Eénmanszaak starten, wat nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eénmanszaak starten, wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:10

Ik ben me aan het oriënteren, puur om te zien of het wel mogelijk (en 'winstgevend') is wat ik wil.
Ik heb dan ook al heel wat algemene informatie gevonden, maar bij specifieke informatie loop ik vast.
Omdat ik weet dat dit soort zaken véél meer in Nederland voorkomen dan in België stel ik mijn vraag hier.
Zijn er dingen die je specifiek nodig hebt voor het starten van een hondenuitlaatservice?

Ik denk dan bv. aan:
- bepaalde diploma's (gedragscursus, EHBO-cursus, ...)
- bepaalde verzekeringen (hoe zit het met aansprakelijkheid etc.?)
- rijbewijs en eigen vervoer
- goede kleding
- ...

Zijn er hier mensen met ervaring en die weten wat er vereist is?
Ik kan hier natuurlijk contact met diverse instanties voor opnemen en naar mijn verzekeringsmaatschappij bellen en dergelijke maar omdat ik me nog maar aan het oriënteren ben lijkt me dit wat voorbarig. Uiteraard zal ik dit, als het doorgaat, wel doen om alles te laten bevestigen.

Als er nog vragen zijn verneem ik het wel.

Szan

Re: Eénmanszaak starten, wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:29

Er is ook een topic voor (beginnende) ondernemers op Bokt.. Wie weet staat in dat topic al een hoop duidelijke informatie? Veel van deze mensen hebben ook al ervaring met het opzetten van een eenmanszaak, dus misschien kunnen ze je nog wel veel meer informatie en tips geven.
[STW] Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:52

Let er wel op, dat wat in Nederland verplicht kan zijn, dat het in België wel eens totaal anders kan zijn qua wetgeving.
En andersom... Wat in België misschien verplicht is, is in NL helemaal niet verplicht.

Het zijn vaak hele specifieke regels en wetten rondom het starten van een eigen bedrijf.
Juist de dingen waar je nu om vraagt zijn erg land-specifiek...

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:53

Ik weet zeker dat ik ergens op bokt nog een topic over een hondenuitlaatservice heb gezien.

Ik ga even voor je zoeken. :')

Edit: ik ben niet gek, maar het is niet precies wat jij bedoelt denk ik, maar misschien heb je er toch iets aan:
[BB] uitlaat service

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:56

@ Femke : ik weet inderdaad dat er verschillen kunnen zijn :j
Daarom ook dat het maar algemeen is zeg maar, dingen wat ik zeker moet bekijken en moet aan denken om na te vragen enzo. Ik vind het moeilijk om zeg maar blind te vragen 'en wat heb ik nu allemaal nodig'. Zo ook niet eens weten waar ik dat aan kan vragen .. Heb wel een aantal websites gevonden met algemene informatie, maar als je daar een vraag aan wil stellen moet je bij wijze van spreken heel je leven ingeven, en zover ben ik nog niet .. (vooral met het doorgeven van een telefoonnummer heb ik het persoonlijk moeilijk, misschien onterecht, maar heb geen zin dat ze mij gaan zitten bellen terwijl het misschien niet eens doorgaat)

@ Sani : dank je wel, ben al een aantal topics tegengekomen :j Heb ook contact met iemand die een HUS heeft, maar zij wist ook weinig over de verzekeringen enzo want haar vader zou dit allemaal geregeld & opgestart hebben zeg maar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:59

Is er in België niet zoiets als een Kamer van Koophandel?
Daar kun je ook antwoord krijgen op al dit soort vragen. En dan heb je gelijk de juiste info :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:06

Even wat uit mn mouw geschud:

- inschrijving KVK
- zakelijke rekening (hoeft in NL niet per se, wel handig)
- AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven)
- contracten voor de baasjes
- map voor jouw administratie / contracten / facturen
- kennis van boekhouder / boekhoudkundig programma / boekhouder
- bus met betimmering achterin waar je op een veilige manier de honden vast kunt zetten / benches
- kennis van dieren EHBO
- EHBO kit
- telefoon met uitgebreide bundel
- navigatie / goede routekaarten
- veel handdoeken (mocht het onderweg gaan regenen dat je de honden nog kunt drogen)
- borstels (om ze te fatsoeneren, niet voor iedere hond dezelfde ivm overbrengen beestjes)
- riemen / mocht er kapot gaan
- telefoonlijst met dierenartsen in de regio
- waterbakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:00

Bedankt Iris! Zeker een handig lijstje om alvast te hebben.

@ Femke : had ik nog niet aan gedacht :+ Heb hun een e-mail gestuurd :)