Spotprent koude oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sidera

Spotprent koude oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 20:23

Dit topic plaats ik omdat ik wel wat hulp kan gebruiken bij de volgende spotprent:

Afbeelding

Ik heb hem van de volgende site, http://geschiedenislessen.nl/vmbo3/koud ... index.html
Waar bij staat dat:
Frankrijk en Engeland sturen Duitsland (Hitler) in de richting van de Sovjet-Unie.

Nu snap ik 1 ding dus niet:
Ik dacht dat deze prent ging over het feit dat Engeland en GB in de tweede oorlog erg lang hebben
gewacht met het helpen van de Soviet Unie toen zij tegen Duitsland streden.
Zij zouden vanuit het Westen aanvallen maar wachtten hier heel lang mee.

Maar de man bij Hitler in de auto lijkt erg op Chroetjov (met die zeis in zijn hand)
dus waarom zouden zij samen naar USSR gaan?
En wie is die derde man in de auto met dat vingertje?

Ik hoef niet een analyse ofzo, maar als iemand mij zou kunnen helpen met personages herkennen zou dat
heel fijn zijn.

p.s. dit is geen huiswerk opdracht waar ik op een makkelijke manier een antwoord op zoek dus ik hoop dat dit topic 'mag'

Nwktje

Re: Spotprent koude oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:25

Japan ? of Italië?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:40

Chroestsjev is het zeker niet - die kwam pas ruim na WOII aan de macht (WOII is trouwens niet hetzelfde als de koude oorlog, maar dat had je zelf vast ook al bedacht).

In de auto zitten alleen maar Duitsers - Hitler zelf, de dikke man lijkt mij Göring (oprichter van de Luftwaffe en de Gestapo) en het ielige mannetje zou Albert Speer kunnen zijn.

De mannen bij het bord zijn volgens mij Chamberlain (wiki heeft er een goeie foto van :D) en dat zou de Fransman dan Daladier maken, maar dat is meer gebaseerd op het feit dat hij Frankrijk leidde voorafgaand aan WOII dan dat ik hem nou zo vind lijken.

Ik ben het wel eens met je verklaring van de spotprent: Frankrijk en Engeland die voorafgaand aan de oorlog Hitler proberen af te leiden naar Rusland - maar dat kan ook slaan op het opgeven van Sudetenduitsland.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:42

Ik ga mee met Prrr, misschien is het ielige mannetje Goebbels maar ik denk dat het om het even is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:45

Goebbels lijkt inderdaad meer dan Speer :j

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:48

Bovendien: Göring heeft een hakbijl met het hakenkruis erop. Hitler Duitsland was er van overtuigd dat de joden het communisme hadden bedacht en ik denk dat de maker van deze prent wil zeggen dat Frankrijk en Engeland (die Stalin voor geen meter vertrouwden) hoopten dat Hitler een einde kon maken aan de opmars van het communisme (in tijden van crisis geeft communisme tenslotte hoop!) en dat Hitler op die manier lang genoeg afgeleid zou zijn om te vergeten dat hij Europa in zijn macht wilde. Er is immers een tijd geweest dat iedereen dacht dat Hitler uiteindelijk wel zijn mond zou houden als hij genoeg zoethoudertjes kreeg.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:56

Als dit een prent van de Koude Oorlog is, kan het Chamberlain toch niet wezen, alhoewel de prent wel op hem lijkt. Hij overleed in 1940 en de Koude Oorlog begon pas in 1945. Daladier is in juni 1940 afgetreden.

Duitsland is pas op 22 juni 1941 de Sovjet-Unie binnengevallen .

Of denk ik nu te ver door :o?

Qua duitsers ga ik wel met Prrr mee! Goebbels had een snorretje, welke ik niet op deze prent terugzie.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:02

Mootje, Hitler had al heel lang een hekel aan de USSR (ondanks het Molotov-Von Ribbentroppact) en deze prent gaat daar dan op in :j Engeland en Frankrijk doen hier een poging Hitler af te leiden van het Europa dat nog in puin lag door de economische crisis en totaal geen behoefte hadden aan een nieuwe oorlog.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:10

Nu weet ik waarom ik nooit voldoendes haalde voor geschiedenis :+
In juli 1940 besloot Hitler USSR aan te vallen, toch... Of moet ik minder strikt denken in tijdlijnen?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:12

Klopt maar dat had Hitler al heel lang in zijn hoofd, want in de Oekraine zit graan dat hij nodig had voor Lebensraum. En er zaten volgens Hitler veel joden in de USSR, die hadden volgens hem het communisme verzonnen. Alle reden om de USSR aan te vallen dus.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:17

Nu wordt hij duidelijk voor mij :D
*Snapt nu weer waarom ze een bèta is*

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:17

Ik ben dus echt totaal geen bèta :')

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:19

Ieder zijn kwaliteiten ;) Geschiedenis vind ik erg interessant, maar ik bekijk het geloof ik allemaal te abstract!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:21

Spotprenten worden best vaak te moeilijk bekeken, terwijl je er juist heel simpel naar moet kijken: welke informatie haal ik er uit, in hoeverre komt dit overeen met denkbeelden/gebeurtenissen? Dan pas betekenis geven.
Moet zeggen dat het nu wel wordt bemoeilijkt omdat er geen jaartal bij staat, dan heb je al wel behoorlijk veel voorkennis nodig.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:23

Prrrr schreef:
Chroestsjev is het zeker niet - die kwam pas ruim na WOII aan de macht (WOII is trouwens niet hetzelfde als de koude oorlog, maar dat had je zelf vast ook al bedacht).

In de auto zitten alleen maar Duitsers - Hitler zelf, de dikke man lijkt mij Göring (oprichter van de Luftwaffe en de Gestapo) en het ielige mannetje zou Albert Speer kunnen zijn.

De mannen bij het bord zijn volgens mij Chamberlain (wiki heeft er een goeie foto van :D) en dat zou de Fransman dan Daladier maken, maar dat is meer gebaseerd op het feit dat hij Frankrijk leidde voorafgaand aan WOII dan dat ik hem nou zo vind lijken.

Ik ben het wel eens met je verklaring van de spotprent: Frankrijk en Engeland die voorafgaand aan de oorlog Hitler proberen af te leiden naar Rusland - maar dat kan ook slaan op het opgeven van Sudetenduitsland.

Natuurlijk! Chroestsjev was veel later in de tijdlijn! Super slimme redenatie..
Dat was waarom ik het ook niet begreep. Maar Goring klinkt aannemelijker inderdaad

Kon er even niet op komen, heel erg bedankt voor het meedenken iedereen. Over Frankrijk en GB was ik al redelijk zeker inderdaad
Laatst bijgewerkt door Sidera op 26-09-11 21:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:25

mayniac_val schreef:
Bovendien: Göring heeft een hakbijl met het hakenkruis erop. Hitler Duitsland was er van overtuigd dat de joden het communisme hadden bedacht en ik denk dat de maker van deze prent wil zeggen dat Frankrijk en Engeland (die Stalin voor geen meter vertrouwden) hoopten dat Hitler een einde kon maken aan de opmars van het communisme (in tijden van crisis geeft communisme tenslotte hoop!) en dat Hitler op die manier lang genoeg afgeleid zou zijn om te vergeten dat hij Europa in zijn macht wilde. Er is immers een tijd geweest dat iedereen dacht dat Hitler uiteindelijk wel zijn mond zou houden als hij genoeg zoethoudertjes kreeg.

Dit is inderdaad wat ik ook dacht dat de prent inhield (alleen verwoord jij het nu beter)