Doktersassistenten graag jullie ervaring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Doktersassistenten graag jullie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:03

qua werk, taken, opleiding enzovoorts enzovoorts. Momenteel volg ik een opleiding maar de school bleek echt heel erg slecht georganiseerd en de toekomst qua banen schijnt er niet te zijn. Nu wil ik daarom proberen echt wat meer informatie te achterhalen voor ik er aan ga beginnen.

mrjlnx

Re: Doktersassistenten graag jullie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:07

Volgens mij is hier ook al een topic over, want heb hier kortgeleden op geantwoord, maar ik heb de opleiding tot doktersassistente gevolgt. Op school kreeg ik vakken als basis medicatie, anatomie, medisch technisch handelen en gesprekken via de telefoon, medisch technisch handelen leer je de vaardigheden zoals hechtingen verwijderen, oren uitspuiten. Ik heb bij 2 huisartsenpraktijken stage gelopen en hier mocht ik de telefoongesprekken doen, medicatie herhalen, lichte medisch technische handelingen zoals oren uitspuiten, vitamine b injecties geven, hechtingen verwijderen, bloeddruk meten. In het ziekenhuis heb ik op Interne geneeskunde en Dermatologie stage gelopen. Bij dermatologie hielp ik heel veel met de artsen zoals het verwijderen van atheroomcystes, spataderen behandelingen, wratten en biopten bij huidproblemen. Bij interne maakte ik vooral de afspraken en bloeddruk meten, ECG's en wegen en meten.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:11

Ik heb de opleiding ook gedaan, heb in totaal 4x stage gelopen. 3x bij een huisartsenpraktijk en 1x in het laboratorium.
Zoals mrjlnx hierboven allemaal zegt, dit heb ik ook allemaal gedaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik na het behalen van mijn diploma na 1,5 week een baan als doktersassistente had. Opzich is er wel baangarantie hoor, maar ook afhankelijk waar je woont. In het noorden worden er minder gezocht dan in de randstad.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:12

't klinkt echt voor mij als hartstikke interessant. Ik heb altijd al iets medisch willen doen, wou vorig jaar eigenlijk al aan de opleiding beginnen alleen kon ik niet werken/leren omdat ik geen ervaring in de zorg heb. Maar nu wil ik me er toch de volle 100% voor in gaan zetten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:18

kunnen jullie ook je ervaring plaatsen over de opleiding en welke je hebt gevolgt misschien?Mag ook per pb uiteraard.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:24

Jazeker wel! Ik heb de opleiding (MBO4) gedaan op de Friese poort in Leeuwarden. Mijn ervaring is niet zo heel goed. :+
Rommelige opleiding, ik heb 20 weken moeten wachten totdat ik een stageplek kreeg (heb bijna een half schooljaar moeten wachten op ze) en als ik er zelf achteraan ging dan werden de stageplekken afgekeurd. Ze raakten verslagen van mij kwijt terwijl ik zeker wist dat ik het wél had ingeleverd en het was dan mijn verantwoordelijkheid om ze opnieuw te maken. ''Want ja wij hebben ze niet''.
Ik moest zelf óveral achteraan.. Maar goed ik heb mijn diploma. :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:32

oei, ik zit niet in friesland maar ik hoop dat het hier toch anders is := gelukkig heb je het wel volgehouden!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:59

Ik volg de opleiding tot doktersassistent bij Capabel Onderwijs, deze heeft meerdere vestigingen.
Opleiding duurt 1 jaar, je krijgt iedere 2 weken een examen en sluit het vak dan af.

Wat wel super fijn is, maar het tempo ligt hoor en je moet het wel kunnen bijhouden.
Als je goed kan leren lukt het prima.
Het vak anatomie&fysiologie is wel pittig, je vliegt er doorheen.. Veel thuisstudie..
Maar het is zeker te doen!

Stage zoeken is killing, heb overwogen te stoppen met de opleiding wegens het niet kunnen vinden.
Dus begin vroeg! Ik ga nu stage lopen in september, dus dan heb ik mijn jaar opleiding al gehad.

Maar je mag er dus 1,5 jaar over doen, misschien zelfs wat langer.
Lijkt me best handig zo, eerst lerenlerenleren en daarna stage :)

Ik wil trouwens geen DA worden, ik wil daarna doorleren voor operatie assistent.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:17

Ik wil het dus ook niet via capabel doen omdat ik van heel veel hoor dat ze geen werkplek kunnen vinden. Gek eigenlijk hoe er zo weinig stageplaatsen zijn terwijl er genoeg banen in zijn.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:33

Ja precies! :j

Er is wel een plek waar je als capabel student heel veel kans hebt, maar hier ben ik te laat achter gekomen :+
Maar daar ga ik dus wel in september stage lopen :D

Als je vroeg zoekt, valt het reuze mee! :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:35

Heeft iemand toevallig ook ervaring met het ROC midden nederland? Aangezien ik met m'n vooropleiding/ervaring geen bbl kan doen wordt het waarschijnlijk BOL deeltijd. Dan zou ik wel in twee jaar klaar zijn. Wat kan ik me een beetje voorstellen bij de examens?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:33

Ik ben na jaar ROC overgestapt naar Capabel. Ik hoorde dat ROC geen nieuwe verkorte opleidingen voor DA meer start, alleen de 3jarige nog omdat deze verkorte opleiding niet meer gefinancierd word. Van Capabel heb ik een goede indruk en zelf voor een leuke stageplaats gezorgd. Met ROC heb ik minder goede ervaringen (net zoals twee anderen uit mijn klas die ook zijn overgestapt van ROC naar Capabel) via stagemarkt.nl (wel veel bellen) kun je leuke stage plaatsen vinden

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:52

moonsparkle schreef:
Ik wil het dus ook niet via capabel doen omdat ik van heel veel hoor dat ze geen werkplek kunnen vinden. Gek eigenlijk hoe er zo weinig stageplaatsen zijn terwijl er genoeg banen in zijn.

Dat is onzin, zoals je hierboven leest is het op de reguliere opleiding geen haar beter.
Ik heb de opleiding jaren geleden via capabel gedaan, heb niet verlegen om werk gezeten.

Stage plaats was niet heel erg makkelijk maar uiteindelijk kon ik uit 3 adressen kiezen, waar een wil is is een weg ;)

Succes met je opleiding

Edit: Doktersassistente via LOI NTI ed zijn ze vaak niet happig op.
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 15-12-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 19:53

Ze doen het nu dus wel weer verkort in 2 jaar maar dan bol deeltijd, dus geen studiefinancieren maar wel tijd om er naast te gaan werken.

via capabel loop je wel het risico dat als je niks vind je wellicht de opleiding niet af kan maken toch? Is geen onzin dat ik dit van meerdere mensen heb gehoord dat ze heel veel moeite hadden met een stage vinden die de opleiding via capabel volgde :o

overigens zeiden ze ook op het roc dat een stageplaats vinden niet makkelijk is en nog moeilijker voor een betaalde stageplaats. Hun helpen je wel eventueel met zoeken zodat je altijd wel gewoon je stages heb en je niet dankzij dat studievertraging op kan lopen. Capabel schijnt ook relatief duur te zijn? Misschien heb ik dat wel mis hoor pin me er niet aan vast O:) pb mag ook hoor

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:54

Capabel kost het dubbele per jaar als ROC maar duurt minder lang (1 jaar korter als de verkorte opleiding van ROC)... Dus eigenlijk na de opleiding als je de kosten optelt zijn ze ongeveer even duur... Bij ROC Moest ik ook zelf stage zoeken en was net zo moeilijk stage vinden als bij Capabel... En bij ROC gaat de ´dag - opleiding ´voor met stage plaatsen dus ze zijn echt niet snel of happig om je te helpen zoeken. Ik heb ook een paar keer meegemaakt dat mensen uit mijn klas hun stage bij een ziekenhuis niet mochten doen omdat daar stage plaatsen voor de dagopleiding waren gereserveerd... Ik was vorige week bij het ROC om mijn cijferlijsten op te halen om gemakkelijker over te stappen naar Capabel, daar hoorde ik van een van de leraren dat waarschijnlijk volgend jaar de 2 jarige bol opleiding niet meer aangeboden zal worden (omdat ze geen financiering meer krijgen van de staat)...
Wat ik bij Capabel begreep is dat als je geen stage plek hebt dat je nog een half jaar na de opleiding je stage nog kunt afronden en zelfs langer nog maar dat kost je 100 per maand extra (na een half jaar extra dus komen er kosten bij) dus heb je anderhalf jaar tijd om een stage te vinden (zonder extra kosten)... Het lukte mij binnen 2 weken.. maar wel heel veel gebeld en heel veel mailtjes verstuurd... En vooral naar niet HA en plaatsen waar het ROC al zit heeft geen nut want die leggen de plaatsen vast voor hun dagopleiding..
Ik heb nu een leukere - betere stage plek bij capabel als vorig jaar bij ROC en kan daar blijven werken na mijn stage. Je kan ook aan capabel een lijst vragen met stage adressen waar voorheen leerlingen van capabel stage hebben gedaan waarschiijnlijk makkelijker om daar als 2de capabel stagiaire aan de slag te gaan :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:56

Oo ja... en dat tijd ernaast om te werken wat ze zeggen bij ROC dat word wel heel moeilijk : 1150 uur stage dus min 2 dagen in de week stage, 1 a 2 dagen in de week school en 1 a 2 dagen in de week leren, is de week al voorbij en heb je echt geen tijd om ook nog er naast een part time baan te nemen want dat valt niet te combineren

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:58

Sassy, ik zit bij Capabel.
En ik ga ook in september pas stage lopen, het lukt me nu echt niet!

September lukt wel :j

Ik heb de lijst van oud leerlingen gevraagd, voor stage plek.. Maar zonder resultaat, heb ze allemaal gebeld maar het zat allemaal al vol!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:59

Bij welke (stad) capabel zit je dan ? is toch fijn in September dan heb je al heel wat theorie gehad voor je met praktijk begint :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:07

Eindhoven :j

Ik zit ook niet in een handig omgeving :+
Het zit vol met ROC's, Koning Willem I college zit vlakbij.. :n

Niet handig!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:11

In Nijmegen was ook heel moeilijk, Ik ga naar Capabel Arnhem daar in de buurt is stage vinden wat gemakkelijker heb ik gemerkt als Nijmegen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:14

Morgen weer school.. Kunnen sommige mensen het mij lekker inwrijven dat ik geen stage kan vinden en hun wel al bezig zijn :+

Nee hoor, ze zijn super behulpzaam en geven me goede tips..
Maar het steekt toch wel hoor, ik wil ook stage! :(

Waarom hun wel en ik niet..
Ik denk dat als ik stage heb, ik ook een stuk rustiger zal zijn in het leren enzo.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:17

Mag je een buitenlandse stage doen ?

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:19

KW1C is ook niet alles hoor _Nancy, bij ons zoekt een docent stages (je mág het zelf niet eens doen), maar heel veel leerlingen hebben geen stage, vorig jaar had ik ook geen stage ivm te weinig plaatsen. De 3e jaar (zit ik nu) hebben wel altijd stage omdat de meeste ziekenhuizen/praktijken 3e jaars wel fijn vinden, ivm ervaring. :) Maar doordat ik geen stage heb gelopen vorig jaar, miste ik veel ervaring afgelopen stage. En moet ik waarschijnlijk een 'extra' stage doen. :\

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:22

@sassy waarom was je dan gestopt bij het roc? stage is 160uur per jaar.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:22

Ik weet niet of je buitenlandse stages mag doen.. Waarom zou je dat doen? Dat is toch niet handig??

Vorig jaar had je geen stage, maar wel door naar het volgende jaar??
Meestal werkt dat niet zo, lijkt me ;) Maar een extra stage, zal een paar uur extra zijn denk ik.

Het zijn vooral die ROC's overal :(
Maar goed, dat is lekker makkelijk om je gewoon te weigeren..