelijks kreeg. Geweldig!!!! Mijn studie gaat uit van literatuuronderzoek en case studies en als er iets gedaan moet worden in SPSS krijgt een AIO de opdracht dat voor je te doen (not kidding), heerlijk toch :+

Ik wilde mijn Master aanvankelijk in Utrecht gaan volgen omdat dat dichterbij is maar ik ben binnen een paar weken teruggerend naar Amsterdam want... in Utrecht moest je al je SPSS berekeningen zelf doen en no way dat ik dat ga doen (lees: kan).

:D

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 21:36

Iemand die je SPSS berekeningen voor je maakt? Klinkt idd super maar behalve statistiek doe ik wel heel graag mijn studierichting :P Even op de tandjes bijten dus en ondertussen hier een beetje frustraties en tips delen in dit topic :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:00

Ik heb ook statistiek :P Ik studeer psychologie. Bij ons draait het vooral om het conceptueel begrip van de stof. Verder moeten we ook handmatige berekeningen uitvoeren, maar dat mag met een formuleblad. We gebruiken overigens ook SPSS :') Maar dat mag niet voor de toets. Wij moeten eerst alles zelf kunnen, voordat we SPSS mogen gebruiken. :+

Ik was altijd een ramp met wiskunde (op de havo, heb geen vwo gedaan), maar met statistiek (op universitair niveau) heb ik tot nu toe twee keer een 8.5 behaald (heb statistiek in zowel jaar 1 als jaar 2 gehad). Volgend jaar, en het jaar erop, heb ik weer statistiek. Dat heb je helaas met de meeste wetenschappelijke opleidingen... Maar ik vind de moeilijkheidsgraad wel meevallen. Gewoon extreem goed meedoen en dan lukt het wel. :)

Ik vind het overigens wel leuk om kennis van statistiek te hebben :D

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:11

Ik heb ook 2 statistiek vakken gehad en een aantal wiskunde vakken. Ik moet toegeven dat ik het eigenlijk wel leuk vind! Maar ik kan best snappen dat mensen er niks aan vinden en het ook heel moeilijk vinden. Ik deed trouwens de bachelor International Business Administration en nu de master Finance. Wij gebruiken in de bachelor vooral SPSS, maar die kan de hoeveelheid data van de master niet aan, dus nu gebruiken we STATA of SAS..

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:24

Het is natuurlijk wel een pluspunt met al die wiskundige vakken in jouw richting dat je het leuk vind :) Die STATA en SAS klinken voor mij in ieder geval even erg als SPSS :P Maar langs de andere kant is het een geluk dat niet iedereen hetzelfde leuk vind en dus niet dezelfde studies volgt ;) Als je tips hebt voor degenen onder ons die met statistiek meer in conflict liggen, dan horen we het natuurlijk graag ;)

Nog veel succes met je master in ieder geval! :)