Niet-uitbetaalde overuren AH? (ervaringen?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Niet-uitbetaalde overuren AH? (ervaringen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:35

Hallo,

Mijn broertje (15) heeft deze zomer bij de Albert Heijn gewerkt voor vakantiewerk, als vakkenvuller.
Nou moest hij iedere keer zo veel producten/kratten vullen in een bepaalde tijd, die hij niet eens haalde.
Het was gewoon onhaalbaar om dat aantal te vullen in de gestelde tijd (dat heeft hij ook uitgerekend), en hij heeft daarom ook vaak nadat hij eigenlijk vrij zou zijn, door moeten werken. Dat werd hem dan gezegd dat hij het nog af moest maken, en soms kreeg ie zelfs nog meer.
Nou moest hij daardoor dus soms ipv tot 12 uur, tot 1 uur of half 2 werken.
Hij heeft al deze overuren niet uitbetaald gekregen. (stuk of 19 in totaal ofzo)

En dit terwijl in het 'contract' staat dat het een uurloon is, en er staat nergens iets over dat de tijd die je buiten je werkuren nog nodig hebt om het gestelde aantal producten te vullen, niet worden uitbetaald.

Zijn er hier ook mensen die (onterecht) de overuren niet uitbetaald krijgen (bij de AH)?
We horen het heel graag!
(namens mijn broertje)

Anne_26

Re: Niet-uitbetaalde overuren AH? (ervaringen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:31

Ik werk al een tijdje bij de AH en heb dit bij andere mensen meegemaakt.

Ik vrees dat hij al vanaf het begin had moeten aangeven dat het onmogelijk was en dat hij wel uitbetaald wilde voor de extra tijd die hij erin stopte om het af te maken. Als ik een pad vul staat er op een briefje hoeveel aantal colli ik moet vullen en wanneer ik daarmee klaar ben. Als ik nog 5 minuutjes langer nodig heb omdat ik tussendoor extreem veel klanten geholpen heb ga ik gewoon door en werk ik dus niet uitbetaald over voor 5 min.
Maar als ik echt nog heel veel moet vullen(langer dan 5 min) zeg ik dat ik het niet ga redden en dan kijken zij of iemand anders kan helpen die eerder klaar is. En het komt ook wel eens voor dat ze zeggen: 'Maak dit en dat nog even af en dan kun je gaan'. Dan heb ik gewoon 5 of 10 minuutjes langer doorgewerkt. Dan maakt iemand anders mijn werk af. Of ik vraag meestal: 'Kan ik nog een kwartier doorwerken om dit af te maken?' Dat is het beste, dan snappen ze het meestal wel en zetten ze ook op internet dat je een kwartier langer hebt doorgewerkt.

Om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat het beter is geweest als je broertje het eerder had aangegeven dat hij werk deed wat eigenlijk te veel was. Het enige wat hij nu kan doen is een gesprek aanvragen met de teamleider en evt supermarkt manager en het verhaal voorleggen en proberen z'n geld terug te krijgen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:42

Ik heb bijna 10 jaar geleden ook bij de AH gewerkt en daar had ik ook altijd hetzelfde gedonder. Ze rekenden precies uit hoe lang je bezig was met een bepaald aantal colli, als je dat niet haalde moest je het afmaken in je eigen tijd. Gelukkig heb ik mijn bekkie bij me en heb geloof ik maar 2 keer 5 minuutjes langer doorgewerkt maar verder vond ik het echt een stomme werkgever wat dat betreft. Resulteerde er ook in dat ik geen klanten meer vriendelijk te woord wilde staan omdat je dat alleen maar tijd kost en dat werd dus blijkbaar niet gezien als werk. Was er na een paar maanden klaar mee en ontslag genomen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:45

Je moet op je strepen staan hier denk ik. Als je het binnen een kwartier af kan hebben zou ik hier niet over beginnen. Maar als het langer duurt gewoon je uren opschrijven en dit zelf ook bijhouden. Moet niet gekker worden.. die uren werk jij en hoor je uitbetaald te krijgen. Als ze dit niet willen zou ik gewoon even afspraak regelen met mijn baas om hierover te gaan praten.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 09:46

Mijn broertje heeft het al veel eerder aangegeven en al meerdere gesprekken met teamleider enzo gehad, maar ze deden hier erg moeilijk over, want wat je niet af kreeg moest je in je eigen tijd doen dus.
Later waren ze zover dat hij zijn overuren uitbetaald kreeg, maar die kreeg hij steeds niet uitbetaald, toen hebben ze naar hoofdkantoor ofzo een brief geschreven, en nog verdere acties. Hij heeft na hele lange tijd geloof ik wel al een deel van zijn overuren uitbetaald gekregen.
Maar we wilden weten of er meerdere mensen hier problemen mee hadden :) Dan kunnen ze er wat mee doen. (hij heeft al een mail gestuurd via een speciale site naar advocaat en die hadden meerdere slachtoffers nodig, dan konden ze bij AH aankloppen en zou de druk op AH vergroot worden en móeten ze wel uitbetalen)

Hij heeft er maar een aantal weken gewerkt en t was voor hem ook eens en nooit weer :o .
Het klikte ook niet echt goed met de teamleider. Bij hem kreeg hij eerder werk in de handen die een van de leidinggevenden nog niet af had zodat die eerder weg kon, dan dat hij werd geholpen door iemand anders.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:39

Denk dat je dit wel bij iedere winkel hebt. Ik werkte bij c1000, ook vaak zat langer doorgewerkt. Heb eens een dag van 6 uur smorgens tot 10 uur savonds gewerkt, met smiddags 2 uurtjes vrij om mijn ponys te kunnen voeren :+ Ze doen niet moeilijk over langer werken maar wel over uitbetalen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:42

Dat mag niet eens, zo'n lange werkdag O:) T zal indd wel bij iedere winkel gebeuren en per filiaal ook nog eens verschillen.
Maar wij moeten dit nu zegmaar specifiek van de AH weten :) Want dan heeft mn broertje er wat aan :P

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:55

Ik heb ook bij de AH gewerkt, dat was wel een franchise trouwens. Kreeg alle uren na 20.00 uur 115 % betaald, na 21.00 135 % geloof ik. En op vrijdag vanaf 18.00 ook 115 %. Zoiets.. Nooit problemen mee gehad. Werkte bij de kassa, maar de vakkenvullers kregen het ook.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:34

Brief sturen?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 09:35

Hebben ze al gedaan naar het hoofdkantoor :) Hij heeft een deel van zn uren uitbetaald gekregen door die brief, maar echt lang niet alles.
Ik weet niet hoe het zit met die uren na 18:00 of 20:00 enzo, want hij werkte alleen smiddags/'s ochtends :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:18

Bekend bij de AH ja, werk er daarom ook niet meer!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:28

Hoor dat inderdaad altijd van de AH,veel te veel moeten doen wat al niet haalbaar is laatstaan als je een klant moet helpen en niet extra betaald krijgen. Tja.. voor mij een reden om er niet te gaan werken..

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:16

K hoorde van mn broertje dat ie nog niets uitbetaald heeft gekregen van de overuren dacht van wel mr hij zou dr wat uitbetaald krijgen maar dat heeft ie nog niet gekregen :oo

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:55

Ik heb ook bij de AH gewerkt. Wij kregen ook niet altijd onze overuren uitbetaald. Daarentegen was het ook zo dat als we eerder klaar waren, we wel gewoon al onze uren uitbetaald kregen. Dat compenseerde dus. Pas toen het constant later werd dan we uitbetaald kregen hebben we het gemeld en kregen we ze gewoon uitbetaald.

Wij begonnen met zijn allen en we eindigden ook met zijn allen. Ik vind het maar een raar iets dat mensen eerder naar huis mogen als ze klaar zijn. Bij ons moesten de mensen die eerder klaar waren, de mensen met meer werk helpen, zodat die ook op tijd klaar was.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:41

Ik werkte op de deli en moest als ik klaar was vakkenvullers gaan helpen waarvan ik wist dat ze de hele avond hadden staan te geinen en vervelen, don't think so.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:29

Stond er gister ook niet een heel verhaal in de krant over de FNV die protestacties had bij bepaalde supermarkten onder meer over dit probleem?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:04

Pff AH.. Heb ik ook gewerkt en ik heb me toch een uren niet uitbetaald gekregen. Netjes een melding van gemaakt, en dan zou het allemaal goed komen. Mijn geld heb ik nooit meer gezien, heb ook geen zin meer om moeite voor te doen!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:07

Ik denk dat dit bij heel veel bedrijven gebeurd, niet specifiek de AH, ze zullen het allemaal proberen, hij had er vanaf het begin achteraan moeten zitten, er is toch ook altijd iemand die je uren aftekend, akkordeert, als dat niet gebeurd is denk ik dat er weinig nu nog aan te doen valt.

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:25

Hier heeft een poos terug ik het volkskrant magazine een heel stuk over gestaan, persoon die een brief had geschreven had ong. hetzelfde probleem als jou. Stonden nuttige antwoorden/tips in, ook van andere medewerkers/hoge pieten van de AH. Als je wil, wil ik het oud papier van ons wel even afzoeken :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:31

Mijn zus heeft ook lang vakken gevuld bij de AH. Op een gegeven moment kwam er een andere manager ofzo en die maakte onmogelijke planningen. Was het niet af? Had je harder moeten werken, overuren werden dus ook niet uitbetaald. Inmiddels weer een andere manager/hoge pief en die is niet zo onredelijk.

Ik zit achter de kassa bij de AH en daar heb ik nergens last van. Tijden worden wel naar beneden afgerond en het gebeurd vaak dat het 3 minuutjes later is dan de tijd dat ik mocht stoppen maar goed. Ik vind het leuk werken daar en de medewerker voordeelpas zorgt ook voor 75 euro extra per kwartaal dus dat komt nog bovenop je loon. Maakt het weer goed ;)

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:47

Komt me bekend voor! Ik werk nu meer als een jaar bij de AH. In het begin haalde ik de norm ook niet, en was ik af en toe wel een half uur langer bezig. Dit kreeg ik inderdaad ook niet uitbetaald. Daar was ik het ook niet mee eens, maar ik ben toch doorgegaan. Tegenwoordig heb ik mijn vulling bijna altijd op tijd af. Ik moet wel zeggen dat ik dan wel goed doorwerk, anders haal ik het ook niet. De norm (het aantal colli wat je per uur moet vullen) is volgens mij landelijk bepaald. Volgens mij verschilt het wel tussen de nieuwe (met zelfscanners, waar ik werk) en de 'oudere' AH's qua norm. Ik heb namelijk een keer een hele avond een man achter me aangehad die bijhield of de norm wel haalbaar was, die man ging ook langs bij veel meer filialen.