Een veterinair natuurgeneeskundig therapeut, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

konientje

Een veterinair natuurgeneeskundig therapeut, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 19:35

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie mening willen weten. Ik zal het even uitleggen....ik werk al 3 jaar lang fulltime bij een dierenasiel en heb aardig wat kennis opgebouwd. Ik heb een onwijs leuke baan, maar toch wil ik meer! Ik zou volgend jaar heel graag willen starten met de opleiding diertherapeut, maar ik twijfel of er wel genoeg vraag naar is?! Ik heb inmiddels 2 reguliere artsen hun mening gevraagd en beide kwamen ze niet echt met een duidelijk antwoord omdat ze na mijn idee er weinig vanaf weten. De 1 vond het wel leuk maar zegt dat ik me vooral moet verdiepen in de voeding van dieren (dus voedingsdeskundige) en de ander begon over trimster of acupunctuur. Dat 1e vind ik dus niks en het 2e valt al af, want alleen een volledig dierenarts mag een dier met een naald doorboren.

In het asiel werken wij al met bachbloesem en dit heeft een super leuk resultaat bij een hoop katten. Mijn paard geef ik regelmatig drainage compositum e.d. en dit heeft ook een goed resultaat.

In de asielen krijgen we vaak te maken met allergien en huidproblemen, om niet te vergeten....artrose en gedragsproblemen zijn ook een paar goede voorbeelden. Reguliere artsen vind ik super, ik ben daar ook zeker niet tegen! Ze hebben voldoende kennis en goede opleidingen gevolgd. Toch merk ik dat "een steuntje in de rug"soms geen kwaad kan bij beesten. Sterker nog, ik denk dat in bepaalde situaties het zelfs beter werkt.

Nu mijn vraag....Als je naar je eigen dier(en) kijkt, zou je dan een diertherapeut laten kijken?! Hoe sta je tegenover de natuurlijke geneeswijze (bijvoorbleed bachbloesem, aromatherapie, Bewegingstherapie, klassieke massage en TTeam etc) Oftewel zou ik in de toekomst wat kunnen met deze opleiding? In het asiel kan ik veel dieren helpen....dat sowieso...maar buitenom mijn werk in het asiel zou ik ook graag voor mezelf willen werken. Graag jullie mening en ideeen :D

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:14

intressant, maar weinig respons zie ik wel. Ik ben me ook aan het verdiepen in de opleiding, hij lijkt me wel pittig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:16

Ik werk ook met dieren,bloesem therapie,Reconnective healings,aroma tehrapie enz enz.Het is erg leuk om te doen en er is vraag naar.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:21

Nou, eigenlijk niet zo gauw. Ik vind het vaak te vaag. En het kost ook een leuk bedrag :D

Sjolvir

Re: Een veterinair natuurgeneeskundig therapeut, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:26

Heb het jaren geleden (heeeeel lang geleden) overwogen, maar ik vond het veels te vaag.
Ben meer van de heldere wetenschap.
En als er al alternatieve therapie op mijn dieren zou worden uitgeoefend, zou dat zijn door een dierenarts met aanvullende opleiding,
die ook zegt wat wel of niet waardevol kan zijn en uit beide stromingen dan het meest passende kiest.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:44

ik kom tijdens mijn werk veel huidproblemen bij honden tegen, waarvan de baasjes vaak zeggen dat ze alles al hebben geprobeerd, ook de dierenarts.....het lijkt mij zo'n uitdaging om de hond weer klachtvrij te krijgen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:39

Dat is inderdaad leuk,ik zie ook zulke honden, vaak is het een voedings probleem maar ook stress is een verzoorzaker.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:47

Mss een 'blonde' opmerking maar waar kun je een opleiding tot 'diertherapeut' doen?
En wat voor therapieen leer je daar?

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:08

singasong schreef:
Mss een 'blonde' opmerking maar waar kun je een opleiding tot 'diertherapeut' doen?
En wat voor therapieen leer je daar?

ik zou zeggen; het woord even googlen en dan vind je alle info

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:09

Goed plan :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:19

nienkepienke schreef:
Nu mijn vraag....Als je naar je eigen dier(en) kijkt, zou je dan een diertherapeut laten kijken?! Hoe sta je tegenover de natuurlijke geneeswijze (bijvoorbleed bachbloesem, aromatherapie, Bewegingstherapie, klassieke massage en TTeam etc) Oftewel zou ik in de toekomst wat kunnen met deze opleiding? In het asiel kan ik veel dieren helpen....dat sowieso...maar buitenom mijn werk in het asiel zou ik ook graag voor mezelf willen werken. Graag jullie mening en ideeen :D

De therapieen die je opnoemt zijn nogal uiteenlopend, bewegingstherapie en massage hebben duidelijk bewezen effecten. Aromatherapie en bachbloesem niet (en breek me de bek niet open over klassieke homeopathie).
Voor bewegingstherapie /massage heb ik geen therapeut nodig, dat kan ik zelf wel. Voor ernstiger gezondheidsproblemen ga ik naar een reguliere dierenarts (en die is praktisch genoeg altijd bij de hand :D ).
En de grapjassen die zich "holistisch" noemen, zou ik mijden als de pest....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:43

Dat is jou kijk, maar ik en vele anderen hebben wel degelijk goede resultaten gezien bij bloesems.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:24

Ik heb de opleiding niet kunnen vinden via google. Waar wordt die gegeven?

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:35

er zijn er meerdere door nederland. als je op google opleiding homeopathie voor dieren intoest vind je het wel. (silverlinde, hogeschool in meppel etc

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:27

Ik heb de 5 jarige HBO opleiding gedaan voor dieren in Meppel en doe nu een vervolgstudie/bijscholing op de Silverlinde.

Als je serieus iets wil gaan doen op dit gebied, zorg dan dat je een gedegen opleiding doet. Ben je geïnteresseerd om er gewoon iets meer over te weten kan een korte cursus ook volstaan. Maar zeker bij een opleiding op HBO nivo krijg je een zeer goede medische kennis mee. Bij ons zijn er van de denk 25 die begonnen uiteindelijk maar een paar die de opleiding hebben voltooid. De meesten zijn afgehaakt op de medische vakken, die zijn ook erg pittig.....

Er wordt soms nog vaak met de titel 'zweverig' gegooid, maar zolang er mensen zijn die denken dat ze na een cursusje voor dokter kunnen spelen en met een pendel zwaaien en dan maar van alles voorschrijven.....

Qua locatie is denk ik Silverlinde het mooiste.

Als er vragen zijn over de opleidingen of andere dingen, stel ze gerust!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:32

Vaak zijn het hele dure opleidingen en draaid het uiteindelijk uit op bijverdienste. Er zijn zoveel mensen die dit er bij doen. Dus met een vaste baan en dan sávonds dit. Hou er ook rekening mee dat het een beetje hype is en dat het straks weer over is.Ookdoor crisis zijn dit de dingen die mensen vaak laten vallen.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:37

Ik ben afgestudeerd aan de School voor Homeopathie in Amersfoort. De dierenopleiding.
Het is een behoorlijk dure en hele interessante opleiding maar helaas is het voor mij toch echt gewoon bijverdienste.
Als je er van wil gaan leven zou ik iets anders gaan doen, want er zijn maar weinig mensen die er echt hun beroep van kunnen maken!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:39

Ik heb een workshop van iemand gehad die op Silverlinde heeft gezeten, ze heeft ons dan iets over aromatherapie geleerd.

Mij lijkt het interessant.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:35

Ik ben in Breda geweest voor deze opleiding, ook al op gesprek geweest. MAAR! het is niet erkend, je krijgt geen stufi, geen ov kaart en geen erkend diploma. Ook de opleiding is onwijs duur. Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat ik deze opleiding niet heb gekozen.

konientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:50

Bedankt voor jullie reacties.... :D