werkstuk, voor het examen ( hulp nodig )

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DlovesC

werkstuk, voor het examen ( hulp nodig )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:07

hallo bokkers,

wij moeten voor school een 'sectorwerkstuk' maken
wij houden dat over 'paardenfokkerij', omdat we dat alle 3 leuk vonden
dit is belangrijk voor ons examen, we zitten in het laatste jaar

we zouden het leuk vinden als iemand die ideeen had over hoe we dit beter kunnen presenteren
voor mensen die niks met paarden hebben het toch interessant zullen vinden
en of iemand misschien filmpjes heeft, boeken of een of andere site's
of zelf misschien informatie hebben, en deze met ons willen delen

het is iets groots, en we hebben er maanden de tijd voor, dus we willen dit goed uitvoeren
als dit niet goed gekeurd word, mogen we niet deelnemen aan de examens.

als iets onduidelijk is, of iemand het niet snapt hoor ik dit graag
en dan leg ik het wel verder uit.

alvast thankyouuuu, :)

Anoniem

Re: werkstuk, voor het examen ( hulp nodig )

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:13

Kunnen jullie geen rondleiding doen op een manege of een fokkerij ofzo?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:14

Volgens mij mag dit niet. Ga even temmen.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:18

FriesWytske schreef:
Volgens mij mag dit niet. Ga even temmen.

wat zou niet mogen? dit topic, of die rondleiding wat Jooolien zei

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:20

@ Jooolien, ja dat wouden we misschien ook doen. We hebben gemaild naar een hengstenhouderij maja. dat is dus geen fokkerij, en ik vind maar geen bij ons in de buurt. :(
zou jij misschien eentje weten in de buurt van maastricht ( limburg )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:22

Ik verplaats dit topic even naar STW.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:24

DlovesC schreef:
@ Jooolien, ja dat wouden we misschien ook doen. We hebben gemaild naar een hengstenhouderij maja. dat is dus geen fokkerij, en ik vind maar geen bij ons in de buurt. :(
zou jij misschien eentje weten in de buurt van maastricht ( limburg )

Stoeterij Zangersheide

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:26

Anders 1 verderweg waar je een rondleiding op film zet, je zit met 16 jarige neem ik aan dus misschien is een flimpje van een dekking niet handig (weet niet hoe hoog het niveau van je klas is..)

Verder maak een vlot lopend iets van punten waar op gelet wordt, zorg dat je de belangrijkste punten eruit haalt.

Nu heb ik zelf ook een sector werkstuk gemaakt, is jullie onderwerp goedgekeurd en heb je al een hoofdvraag? zo ja hoe luid die?

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:36

smurffie schreef:
Anders 1 verderweg waar je een rondleiding op film zet, je zit met 16 jarige neem ik aan dus misschien is een flimpje van een dekking niet handig (weet niet hoe hoog het niveau van je klas is..)

Verder maak een vlot lopend iets van punten waar op gelet wordt, zorg dat je de belangrijkste punten eruit haalt.

Nu heb ik zelf ook een sector werkstuk gemaakt, is jullie onderwerp goedgekeurd en heb je al een hoofdvraag? zo ja hoe luid die?

Wij zitten op het VMBO, de sectoren die samen werken zijn zorg en welzijn + economie
als hoofdvraag hebben we : De kosten en het welzijn van een paardenfokkerij.

deelvragen :
- Wat houd een Paardenfokkerij in?
- Proces van bevruchting tot bevalling.
- De kosten van het bedrijf + onderhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:47

Zangersheide is idd dichtbij. Wellicht kun je daar je project doen? Dan niet zozeer een rondleiding, maar wellicht mag je mensen interviewen en filmen ofzo?

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:55

Joolien schreef:
Zangersheide is idd dichtbij. Wellicht kun je daar je project doen? Dan niet zozeer een rondleiding, maar wellicht mag je mensen interviewen en filmen ofzo?

We hebben er net een mailtje na gestuurd ! :)
dankjewel voor de tip

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:58

Ja nee dat weet ik, maar ik weet niet hoe de jongens uit je klas zijn wat betreft sexuele onderwerpen?
Wellicht kun je ergens een animatie vinden van de bevruchting tot bevalling, of kun je filmpjes laten zien van de dekking, dat een stel foto's van een dikker wordende merrie, en een filmpje/foto's van de bevalling?

Begin anders met een lijstje te geven met "points" die ze onder je presentatie moeten beantwoorden:\
-hoeveel fokkerijen zijn er in NL
-hoeveel veulens worden er geboren in NL
ect ect ect
Als je achteraf de antwoorden geeft zal dat veel losmaken, dus bewaar dat tot het slot.

Maak met behulp van een PP een kort en bondig overzicht van de kosten voor het bedrijf en onderhoud, ik zou hier zo min mogelijk tijd inzetten, dit is namelijk een punt dat ze afdwalen!

Verder moet je in je hoofd en deelvragen even duidelijkmaken over welke regio je het heb: Europa? Nederland? 1 bedrijf? wees iets precieser, dit onderwerp heb je iets breed gelaten (vind ik..)

Bij intresse kan ik mijn sectorwerkstuk naar je toesturen, geheel ander onderwerp (dyslexie) maar wel met een 8,5 beoordeeld dus de indeling is misschien handig en je krijgt misschien ideeen voor erin.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 12:06

smurffie schreef:
Ja nee dat weet ik, maar ik weet niet hoe de jongens uit je klas zijn wat betreft sexuele onderwerpen?
Wellicht kun je ergens een animatie vinden van de bevruchting tot bevalling, of kun je filmpjes laten zien van de dekking, dat een stel foto's van een dikker wordende merrie, en een filmpje/foto's van de bevalling?

Begin anders met een lijstje te geven met "points" die ze onder je presentatie moeten beantwoorden:\
-hoeveel fokkerijen zijn er in NL
-hoeveel veulens worden er geboren in NL
ect ect ect
Als je achteraf de antwoorden geeft zal dat veel losmaken, dus bewaar dat tot het slot.

Maak met behulp van een PP een kort en bondig overzicht van de kosten voor het bedrijf en onderhoud, ik zou hier zo min mogelijk tijd inzetten, dit is namelijk een punt dat ze afdwalen!

Verder moet je in je hoofd en deelvragen even duidelijkmaken over welke regio je het heb: Europa? Nederland? 1 bedrijf? wees iets precieser, dit onderwerp heb je iets breed gelaten (vind ik..)

Bij intresse kan ik mijn sectorwerkstuk naar je toesturen, geheel ander onderwerp (dyslexie) maar wel met een 8,5 beoordeeld dus de indeling is misschien handig en je krijgt misschien ideeen voor erin.

ja daar zouden we je heel erg dankbaar voor zijn!
en dat met die vragen lijkt me indd een leuk idee,
wat betreft hoe de jongens uit mijn klas daar op reageren, zullen we wel ff waarschuwen van te voren
en als ze er niet tegen kunnen, moeten ze maar even weg.

en als een van de bedrijven waar we een e-mail na gestuurd hebben, pakken we die als onderwerp
als niet, dan nemen we gewoon de fokkerijen in nederland in het algemeen zeg maar

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:09

Ik moet hem thuis even opzoeken en dan zal ik je m even in een mail sturen, of je er wat aan heb weet ik niet (bedenk me nu trouwens dat ik niet zeker weet waar mijn profielwerkstuk(Havo) en sectorwerkstuk(Vmbo) over gingen) Ik kijk thuis even, zit nu op school!

Edit@ ik heb ze in mijn mail gevonden (beide..) ik zal ze even sturen als ik je mail heb!
Laatst bijgewerkt door smurffie op 04-10-11 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 12:10

oke prima! ik stuur je wel even mijn e-mail adress via een PB!