Help! Leren lukt niet..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xCathy

Help! Leren lukt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 19:55

Dag lieve bokkers,

in de hoop dat jullie dit herkennen en me tips kunnen geven, plaats ik dit op bokt.
Ik zit nu in 6VWO, heb het profiel N&T/N&G + economie & muziek. Dit is dus mijn examenjaar en ik moet best hard werken om goede cijfers te halen op school. Veel mensen uit mijn klas hoeven niks te doen om een acht te halen, heel demotiverend. Daarbij deed ik vorig jaar via school mee aan Alpe d'HuZes en als mijn schoolresultaten niet goed genoeg waren mocht ik niet meer meedoen.

En nu ben ik totaal mijn motivatie kwijt, mijn hoofd is een chaos, ik kan me geen seconde concentreren en woensdag begint de SE-week. Ik moet alles nog leren, en ik weet gewoon niet hoe.

Ik heb al twee gesprekken gehad met mijn mentor, maar het enige wat zij zegt is: Ja, je moet het maar gewoon doen. En dat wil ik ook wel, dat is het probleem niet! Alleen de concentratie is ver te zoeken..

Wie o wie kan mij helpen?

Aradis

Re: Help! Leren lukt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:59

Ten eerste, niet letten op anderen, dat zij niks hoeven te doen is fijn voor hun maar jij hebt hier niks aan.
Daarnaast op tijd beginnen is toch wel een beetje de beste oplossing imo. Dus lezen voor de lessen, huiswerk maken, eventueel samenvatten en structuur zoeken.
Voor woensdag alles nog leren lijkt mij een onmogelijkheid.. Ik zou me nu nog om 1 á 2 vakken concentreren en voor de volgende periode op tijd beginnen, alles bijhouden etc zodat je het in de tentamenperiodes niet voor het eerst leest..

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:00

mijn concentratie is ook ver te zoeken, en kan me er gewoon niet toe zetten om te gaan leren en als ik dan eindelijk leer ben ik zo weer afgeleid.
Ik kan dus ook wel wat tips gebruiken :D

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:03

hoe leer je dan chaanttaall (jeetje..irritante naam _O- )?
Heb je ook een tactiek, of sla je gewoon maar een boek open en "zie je wel"?

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:05

Marjo_x schreef:
Ten eerste, niet letten op anderen, dat zij niks hoeven te doen is fijn voor hun maar jij hebt hier niks aan.
Daarnaast op tijd beginnen is toch wel een beetje de beste oplossing imo. Dus lezen voor de lessen, huiswerk maken, eventueel samenvatten en structuur zoeken.
Voor woensdag alles nog leren lijkt mij een onmogelijkheid.. Ik zou me nu nog om 1 á 2 vakken concentreren en voor de volgende periode op tijd beginnen, alles bijhouden etc zodat je het in de tentamenperiodes niet voor het eerst leest..

Ja, ik weet het. Baal er ook iedere keer opnieuw van, maar ik weet gewoon niet WAAROM ik het niet doe..
En dat is nou juist het probleem, ik moet het doen, ik wil het doen. Maar als ik het probeer dan lukt het elke keer niet.. vanmiddag viel ik in slaap toen ik economie probeerde samen te vatten..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:06

niet wanhopen! Het ergste probleem is je motivatie. Ga bij jezelf na... wil je het halen of niet? Is het antwoord na even denken "ja!!!"

dan sluit je jezelf op in je bed en gaat lezen. Niet leren (dat duurt te lang) maar alles doorlezen zodat de stof je in elk geval bekend voorkomt. Je geeft jezelf huisarrest op het gebied van mobieltjes, laptop, facebook, bokt etc etc. Niet sjoemelen. Als je pauze nodig hebt ga je naar buiten, bv naar je paard. Voor de heel slimmen onder ons is één dag leren zo genoeg.. moet je het meer hebben van langer leren dan moet twee weken echt lukken. De kunst is om niet in de digitale afleidingsvalkuilen te trappen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:07

Is er niet een soort van huiswerkbegleiding op je school of in de buurt? Misschien dat je je onder toezicht beter kunt concentreren? Of misschien wil een van je ouders (een deel van) de stof met je doornemen? Vaak hebben ze ook wel cursussen voor dit soort dingen op school..

Wat een slap antwoord van je mentor trouwens zeg.... Is er niet een leuke docent of vertrouwenspersoon die je beter kan helpen?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:07

Marjo_x schreef:
hoe leer je dan chaanttaall (jeetje..irritante naam _O- )?
Heb je ook een tactiek, of sla je gewoon maar een boek open en "zie je wel"?

haha, zeg maar chantal is makkelijker :)
ik sla gewoon maar een boek open en zie wel :+
heb ook een tijdje met samenvattingen geleerd maar dat hielp echt voor geen meter, ik haalde net de onbelangrijke dingen eruit, dus had er niet zoveel aan..

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:08

Hoe heb je voorgaande periodes geleerd?
Heb je bij jou op school geen huiswerkklas of stilteruimte? Dan ben je minder snel afgeleid en zal je haast wel "moeten"..
En hoe probeer je? En wat gaat er dan mis? Maak je je zorgen over de stof oid?

Chantal, dat is niet echt een goede methode
Is er geen cursus leren studeren oid bij je op school ?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:11

haha klopt, maar heb eigenlijk alles al wel geprobeerd en niets helpt -O-
ben dit jaar ook blijven zitten ):
nope is er niet, heb het er al met de afdelingsleider (tevens mijn wiskundeleraar) over gehad, maar die denkt nu dat ik faalangst heb, nou volgens mij kan ik gewoon niet leren.
zoals net ook, ik ging leren had me expres al gebant van bokt, laptop beneden, mobiel beneden en nog kon ik niet leren. Ik zie dan wel weer wat anders wat ik kan gaan doen. Alles is op dat moment goed als het maar geen leren is..

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:13

Heel erg herkenbaar! :j

Wat mij afgelopen week *ook toetsweek* heeft geholpen, is een lijstje maken met dingen die je allemaal moet doen de komende dagen. Gewoon een soort planning, maar dan ook wat onbelangrijke, kleine taken erop zetten.

Doordat je dan telkens dingen weg kunt strepen, is het een beetje meer motiverend om je hele lijstje af te werken. Als ik bijvoorbeeld 9 dingen had gedaan, maar ik moest er nog 2, dan was het een motivering om die twee laatste dingen ook nog even te doen, zodat ik echt ALLES had gedaan wat ik moest doen!

Geen idee of het voor jou handig is, maar voor mij was dit fijn werken :j
Ik had er bijvoorbeeld op staan: blz ..... t/m blz..... lezen, lakens verschonen, kattenbak schoonmaken, nagellak kopen, etc.. Allemaal taken van een paar minuten, maar als je die hebt gedaan, en je 'mag' ze doorstrepen, is dat toch een soort voldoening!

En als laatste tip: geordend werk geeft rust! Voor het eerst dit jaar heb ik een map gekocht ipv losse schriftjes, en het geeft zoooveel rust, gewoonweg omdat je altijd alles bij je hebt, en je nooit je schriften kwijt raakt. Ik vind het heerlijk! :j
Overigens, ik zit ook in VWO 6 :)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:17

dank je voor je tip! dat is inderdaad een goede!
ga ik ook maar is proberen :)

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:30

De huiswerkbegeleiding bij ons op school is alleen voor kinderen uit de eerste klas. De leraar die veel over mij weet (vertrouwenspersoon) is ziek, heb hem hopeloos gezocht vandaag op school maar kon hem niet vinden. Toen aan een andere lerares gevraagd en hij is al vanaf vrijdagmiddag ziek, dus denk niet dat die er morgen is.

Marjo_x schreef:
Hoe heb je voorgaande periodes geleerd?
Heb je bij jou op school geen huiswerkklas of stilteruimte? Dan ben je minder snel afgeleid en zal je haast wel "moeten"..
En hoe probeer je? En wat gaat er dan mis? Maak je je zorgen over de stof oid?

De voorgaande periodes heb ik ook niet geleerd, heb ook pas twee toetsen gehad en voor beide een dikke onvoldoende teruggehad. Voorbeeld: Bij Engels zat het gemiddelde aantal fouten tussen de 5 en 7, ik had er 16 fout..
We hebben geen huiswerkklas, wel een mediatheek of studiehuis, maar daar is het nooit stil en kan ik me niet concentreren..

Vanmiddag heb ik mijn telefoon/ipod/laptop beneden gelegd, radio zacht aangezet en wilde ik economie samen gaan vatten, maar na twee bladzijdes ben ik op m'n bureau in slaap gevallen (heel eventjes maar) toen heb ik economie weggelegd en ben ik begonnen met Nederlands, daarvoor krijgen we een oud examen in de SE-week, dus ben begonnen met het maken van een examen uit 2001. Daarvan heb ik nu het gedeelte van tekstbegrip bijna af, dan nog samenvatten. Maar moest tussendoor eten en me er toe zetten om weer verder te gaan lukt niet goed. Dus eigenlijk moet ik nu de laptop uitzetten en verder gaan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:13

Mm, ik denk dat het op zich wel mogelijk zou moeten zijn om ook aan die huiswerkklas deel te nemen, je kunt het altijd vragen toch?

Boktbans zijn ook nuttig ;)

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:29

Oei, dat probleem ken ik.
Ik ben gister om half 6 begonnen met mijn tentamen leren die ik vanmorgen had.. Oepsie! (Ik doe HBO fysiotherapie, maakt wel iets verschil).

Wat voor mij wel werkt is mezelf belonen en lijstjes maken. Idd een lijstje waarop alles staat wat je moet doen, maar ook leuke taken inplannen en simpele korte taakjes zodat je idd weg kunt strepen. Wat je dan kunt doen is dat als je een grote taak en een kleine taak (bijv) gedaan hebt, dat je iets leuks of lekkers mag. (Bedenk iets waar je heel blij van wordt!)
Helpt het niet om samen met iemand te studeren? Of als iemand toezicht houdt? Wat mij vaak wel hielp op 't VWO en nu nog steeds, is als ik samen met een studiemaatje studeer. Als je iets niet snapt kun je het even overleggen en verder kun je elkaar motiveren. Wat ik ook vaak doe is beneden gaan zitten waar altijd wel iemand is en diegene let dan altijd op of ik niet ondertussen op andere niet studie-gerelateerde sites zit ;) Dat werkt wel, het weten dat iemand me in de gaten houdt.

Zorg voor een zo rustig mogelijke werkplek, ruim de tafel/je bureau verder leeg zodat je echt gewoon niets hébt om van afgeleid te raken. Dat is lastig, dat weet ik, ik ben er ook een kei in namelijk :P

En tsja, verder... Snap je alles wel? Wat doe je tijdens de lessen? Maak je je huiswerk? Dat zijn allemaal factoren die het leren voor SE's makkelijker maakt..

Wel goed dat je aan de bel trekt hoor, ook met het oog op je centraal examen, dat is ook niet makkelijk om te doen zonder te leren.. Wel slecht dat je mentor zegt dat je het maar gewoon moet doen, zou meer helpen als ie meedenkt in oplossingen wat voor jou kan helpen..

En als je es hulp nodig hebt of onder "toezicht" wilt leren, moet je roepen ;)

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:31

Ik ben echt heel slecht in lijstjes en planningen maken, wil altijd teveel en dat gaat gewoon niet :P
Ik zit in Haarlem op school en veel vriendinnen wonen daar, dus samen leren is dan moeilijk. Nog een probleem, ouders zijn begonnen met verbouwen en de radiator is kapot gegaan. Zit dus in een lawaaierige puinzooi half dood te vriezen :P gelukkig zo'n elektrisch kacheltje van zolder getoverd en dan gaat het al wat beter.

Ik denk dat ik economie moet laten voor wat het is, elke meer als ik dat probeer dan val ik in slaap.. Kom niet verder dan 2 blz 's per keer..

Verder heb ik deze periode amper huiswerk gedaan, want ook dat lukt slecht. Kan de motivatie en concentratie om er echt voor te gaan zitten niet vinden..

Haha, dankje voor het aanbod! :)

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:44

Misschien moet je gewoon besluiten eerst een hele goede slaap te gaan doen. Vanavond heel relaxed iets gaan doen wat je leuk vindt en daarna vroeg of op je normale tijd als die niet te laat is, naar bed gaan. Dus even je batterij opladen. :j
Vanaf morgen gestructureerd gaan leren. Ga naar een plaats waar je rustig kunt zitten en warm. Is dat thuis niet mogelijk dan ga je naar een plek waar dat wel kan (Grootouders, tante, bibliotheek, buren.....). Ook met jezelf afspreken hoelang je gaat leren. WEet je van je zelf dat je ongeveer 2 uurtjes achter elkaar kunt leren dan plan je die en misschien een half uurtje wat anders (kopje koffie ergens halen) en er dan nog een uurtje achter aan leren.
Bedenk wat je eerst en laatst moet doen en leer zoals je altijd geleerd hebt. Dat heb je goed gedaan want je bent al ver gekomen, dat laatste stuk gaat ook lukken.
Ook in de weekenden leren afwisselen met leuke dingen. Omdat je nu tegen een SE periode aanloopt jezelf wel even aan het handje houden en niet teveel leuke dingen plannen. Die kunnen daarna wel weer, toch...........
Het valt niet mee als tiener om je hersenen te laten doen wat je graag wilt (nou ja, je snapt me wel).
Om altijd maar in het leven gemotiveerd te blijven is moeilijk, er komt genoeg op je af in het volwassen worden. Maar je bent je er van bewust en je wilt er graag iets aan doen. Succes !!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:55

Hoe jezelf te motiveren is een van de lastigste dingen die er is. Bovendien heeft de één er meer last van dan de ander. Mijn enige tip is om jezelf echt te dwingen, een uur lang computer uit, geen muziek, deur dicht, telefoon uit; daarna 'mag' even iets anders doen, maar een kwartiertje ofzo, niet te lang!

Overigens: de meeste mensen die zeggen dat ze 'nooit wat aan school doen' en toch achten halen, werken daar wel degelijk voor. Het is alleen een stuk veiliger om te zeggen dat je niet geleerd hebt... Niet teveel van aantrekken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:16

Ik wil even reageren op het feit dat veel klasgenoten niks hoeven te doen.. Dat is echt niet waar. Veel die doen alsof ze er niks voor hoeven te doen, maar VWO6 kan je echt niet zonder er aan te werken. Sommigen gaat het gemakkelijker af ja, maar iedereen moet er - op een paar uitzonderingen na - toch echt wel hard voor knokken..

Verder, zorg dat je kamer/omgeving opgeruimd is, alles uitstaat, geen horloge/telefoon (ik ga dan echt de tijd aftellen van 'oh, nu heb ik een uur geleerd'), goed slapen, zorgen dat je goede zin hebt en fit bent. Dan lukt het mij altijd wel!

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:20

Ik ben ook vreselijk slecht in leren, onddanks dat ik het wel wil, vind ik toch weer een afleiding.
Wat ik nu sinds een paar weken doe is op dagen dat ik vroeg uit ben nog een paar uur doorleren op school, dat werkt namelijk wel voor mij (mits ik een redelijk rustig lokaal heb) Is dat misschien een optie voor je?
Je zegt dat het altijd druk is in de mediatheek, maar zeker op de latere uurtjes zal dat ook wel meevallen, dan hebben de meesten toch geen tussenuren meer.
Als dat echt niet zo is kan je altijd nog proberen te regelen dat je ergens in een leeg lokaal kan zitten, dat mag bijna altijd wel als je even overlegt :)

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:47

Dat is misschien ook een probleem nu..
Mijn ouders zijn sinds maandag begonnen met de verbouwing boven, dus er is in het hele huis geluid en rotzooi. Ergens anders leren kan ook niet omdat ik nogal buitenaf woon, en ik dus erg veel tijd verspeel met ergens anders heengaan.
Goed slapen is probleem 2, ik heb veel last van insomnia en zeker nu ik se-week heb en de stress en druk heel hoog is, slaap ik maar een paar uur per nacht.. (En als ik wil leren val ik spontaan in slaap..)

PureSylk, wat jij nu beschrijft ervaar ik ook. Ik vind altijd wel iets wat afleiding geeft, en als ik écht niks kan vinden dan ga ik tekenen op het blaadje waarop ik moet schrijven. Dat gaat automatisch en dan vijf minuten later denk ik: "What the F ben ik nu weer aan het doen, ik moet leren.."

Op late tijden op school leren werkt ook niet voor mij. Ik heb namelijk maandag, dinsdag, vrijdag tot het laatste uur les en ik moet ook 40 minuten naar huis fietsen. Woensdag ben ik juist heel vroeg uit, dus moet ik erg lang wachten tot het rustig is. Donderdag ben ik een uur eerder uit, maar dan moet ik direct door naar mijn oppasadresje..

Komende dinsdag is de laatste se-dag, woensdag ga ik even langs m'n mentor (is ook decaan) dan ga ik vragen of er een mogelijkheid is om een leeg lokaal te regelen..
Zij weet ook van mijn motivatieprobleem/niet-kunnen-leren/concentratieprobleem, dus ik denk dat zij wel wat zal proberen te regelen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:55

Alleen lezen en zo onthouden lukte mij ook niet. Ik had de gewoonte om uit iedere zin een paar woordjes op te schrijven, dan pakte mijn geheugen het beter op,om het zo maar te zeggen.

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:02

Lezen is bij mij ook niet genoeg, wil het samenvatten, maar omdat ik nu echt veel te laat ben begonnen heb ik daar geen tijd meer voor. Dus dan maar lezen en hopen dat ik genoeg onthoud..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:17

Mensen die zeggen dat ze er niets voor doen en vervolgens een 8 halen :O

Moet je jezelf echt niet door laten intimideren hoor! Ik was zo'n leerling die in het middelbaar niets deed. Maar mijn punten waren dan ook vaak barslecht. En dat had niet veel met intelligentie te maken: er waren nog enkele jongens die ook best slim waren, maar net als ik niets deden en ook zij hadden een mooie collectie buizen :) Uiteraard zullen er wel uitzonderingen zijn. Maar dat is misschien 1 leerling per klas ofzo.

Trek je van die stoere verhalen dus maar niet te veel aan!

Verder, er zijn hier al erg goede tips genoemd. Zoals een rustig, ordelijk plekje om te studeren en een goede studieplanning. Maar dan, als het er op aankomt, moet je jezelf gewoon een schop onder de kont geven en er aan beginnen.

Ik ben zelf ook tot in de puntjes geregeld: schoon bureau, rustige omgeving, mooie studieplanning,... maar ik stel het leren dagelijks uit (zit inmiddels aan universiteit). Je moet je er uiteindelijk toch gewoon maar aan beginnen... no excuses!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:18

Nog een tip: de inhoudstafel bestuderen vind ik persoonlijk écht de moeite waard :j