Geen basissalaris, maar puur commissie? Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Geen basissalaris, maar puur commissie? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:46

Mijn vriend zit in de laatste fase van sollicitatiegesprekken bij een bedrijf, Appco genaamd. Hij stond vanmiddag met iemand te praten die dit verhaal had:

Citaat:
Ze gaf aan dat ze net teamleider was geworden, en dat dat heel leuk was.
Ze gaf aan dat je geen basissalaris krijgt maar alleen op commissies werkt (30euro per sale) en dat het dus kan voorkomen dat als je maar 1 sale per dag doet je maar 30 euro verdient, er zijn ook genoeg voorbeelden van medewerkers die 1000euro per week pakken.. je wordt namelijk per week uitbetaald.
Zij deed veel door to door, dat was meestal van 1 tot half negen. Zei was dan meestal wel om 9uur aanwezig voor trainingen op het bedrijf..
Haar reiskosten van en naar kantoor werden niet vergoed, en de reiskosten van kantoor naar het veld wel. Dit is dan met eigen vervoer of OV.
Het kan volgens haar wel goed uitpakken maar je moet wel verkopen.. de eerste maand moest er bij haar meer bij dan ze verdiende..
Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die goed geld pakken, maar ook mensen die met 3 weken vertrokken zijn.

Is iemand bekend met dergelijke constructies? Als ik er op Google kom ik veel vreemde verhalen tegen, maar ook positieve reacties. Mijn vriend is geen Sales wonder, maar heeft wel ervaring en aanleg om het zo maar te noemen. We hebben een kleine buffer voor de opstartfase, maar kunnen het niet makkelijk dragen als hij maanden achter elkaar niet meer dan 1000 meeneemt naar huis, om het zo te zeggen.

Hij tekent overigens nog niks hoor, vanmiddag hoort hij hoe of wat!

Serendipity1

Re: Geen basissalaris, maar puur commissie? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:50

Ik zou zelf nooit meer op provisiebasis willen werken, ik vind een vast uurloon veel fijner. En ik ben dan nog thuiswonend en heb weinig vaste lasten behalve mijn studie...

Ik zou hiermee geen basis willen leggen. Wellicht proberen en kijken hoe het bevalt? Een proefperiode is er sowieso neem ik aan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:50

Heb er geen ervaringen mee. Maar klinkt mij erg onzeker in de oren. Wat moet hij verkopen dan? Zo te horen dus door tot door iets aan de man brengen? En dan 30 per sale.

Het zou voor mij niks zijn (los dat ik geen saleswonder ben) om de hele dag in de weer te zijn, 8 uur per dag maken en dan miss 30 euro beuren voor 1 sale... (of noppes als je niks verkoopt)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:51

@Cynthy, neem aan dat er wel een proefperiode is. En ondertussen heeft hij nog meer lopen, dus helemaal hopeloos zijn we niet als dit niks gaat worden.
@Zilfstar: Ze worden ingehuurd door andere bedrijven, kan van Eneco tot... zijn. Het is niet alleen Door2Door, maar ook Business2Business en op evenementen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:51

Tsja, het zou mijn keuze niet zijn. Maar ik hou dan ook van vastigheid en vind het prettig om te weten hoeveel ik maandelijks aan salaris krijg. Hier kan ik dan mijn uitgaven aan aanpassen. Nu ben ik nog inwonend en heb op mijn verzekering na geen vaste lasten, maar kan me voorstellen dat als je dat wel hebt een onzeker inkomen niet ideaal is..

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:52

Ik zou het niet doen. Een salaris op minimum niveau en dan provisie krijgen over je verkopen lijkt mij dan fijner.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:53

@aardbeitje, snap ik :j nou is het wel zo dat we ook nog mijn fulltime salaris hebben en we vrij lage woonlasten hebben. Maar ook ik ben meer iemand van vastigheid, maar wil niet gelijk NEE roepen omdat ik me er niet prettig bij voel. Het is zijn baan :)
@Abiola, dat is ook een voorstel wat we evt willen doen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:55

Kijk alsjeblieft uit met Apcco. Ik heb daar gesoliciteerd en een dag mee gelopen. Het zijn oplichters. Je krijgt hele mooie verhalen van mensen die binnen 3 maanden al een eigen team kregen en een eigen vestiging.
TROS Radar heeft een programma over ze gedaan en ze blijken klanten niet eerlijk te behandelen. Veel van het geld dat ze binnenhalen, komt niet waar het hoort.
Welke plaats moet je vriend naar toe? Ik zou in Amsterdam komen, bij Metamorfose, een dochtergroep van Appco.
Niet mee door gaan!

edit typo
Laatst bijgewerkt door Rivendell op 18-08-11 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:56

Mijn ex had op een gegeven moment ook zo'n job. Bij Gods gratie kreeg hij dan eens wat toegestopt van zijn baas, want de auto had wel dorst en de rekeningen gingen wel door, maar verkopen deed 'ie niet. Als de prestatiedruk dan hoger werd, dan werd het alleen maar moeilijker om te verkopen en om nog met plezier aan het werk te gaan.

Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe e.e.a. geregeld was met zijn premies zoals pensioen e.d. Maar dit is zéker niet ideaal. Een laag basissalaris en dan bonussen bij goede sales biedt hoe dan ook íets meer houvast.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:57

@Melanie5, bedankt voor de eigen ervaring :j Laat alles aan hem lezen hoor, sowieso voor er iets getekend gaat worden! Hij zit in Rotterdam.
@Chubby, jij ook bedankt voor de eigen ervaring! Snap inderdaad dat je vooral het plezier snel kwijt bent door de hoge druk :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:03

Mijn broer is ook ooit met zo'n bedrijf in zee gegaan. Ook alles op commissie en mooie verhaaltjes. Hij moest eerst een 'opleidingsfase' doen van 3 maanden. Tijdens die periode zou hij ook wel een kleine vergoeding krijgen per sale en z'n opleiding werd dan betaald. Na die 3 maanden zou hij echt gaan verkopen met mooie commissie per sale (was ook deur aan deur).

Het is erin geeindigd dat het bedrijf 2 maanden later (zogenaamd) failliet was, bedrijfsleider met de noorderzon verdwenen en broerlief heeft nooit een cent gezien.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:39

@Thioro, dat is hier denk ik minder aan de orde. Bedrijf bestaat al lang en heeft een goede en stevige fundering.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:33

Miseria schreef:
@Thioro, dat is hier denk ik minder aan de orde. Bedrijf bestaat al lang en heeft een goede en stevige fundering.

Als ze bij Radar komen omdat ze oneerlijk bezig zijn denk ik niet dat je van een stevige fundering kan spreken... :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:35

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:49

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:17

Houd er rekening mee dat je wordt betaald per NETTO contract!!!!!! Mensen die annuleren leveren je geen geld op. Kun je qua contracten wel aan de 2000 euro zitten, als er een x aantal mensen annuleerd heb je gelijk heel wat minder te pakken. Mag ik je vriend aanraden iets anders te zoeken en er niet aan te beginnen? :) Deur aan deur wordt steeds moeilijker omdat mensen niet meer in de gladde praatjes trappen. (en terecht)

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:19

Aah, blackwater advertising ben ik ook op gesprek geweest 1.5 jaar geleden. Gelukkig deed de vader van mijn beste vriendin even onderzoek naar het bedrijf. Grote oplichters!!! :r

Ook waren zowel zij, als ik door naar de volgende ronde en zo lekker ging mijn gesprek niet. Dus ik neem aan dat ze iedereen proberen te krijgen :+

Nee, ben blij dat ik er nooit mee in zee ben gegaan. Na wat ik er allemaal over gelezen heb...! _/-\o_

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 08:29

Allemaal heel erg bedankt voor de tips :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:33

Ik doe niet eens meer open voor verkoop aan de deur :o en verder zijn er in een gezin vaak 2-verdieners dus sta je 9 vd 10x voor een dichte deur dus moet je al 's avonds gaan lopen om aan je geld te komen. Als je nou een basissalaris zou krijgen en dan commissie erbij is het alweer een ander verhaal maar puur op commissiebasis zou ik nooit gaan werken.