Jaren geen betaald werk, nu (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Jaren geen betaald werk, nu (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:42

Als je door mantelzorgwerkzaamheden jarenlang niet voor een baas hebt kunnen werken en nu je eindelijk weer aan de slag wilt geen baan kunt vinden en ook nog eens zelf behoorlijke gezondheidsklachten hebt gekregen, waardoor je eigenlijk nog maar in vrij weinig beroepen geplaatst zou kunnen worden, kun je dan aanspraak maken op een arbeidsongeschiktheidsuitkering of ziektewetuitkering?

Want zover ik het kan beoordelen heb je alleen maar recht op zulke uitkeringen als je vanuit een werkende situatie (betaalde baan) ziek wordt.

Iets wat mij erg krom zou lijken, want mensen die hun leven opofferen om zorg aan zieke familieleden te geven, zouden dus geen recht op een uitkering hebben als ze dus zelf ziek worden.
Weet iemand hoe het in zo'n geval zit?

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:50

Ben daar ook niet zo in thuis. Je zult toch wel recht hebben op een vorm van uitkering?(bijstand, werkloosheidsuitkering?) Hangt natuurlijk ook van je thuissituatie af, ben je getrouwd, woon je samen, nog bij je ouder(s)/familie ed.
Denk dat arbeidsongeschiktheidsuitkering en/of ziektewetuitkering inderdaad wel afvalt. Toch ook niet geheel onterecht, want als je geen betaalde baan hebt gehad, heb je daar ook geen belasting voor betaald.
Mensen met een betaalde baan, dragen namelijk een deel van hun loon af voor dit soort voorzieningen waar je dan later recht op hebt(als je het nodig mocht hebben). En ook de langdurigheid van deze uitkeringen hangen af van hoelang je die betaalde baan hebt gehad.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:54

Bijstand zal niet van toepassing zijn, want de man heeft een inkomen. Al is dat door de crisis momenteel erg aan het krimpen.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:55

Toen je mantelzorger werd, heb je toen ontslag genomen? Want dan heb je geloof ik sowieso geen rechten...
Edit: Heb nog even gekeken. Wia heb je volgens mij geen recht op, dus dan zou je alleen aanspraak op de WWB kunnen maken, maar dan moet niemand in jouw huis meer dan de bijbehorende norm verdienen. Anders vervalt je recht...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:04

Liedje schreef:
Toen je mantelzorger werd, heb je toen ontslag genomen? Want dan heb je geloof ik sowieso geen rechten...

Het gaat niet om mij ;) . Ik heb een baan...gelukkig.

De persoon waar het om gaat heeft geen ontslag genomen. Ze was door een faillissement haar baan kwijtgeraakt, kon vervolgens geen nieuwe baan vinden, was al bezig met omscholing en vervolgens deed het zich zo voor dat de een na de ander in de familie ziek werd en zij ervoor is gaan zorgen. Ze heeft toen haar recht op WW opgegeven om zo ook niet meer verplicht te worden gesteld om te solliciteren en in alle rust haar naasten te helpen.
Nu heeft ze echter zelf redelijk ernstige gezondheidsklachten en vroeg ik me dus af of er niet ergens een regeling bestaat waar ze in aanmerking kan komen voor een uitkering.

Liedje

Re: Jaren geen betaald werk, nu (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:07

Ik ben mijn hersens aan het kraken, maar ik zou het niet weten verder... :\ WWB is laatste vangnet...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:39

Aangezien dit meer met inkomen te maken heeft dan met welzijn, verplaats ik het topic naar STW.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:13

Als ze haar recht op WW heeft opgegeven kan ze daar geen aanspraak meer op maken.

Isabonny schreef:
Iets wat mij erg krom zou lijken, want mensen die hun leven opofferen om zorg aan zieke familieleden te geven, zouden dus geen recht op een uitkering hebben als ze dus zelf ziek worden.

Jij zegt dat het krom is, maar als je het de andere kant op redeneert is het heel logisch.
De uitkeringen die jij noemt (ww en zw) zijn er op gericht dat ze het "gat" van je salaris opvangen zeg maar.
Dat je niet ineens alles kwijt bent als je baan weg valt.

In haar geval had ze al geen inkomen, ze draagt dus geen belasting ed af (die deels gebruikt worden voor deze vangnetten) dus ze heeft ook geen recht hierop.
Hoe heeft ze het de afgelopen jaren gedaan? voor mantelzorg krijg je niet betaald toch? wat is er veranderd in haar financiele plaatje?

Enige mogelijkheid die er volgensmij is, is bijstand. Maar dan moet je onvoldoende inkomen/ EV hebben om van te leven. Gezien de partner inkomen heeft zal ze daar ws niet voor in aanmerking komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:39

Wellicht is ze voor heen betaald uit een PGB van degene(n) die ze verzorgde ?

Ik zou het overigens ook niet weten...lastige situatie !

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:27

Nee. Dat soort verzekeringen bouw je op vanuit een werkende situatie. WW en ZW zijn bovendien eindig. De enige uitkering waar je dan nog aanspraak op kan maken is het vangnet, de bijstand, maar zoals je zelf al aangeeft: als er al een inkomen in het gezin is, kun je daar geen aanspraak op maken.

Ik zou zeggen: aanmelden bij het UWV en vragen om goede begeleiding bij het vinden van werk. Al is het maar voor een jaar: daarmee bouw je wel aanspraken op.